Pengikut

Khamis, Mei 29, 2008

DR Hamka dan Dr Asri

YAH, salut kepada Tuan Mufti Dr Asri yang telah menulis lirik lagu dan berhasrat pula menulis skrip filem. Sebenarnya bukanlah sangat beliau mahu menunjukkan bakat dalam bidang penulisan lirik dan skrip, yang penting ialan beliau mahu memecah tembok yang dipegang oleh agamawan selama ini: Ulama dan ustaz tidak mahu terlibat dalam dunia hiburan. Ulama tahu kritik saja!

Inilah ikon orang agama yang dinanti-nantikan oleh Malaysia. Umum sudah penat mendengar para ulama dan ustaz mengkritik hiburan sebagai merosakkan dan haram, namun jarang sekali suara mereka bertukar kepada alternatif yang dikritik itu. Mudahnya ialah: Jangan cakap tak serupa bikin, cakap mahu serupa bikinlah.

Lirik lagu itu pula tidak dikhaskan kepada genre nasyid, tentu untuk penyanyi seumpama Mawi, M Nasir, Ramli Sarip, Jay Jay dan seumpamanya. Dr Asri sendiri telah berkali-kali menyatakan lagu yang baik bukan semestinya dilahirkan oleh kumpulan nasyid. Secara peribadi, saya memang kepingin Dr Asri melihat Komposer M Nasir dan penyanyi Ramli Sarip sebagai rakan perjuangan Islam melalui bidang hiburan.

Ada yang kaget dengan perkembangan terbaru Dr Asri. Ya, kepada mereka yang sekular, yang melihat Islam ialah hak para ulama dan artis sebagai mirip jahiliyyah. Jangan pandang secular hanya kepada manusia yang tidak berpendidikan agama tetapi kering jiwa Islamnya, lihat sama orang agama yang menolak Islam dalam dunia pelbagai.

Kontroversi? Mula-mula begitulah seperti pandangan Dr Asri yang mahu para penguatkuasa khalwat tidak mengintai-intai pasangan kemudian menyerbu. Nah, berita terbaru di Selangor ada rumah dipecah pegawai agama kerana mengesyaki pasangan itu tidak bernikah. Siapa malu? Pengkritik Dr Asri sedang malu kerana kes ini.

Pengkritik Dr Asri sedang mengambil kesempatan untuk memperlekeh peribadi Mufti ini dengan mengatakan seorang Mufti bersekongkol dengan dunia jahiliyah, hal muzik yang banyak haramnya.

Jangan kaget sangat, kerana Ulama tersohor dahulu Prof Buya Hamka juga dikritik kerana menulis sebuah roman (novel) percintaan Di Bawah Lindungan Kaabah! Waktu itu, “Ah, masa ulama kok menulis cerita percintaan orang muda.” Hari ini seorang Mufti meneruskan kerja dakwah melalui seni kerana dia percaya ada kekuatan dan kesanggupan di sana. Samalah kekuatan Buya Hamka, setelah Di Bawah Lindungan Kaabah, muncul pula Merantau ke Deli dan Tenggelamnya Kapal Ven Der Wicjk.

Apa lagi? Inilah mesej kepada anak-anak muda di sekolah-sekolah agama agar melihat dunia dengan citra Islam. Anak-anak muda yang dikatakan istiqamah dengan Islam dan dakwah wajib membuka minda bahawa ruang dakwah sangat luas dan jalannya bukan singkat. Jangan abaikan manusia dalam dunia hiburan kerana mereka adalah hamba Allah juga seperti kita.

Lagi, dunia hiduran adalah sebagian daripada rutin kehidupan kita termasuk anak-anak muda beristiqamah dengan Islam, termasuk juga ulama, ustaz dan para keluarganya. Bohonglah kalau ulama dan ustaz tidak pernah menonton drama dan filem di kaca TV.

Kesimpulannya, perjalanan dakwah Dr Asri akan menempuh dunia baru yang membuka mata khalayak. Semuanya atas nama menyampaikan Islam yang sejahtera. Di sinilah kreativiti dakwah dijelmakan satu persatu. Citra ulama seperti beliaulah yang sedang dicari-cari. Maka sesiapa juga yang melihat cara Dr Asri ada kebijaksanaan, wajib menyokongnya dan mengkritik untuk membetulkan jalan dakwah itu. Mengkritik untuk mundur dan memusnahkan kerja-kerja Islahnya bukan cara yang bijak. Cubalah buka minda dengan penuh kejujuran.

Rabu, Mei 28, 2008

ISLAM adalah matlamat

Berikut sedutan rencana oleh Dr Mohd Asri http://drmaza.com

Maka, ketika kita berpegang atau beramal dengan mana-mana perkara dalam ajaran Islam hendak pegangan dan amalan itu dibina di atas keimanan yang membawa keikhlasan hanya kerana Allah. Di situlah datangnya rahmat dan keberkatan. Bukan kerana sebarang kepentingan yang mengatasi asas tersebut. Jika tidak agama ini menjadi mainan kelompok yang sentiasa mencari untung dan kesempatan.



Jika agama hanya alat, maka kita lihat bagaimana berbagai ubatan yang dijual pada hari ini yang menggunakan nama agama. Sehingga kononnya ada air ajaib yang dihasil dari tulisan al-Quran atas piring atau pinggan yang jika diminum memperolehi berbagai keajaiban yang jika para sahabah Nabi s.a.w masih hidup pun akan terkejut mendengarnya. Mereka pun tidak pernah mendapat jampi daripada Nabi s.a.w yang seistimewa itu.


Begitulah juga apabila al-Quran dijadikan alat bukan matlamat, maka kita dapati seseorang yang sepanjang hidupnya tidak pernah memperdulikan ajaran kitab agung itu, tiba-tiba apabila meninggal diupah orang untuk dibaca al-Quran di tepi mayatnya. Adakah al-Quran memberikan manfaatkan kepadanya, padahal selama ini dia langsung tidak pernah menghiraukan ajaran dan titah Allah dalamnya? Apakah jika mayatnya mendengar alunan al-Quran yang menyuruh dia bersolat, berpuasa, berzakat, menunaikan haji, amanah, adil, juga larangan berjudi, riba, arak, rasuah, khianat dan sebagainya, dia dapat bangun dari kematian yang telah datang kepadanya untuk melaksanakan semua arahan dan titah perintah itu?


Sedangkan Nabi Muhammad s.a.w menyebut: “Al-Quran itu boleh menjadi hujah untuk membela kamu, atau untuk menentang kamu” (Riwayat Muslim). Namun, oleh kerana ada pihak yang membuat bisnes dengan ‘melelong pahala’, maka al-Quran menjadi alat untuk mengaut keuntungan, bukan pegangan kehidupan. Maka muncullah dalam masyarakat kita pembekal pahala yang boleh diupah dengan beberapa ribu ringgit yang menggunakan bacaan al-Quran untuk pembikinan pahala. Lalu pahala pun boleh diniaga dan akhirat pun boleh dibeli. Justeru itu Nabi s.a.w. pernah memberi ingatan: “Bacalah al-Quran dan mintalah daripada Allah (pahala), kerana selepas kamu akan ada kaum yang membaca al-Quran dan meminta (upah) daripada manusia” (Riwayat Ahmad dan al-Tirmizi, dinilai hasan oleh al-Albani).


Begitulah juga dalam pungutan zakat. Kempen ke arah zakat begitu hebat lebih daripada kempen kepada solat. Padahal solat adalah rukun kedua Islam selepas syahadah. Namun zakat adalah fulus, maka berbagai ayat al-Quran tentang dosa tidak membayar zakat pun dikeluarkan. Baguslah. Memang pun kewajipan zakat amat besar.


Namun tujuan zakat bukanlah untuk mengutip harta orang berada, tetapi untuk memastikan tiada jurang kekayaan yang menakutkan dalam masyarakat, untuk membersihkan jiwa, menghapuskan permusuhan antara yang miskin dan yang kaya, untuk memastikan prinsip bantu membantu dalam kebaikan dan taqwa ditunaikan dalam masyarakat.


Maka sepatutnya, bukan dosa tidak membayar zakat sahaja yang patut dikhutbahkan kepada masyarakat, tetapi dosa tidak mengagihkan zakat dengan cara yang betul juga patut diingatkan kepada pihak yang menguruskan. Jangan sampai zakat puluhan atau ratusan juta terkumpul, tiba-tiba cerita si miskin yang menderita masih banyak dan yang menguruskan zakat tidak pula sampai-sampai ke rumah mereka.


Bayangkanlah jika ratusan juta itu diagih secara tepat, apakah masih patut ada muslim yang merempat, tidak bersekolah dan bertukar pakaian? Patutkah ada muallaf yang masih hidup dalam kehinaan? Patutkah badan-badan dakwah masih meminta sedekah? Padahal, yang menguruskan nampaknya sudah ada yang bertukar dan bertambah kereta.


Apakah patut hanya dosa tidak bayar zakat sahaja yang ditonjolkan, sedangkan kita melupakan, atau kurang mengingatkan tentang dosa salah guna kuasa, rasuah, kronisme yang membelasah harta negara untuk kaum keluarga? Padahal kesemuanya dosa dan kesemuanya mengundang ketidakadilan kitaran ekonomi dalam negara. Namun, jika agama hanyalah alat, maka kita hanya ingatkan rakyat apa yang boleh untuk dikaut untung lalu kita tinggalkan apa yang kita rasa tidak untung.

Selasa, Mei 27, 2008

KORUPSI dan berjudi

UNDANG-UNDANG atau peraturan tidak berguna jika tidak dikuatkuasakan. Lebih buruk, undang-undang akan ditertawakan oleh pelanggar-pelanggarnya kerana hanya terperap dalam enakmen atau akta. Dari sudut prinsipnya, semua perkara boleh dilakukan kecuali dibataskan oleh undang-undang. Oleh sebab itu para penggubal undang-undang senantiaa peka dengan kehendak semasa supaya masyarakat dapat dikawal tingkah lakunya oleh undang-undang yang menepati kehendak semasa.

Di negara Malaysia ada akta pencegahan rasuah yang senantiasa dikemaskini oleh Parlimen untuk mengawal keburukan korupsi. Badan Pencegahan Rasuah (BPR) secara prinsipnya mahu lebih mencegah kegiatan rasuah berbanding membuat tangkapan dan pendakwaan. Kerana ini BPR membentuk aktiviti pencegahan melalui penerangan, kempen, filem, drama termasuk di sekolah-sekolah dan masjid.

Selain itu jika ada laporan dan dapat dikesan, maka tangkapan dilakukan. Dengan pendekatan pendidikan, pencegahan dan tangkapan oleh BPR, pelaku-pelaku rasuah tidak berani melakukan perbuatan itu secara terbuka. Perasuah seboleh-bolehnya mencari helah menggunakan wang rasuah untuk hidup agar tidak ditangkap oleh pegawai BPR.

Di Malaysia juga setiap negeri mempunyai kuasa menggubal undang-undang Islam untuk mengawal tingkah laku umat Islam. Semua negeri mempunyai enakmen yang ditafsir sebagai undang-undang mencegah berlakunya kesalahan-kesalahan syariah seperti judi, meminum arak, bersekedudukan, berzina, tidak puasa dan tidak solat.

Cuba bandingkan antara perjudian dengana kegiatan rasuah. Ertinya bandingkan bagaimana cara rasuah dibanteras oleh BPR dan perjudian dibanteras oleh Jabatan Agama Negeri.

Kegiatan rasuah masih wujud, tetapi pelakunya bersembunyi. Perjudian oleh umat Islam wujud, seperti membeli nombor ramalan (nombor ekor) tetapi penjudi-penjudi ini tidak melakukannya secara tertutup seperti pelaku rasuah. Rasuah dan judi tetap haram dan dosa besar, tidak perlu dibahas-bahas lagi.

Mengapa penjudi melakukannya secara terbuka? Jawabnya, undang-undang tidak dikuatkuasakan. Tidak mungkin sebuah kerajaan negeri membuat undang-undang menghalang perjudian hanya untuk hiasan dalam pustaka. Undang-undang mesti dikuatkuasakan oleh pegawai-pegawai penguatkuasanya. Siapa? Mestilah orang-orang di Jabatan Agama Negeri, kerana perjudian adalah kesalahan jenayah syariah.

Pergilah ke mana-mana toko atau kedai perjudian, akan tampak orang-orang yang berwajah Islam menjadi pelanggan. Untuk merasa mereka benar-benar sedang mentertawakan undang-undang syariah dan para pegawai agama, ada antara mereja yang memakai kopiah atau songkok ketika membeli nombor ramalan! Tidakkah orang-orang di Jabatan Agama terasa lebih terhina dengan keadaan ini, sedangkan orang awam lain sudah terhina?

Mengapa kaedah BPR tidak digunakan oleh Jabatan Agama Negeri? Bukankah secara jelas negeri mempunyai kekuasaan terhadap hal ehwal Islam dan Islam pula sebagai agama Persekutuan Malaysia?

Maaflah kalau tulisan ini agak mengkritik kaedah penghapusan judi sebagai tidak berdisiplin. Jawaban mudah yang diberikan kadang-kadang ialah tidak cukup pegawai. Tidak cukup pegawai bukan bererti tidak ada satu tangkapan pun untuk satu bulan. Sedahsyat itukah kedaifan Jabatan Agama sehingga seorang penjudi Islam pun tidak dapat didakwa dalam masa sebulan sedangkan perbuatan mereka secara terbuka dan kanak-kanak pun tahu mempersoalkan mengapa muslim bermain judi.

Isu ini tidak perlu dikaitkan dengan ‘sepatutnya perjudian tidak boleh sama sekali diberi lesen’. Lihatlah zina atau pelacuran yang memang tidak dibenarkan, tetapi rahsia umum ialah kegiatan itu wujud. Apakah pegawai di Jabatan Agama menjadi lebih cekap membanteras maksiat atau jenayah yang tersembunyi berbanding jenayah yang terbuka?

Patut mula sadar mengenai citra Jabatan Agama sekarang. Tidak selamanya mereka berada dalam zon selesa dan tidak pernah terusik. Orang di luar senantiasa memandang dan menilai apa yang berlaku dan sering bertanya sesama mereka. Jangan sampai masanya kelak orang yang selama ini dihormati kerana menjadi pembimbing ke arah kebenaran akan diasingkan kerana tidak dipercayai lagi. Habis, siapa yang mahu dipercayai lagi?

Sabtu, Mei 24, 2008

SELEPAS Batu Puteh, Spratly


MASIH panas dengan kehilangan Pulau Batu Puteh kepada Singapura. Sebenarnya pada tahun 2002 Malaysia bersorak kerana Mahkamah Keadilan Antara Bangsa di The Hague memberikan hak Pulau Sipadan dan Ligitan kepada Malaysia. Waktu Indonesia yang rasa sedih, tetapi itu keputusan muktamad ICJ. Sekarang rakyat Malaysia merasa apa yang dirasa oleh rakyat Indonesia tahun 2002.



ICJ memberikan Sipadan dan Ligitan yang hampir dengan daerah Tawau Sabah kerana sudah ada bukti Malaysia membangunkan kedua-dua pulau itu. Maka selepas itu penerintah Indonesia mahu membangunkan semua pulau kecil yang berada di perairan sempadan, yang berkemungkinan menjadi rebutan dengan negara jiran. Untuk rekod Indenesia dikenali sebagai negara kepulauan kerana dianggar ada lebih 17000 buah pulau di sana. Masih ada beratus-ratus pulau kecil di sana yang belum diberi nama!

Apakah fokus tuntutan lain selepas Batu Puteh? Jawabnya ialah Kepulauan Spratly yang terletak di utara Laut China Selatan. Spratly dirasakan lebih rumit kerana kepulauan itu berwilayah besar dan diyakini punya mineral berharga: minyak. Ops bukan itu saja, yang lebih utama ialah isu keselamatan negara kepada negara-negara seperti Malaysia, Vietnam, China, Taiwan, Brunei dan Filipina.


Bukan rahsia bahawa Kepulauan Spratly direbut atau dituntut sebagai hak negara Malaysia, Vietnam, China, Taiwan dan Filipina. Mungkin berdasarkan lokasi Spratly yang sangat strategik, maka negara-negara berkenaan mengatur langkah pemilikan.

Bayangkan saja kalau disahkan semua pulau di sana menjadi hak China, maka negara komunis itu akan menjadikan kawasan itu sebagai pangkalan tentera sekali gus menguasai politik dan kekuasaan seluruh Laut China Selatan. Sekarang ini pun sebenarya China mendakwa seluruh kawasan laut bernama Laut China Selatan sebagai kawasan perairannya kerana bernama Laut China Selatan.



Jelaslah seperti Pulau Batu Puteh, bukanlah sangat kehendak ekonomi daripada pulau itu tetapi kehendak keselamatan kedaulatan negara. Bagi negara-negara kecil seperti Malaysia dengan penduduk hanya 27 juta (2.7 juta adalah warga asing) terasa rimas berhadapan dengan negara besar seperti China yang punya penduduk 1300 juta, siap dengan kuasa senjata nuklear.

Ingat sejarahnya bahawa semasa pemberontakan Partai Komunis Malaya tahun 1948 sehingga 1989, Partai Komunis China adalah di belakang perancangan itu. Sekalipun komunisme kian menipis, namun sejak dahulu soal hegomoni kuasa asing lebih kerana mahukan kekayaan. Dengan 2.7 juta warga asing dari jiran-jiran di negara Malaysia mencari rezeki, menggambarkan kekuatan dan kekayaan ekonomi. Negara mana yang tidak terliur dengan Malaysia?

Ayuh fahamilah apa itu neokolonialisme.

ROBOHKAN Tambak Johor!


HUBUNGAN antara Malaysia dengan Singapura memang ada pasang surutnya. Sudah banyak kali Malaysia memendam rasa, dan negara selatan itu dikenali berwatak kiasu! Maka setelah sadar begitu agaknya pemerintah Malaysia mula meladeni negara pulau itu sebagaimana negara-negara lain, seolah-olah tidak ada kepentingan budaya dan sejarah!

Ertinya Malaysia meladeni Singapura sama seperti meladeni Vietnam. Kan Vietnam tidak mengikat negara kita dengan sejarah dan budaya. Kalau dengan Indonesia dan Brunei, ya. Keakraban negara-negara Melayu ini punya nilai tersendiri.






Masalah perebutan pulau Batu Putih yang akhirnya dimiliki oleh Singapura sebenarnya hanyalah rentetan gelisah Malaysia terhadap Singapura. Benarlah kenangan lalu merakam bahawa Singapura asalnya sebagian negeri Johor. Stamford Raffles mengambilnya daripada Sultan Hussein tahun 1819, kemudian Singapura dibawa kembali melalui Persekutuan Malaysia tahun 1963. Tahun 1965 Singapura dipisahkan daripada Persekutuan Malaysia, jadilah pulau itu negara berdaulat sendiri. Hari ini Malaysia kalah lagi kepada Singapura dalam tuntutan ketul-ketul batu di laut!

Sebenarnya jika ditelusuri dalam-dalam, mudah diketahui bahawa hal-hal besar seperti kemasukan Singapura dalam Malaysia bukanlah didorong keinsafan untuk membentuk negara yang besar dan berdaulat. Malaysia dan Singapura mungkin benar hanya menjadi buah-buah catur yang digerakkan oleh British dan Amerika semasa Perang Dingin. Di sekolah menengah murid-murid tahu bahawa British bukan rela hati memberi kemerdekaan kepada Tanah Melayu. Semuanya bersyarat. Nak jaga keselamatan Tanah Melayu juga sebab ada hartanya di sini.

Bagi British, menyimpan Singapura di selatan Tanah Melayu sama strateginya seperti menyimpan Hong Kong di selatan China. Sebab itu sejak zaman Malayan Union 1946 Singapura dipisahkan daripada politik Tanah Melayu. Biarlah Tanah Melayu merdeka, Singapura tidak!

Hanya kerana hendak menyelamatkan kerja politik seorang manusia di Singapura, pulau itu dibawa masuk dan keluar daripada Malaysia. Kalau tahun 1961 komunis dikatakan seakan menelan Singapura, mengapa setelah masuk Malaysia isu komunis di sana lenyap? Setelah orang-orang yang dituduh komunis dimasukkan dalam jel ISA atas nama menyelamatkan Persekutuan, orang di Singapura mencari helah agar Singapura dikeluarkan dari Malaysia. Ya, musuh kamu sudah mampus, sekarang kamu merong-rong Malaysia. Itulah jadinya Singapura keluar tahun 1965! Kan di situ tampak Malaysia kalah.

Sekarang Malaysia tampak kalah lagi dengan isu Batu Putih. Pedih hati saya!

DYMM Tuanku Sultan Johor pernah meluahkan kesalnya kerana hasrat meroboh Tambak Johor dibatalkan. Harap dengan perkembangan terbaru ini, para pemimpin dan rakyat Johor lebih peka dan menggerakkan semula hasrat merobohkan Tambak Johor, ganti dengan jambatan yang memberi laluan kepada kapal-kapal ke Pasir Gudang. Pasir Gudang adalah tanah air kita. Jangan perdulikan pelabuhan Keppel kerana itu hal negara jiran. Kita hanya mahu membina dan membangunkan tanah air kita.

Cukuplah episod sedih dan mengalah kepada sebuah pulau di selatan. Cukuplah, cukuplah!

Jumaat, Mei 23, 2008

TERLEPAS Batu Putih

SAH, pulau Batu Putih yang direbut-rebut antara Malaysia dan Singapura sudah menjadi hak kedaulatan negara jiran selatan. Benar, meski hanya ketulan batu di laut tetapi besar ertinya kepada kedaulatan dan keselamatan negara.

Apabila Batu Putih menjadi hak Singapura bererti kawasan sempadan Singapura kian melebar menghampiri Johor iaitu negara kita Malaysia. Ini juga kena difahami sempadan laut Malaysia semakin mengecil di selatan. Bukankah ini sangat rapat dengan hal keselamatan?

Sebelum ini sudah gendah gulana dengan isu penambakan laut di Pulau Ubin yang menghadap selatan Johor. Isunya ialah semua kapal yang akan berlabuh ke pelabuhan Pasir Gudang mesti melalui perairan Singapura! Sekarang dengan Batu Putih menjadi hak Singapura, semakin kecil laluan air dalam negara.

Dahulu apabila Dr Mahathir sudah merancang untuk meroboh Tambak Johor dan membina jambatan, kerajaan PM selepasnya terasa bijak dengan membatalkan rancangan itu. Sebenarnya meroboh tambak itu adalah untuk membina laluan selamat kapal ke Pasir Gudang dan Tanjung Pelepas, bukanlah sangat dengan trafik sesak ke Singapura. Tidakkah sekarang terasa sesalnya membatalkan cadangan merobohkan tambak?

Kalau benar Malaysia hebat dan bersedia untuk membina kekuatan sendiri, robohkan saja Tambak Johor dan bina jambatan baru. Jambatan bengkok atau lurus bukan isu utama. Yang utama ialah segala kepentingan negara mesti diutamakan. Tidak mengapalah dianggap tidak ada pendirian: sekejap nak buat sekejap tak nak buat. Sekarang isunya ialah kena roboh tambak, bukan malu tak malu. Robohkanlah, rakyat sokong!

PKPIM diganyang!


MUNIRAH Bahari ketua Hal Ehwal Wanita (Hewa) Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) mencadangkan agar baju berwarna putih pakaian seragam murid sekolah menengah ditukar kepada warna lain. Menurutnya, warna putih berkenaan kelihatan telus dan masih menampakkan sosok tubuh murid, ertinya ada tarikan seksual oleh yang melihatnya!

Wah ini tentu meletup! Memang sedang meletup, dan pandangan PKPIM ini sedang diasak oleh pelbagai pihak. Pandangan ini diasak kerana PKPIM mahu melindungi tubuh wanita daripada mata keranjang manusia lelaki jalang. Ya, tentu lelaki yang bernafsu jalang sedang berpakat menggunakan media untuk menghentam pandangan PKPIM.






Juga tidak aneh jika ada pertubuhan yang konon berjejak Islam seperti Sisters In Islam (SIS) akan turut mengganyang pandangan PKPIM. Siapa SIS, semua bisa tahu.

Pandangan PKPIM telah dieksploitasi untuk diberi citra buruk. Mancadangkan agar tudung labuh dikenakan pada pakaian seragam sekolah cukup untuk digambarkan idea Taliban. Nama Taliban bukan syurga dunia tetapi wakil pengganas yang membentuk neraka dunia. Itu kata kamus Amerika. Dan antek atau wakil-wakil Amerika sedang bermegah dan cuba membentuk pandangan umum di negara kita. Amerika dan yang sefikrah dengannya cukup senang kalau alquran dan sunah dijadikan kertas kesat jamban. Di Iraq, seorang tentera Amerika menjadikan alquran sebagai objek latihan menembak. Di Kem Guantanamo Cuba, alquran dimasukkan ke dalam lubang jamban! Adakah SIS yang mendakwa berpaksi Islam merasa terhina dengan tindakan tentera Amerika? Tidaklah…., ahli-ahli SIS masih enak-anak seadanya.

Untuk rekod, pemakaian tudung oleh wanita muslim adalah arahan Allah dalam alquran surah an-Nuur ayat 31. Mengapa Allah sampai menyuruh muslimah memanjangkan kain tudungnya sehingga menutup dadanya? Sebabnya dada wanita adalah tarikan seks untuk lelaki. Sekalipun sudah dalam baju, kalau saja masih jelas bentuknya, mata jalang lelaki akan menitip di sana.

Sekarang siapa yang berpegang pada alquran dan sunah dalam kehidupan, labelnya ialah Taliban yang membina neraka dunia (kata Amerika). Demikianlah orang-orang bermazhab jahiliyyah, melihat Islam dengan cemas seperti zaman Rasulullah di Makkah. Kafir Quraisy di Makkah dahulu tidak memburukkan alquran, tetapi mengatakan Rasulullah sebagai manusia edan. Hari ini yang anti Islam tidak memburukan alquran dan sunah, tetapi megatakan yang berpagang kepada alquran dan sunah adalah Taliban Pengganas Dunia.

Sunah Islam, sunah dakwah tidak diterima melalui permaidani merah. Mehnah atau tribulasi adalah sunah kepada yang mahu menjalani kehidupan yang kaffah berdasarkan manhaj alquran dan sunah. Berbahagialah yang mantap dan sabar. Berbahagialah, kerana janji Allah benar.

Khamis, Mei 22, 2008

CITRA mualaf


BARU-baru ini umat Islam dalam negara dikejutkan dengan seorang berstatus mualaf kembali kepada agama asalnya. Hampir semua setuju bahawa punca keadaan ini ialah pemahaman Islam yang diterima apabila seseorang melafazkan syahadah. Benar pemahamannya mengenai Islam, dia akan menjadi muslim yang jelas, sebaliknya jika pemahamannya kabur dia masih tidak mengerti apa itu Islam. Lalu, baginya keluar daripada Islam adalah suatu yang lebih baik.

Sebelum ini saya membaca catatan pengalaman seorang saudara baru. Beliau memeluk Islam pada awal usia 18 tahun. Waktu itu beliau sedang menyambung pelajaran selepas SPM. Atas rasa cinta kepada Islam, beliau berhenti daripada pelajarannya dan menumpukan pula kepada pendidikan rohani. Baginya akhirat lebih utama berbanding keduniaan ini.






Benarkah Islam menyuruh umatnya memborong hal akhirat dan meninggalkan keduniaan? Pemikiran saya tidak menyalahkan saudara kita ini, tetapi sadar bahawa dia telah mendapat maklumat yang salah mengenai Islam. Maklumat salah ini dianggap benar oleh saudara kita kerana telah diajarkan oleh seorang (mungkin satu kumpulan) yang telah lama menjadi muslim. Tambah meyakinkan bahawa tindakan itu adalah benar apabila diajarkan oleh mereka yang membawa imej Islam, seperti janggut dan kopiah!

Sama ada saudara baru Islam kita masuk Islam kerana ingin berkahwin atau atas kerelaannya, pemahamannya mengenai Islam menjadi penentu arah hidupnya selepas itu. Mereka umpama kain putih yang menanti muslim lain mencorakkan pemahamannya mengenai Islam. Kalau pembimbing saudara baru ini menjelaskan Islam hanya sebagai tanda sahaja, begitulah pegangannya.

Bagi pembimbing yang berfahaman menolak keduniaan, malah menganggap dunia lebih membawa ke neraka, saudara baru kita akan memahami Islam itu sangat anti dunia. Sebab itu ada antara mereka yang hanya menumpukan ibadah khusus tetapi mengabaikan ibadah am atau fardu kifayah. Tapi tanpa disadari, mereka masih perlukan dunia untuk hidup dan takut pula untuk mati.

Ada pembimbing yang pemikirannya cenderung kepada perseteruan antara pelbagai aliran atau jemaah. Pembimbing ini lupa bahawa saudara baru akan menerima apa sahaja yang diajarkannya. Maka terperangkaplah seorang mualaf dalam perselisihan antara partai, jemaah dan aliran-aliran. Si mualaf ini melihat di luar kumpulannya sebagai salah, sesat dan perlu dijauhi. Lebih malang apabila watak seperti ini dilihat dan ditafsir pula oleh keluarga dan rakannya yang bukan Islam. Islam, bagai tidak ada yang indah!

Saya punya seorang rakan sama umur. Sejak kecil dia seorang yang dianggap cerdas dan cergas. Di sekolah aktif dalam sukan dan bagus sekali akademiknya. Saya tidak pernah mengatasinya dalam dua hal itu. Dia masuk Fakulti Ekonomi dan Pentadbiran di UM, saya ke Kedah di utara. Berdasarkan rekod akademiknya, saya enggan percaya dia tidak mampu berjaya di UM, tetapi selepas dua tahun di UM dia mengundur diri dan mencari pendidikan rohani yang difahami sebagai pelajaran Islam.

Saya pernah bertanya kepadanya hal itu. Jawabnya memang ada faktor yang menolak dari UM dan yang menarik kepada jemaah yang didakwa membawa kehidupan cukup Islami. Ya, sekarang dia menjadi imam di desa.

Contoh-contoh berkenaan merupakan fakta yang telah berlaku. Di balik sesetengah pihak menyerang mereka yang tidak berpendidikan ‘agama’ sebagai secular kerana dikatakan agama suku politik suku, rupa-rupanya orang yang berwatak agama juga tidak kurang yang memilih agama suku dan dunia suku! Kalaulah mereka yang berperanan membimbing mualaf dan anak-anak muda yang mahu kepada Islam meneroka Islam berdasarkan alquran dan sunah, tidak mungkin ada orang yang meninggalkan pendidikan kemahiran untuk kehidupan lalu memilih belajar mentafsir alquran dan hadis. Besar salahnya jika hanya menganggap manusia bergelar ustaz atau ustazah sebagai calon syurga, sebaliknya para petani, jurutera, peguam, pedagang dan penulis novel sebagai ‘lagha’ dan jauh dari bau syurga!

Pembimbing-pembimbing mualaf dan anak-anak muda ini mestilah profesional. Profesional bererti tidak mencampur aduk aliran pemikiran atau pendiriannya dalam mengajar Islam yang polos kepada penerima. Wajib penerima ilmu diberi maklumat secara adil dan tidak diajak menafsir sesuatu pihak, partai, jemaah atau aliran. Undanglah seseorang memasuki Islam berdasarkan alquran dan sunah, dan jangan sesekali mengundang seseorang kepada Islam dengan tafsiran jemaah atau kumpulannya.

Contoh lain daripada saya: Beberapa waktu lalu saya kerap diajak oleh rakan yang juga jiran dalam perkampungan untuk menyertai ekspedisi dakwahnya. Dalam pemujukan itu nampaklah kemesraannya terhadap saya. Namun saya sampai sekarang tidak menyertai aktiviti jemaahnya namun masih kerap bertemu dalam masjid dan berpapasan di jalan. Yang menghairankan ialah dia bagai tidak sudi lagi menyambung kemesraan. Malah ketika saya cuba berbasi-basi kerana sama-sama sebagai ahli jemaah di masjid, dia sangat dingin dan seperti sibuk sangat.

Inilah agaknya contoh dakwah kepada jemaah atau aliran, yang sepatutnya menyeru kepada Islam. Kerana tidak menyertainya, saya bagai tidak ada dalam kamus peribadinya.



Isnin, Mei 19, 2008

ISLAM kerana hujah

ADA peristiwa besar berlaku dalam kalangan para sahabat untuk dijadikan panduan mengenai keimanan kepada Allah dan rasul-Nya. Peristiwa kewafatan Rasulullah s.a.w. telah mecahkan umah kepada dua golongan. Satu golongan tidak percaya bahawa maanusia yang paling dikasihi telah wafat, menjadi mayat. Satu golongan lain percaya bahawa Rasulullah sebagai manusia telah wafat, menjadi mayat seperti mayat-mayat manusia lain.

Antara manusia yang tidak percaya Rasulullah wafat bukan Arab Badwi yang dianggap kurang pendidikan, tetapi ialah Saiyidina Umar al Khattab! Bayangkan semasa hayatnya Rasulullah pernah menyebut bahawa sekiranya ada lagi nabi selepasnya, maka Rasulullah mengatakan Umar layak menerima jawatan Nabi.

Saiyidina Abu Bakr as Siddiq pula antara sahabat Nabi yang percaya bahawa Rasulullah telah wafat. Berkata Saiyidina Abu Bakr as Siddiq,

“Barangsiapa yang menyembah Muhammad, sesungguhnya Muhammad itu telah wafat. Bagi sesiapa yang menyembah Allah, maka sesungguhnya Allah itu Maha Hidup dan tidak akan wafat.”

Lalu Saiyidina Abu Bakr r.a. membacakan firman Allah s.w.t. (Maksud):

"Dan tidaklah Muhammad itu melainkan dia adalah seorang Rasul. Sesungguhnya (perutusan beliau) telah pun didahului dengan (perutusan) para Rasul yang lain. Apakah sekiranya beliau mati atau terbunuh, kamu mahu memalingkan leher (meninggalkan agama Allah)? Barangsiapa yang memalingkan lehernya (dengan meninggalkan agama Allah) maka (ketahuilah bahawa) ia tidaklah sekali-kali memberi sebarang mudharat kepada Allah. Bahkan Allah akan sentiasa memberikan ganjaran-Nya kepada orang-orang yang bersyukur" [Ali Imran 3: 144]

Dikhabarkan, setelah Saiyidina Abu Bakr membacakan ayat berkenaan, Saiyidina Umar menangis kerana menyesal, seakan lupa bahawa ayat berkenaan sudah dibacakan kepadanya terdahulu. Setelah itu kedudukan Saiyidina Umar kembali kepada fitrah yang menerima ketetapan wahyu.

Dapat diartikan kedudukan Abu Bakr mewakili sahabat yang beriman kepada Allah dan rasul-Nya berdasarkan kekuatan hujah Islam, manakala kedudukan Umar (pada saat kejadian itu) mewakili sahabat yang beriman kerana kekuatan sahsiah (peribadi) seorang Nabi.

Dalam kalangan umah selepas itu sehingga saat hari ini juga tidak ketinggalan daripada menerima Islam dan beriman kepada Allah dan rasul-Nya kerana didorong oleh kekuatan peribadi seseorang. Muslim yang berpersepsi seperti ini akan menyandarkan keimanan dan amalnya berdasarkan seseorang tokoh yang sangat dikagumi. Mereka meletakkan hujah Islam (alquran dan sunah) sebagai kemudian, setelah keperibadian tokoh berkenaan.

Berapa banyak anasir yang dilihat beramal dan dapat menampilkan citra keimanan, tetapi senantiasa berpaut kepada syeikhnya. Segala-galanya daripada tuan gurunya direkod sebagai kebenaran, dan apa yang bukan daripada tuan gurunya direkod sebagai salah. Ada sesetengah tuan guru itu memang mahu membentuk pemikiran khalayak itu supaya memuja dan meletakkan dirinya sebagai syaikh agung. Maka dia akan menampilkan mitos-mitos indah seperti kuasa-kuasa ajaib dan luar biasa, bagi mewajarkan pemujaan berterusan.

Di balik itu ada tuan guru yang berpegang kepada kekuatan hujah dan melarang khalayak berpaut kepada kekuatan peribadinya. Namun kecintaan khalayak kepada dirinya menyebabkan sukar sekali para khalayak itu membedakan antara kekuatan hujah alquran dan sunah dengan kekuatan peribadi. Demi cinta kepada tokoh, kekuatan peribadi syeikh diterima juga sebagai kekuatan hujah Islam. Keadaan ini bisa terjadi di mana-mana, tanpa disadari dan diminta-minta. Akhirnya ada sebagian daripada khalayak itu yang sifatnya memuja tokoh tuan guru kemudian membelakangkan hujah alquran dan sunah, sehinggalah syeikh tuan guru itu memberi lampu hijau agar menerima hujah itu.

Keimanan kepada Allah dan penghayatan Islam berdasarkan kultus peribadi ini direkodkan oleh sejarah sebagai salah. Saiyidina Umar sadar daripada keteledoran itu, tetapi bertaubat dan menerima iman berdasarkan kekuatan hujah. Paksi Islam yang kukuh sepanjang zaman (sekalipun menempuh badai dahsyat) kerana umah menerima kekuatan hujah, bukan bersandarkan peribadi seseorang.

Inilah fitrah keimanan dalam Islam yang disandar seratus peratus kepada kekuatan hujah, bukan penerimaan kepada kekuatan peribadi para pemimpinnya. Hubaya-hubaya kerana ada dalam sejarah manusia menjadi syirik dan kufur kepada Allah kerana memuja peribadi dan meninggalkan hujah wahyu. Lihatlah bagaimana kaum nasrani memuja Nabi Isa hingga dikatakan sebagai Tuhan, maka mereka kufur dan imannya ditolak mentah-mentah.

Hujah yang dibawa oleh manusia hanya disahkan benar apabila membawakan hujah alquran dan sunah. Di balik itu, hujah manusia yang tersasar sekalipun lahir daripada tokoh pujaan manusia gagal disahkan sebagai benar di sisi Allah dan rasul-Nya.

Jumaat, Mei 16, 2008

CATATAN Hari Guru 16 Mei

Berburu di padang datar
Dapat rusa berbelang kaki
Berguru kepalang ajar
Bagai bunga kembang tak jadi

Hari ini 16 Mei adalah Hari Guru. Maka hari ini merupakan hari untuk mengingat peranan dan pengorbanan para guru. Catatan ini untuk menghimbau dan merakam guru dalam kehidupan peribadi saya. Tidak ada manusia lain secara ‘live’ yang lebih utama untuk digelar guru dalam hidup saya melainkan ayah dan ibu saya. Ayah dan ibu saya bukan guru yang dibayar gaji bulanan untuk mengajarkan sesuatu disiplin ilmu di madrasah atau sekolah. Ayah dan ibu adalah manusia desa dan mencari rezeki dengan jalan tani.

Kalaulah bisa diberikan peratusan penimbaan ilmu, barangkali penerimaan ilmu di sekolah hanya kira-kira 40 peratus dan bakinya yang banyak adalah di luar sekolah. Wajar sangat ayah dan ibu segera dinobatkan sebagai guru pertama.

Ayah dan ibu yang mengajar saya berbahasa, mengenal budaya dan tatakrama kehidupan. Ayah dan ibu yang mengajar dan mengenalkan saya dengan alquran dan apa-apa nama fardu ain. Saya tidak dihantar ke pusat fardu ain atau rumah ustaz untuk belajar agama. Sebab itu sampai saya punya anak, saya mewarisi kaedah yang ayah dan ibu ajarkan. Saya percaya hadis nabi bahawa ilmu yang bermanfaat kepada orang lain akan menjadi harta kepada seseorang selepas kematiannya. Maka saya ajarkan segala ilmu agama yang diperoleh daripada ayah dan ibu kepada anak-anak. Harap anak-anak saya kelak akan menurunkan pula ilmunya kepada anak-anaknya (cicit ayah dan ibu). Dengan itu ilmu itu akan berterusan diwarisi dan bakal menjadi harta yang berguna kepada ayah dan ibu.

Ayah yang mengajar saya bertani, bercucuk tanam di desa dan bendang. Ibu mengajar mengenal ikan sawah dan menangkapnya. Sekalipun ayah dan ibu sering berleter kepada saya, hari ini apa yang dileter dan diamarahkan kepada saya adalah harta buat pedoman hidup. Katakan saya seorang yang pantas berjalan dan sangat prihatin soal waktu, tidak lain kerana saya kerap dileter oleh ibu supaya tidak amalkan membuang masa, melambat-lambatkan kerja. Sampai-sampai sekarang, kalau saya makan dengan orang lain, saya paling pantas siap.

Sampai sekarang saya bukan kaki kedai kopi. Kalau bukan kehendak anak-anak yang mahukan makan di luar pada waktu malam, saya bukanlah manusia yang sengaja-sengaja menjadi ahli kedai kopi. Ayahlah paling keras mengkritik orang duduk-duduk di kedai kopi sejak dahulu, jadi saya tidak tahu bagaimana mahu memulakan untuk duduk-duduk saja sejam dua di sana.

Sebagian besarnya ayah dan ibu memulakan kisah hidup saya begini. Segala ruang untuk saya menjadi manusia dibuka oleh mereka, maka saya terus meneroka sendiri. Moga menjadi ganjaran besar buat mereka.

Saya masuk sekolah 37 tahun yang lalu. Tidak semua nama guru masih saya ingat. Antara guru saya di sekolah rendah ialah Cikgu Rohaizat, Cikgu Ali yang mengajar Bahasa Melayu, Ustaz Abdul Rashid (sudah almarhum), Ustaz Ghazali Hasbullah sekarang mudir Darul Atiq, Cikgu Perumal guru Ilmu Hisab dan Sains, Cikgu Delima Abdullah guru Matematik darjah lima dan enam. Cikgu Hakim guru Bahasa Melayu Darjah Enam. Guru Besarnya ialah Cikgu Thum Ah Kaw yang anak lelakinya sama sebaya dengan saya, Thum Kok Wai.

Di sekolah menengah antara guru saya ialah Cikgu Besiri mengajar Ilmu Perusahaan, Cikgu Halib sekarang tinggal di Kuantan dan aktif dalam Jemaah Tabligh, Cikgu Riduan Atan guru Bahasa Melayu dan Lukisan, Ustaz Aini Arbain, Ustaz Mahyudin, Cikgu Denis Lee guru Sains dan Cikgu Hamzah guru Pendidikan Jasmani.

Prof Awang Sariyan yang sekarang berada di Universiti Beijing pula adalah guru yang sering menghubungi saya lewat emelnya.

Di Madrasah Ittiba as Sunnah (MIS) Kuala Pilah saya bertemu almarhum Ustaz Hasyim Ghani, Ustaz Khairuddin, Ustaz Azhar dan Ustaz Muhammad Abduh. Mereka yang memperkenalkan prinsip-prinsip sunah dan penterjemahan alquran sekalipun waktunya terbatas.

Pada saya ada juga nama manusia yang saya tidak temui secara vis-à-vis tetapi melalui pembacaan bukunya saya mempelajari dan mendapat sesuatu. Melalui karya sastera Hamka, Anwar Ridhwan, Azizi Abdullah, Fatimah Busu dan Arena Wati saya yang tidak terdidik dalam penulisan kreatif berjaya menghasilkan cerpen sejak tahun 1987.

Di alam maya para guru di
www.al-ahkam.net juga adalah antara guru-guru yang memantap pemahaman Islam. Memang tidak bertemu tetapi komunikasi di alam maya tidak jauh bedanya dengan menghadap guru di masjid atau madrasah. Silaplah sesiapa yang mengatakan belajar di internet sebagai belajar dengan syaitan!

Saya terima pembacaan buku-buku sebagai proses pembelajaran. Tidak keterlaluan jika nama seperti YB Abu Urwah dan Dr Mohd Asri ZA juga guru saya. Buku-buku seperti dikaryakan Hassan al Bana, Maududi, Abdul Qadir Audah, Yusuf Qardawi dan lain-lain adalah manusia yang memberi ilmu kepada saya. Mereka adalah guru saya juga.

Sesungguhnya entah berapa ribu buku dan rencana telah saya baca kerana ilmu dan entah berapa ribu manusia yang telah menyematkan ilmu dalam minda saya, secara langsung dan tidak langsung. Yang positif dan negatif semua berguna, sekurang-kurangnya untuk mendapatkan perbandingan. Ya, semua itu menyumbang pembinaan diri dan tidak terhitung lagi. Benarlah firman Allah, kita tidak mampu menghitung nikmat Allah.

Wajar amat mereka dimengerti sebagai guru dan dikenang dalam hayat. Semoga semua mendapat ganjaran di sisi Allah.

Khamis, Mei 15, 2008

PERINGATAN alquran perihal krisis makanan


by Azamin Amin (
www.harakahdaily.net/ )


Umat Islam telah dibimbing dan diasuh untuk sentiasa tenang dalam apa jua rintangan dan dugaaan yang menimpa seperti kenaikan bahan bakar, barang keperluan khususnya melibatkan krisis kekurangan bekalan makanan bukan sahaja dalam negara malah di peringkat antarabangsa.

Al-Quran telah memberi peringatan daan pengajaran kepada umat manusia termasuk yang beragama Islam dan berikutan adalah beberapa ayat daripada kitab suci yang boleh dijadikan sandaran, pegangan dan rujukan supaya umat Islam tidak mudah panik dan bersedia menghadapi segala rencam kehidupan.


Surah al-Baqarah dalam ayat 155 mengajak manusia untuk memahami ketentuan Tuhan yang sentiasa menguji keimanan seseoarang atas sesuatu yang menimpa:
"Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar."

Ayat 156 dalam surah yang sama pula mengajar manusia agar sentiasa bersabar dengan segala musibah hatta ujian yang menimpa kerana kesabaran adalah titik tolak kepada kemenangan atas segala permasalahan.
Al-Baqarah- ayat 156:"(Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali".

Dalam pada itu Surah Yusuf ayat 46, 47 dan 48 menceritakan tentang sebuah kerajaan mahupun seorang manusia agar sentiasa beringat dan berjimat-cermat serta bersedia dengan segala persiapan untuk menghadapi sebarang bencaa supaya tidak 'huru-hara' di saat akhir atau tahkala ditimpa bencana.


"Setelah ia berjumpa dengan Yusuf, berkatalah ia): 'Yusuf, wahai orang yang benar (pada segala-galanya)! Ta`birkanlah kepada kami (seorang bermimpi melihat): tujuh ekor lembu yang gemuk dimakan oleh tujuh ekor lembu yang kurus dan tujuh tangkai (biji-bijian) yang hijau serta tujuh tangkai lagi yang kering (ta`birkanlah) supaya aku kembali kepada orang-orang yang mengutusku itu, semoga mereka dapat mengetahui ta`birnya."

"Yusuf menjawab: 'Hendaklah kamu menanam bersungguh- sungguh tujuh tahun berturut-turut, kemudian apa yang kamu ketam biarkanlah dia pada tangkai-tangkainya kecuali sedikit dari bahagian yang kamu jadikan untuk makan."(Surah yusuf 47)


"Kemudian sesudah itu akan datang tujuh tahun yang amat sulit,yang menghabiskan apa yang kamu simpan untuk menghadapinya (tahun sulit), kecuali sedikit dari (bibit gandum) yang kamu simpan." (Surah yusuf 48)

Apa juga yang berlaku di dunia yang melibatkan kekurangan bekalan makanan merupakan satu ketentuan yang telah ditetapkan oleh Tuhan dan ini dikisahkan supaya rakyat dan seluruh umat dunia tidak alpa dan lupa diri di atas kesenangan yang dikurniakan oleh Allah SWT selama ini dan dinyatakan dalam surah al-Hadid ayat 22 dan 23.


"Tiada suatu bencanapun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lohmahfuz) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah." (al-hadid ayat 22)

"(Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berduka cita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri."(surah al-hadid ayat 23)

Walaupun ujian demi ujian yang menimpa umat Islam mahupun seluruh manusia di dunia ini namun sekiranya sentiasa merayu dan memohon pertologan kepada Tuhan yang Maha Esa di samping berusaha sebaik mungkin maka segala rintangan dan kepayahan akan dapat dirasai malah akan menemui kejayaan di kemudian hari sama ada di dunia mahupun di akhirat kelak.
Ia jelas dinyatakan dalam surah al-Insyirah ayat 5 dan 6 yang bermaksud:


"Karena sesungguhnya bersama setiap kesulitan ada kemudahan. Sesungguhnya bersama setiap kesulitan ada kemudahan."

Justeru umat Islam bersabarlah atas dugaan yang menimpa dan atasilah dengan berusaha dan bertawakkal kepada yang Esa dan jadikaanlah al-Quran sebagai panduan dalam kehidupan.

Selasa, Mei 13, 2008

BRAVO Lim Jooi Soon


LIM JOOI SOON bukan nama asing dalam dunia dakwah terhadap bukan Islam. Saya baru saja menghadiri ceramahnya sekalipun agak terlewat kerana mendapat informasi yang kemudian. Di mana-mana pun dia akan menyentak keseronokan muslim (baca Melayu) yang merasakan sudah aman sebagai hamba Allah. Suara yang disampaikan oleh Sdr Lim mengenai kekosongan orang bukan Islam daripada mesej Islam sepatutnya menggerunkan muslim.

Sdr Lim memegang sunah dalam dakwah, iaitu Islam mesti disampaikan kepada seluruh manusia. Di balik itu muslim Melayu seperti menyediakan tempat tersendiri dan bagai tidak perduli dakwah kepada bukan Islam. Tidak boleh disalahkan Sdr Lim kerana hakikatnya Islam di negara ini lebih dibudayakan sebagai keistimewaan Melayu.






Sdr Lim sendiri lebih mengerti budaya masyarakatnya dan kini meneroka pula budaya masyarakat Melayu Muslim. Di sinilah keistimewaan Sdr Lim mengadun kerja-kerja dakwahnya.

Adakah masyarakat bukan Islam tertutup dan sensitif dengan Islam? Sdr Lim mengatakan masyarakat bukan Islam lebih terbuka dan sanggup berbicara Islam dengan muslim. Namun berdasarkan pengalamannya, masyarakat Melayu muslim yang lebih sensitif dan cepat melenting apabila ada pertanyaan daripada orang bukan Islam. Misalnya jika ditanya mengenai mengapa Allah yang Maha Kuasa masih menggunakan malaikat untuk tugas-tugas khas. Dia pernah dipandang sinis kerana bertanyakan hal itu kerana dianggap bermain-main.

Nasihat Sdr Lim seterusnya ialah para muslim wajib memahami kaedah atau metodologi dakwah. Baginya jika hanya menghantar surat dan mengedarkan rencana kepada bukan Islam, itu lebih menimbulkan masalah kerana pihak yang mendapat rencana itu tidak tahu kepada siapa hendak bertanya. Akhirnya mereka akan membuat kesimpulan sendiri. Ini secara tidak langsung akan menebalkan pemahaman salah mengenai Islam dalam kalangan bukan Islam.

Pendakwah mesti bersedia untuk berdialog atau menerima soalan-soalan yang menggerunkan daripada orang bukan Islam. Berdasarkan pengalaman Sdr Lim, jika ada lima peratus sahaja keraguan seseorang bukan Islam terhadap Islam cukup untuk orang berkenaan menolak Islam dan membiarkan saja 95 peratus yang tidak meragukannya. Oleh itu, inlah cabaran yang mesti diterima oleh pendakwah.

Soal bahasa juga menjadi penghalang kepada dakwah terhadap bukan Islam. Ada pendakwah yang rasa megah dapat memetik istilah-istilah Arab ketika menerangkan Islam. Tentu sekali Islam mesti dibudayakan terhadap masyarakat yang menjadi sasarannya. Patut sangat pendakwah menggunakan medium daripada kebiasaan masyarakat bukan Islam untuk membawa mesej Islam.

Menurut Sdr Lim lagi, pendekatan mendakwah orang bukan Islam hendaklah berteraskan akidah Islam supaya mereka dapat membedakan antara Islam dan agama lain.

Berdasarkan keperitan dan susahnya berdakwah kepada bukan Islam ini, tidak hairan banyak yang memilih untuk berdakwah saja dalam kalangan orang Islam. Malah masih ada penceramah yang mengatakan berdakwah kepada bukan Islam masih belum menjadi keperluan pada saat masyarakat Islam kian bobrok dalam banyak hal.


Isnin, Mei 12, 2008

JIKA bertalkin di kubur

SEKALIPUN seorang Timbalan Mufti pernah menyatakan dirinya tidak sanggup meninggalkan sahaja kuburan sebelum jenazah ditalkinkan, tulisan ini bukan untuk mengkritik tindakan itu daripada sudat sunah. Yang paling ekstrim mengenainya ialah satu pendapat bahawa menguburkan jenazah manusia tidak sama seperti menanam bangkai kambing, lepas kambus balik saja! Dua pendapat ini yang telinga saya dengar, bukan rekaan untuk menyedapkan wacana.

Tulisan ini cuba menyelami kehendak mereka yang tetap mahukan bacaan talkin diadakan seusai saja jenazah dimakam. Ternyata dalam dialog yang diterima, mereka akhirnya mengakui bahawa tujuan bacaan talkin itu sebenarnya bukan untuk mengajar jenazah terhadap soalan-soalan daripada malaikat. Talkin itu kata mereka adalah untuk tazkirah, mengingatkan kepada yang menghantar jenazah bahawa ada soal jawab dalam alam barzakh. Awas kamu yang masih hidup, akan mengalaminya juga! Lebih kurang begitulah kehendaknya.





Maka di sini cuba ditelusuri kehendak talkin sebagai medium atau alat dakwah kepada hadirin di muka kubur. Oleh kerana jelasnya talkin itu bukan rukun dalam penguburan jenazah dan akhirnya hanya diterima sebagai medium dakwah, maka talkin terbuka dalam kritikan sebagai medium dakwah juga. Harap faham, maksudnya sila teruskan bertalkin kerana itu adalah kaedah pendakwahan, namun sedang dinilai keberkesanannya!

Perhatikan: Jika khutbah Jumaat yang menjadi rukun dalam Solat Jumaat tidak mempunyai skrip yang sama selama 100 tahun, maka wajib sangat talkin yang disahkan sebagai medium dakwah tidak menggunakan skrip yang sama sejak 100 atau 500 tahun yang lepas!

Menggunakan skrip talkin yang ditulis oleh ulama sejak 500 tahun dahulu (mungkin lebih lama lagi) sehingga sekarang jelas menggambarkan talkin sebagai rukun penguburan jenazah. Keadaan ini sama seperti setiap rakaat dalam solat mesti membaca alfatihah. Inilah rukun yang mesti ditunaikan setiap satu rakaat solat. Surah alfatihah tidak bisa diganti dengan apa-apa surah.

Sepatutnya pemikir di Jabatan Agama dan pihak berkenaan berani menilai talkin yang dikatakan sebagai medium dakwah dengan membuat skrip yang baru sesuai dengan kehendak semasa. Mungkin saja isunya masih berkenaan alam barzakh yang sedang ditempuh oleh jenazah, tetapi laras bahasa dan kaedah penyampaiannya mestilah memenuhi standard pendakwahan semasa. Apa yang berlaku sekarang talkin sangat kaku dan tidak meninggalkan kesan kepada khalayak di atas kubur. Talkin dibaca seperti budak sekolah membaca novel, yang dibaca untuk keperluan diri sendiri. Belum ditemui pembaca talkin menggunakan intonasi suara yang pelbagai untuk memberi keinsafan lebih kepada khalayak. Semua mendatar lurus bendul. Malah bacaan alfatihah dan surah dalam solat oleh imam lebih baik dan indah dengan hukum tajwid dan taranum!

Dunia berubah, ilmu bertambah dan kehendak hidup menjadi kian rencam, tetapi talkin yang dikatakan salah satu alat dakwah dibiarkan kaku beratus-ratus tahun. Dan jika kebekuan ini tidak dipecahkan akan begitukan untuk 1000 tahun lagi?

Ketika membaca sejarah perpecahan gereja katholik di Eropah pada zaman renaissance, umat Islam tertawa dengan kejumudan gereja katholik. Tidakkah orang di luar sedang mentertawakan amalan talkin yang hilang arah tujuan. Akhirnya untuk mudah dikatakan, ‘alahai talkin isu furu, hal cabang saja.’ Nah jika hanya furu dan cabang yang tidak mengesankan akidah, ayuhlah bicara hal furu untuk ditajdidkan. Bukankah Islam menyuruh umatnya berfikir, maka berfikirlah kita sekarang.

BICARALAH hal furu itu


SUATU ketika dalam bicara saya dengan seorang ustaz haraki mengenai kerja-kerja dakwah kepada bukan Islam, saya menyebut mengenai anjing yang sepatutnya mudah saja urusannya. Dia kurang bersetuju dengan saya kerana membangkitkan hal furu. Baginya sebutlah hal akidah, hal yang pokok. Namun saya jelaskan bahawa tidak salah membangkitkan hal furu untuk dibincangkan kerana ada ketikanya hal furu itulah sebagai pintu masuk dalam kerja-kerja dakwah.





Maksud saya kepada ustaz berkenaan ialah pandangan biasa Melayu Muslim mengenai anjing sangat keras sedangkan orang bukan Islam bergelumang dengan anjing. Berdasarkan pengetahuan dan pergaulan dengan bukan Islam ini, perkara anjing ini sudah menjadi budaya dan sukar dihilangkan. Pandangan bukan Islam di negara kita ialah anjing sebagai satu masalah besar kepada Islam. Tentu mereka merujuk kepada cara hidup orang Melayu.

Inilah tujuan saya, sepatutnya apabila ada pendapat lain dalam hukum fikah yang lebih ringan mengenai anjing seperti hujah Imam Malik, patutlah kita condong ke sana. Kalau kita sedia maklum bahawa hal furu tidak mencacatkan akidah, maka sepatutnya perbincangan hal furu digalakkan untuk mencari kesesuaian sesuatu golongan. Bukan semua manusia yang menganut Islam itu akan berbudaya seperti kaum Melayu yang sangat jelik dengan anjing.

Lihat emel yang diterima oleh Dr Mohd Asri daripada bukan Islam mengenai keluwesan fikah Islam yang ditonjolkan oleh Tuan Mufti ini. Perkara yang kecil tetapi sangat ketat iaitu muslim dilarang berkongsi pinggan mangkuk dengan bukan Islam. Apabila hal ini didedahkan bahawa muslim masih dibenarkan berkongsi alatan memasak dan wadah-wadah makanan, nampaklah kekesalan keluarga bukan Islam yang selama ini dalam kesusahan menerima anak dan menantu yang sudah Islam.

Cuba lihat bagaimana susahnya anak-anak mahu mendirikan solat hanya kerana tidak menghafal lafaz niat dalam bahasa Arab dan tidak tahu hendak memasukan niat ketika takbiratul ihram. Nampaknya setiap jenis solat telah ditetapkan lafaz yang berbeda. Dan telah terbukti pula dalam kalangan mereka termasuk yang dewasa berkali-kali melafazkan ‘Allahuakbar’ semata-mata kerana tidak masuk niat solat.

Apabila keadaan kian menyusahkan seperti itu, kenalah pendakwah menyebut juga bahawa lafaz niat bukan daripada sunah Nabi dan diterangkan yang mudah saja. Hal ini bukan sengaja untuk berpecah dan berbeda-beda padangan, namun untuk kemudahan amal ibadah seseorang. Memang itu hal furu yang sesetengah orang mahu ditutup rapat, tidak mahu berbincang langsung. Jika masalah timbul, bukalah perbincangan demi kemudahan sebagai seorang muslim.

Baru-baru ini saya berada dalam perkhemahan pelajar-pelajar sekolah menengah. Nampak sangat pelajar kesuntukan masa untuk solat dan mengejar aktiviti. Antara yang saya bincangkan dengan seseorang ialah galakkan pelajar menjamak solatnya. Pantas dia sinis dengan pandangan saya bahawa dalam satu daerah yang tidak boleh dijamak solat. Setelah saya ajukan cadangan saya kepada sekumpulan pelajar, mereka seperti lebih rela tidak solat daripada menjamak solat.

Mungkin selepas ini saya akan membuat satu modul kecil bagaimana bolehnya solat jamak dalam satu daerah, solat memakai but, mengusap kasut atau stokin ketika wudhu dan bertayamum sekalipun di hadapannya ada air! Tentulah hal ini belum didedahkan kepada remaja, sedangkan mereka senantiasa berhadapan dengan masalah untuk bersolat seperti biasa.

Biarlah, kalau masih dikatakan furu dan mewujudkan perbedaan, asalkan sebagian masalah mendirikan solat ini dapat dijalankan mengikut jadualnya. Saya yakin ada kalanya orang yang yang memintas dialog yang berbeda dengan mengatakan perbincangan furu, sebenarnya dia dalam kebingungan untuk menyelesaikan masalah.

Kesimpulan awalnya ialah sebagai pendakwah kenalah kreatif untuk membuka hal furu sebagai perbincangan. Perbincangan ini sekalipun bertujuan memperkenalkan sunah tetapi mungkin lebih menjurus menyelesaikan masalah kecil-kecil dalam kalangan masyarakat. Akhirnya pendedahan yang dikatakan hal furu atau ranting dapat juga mengubati masalah yang dihadapi. Itu masih jauh lebih baik kepada masyarakat muslim. Dan sebenarnya mereka sedang meniti bimbingan alquran dan sunah.

Jumaat, Mei 09, 2008

YANG buta erti alquran

DI MASJID dan surau banyak surah Yasin dan naskhah alquran. Di rumah-rumah juga mesti ada alquran. Memang orang kita membaca alquran dan tentunya surah Yasin paling banyak dibaca, khasnya pada malam Jumaat. Itulah pengisian tradisi beragama sekian lama.

Kebanyakan kita membaca alquran untuk mendapat manfaat selepas mati, kurang untuk semasa hidup. Baca untuk dapat pahala yang difahami sebagai amal salih, amal yang akan memberatkan timbangan pahala mengalahkan dosa. Kerana fahaman kita sangat kuat bahawa membaca alquran salah satu grand amal salih dan pahalanya besar, kebanyakan kita melupakan tujuan sebenar alquran diturunkan kepada manusia. Memanglah berdasarkan hadis nabi membaca alquran akan mendapat pahala berdasarkan huruf.

Pada pembukaan surah albaqarah Allah menjelaskan alquran ini sebagai petunjuk jalan hidup manusia. Oh, banyak sekali ditemukan bahawa manusia diseru membaca dan memahami alquran, kemudian yang penting melaksanakan arahan-arahan Allah serta menerima tegahan-tegahan-Nya.



Dalam keadaan yang membaca alquran hanya tahu membaca tetapi tidak memahami ertinya, masih payah ditemukan alquran dan terjemahannya di rumah-rumah. Eloklah masjid dijadikan kayu ukur sebagai pusat keilmuan Islam. Namun masjid yang menjadi tumpuan majlis ilmu juga kering daripada hidangan alquran dan terjemahan. Terus terang saya telah membuat tinjauan untuk mencari terjemahan alquran di sebuah masjid bertaraf negeri, hampa!

Kemudian, banyak pusat fardu ain dibuka tetapi belum nampak mana satu yang menawarkan program kaedah menterjemah alquran. Bagi masyarakat kita, sebagian erti fardu ain ialah pelajaran iqra, kaedah membaca alquran. Sudah menjadi budaya, kalaulah anak-anak berjaya membaca alquran dan tamat 30 juzuk, maka dikira khatam dan dibuat pulut kuning. Belum ada dalam minda agar memahami maksud ayat-ayat alquran sebagian fardu ain.

Pelajaran menterjemah alquran secara harfiah adalah asas memahami alquran dan secara tidak langsung mengenali bahasa Arab. Anehnya, banyak juga iklan menawarkan kursus bahasa Arab. Baguslah ada pengetahuan bahasa Arab, tetapi saya belum pernah melihat satu komuniti orang Melayu saling berbahasa Arab di negara kita. Saya percaya banyak ustaz dan orang pendidikan agama tahu berbahasa Arab, tetapi mereka tidak membudayakan bahasa itu.

Oleh kerana para ustaz dan mereka yang terdidik dalam agama faham bahasa Arab sukar saya faham mengapa pelajaran menterjemah alquran ke dalam bahasa ibunda (Melayu) tidak ditawarkan kepada masyarakat. Saya ada pengalaman belajar menterjemah alquran secara harfiah di Maahad Ittiba as Sunnah (MIS) Kuala Pilah daripada pelopor utamanya almarhum Ustaz Hasyim Ghani. Pada saya kaedah ini paling senang dan praktikal. Dalam sekolah pendidikan ahli-ahli Jamaah Islah Malaysia (JIM) tahun 1990-an juga buku Terjamahan Harfiah oleh Ustaz Hashim Ghani menjadi salah satu buku yang terpilih untuk meningkatkan kualiti ahli jemaah.

Program ‘iqra, tajwid dan taranum di TV sebenarnya cermin budaya masyarakat Islam meladeni alquran. Membaca alquran saja tanpa faham ertinya, itulah budaya yang diterima pakai dan dianggap cukup sempurna. Pada masa depan mungkin ada slot membaca tahlil dan yasin di kaca TV kerana itu sebagian erti pemahaman manusia beragama kepada muslim kita.

Demikianlah budaya beragama dan kaedah berinteraksi masyarakat kita dengan alquran. Pengagungan terhadap kitab Allah ini cukup unik dan membanggakan, tetapi kering daripada pengertian. Sampai-sampai bacaan dalam solat dan doa juga kebanyakan kita tidak mengerti apa yang dibaca. Hampir dalam semua hal, kita mahu tahu erti yang diucap dan dibaca, tetapi yang dianggap pasak hidup (agama) kita menerima secara bodoh: baca tapi tidak tahu ertinya. Tidakkah kita terasa malu dan bersalah, mendakwa Islam agama proilmu tetapi menerima perlakuan ibadah secara kosong. Berdoa kepada Allah seperti burung kakak tua berdoa, tidak tahu apa ertinya!

Lantaran itulah apabila sesuatu amal perbuatan yang sudah sebati apabila dikritik kerana menyalahi ajaran alquran, kebanyakan yang kuat membaca alquran itu melenting dan marah-marah. Maaf, saya ambil contoh bahawa perbuatan membaca alquran dalam kenduri arwah untuk dihadiahkan kepada arwah itu berlawanan dengan banyak ayat alquran. Para pengamal perbuatan itu pasti marah, mereka mengatakan itu cara Islam. Ya mereka hanya berani mengatakan mengirim pahala kepada orang mati sebagai cara Islam tetapi tidak berani mengatakan itu cara alquran!

Pilihan yang praktikal ialah setiap muslim wajib memiliki senaskhah alquran dan terjemahannya. Kalau pada bulan Ramadan kita bertadarus membaca dalam bahasa asalnya (Arab), pada hari-hari lain biarlah kita membaca terjemahannya dalam bahasa yang kita faham. Baca berulang-ulang, sekurang-kurangnya kita akan faham tema sesuatu surah. Dan lagi, sekurang-kurangnya kita faham tema erti sesuatu bacaan dalam solat dan doa yang dibaca.

Khamis, Mei 08, 2008

DR MAZA beralih tempat?

KHABARnya Dr Asri Zainul Abidin Mufti Perlis akan tamat kontraknya sebagai mufti tdak lama lagi. Banyak pihak mula mencongak setelah Dr Asri tidak menduduki kerusi Mufti Perlis. Bukanlah sangat soal siapa penggantinya, tetapi adakah kedudukan baru Dr Asri selepas ini akan lebih berkesan berbanding sekarang atau auranya semakin kabur dan diluput.

Tidak dinafikan bahawa kedudukan Dr Asri di Jabatan Mufti Perlis telah memberi nafas baru mengenai pemahaman Islam berlandaskan alquran dan sunah. Memang selama ini di Perlis pun senantiasa mempunyai mufti tetapi imejnya tidak dapat disamakan dengan Dr Asri. Dahulu imej Mufti Perlis sama sahaja seperti para muft dari negeri lain. Misalnya, tolak dahulu kedudukan Dr Asri sekarang dan pandang 13 orang Mufti lain dalam negara. Media mana yang akan mengambil pandangan antara Mufti-mufti berkenaan untuk mengulas perihal pilihan raya, pencemaran alam sekitar, dunia hiburan dan sebagainya.

Kenaikan Dr Asri ke jawatan Mufti seakan kemunculan yang dinanti-nanti umat Islam di Malaysia ketika sekian lama pemikiran umat Islam dikuasai oleh aliran tradisional yang sangat menjemukan. Fikrah dan tajdid yang dibawa oleh Dr Asri bukan sahaja menggembirakan mereka yang rindukan Islam dapat dibawa ke tengah medan, malah diterima dengan senang hati oleh pihak bukan Islam. Bayangkan saja apabila bukan Islam mengetahui bahawa sebenarnya anjing bukanlah satu penghalang menghampiri Islam dan umatnya, ini telah memecah satu tembok keras antara umat Islam Melayu dengan bukan Islam.

Pendirian Dr Asri memilih dibolehkan umat Islam memberi ucapan salam kepada bukan Islam sekalipun dikritik oleh aliran tradisional, tetapi berjaya membuka mata umat Islam mengenai pendapat lain yang juga boleh diterima. Antara pendirian Dr Asri yang dilihat terbuka dan dapat mengharmonikan antara umat Islam dan bukan Islam ialah soal penggunaan pinggan mangkuk bersama orang Islam dan bukan Islam, pengedaran daging kurban kepada bukan Islam, penggunaan bin Abdullah kepada saudara baru dan penerimaannya terhadap kitab Bible dalam bahasa Melayu.

Lihat pandangannya mengenai pilihan raya yang menggesa para pengundi memilih calon supaya suara rakyat dapat disampaikan kepada pihak berkuasa. Ini bermakna beliau menolak pendirian pengundi memilih parti yang tidak jelas siapakah wakilnya nanti. Sudah 50 tahun merdeka, rasanya inilah kali pertama seorang Mufti memberi garis panduan kepada pengundi menentukan pendirian.

Asalnya apabila Dr Asri menjawat Mufti maka para pengkritiknya segera meletakkan namanya sebaris dengan ulama yang telah dibeli untuk mengipas dasar-dasar kerajaan saja. Ertinya kepada pihak pembangkang, asalnya Dr Asri adalah musuh barunya. Sebab itu ada seorang penceramah politik bertaraf ustaz di pentas pembangkang memberikan gelaran ‘Bapak Setan’ kepada Dr Asri!

Tidak cukup di situ, ada aliran yang sangat keras terhadap Dr Asri tidak silu menuduhnya sebagai sesat. Di balik tuduhan terhadapnya yang tidak pernah dibuktikan, Dr Asri juga tetap mengkritik dasar yang dibawa oleh kerajaan, iaitu majikannya sendiri. Terbaru Mufti paling muda ini mengkritik penggunaan istilah Hadhari dalam gagasan Islam Hadhari yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri sejak 2004.

Menyeronokkan kerana media senantiasa mencari Mufti Perlis ini untuk mendapatkan pandangannya mengenai isu-isu semasa khasnya yang melibatkan umat Islam. Tulisannya yang panjang dan ilmiah dalam akhbar hujung minggu dibaca oleh ratusan ribu manusia. Sesawang miliknya juga punya terjemahan dalam bahasa Inggeris.

Begitu citra Dr Asri sebagai Mufti Perlis di utara sana, ke mana langkahnya selepas ini? Secara peribadi saya sangat suka jika Dr Asri dilantik sebagai Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) atau salah seorang Felo di Institut Kefahaman Islam Malaysia (Ikim). Sangat rugi kepada negara apabila satu permata yang sedang bersinar dibiarkan tenggelam begitu saja.

Dahulu Dr Asri mengakui bahawa berkedudukan sebagai Mufti akan lebih memudahkan kerjanya untuk menyampaikan dakwah. Inilah yang sedang berlaku. Dan jika turun dari jawatan itu kemudian suara pembaharuan Islam kian pudar, tentulah masyarakat yang dahagakan reformasi pemikiran Islam akan keciwa. Jika begitu keadaannya, Dr Asri punya pilihan untuk kekal sebagai Mufti atau melangkah jauh ke Jakim atau Ikim.

Tinggal lagi anak kelahiran Pulau Pinang ini sebenarnya bukan mudah diterima oleh majoriti ulama dan ahli agama dalam negara. Pengalaman ulama-ulama yang dilabel sebagai Kaum Muda awal abad ke-20 dahulu seperti Syed Syeikh al Hadi dan Syeikh Tahir Jalaluddin sedang dirasai oleh Dr Asri, sahabat-sahabat dan mereka yang berfikrah sepertinya.

Jika pada zaman Syed Syeikh al Hadi dahulu gerakan Islah masih mampu melebarkan pengaruhnya ke Asia Tenggara dengan jaringan majalah al Imam dan akhbar Neraca, maka pada zaman dunia tanpa sempadan ini pengaruh Islah atau tajdid yang dibawa oleh Dr Asri dan sahabat-sahabatnya mudah saja menerobos tembok batu dan besi di mana-mana pun.

Perkara ini bukan soal pengaruh Dr Asri, tetapi ialah keluwesan fikrah sebenar Islam yang disandarkan kepada alquran dan sunah. Dr Asri dan sesiapa pun boleh pergi, tetapi gerakan Islah ini akan mudah saja diterima oleh masyarakat berpendidikan kerana mereka dengan mudah mengerti bahawa berdasarkan alquran dan sunah, Islam sebenarnya mudah dibawa dalam kehidupan.

Rabu, Mei 07, 2008

DUA darjat manusia

GAMBAR lebih jujur menceritakan sesuatu berita. Maka gambar sebuah keluarga miskin di Kuala Perlis tentu menusuk kalbu yang berjiwa manusia. Kalau tidak sebab kematian Hatib Leman kerana dipukul 20 lelaki, berita kemiskinan keluarga ini tidak terselak ke dalam akhbar. Mungkin menunggu giliran untuk BERSAMA MU TV3.

Keadaan rumah yang daif dan semua anaknya lima orang tidak bersekolah adalah mercu tanda kemiskinan yang parah. Kita bisa mengatakan itu nasib mereka. Mengapa mereka yang tinggal di Kuala Perlis sampai membesarkan anak berumur 17 tahun dalam kemiskinan tidak dikesan oleh pemerintah. Ketua Kampung berkenaan wajib tampil memberikan sebab mengapa berbelas tahun keluarga ini melarat sehingga semua anaknya tidak sekolah.

Di balik cerita kemelaratan marhaen, saya tampilkan gambar dalam Dewan Rakyat. Ya mereka baru saja melepasi pilihan raya yang menelan belanja beratus juta ringgit. Sewaktu pilihan raya lepas ada calon berjaya mengutip derma daripada penyokong sehingga RM160,000.00 melalui laman blognya. Semua itu belanja hangus untuk memenangi pilihan raya berkenaan. Lawan di sebelah sana juga membelanjakan wang yang hampir sama. Dengan kemeriahan poster, upah-upah dan kenderaan pelbagai biasalah menghabiskan ratusan ribu dalam pilihan raya.

Ratusan ribu ringgit untuk seorang calon bertanding dalam pilihan raya, di balik kemewahan dan kemeriahan pilihan raya, itu keluarga almarhum Hatib Leman di Kuala Perlis menghuni pondok hampir roboh dan anak-anaknya tidak berpendidikan. Bukan baru sebulan dua, tetapi telah bertahun-tahun.

Adakah orang akan menderma sehingga RM100 ribu jika diwujudkan satu blog untuk keluarga almarhum Hatib Leman?

Roker Amy dan Tuan Guru

MEMBACA berita Tuan Guru Nik Abdul Aziz mengunjungi Roker Amy dan makan tengah hari di restorannya, oh satu pandangan yang nyaman. Hampir 20 tahun dahulu semasa saya masih remaja telah mendambakan orang agama di sisi orang kaki nyanyi. Sebabnya, sebagai remaja saya memang suka kepada musik dan lagu-lagu. Zaman remaja saya, ooo…, tentulah Hetty Koes Endang, D’lloyd, Brory Marantika, Uji Rashid dan Hail Amir. Siapa hero yang saya suka? Tentulah Farouk Afero dalam si Gondrong. Dan kalau saya mahu ketawa, saya cari filem Bing Slamet dan Benjamin S!



Apabila duduk di dalam ceramah agama dalam masjid ustaz mengutuk orang bermusik dan menyanyi. Saya mahu menjadi seorang muslim dengan senantiasa mengunjungi masjid tetapi jiwa anak muda mahukan hiburan. Nah di sana ada konflik. Sampai ayah dan ibu saya kurang senang kalau saya membeli kaset.

Konflik antara muslim dan musik rupanya semakin kuat apabila memasuki kampus. Ada golongan sedang mengeram fatwa musik itu haram, maka saya yang naïf inggih saja. Sampai-sampai diminta jasa untuk menjual kaset nasyid tanpa alunan musik. Dan bayangkan dalam pesta konvokesyen di universiti juga tidak kedengaran musik. Ini menimbulkan banyak soal terutama oleh teman-teman bukan Islam. Namun yang perlu saya dengar jawaban kepada mereka ialah, “susah kamu hendak faham…”

Di balik itu saya terus menggemari alunan biola Idris Sardi. Sampai kini saya sangat minat mainan biola Mas Sardi dan segala macam lagi keroncong. Sebab itu kalau saya mengembara malam radio di mobil pasti menerima siaran 104 Johor jam 10 hingga 2 pagi, keroncong emas!

Roker Amy mahu membuka pusat Tahfiz dan didoakan oleh TG. Apakah Amy akan berundur terus daripada menyanyi kerana merasakan sudah aman sebagai pemilik Restoran Cheng Ho dan punya akaun yang tinggi?

Tidak kira siapa dalam dunia hiburan. Amy sebagai contoh saja. Kalau mereka benar-benar mahu membina akhlak mulia, yah silakan. Tetapi manusia masih perlukan bunyi musik dan penyanyi. Kalau orang seperti Amy yang sudah betah membedakan antara nyanyi yang diredai dengan yang tidak disenangi, maka wajib benar Amy terus nyanyi dalam dunia kefahaman Islam. Kalau memang sudah akrab dengan ulama, nah terus saja bernyanyi sambil terus mendapatkan nasihat daripada ulama.

Kita mahu banyak orang seni seperti Amy, Ramli Sarip, M Nasir, Kopratasa, Sohaimi Mior Hassan dan almarhum Sudirman (sekadar beberapa nama) yang dapat menyamankan kegersangan jiwa orang muda, tetapi dituntun ke jalan mulia. TG Nik Aziz mungkin selepas ini akan ketemu M Nasir, manusia seni yang punya citra keanggunan seni dan minda. Teruskanlah.

Selasa, Mei 06, 2008

RAKAN nonmuslim

DAHULU semasa di Tingkatan Tiga Guru Matematik saya seorang keturunan India beragama Hindu. Apabila kami sering buat salah dalam kerja dia akan mengucapkan la ilaha illallah. Seorang kawan saya berkata, “cikgu kita ni kerap sangat masuk Islam”.

Kini saya mempunyai seoranag rakan sekerja bukan Islam, beragama Hindu yang taat. Dalam kehidupannya dia berbudaya seperti orang Melayu yang kerap mengucapkan Insya Allah, astaghfirullah dan la ilaha illallah. Pernah sekali dia membuat ucapan terhadap ratusan pelajarnya. Sebagai guru dia mengingatkan niat kedatangan pelajar ke sekolah mestilah dengan jujur. Yang menarik perhatian saya, dia menerangkan bahawa kehidupan sebenarnya satu ibadah kepada Tuhan. Ucapannya ini persis prinsip kehidupan bagi setiap muslim.

Ucapan kalimah-kalimah berkenaan memang sudah biasa kepada masyarakat bukan Islam di negara kita. Biasalah jika kanak-kanak bukan Islam dapat melaungkan azan seperti kanak-kanak Islam. Kalau kita rajin mengucapkan assalamualaikum kepada mereka, tentu dijawabnya dengan alaikum salam. Namun di negara kita memberi salam kepada bukan Islam tidak menjadi budaya kerana ada fahaman dalam kalangan umat Islam sendiri yang bertegas mengharamkan memberi ucapan salam kepada mereka.

Sebenarnya masyarakat bukan Islam sudah biasa dan terbudaya dengan kehidupan secara Melayu. Tambahan pula hampir semua (?) orang Melayu beragama Islam. Di sinilah perlu ada kebijaksanaan masyarakat Islam menerima rakan-rakan dan jiran bukan Islam sebagai anggota masyarakat yang rapat. Mereka sudah menerima beberapa unsur budaya hidup muslim, dan wajib kita melayan mereka dengan baik.

Ada sekali saya menerangkan kepada seorang remaja bukan Islam bahawa ucapan la ilaha illallah merupakan ucapan penting yang membuktikan seseorang itu muslim. Dia terkejut kerana selama ini banyak orang bukan Islam membuat ucapan itu sebagaimana orang Melayu Islam.

Setelah diterangkan perbedaan antara niat dan keikhlasan dengan budaya ucapan barulah dia mengerti bahawa pengucapan la ilaha illallah oleh yang bukan Islam tidaklah menyebabkan mereka telah menjadi Islam. Masyarakat membudayakan ucapan la ilaha illallah ketika dalam keadaan kacau atau kaget. Ini menyamai ucapan oh my God dalam budaya masyarakat Inggeris.

Diharap perubahan politik kepada tidak perkauman akan menumbuhkan saling pertukaran budaya yang sihat antara sesama kaum. Masalahnya ialah orang-orang politik yang ego dengan prinsip perkauman dan menekankan pemisahan untuk sokongan kaum. Baru-baru ini ada pemimpin MCA yang mendakwa penulisan jawi pada plat kereta seorang Menteri Besar meresahkan masyarakat Cina. Seteruk itukah minda masyarakat Cina terhadap tulisan Jawi? Atau sikap ini hanya untuk menekankan perbedaan politik berparti. Politik seperti ini telah lama menjejaskan proses penerapan budaya bersama dalam satu masyarakat Malaysia yang harmoni dengan sejujur-jujurnya.

Isnin, Mei 05, 2008

MENCARI Tuhan

SEWAKTU saya membicarakan mengenai permulaan tamadun Islam yang menyebut kaitan Tuhan dengan pembinaan tamadun, seorang remaja bukan Islam bertanya hal-hal ketuhanan. Ada beberapa kali perbualan berlaku dalam keadaan tidak tersusun. Saya permudahkan dan turunkan dialog kecil antara kami sebagai perkongsian maklumat.



Remaja: Siapa yang menjadikan Tuhan?

Penulis: Kalau Tuhan dijadikan oleh satu pihak lain, itu bukan Tuhan. Sifat Tuhan unggul, tidak ada yang menyerupainya. Tuhan wujud dengan kekuasaan yang sangat hebat. Kalau awak terus mendesak juga bertanya siapa yang membuat Tuhan, terus terang saya tidak dapat menjawab sebagaimana saya masih tidak dapat menjawab soalan ke mana nyawa manusia pergi setelah mati. Hari-hari ada kematian, tetapi ahli sains pun masih tidak dapat menemukan di mana nyawa berkumpul sekarang.

Remaja: Tapi di mana Tuhan?

Penulis: Yalah, kalau saya katakan Tuhan di Syurga pun nanti awak tanya syurga di mana sekarang ini. Kalau saya jawab Tuhan di langit pun, nanti awak kata ‘tak nampak pun’. Tuhan ada tetapi tidak seperti yang digambarkan oleh akal manusia.

Remaja: Mengapa kita tidak nampak Tuhan?

Penulis: Sebenarnya ada benda yang kita guna, tapi kita tidak nampak. Kita tidak nampak benda-benda itu, tetapi kita percaya benda itu ada.

Remaja: Apa dia, saya tidak perasan.

Penulis: Udara hanya dapat dirasa oleh deria, tidak dapat dilihat. Arus elektrik tidak dapat dilihat tetapi dapat dibuktikan ada kerana menyalakan mentol. Tuhan tidak dapat dilihat tetapi kesannya banyak. Kita hidup kerana dijadikan oleh Tuhan.

Remaja: Bukankah manusia hidup sendiri. Makin lama besar.

Penulis: Ambil contoh sebuah kereta, tidak ada satu skru yang paling kecil pun boleh wujud sendiri, mesti ada tukang buat. Buat wayar, enjin, cermin dan macam-macam. Setiap komponen kereta ada fungsinya, barulah lengkap sebuah kereta.

Remaja: saya tidak faham.

Penulis: Tuhanlah yang buat air, angin, tanah, pokok, manusia, haiwan dan macam-macam. Semua itu ada fungsinya sehingga kehidupan di dunia seimbang dan normal. Kalau salah satunya hilang, teruk jadinya. Katakan satu skru brek kereta hilang, boleh sebabkan kemalangan. Katakan tiba-tiba tidak ada air tawar di sungai, kolam dan lain-lain. Susah kehidupan kita jadinya sebab banyak yang perlukan air tawar. Kalau jurutera menyusun komponen dengan betul supaya sempurna sebuah kereta, Tuhan pun menyusun semua ciptaan-Nya supaya sempurna alam yang cantik dan luas ini.

Remaja: Katakan saya percaya Tuhan ada, apa nak buat?

Penulis: Katakan awak tidak pernah berjumpa ayah sehingga sekarang. Tiba-tiba diberitahu bahawa selama ini semua perbelanjaan hidup dan persekolahan dibayar oleh ayah awak. Apa awak hendak buat?

Remaja: Saya nak jumpa dia, ucap terima kasih.

Penulis: Samalah, ucapkan terima kasih. Kami orang Islam mengucapkan terima kasih dengan beribadah, melakukan sembahyang.

Walaupun remaja ini tidak berminat untuk meneruskan dialog ketuhanan, namun sekurang-kurangnya dia mendapat maklumat secara logik mengenai Tuhan. Dia wajib tahu bahawa dirinya dihidupkan oleh Tuhan yang Maha Kuasa.

Pernah dengan kumpulan pelajar lain tanpa dirancang saya memberikan hujah Tuhan mesti satu. Saya memberikan contoh dalam kehidupan bahawa seorang ketua mesti ada kuasa, sebab itu hanya ada satu ketua. Kalau ada dua ketua yang sama-sama ada kuasa, tentulah akan berlaku perbalahan dan akhirnya membawa kerosakan. Saya terangkan logik lain misalnya pemandu kenderaan mestilah satu sebab perlu hanya seorang pemandu yang berkuasa dalam kenderaan.



Ahad, Mei 04, 2008

APA bukti akhirat ada?

BAGAIMANA akal mahu membuktikan kewujudan alam akhirat yang terdapatnya balasan syurga dan neraka? Tulisan ini merupakan lanjutan wacana sebelumnya berkaitan agama sebagai candu. Saya teringat cerpen berjudul NATASHA yang ditulis oleh Sasterawan Negara Datuk Abdullah Hussein dalam majalah Dewan Sastera tahun 1980-an. Cerpen ini jelmaan dialog atau debat antara komunisme dengan Islam mengenai agama. Saya minta maaf kepada penulis cerpen berkenaan kerana menulis semula dalam keadaan yang tidak tepat, namun temanya sama.

Natasha antara penulis Soviet Union yang hadir ke Malaysia untuk satu rembukan sastera Melayu. Kerana Malaysia sebuah negara berpaksi Islam, maka selain bicara sastera dan budaya delegasi negara komunis itu sengaja menyorot kritikan terhadap ajaran Islam mengenai alam akhirat. Perlu diingat komunis menolak sama sekali kepercayaan hidup selepas mati kerana tiada bukti ilmiah.

Sepanjang perjalanan dari Kuala Lumpur ke Pantai Timur tampak dialog hangat dan Natasha masih tidak dapat menerima hujahan rakan penulis Melayu. Tujuan rombongan di bawa ke Pantai Timur untuk meneroka budaya Melayu di sana.

Sampai di pantai mereka melihat sekumpulan anak-anak bermain. Kanak-kanak itu kemudian menghampiri delegasi sastera dari kota itu dengan wajah ceria. Ceria sebagai anak-anak nelayan.

Pengarang berdialog dengan si perawan cantik Nastasha. Lebih kurang beginilah.

Pengarang: Anda berkata bahawa kehidupan di dunia ini adalah segala-galanya. Berakhir saja di sini.

Natasha: Tentu, itulah pendirian kami.

Pengarang: Baiklah, anda melihat anak-anak di pantai tadi. Mereka masih kanak-kanak dan tidak dapat menikmati kehidupan sebagaimana Cik Natasha. Bagi Cik Natasha tentulah beruntung kerana punya wang dan pelajaran, dapat berjalan-jalan jauh ke negara-negara luar. Tapi bagaimana dengan kanak-kanak itu jika umurnya tidak sempat mencapai seperti umur Cik Natasha, tentulah kanak-kanak itu tidak menikmati apa yang telah Cik Natasha rasai. Ini tuntulah keadaan tidak adil. Jadi di manakah kanak-kanak ini dapat merasai keindahan dan keseronokan yang telah Cik Natasha alami selama ini?

Natasha diam.

Pengarang: Semalam Cik Natasha mengakui bahawa tidak semua pelaku salah dapat dihukum oleh undang-undang kerana masalah penguat kuasa atau kebijaksanaan si pelaku salah melepas kan diri. Baiklah, katakan seorang mencuri dan dihukum penjara, tapi seorang lagi mencuri dan terlepas terus sehingga dia mati. Bagi yang terpenjara tentulah dia marah sebab ada pencuri lain yang masih bebas sedangkan mereka sama melakukan kesalahan. Nah, alam akhirat adalah tempat pembalasan setiap kesalahan. Sebab itulah akhirat diperlukan untuk memberi keadilan ini.

Natasha: Tapi tiada bukti kewujudan akhirat itu.

Pengarang: Itu hak pendirian Cik Natasha untuk tidak percayakan akhirat. Bagi kami kaum muslim sentiasa bersiap sedia untuk menempuh alam akhirat selepas mati. Kami berbuat baik untuk mendapatkan balasan syurga dan mengelak balasan buruk. Baiklah, jika nanti benar-benar zaman keadilan akhirat tidak wujud, pun kami tidak rugi apa-apa. Kita sama saja, selepas mati tidak ada apa-apa. Namun jika selepas mati dan waktu itu ada alam akhirat, kami sudah sedia untuk menempuh alam itu sedangkan Cik Natasha tidak bersedia apa-apa.

Natasha: Ohh..

Berdialog dengan golongan ateis mengenai Tuhan lebih sukar berbanding dengan penganut agama-agama lain. Golongan ateis menolak adanya Tuhan bererti menolak apa juga nama agama dan kepercayaan. Mereka mahukan hujah dan bukti, sebab itu tidak berguna kalau membacakan ayat-ayat alquran kepadanya. Samalah jika berhujah menggunakan ayat alquran kepada penganut agama lain. Hal itu tidak berguna kerana mereka bukan percaya kepada alquran. Jika mahu berhujah dengan ateis, gunalah akal saja. Kalau mahu berhujah dengan penganut Kristian, gunalah kitab mereka Bible. Hal-hal ini sangat menuntut kebijaksanaan dan daya pemikiran yang tajam.

AGAMA itu candu?

AGAMA adalah candu yang mangkhayalkan manusia! Itu adalah slogan orang-orang komunis dahulu ketika mengkritik apa juga pegangan agama oleh manusia. Dalam kitab komunisme Das Kapital tulisan Karl Marx pun tidak ada slogan seperti itu, cuma prinsipnya komunisme tidak percayakan Tuhan bererti menolak apa juga agama. Menolak agama dalam hidup manusia bererti tidak percayakan hari akhirat, tidak ada kehidupan alam lain selepas mati. Tidak percaya hari akhirat bermaksud tidak ada konsep balasan baik iaitu syurga dan balasan buruk iaitu neraka.

Komunisme mendakwa agama sebagai candu kerana agama menawarkan kebahagiaan di syurga kepada manusia. Kita ambil Islam sebagai contoh terbaik yang menawarkan balasan syurga dan neraka. Kepada komunis, muslim dikhayalkan dengan keindahan syurga yang penuh nikmat sedangkan perkara itu tidak dapat dibuktikan dengan apa-apa pun. Muslim bercita-cita mendapat kesenangan hidup di syurga Allah setelah patuh perintah alquran dan sunah. Semua ini adalah candu atau dadah yang mengkhayalkan muslim, kata orang-orang komunis.


Karl Marx meramalkan Britain atau Jerman akan menjadi negara komunis kerana sifatnya sebagai negara industri. Namun tahun 1917 Revolusi Bolshevik berlaku di Russia (bertukar menjadi Soviet Union) dan menjadikan negara itu yang pertama berfahaman komunis. Sewaktu Perang Dunia Kedua (tamat 1945) negara-negara Eropah Timur dalam cengkaman Soviet Union, maka semuanya menjadi negara komunis. Di Eropah Timur terdapat banyak umat Islam mendiami negara seperti Albania, Kosovo, Bosnia dan Bulgaria. Itu semua warisan 1000 tahun zaman Turki Usmaniyah. Manakala di Asia Tengah (termasuk kota Bukhara, negeri Imam Bukhari) di sana ada negara-negara yang banyak umat Islam seperti di Uzbekistan, Kazakhtan, Khirgistan, Turkmenistan (semuanya di utara Afghanistan) telah disekutukan menjadi sebagian negara besar komunis Soviet Union.

China menjadi negara komunis pada tahun 1949 dan Revolusi Kebudayaan dilancarkan pada tahun 1960 untuk melenyapkan apa juga pegangan agama. Hari ini komunisme masih ideologi utama di sana dan kebanyakan penduduknya menjadi ateis: tidak percayakan Tuhan. Indonesia sebuah negara paling banyak umat Islam di dunia juga diresapi komunisme dan hampir saja negara itu menjadi komunis pada tahun 1965 melalui peristiwa Gestapo. Kalaulah fahaman ateis tidak merebak, tidak mungkin novelis Akhdiat Mihardja menulis novel ateis. Raja roman Pramudya Ananta Toer juga tertuduh komunis. Banyak novel dan cerpen Pram berbau anti-kapilatis, sekurang-kurangnya karya Pram digolongkan sebagai sosialis.

Di negara Malaysia ada Partai Komunis Malaya (PKM) diterajui Chin Peng anak kelahiran Sitiawan Perak. Di sisi Chin Peng ada nama-nama Melayu seperti Rashid Maidin, Musa Ahmad dan Abdullah CD. Orang-orang Melayu (Indonesia dan Malaysia) yang duduk dalam harakah komunis masih didebatkan adakah mereka menjadikan komunis sebagai ideologi (yang menolak Tuhan / Islam) atau memasuki partai komunis semata-mata untuk melawan penjajahan. Shamsiah Fakeh bekas penuntut di High Islamic School Kuala Pilah (kemudian bertukar menjadi Maahad Ittiba as Sunah, dan terkini menjadi Institut al Mizan) yang mengajarkan fahaman sunah/salaf juga terdakwa sebagai komunis. Bertahun-tahun Shamsiah tinggal di China mendapatkan suaka politik, tapi akhirnya kembali ke Gombak. Beliau adalah bekas ibu tiri almarhum Rustam A Sani yang baru-baru ini wafat.


Komunisme masih hidup tetapi lumpuh. Sejak 1990 banyak negara komunis bertaubat dan menjadi demokrasi. Maka muncul negara merdeka yang penduduknya muslim seperti Bosnia, Bulgaria, Albania dan Kosovo. Selain itu kemerdekaan negara-negara di Asia Tengah yang nama hujungnya banyak tan belum berperanan penting bersama OIC. Malah Malaysia sendiri belum mengiktiraf kemerdekaan Kosovo sedangkan PBB telah menerima kemerdekaan itu.

Dahulu semasa berkecamuk Perang Bosnia 1992 (Serbia mahu menghapuskan muslim Bosnia), tentera Malaysia bertugas di sana melalui PBB. Ada kumpulan rakyat Malaysia yang berusaha masuk dan mahu tahu apa yang sebenarnya berlaku. Secara umum komunisme berjaya merosakkan pegangan Islam umat di sana. Semua yang dilakukan oleh bukan muslim mereka buat juga, tapi berkeras masih mengaku muslim. Hanya kerana degil tidak mahu mengatakan seorang ateis, muslim Bosnia dibunuh beramai-ramai oleh tentera dan aktivis Serbia. Rekod PBB mengatakan Perang Bosnia menyamai keganasan zaman PD2 oleh tentera Jerman.

Baru-baru ini pun apabila Kosovo merdeka (98 peratus daripada 2 juta penduduknya muslim), imej remaja di sana minum arak seperti orang Malaysia minum teh tarik! Yang tua-tua mengatakan mereka muslim sederhana dan menolak aliran wahabi (salafi). Patutlah mereka menolak gerakan yang mengajak muslim kembali kepada alquran dan sunah sebab sudah sebati dengan jahiliyah zaman komunis.

Demikian bukti-bukti komunisme memang bekerja keras untuk membuang Islam sebagai akidah dan cara hidup manusia. Kini setelah terlepas daripada komunisme, pegangan Islam umat di sana belum pulih sepenuhnya. Selama 70 tahun dalam cengkaman ideologi anti-Tuhan tentulah keislaman mereka parah.

Kepada kita yang terselamat daripada cengkaman komusnisme bukan bererti selamat daripada slogan agama adalah candu yang mengkhayalkan manusia. Alquran telah merakam adanya manusia yang mengaku beragama (dalam keadaan bebas) sebenarnya berkhayal mendapatkan syurga Allah. Perhatikan maksud ayat 214 albaqarah: Ataukah kamu mengira akan masuk ke syurga padahal belum datang kepadamu (cubaan) seperti yang dialami orang-orang terdahulu sebelum kamu….”
Bagi Allah, jika kita tidak pernah diuji atau mengelak dalam ujian Allah untuk membuktikan keimanan, samalah sedang berkhayal untuk mendapatkan syurga Allah kelak. Hakikatnya itu hanya impian di dunia saja, di akhirat kelak kosong!