HANYA muslim yang hilang akal akan mengatakan
ayat-ayat al-Quran sebagai ‘tidak baik’.
Semua muslim pun setuju bahawa membaca al-Quran merupakan satu ibadah
khusus kepada Allah. Pembacanya akan
diberi pahala oleh Allah. Solat juga
satu ibadah khusus kepada Allah. Juga, hanya muslim yang hilang akal akan
mengatakan solat sebagai ‘tidak baik’.
Jika membaca al-Quran dan solat itu memang amalan
baik, bolehkah orang bersolat membaca al-Quran sewaktu sujud dalam solat?
Berdasarkan pertimbangan akal, tentulah kita
mengatakan ‘baik’ membaca mana-mana ayat al-Quran ketika sujud. Namun ibadah
bukanlah berdasarkan pertimbangan akal manusia, melainkan diberi contoh oleh
Junjungan Besar Nabi Muhammad s.a.w. sebagai pesuruh Allah. Oleh kerna Nabi s.a.w. menyebut dalam
hadisnya (maksud) “Solatlah kamu sebagaimana kamu melihat aku solat”
(HR al-Bukhari dan Muslim), maka menjadi kewajiban mengikuti
pergerakan dan bacaan yang dilaksanakan oleh Nabi s.a.w. Oleh kerna surah al-Fatihah dibaca oleh Nabi
s.a.w. pada setiap baginda berdiri dalam solat, maka itulah dalil di mana ayat
al-Quran dibaca dalam solat. Oleh kerna
sewaktu sujud, Nab s.a.w. membaca tasbih, tidak membaca ayat al-Quran, maka
itulah dalil tidak boleh dibacakan ayat al-Quran dalam sujud solat.
Jika orang bertanya, “Salahkah membaca ayat
al-Quran ketika sujud? Bukankah tidak
ada dalil Nabi s.a.w. melarang membacanya.”
Jawabnya memang salah sebab menyalahi arahan Nabi
s.a.w. “Solatlah kamu sebagaimana kamu melihat aku solat”. Jika masih berhujah bahawa ‘tidak munasabah
dilarang membaca wahyu Allah dalam sujud”, juga baginda Nabi s.a.w. sudah
berkata (maksud), “setiap amalan yang tidak daripada suruhan kami, maka ia
tertolak” (HR Muslim). Ini
bermakna betapa hebat hujah akal manusia untuk melakukan amal ibadah jika tidak
sesuai dengan petunjuk sunah Nabi s.a.w., hanyalah amalan yang sia-sia. Hanya
mendapat penat lelah dan membuang masa!
Begitulah juga kepada beberapa persoalan berikut:
Mengapa orang tidak melakukan solat sunat rawatib
(solat sebelum dan sesudah solat fardu) secara berjamaah, sedangkan Nabi s.a.w.
mengatakan pahala solat berjamaah berganda-ganda berbanding solat
sendirian. Jawabnya, tidak ada dalil
atau petunjuk sunah Nabi s.a.w. untuk berbuat begitu.
Mengapa orang tidak melakukan solat Subuh empat
rakaat sedangkan waktunya dalam hening dan sangat sesuai beribadah kepada
Allah? Mengapa pula solat zuhur empat
rakaat, sepatutnya dua rakaat sahaja sebab waktu itu sangat sibuk dan suasana
hirup-pikuk siang hari. Jawabnya tidak
ada dalil atau petunjuk sunah Nabi s.a.w. solat Subuh empat rakaat dan Zuhur
dua rakaat saja.
Setelah itu bagaimana sebilangan orang melakukan amal
ibadah yang tidak ada dalil atau petunjuk Sunah Nabi s.a.w. seperti berikut:
Solat hajat berjamaah. Hadis solat memohon kepada
Allah ditunai hajat ada, melakukannya secara berjamaah tidak ada pula.
Membaca ayat al-Quran (surah al-Fatihah) yang
pahalanya dihadiahkan kepada Junjungan Besar Nabi s.a.w. dan para sahabat. Tidak ada dalil atau petunjuk sunah Nabi
s.a.w.
Cukuplah dua contoh untuk kita bermuhasabah supaya
sentiasa mengembalikan amal ibadah berdasarkan sunah Nabi s.a.w. Hal ini bermakna, kita mestilah juga sentiasa
mencari ilmu khasnya dalam bab ibadah.
Amatlah pelik apabila kita yakin bahawa hal ibadah merupakan yang utama
diperhitungkan di sisi Allah berbanding kerja-kerja harian mencari harta,
tetapi dalam bab yang utama Allah akan perhitungkan itu masih dibuat secara
‘umum’ sedangkan hal kerja mencara harta kita cukup mahir dalil (sumber ilmu)
dan tafsirannya (selok-beloknya)!
sebenarnya ada dalil hadis larangan membaca al-quran semasa rukuk dan sujud. Harap dapat tingkatkan pembacaan dan bertanya yang lebih arif.
BalasPadamSalahuddin