Pengikut

Jumaat, Mac 29, 2013

ROSMILAH pembuat kerepek di Sabak Bernam


ORANG kampung sudah  berubah!  Dahulu asal namanya orang kampong ekonominya hanya dalam bidang pertanian, tidak ada yang mengusahakan produk hiliran hasil kampong.  Malah perniagaan peraih hasil pertanian juga diusahakan oleh orang luar, yang akhirnya menjadi tauke besar di kampung.

Rosmilah dan tetamu di hadapan homestay miliknya

Dasar kerajaan yang menekankan pembangunan ekonomi desa ialah memastikan ekonomi desa tidak menjadi satu tanda aras kemiskinan.  Oleh sebab itu melalui Jabatan Pertanian, usaha dilakukan untuk melahirkan usahawan desa, walaupun skala pengeluarannya kecil.

Rosmilah melayan temubual murid-murid sekolah yang membuat lawatan

Puan Rosmilah Mohd Nor, 56 tahun yang tinggal di Batu 4 Sepintas, Sabak Bernam Selangor telah lama menyahut seruan kerajaan agar masyarakat desa terlibat dalam bidang pengeluaran produk hiliran desa.  Hari ini syarikat Reti Enterprise yang dimiliki oleh Rosmilah Mohd Nor merupakan salah satu contoh kejayaan Industri Kecil dan Sederhana (IKS).  Rosmilah hanya menjadikan ekonomi yang disebut ‘ekonomi tradisional’ menjana ekonomi desa lebih baik daripada dahulu.



Rosmilah lebih terkenal sebagai pengeluar makanan ringan seperti kerepek.  Membuat kerepek yang pelbagai jenis merupakan pengembangan ekonomi tradisional, yang pasarannya bersifat tempatan. Produk kerepek Rosmilah seperti kerepek bawang, ubi masin, ubi kuning dan termasuk beberapa jenis kerepek pisang menjadi kegemaran penduduk daerah Sabak Bernam hingga ke Teluk Intan.  Pelbagai kerepek keluaran Reti Enterprise sebenarnya telah memenuhi selesa penduduk desa.  Jika dahulu, ahli keluarga akan membuat sendiri kerepek untuk dimakan, hari ini sudah ada usahawan yang menjadikan pembuatan kerepek sebagai satu industri desa.

Menurut wanita keturunan Jawa ini, kejayaan membuat dan menjual kerepek ini terhasil melalui bantuan Jabatan Pertanian.  Begitu banyak bantuan dan khidmat nasihat jabatan itu, sehingga Rosmilah merasa malu untuk meminta apa-apa lagi bantuan daripada jabatan berkenaan.  Namun pihak Jabatan Pertanian sentiasa memantau perkembangan usaha-usaha Rosmilah dalam mengembangkan ekonomi membuat kerepek.

Menurut Rosmilah lagi, pasaran kerepeknya tidak pernah tepu. Malah sentiasa mendapat permintaan baru.  Selain membuat kerepek, Rosmilah juga membuat kuih-kuih tradisional seperti bahulu.  Syarikatnya tidak dapat memenuhi permintaan terutama apabila menghampiri ketibaan Hari Raya!  Dengan bantuan 10 orang pekerja, kerja-kerja membuat kerepek dan bahulu terus berjalan tanpa henti.  Ertinya, kejayaan Rosmilah telah memberi manfaat ekonomi kepada beberapa orang kampong, khasnya kaum wanita yang mendapat pendapatan sampingan.

Rosmilah juga mengusahakan homestay di desanya.  Baginya, ini merupakan pelengkap kejayaan dalam industri membuat kerepek.  Orang luar akan datang, bukan sekadar menginap di homestay miliknya, malah mereka merupakan parasan baru semua produknya.

Kepada yang berminat untuk mendapakan produk kerepek, bahulu dan perkhidmatan homestay di Kampung Batu 4 Sepintas, Sabak Bernam Selangor, boleh menghubungi beliau melalui nombor 03-32163385 atau 019-3766298.

Khamis, Mac 28, 2013

Tahqiq al-Ma'thurat karya Hasan al-Banna


KAJIAN seorang sahabat.

Zikir no. 1:

اَعُوذُ باِ الله السَّمِيْعِ الْعَلِيْمِ مِنْ الشَيْطَانِ الرَّجِيْمِ

Takhrij: Dikeluarkan al-Tirmizi (3149) dari Khalid bin Thahman dari Nafi' bin Abi Nafi dari Ma'qil bin Yasar dari Nabi secara marfu', sabdanya SAW:

من قال حين يصبح ثلاث مرات : أعوذ بالله السميع العليم من الشيطان الرجيم . وقرأ ثلاث آيات من آخر سورة الحشر ، وكل الله به سبعين ألف ملك يصلون عليه حتى يمسي ، وإن مات في ذلك اليوم مات شهيدا ، ومن قالها : حين يمسي كان بتلك المنزلة

Terjemahan: "Sesiapa yang mengucapkan apabila pagi 3 kali " أعوذ بالله السميع العليم من الشيطان الرجيم", dan membaca 3 ayat akhir dari surah al-Hasyr, Allah akan wakilkan baginya 70 ribu Malaikat berselawat kepadanya hingga petang, dan jika dia mati pada hari itu maka matinya mati syahid, dan sesiapa yang membacanya ketika petang baginya sebegitu juga"

Status: Dhaif bahkan Gharib Jiddan, kata al-Tirmizi sejurus mengeluarkan hadith ini dalam Jami'nya al-Mukhtasar (3149): "Hasan Gharib" iaitu Dhaif. Bahkan kata al-Zahabi "Gharib Jiddan" (Mizan al-'Itidal, 1/632), juga diDhaifkan al-Nawawi dalam al-Azkar (114).

Penyakitnya ialah Khalid bin Thahman yang Dhaif sebagaimana kata Ibn Ma'in, begitu juga Nafi' bin Abi Nafi yang meriwayatkan dari Thahman, sekiranya Nafi' ini ialah Nafi' bin al-Harith Aba Daud al-'Ama maka dia Munkarul Hadith, sekiranya dia adalah yang lain maka dia Majhul.

~ Fathi al-Sakandary ~

Rabu, Mac 27, 2013

BURUK sangka atas nama kebebasan dan hak asasi


PERMUSUHAN membawa perbalahan antara dua pihak.  Permusuhan juga telah menimbulkan pemikiran buruk sangka.  Setiap satu pihak melihat apa yang dilakukan oleh pihak yang dimusuhinya sebagai satu muslihat buruk atau kerja-kerja baik tetapi bertujuan jahat.  Sejarah pada zaman Nabi s.a.w. sudah dirakam dalam al-Quran sebagai pedoman orang-orang yang beriman kepada wahyu Allah dan mahu menambil iktibar.

Dalam ayat 150 surah al-Baqarah, Allah memerintahkan Nabi s.a.w. dan umat Islam (yang waktu itu di Madinah) supaya memindahkan arah qiblat solat mereka dari menghadap Masjidil Aqsa (Baitul Maqdis) di Palestin ke arah Kaabah di Makkah.  Oleh kerna permusuhan dan kebencian kaum Arab musyrik Makkah kepada umat Islam, maka mereka membuat tafsiran buruk atau buruk sangka terhadap peristiwa ini. 

Kata As-Suddi r.a.,  “Ketika Rasulullah s.a.w. diperintahkan memindahkan arah qiblat dari Baitul Maqdis ke arah Kaabah di Makkah, orang-orang penyembah berhala di Makkah berkata, ‘Muhammad bingung dengan agamanya.  Sekarang dia menghadap ke arah qiblat yang sama dengan kalian.  Dia sedar bahawa kalian lebih benar.  Dia bingung dan ingin masuk agama kalian’.  Dengan cerita yang dituturkan orang Makkah itu turunlah ayat 150 surah al-aqarah itu. (HR Ibnu Jarir)

Punca buruk sangka penyembah berhala di Makkah ialah tidak mahu berfikir mengenai apa yang diseru oleh Nabi s.a.w.  Oleh kerana semangat memusuhi Nabi s.a.w. dan umat Islam sangat tinggi, maka apa saja yang diucapkan oleh Nabi s.a.w. atau tindakan baginda akan ditafsir dengan pelbagai ayat yang  membawa maksud buruk dan salah.  Mereka menyebarkan pula ayat putar belit hasil pemikiran buruk sangkanya kepada masyarakat agar sama-sama berfikiran buruk kepada Nabi s.a.w.

Hari ini, atas nama kebebasan bersuara dan hak asasi manusia banyaklah orang dengan mudah membuat tafsiran buruk kepada apa saja yang datang daripada orang atau pihak yang tidak disukainya. Puncanya sama seperti orang Arab penyembah berhala itu: Kebencian, permusuhan dan perbalahan.  Yang dikata sekian buruk atau busuk bukanlah orang yang menyembah berhala, tetapi adalah orang-orang yang sama mengaku beriman seperti dirinya juga.  Sama-sama solat dalam sebuah masjid, kemudian mereka menuju ke arah dua kelompok, lalu saling berbual yang mengumpat kelompok yang tidak bersamanya.

Begitulah apabila sudah termasuk dalam perangkap Yahudi-Nasrani, maka mereka dalam kelompok-kelompok yang saling bermusuhan atas nama hak dan kebebasan.  Menambah buruk keadaan apabila setiap kelompok mendakwa paling beriman, yang memandang kelompok lawannya sebagai kelompok kafir atau munafik.  Setiap kali ketua-ketua mereka membaca ayat al-Quran, mereka membayangkan mereka seperti umah pimpinan Nabi s.a.w. dan memandang lawannya yang muslim sebagai berpemikiran kaum munafik pimpinan Abdullah bin Ubai bin Salul!

Kembali kepada ajaran al-Quran dan sunah pun akan gagal jika masih menggunakan jalan Yahudi-Nasrani.

Khamis, Mac 21, 2013

HUKUMAN mati jika perangi Yang Dipertuan Agong


PENGGANAS Sulu berdepan hukuman mati!  Kali pertama manusia dihadapkan tuduhan ‘melancarkan perang terhadap Yang Dipertuan Agong’ ialah ketua Geng al-Maunah dalam Peristiwa Sauk, Perak dahulu. Dan orang berkenaan sudah pun menjalani hukuman gantung sampai mati.  Kali ini pengganas yang ditangkap menghadapi tuduhan yang membawa hukuman mati. Rakyat sentiasa bersama pemerintah dalam isu keselamatan negara.

 tentara kita yang akan menggempur pengganas Sulu

LAHAD DATU - Lapan lelaki suspek pengganas dari selatan Filipina hari ini didakwa di Mahkamah Majistret yang bersidang khas di Ibu Pejabat Polis Daerah Lahad Datu, di sini atas tuduhan keganasan dan melancarkan perang terhadap Yang di-Pertuan Agong.

Kesemua lelaki itu yang berumur lingkungan 17 hinggga 66 tahun, didakwa mengikut Seksyen 130KA Kanun Keseksaan kerana melancarkan keganasan, yang membawa hukuman penjara seumur hidup, dan Seksyen 121 kanun yang sama kerana melancarkan peperangan terhadap Yang di-Pertuan Agong yang membawa hukuman mati jika sabit kesalahan.

Tiada pengakuan direkodkan di hadapan Hakim Mahkamah Sesyen Amelati Parnell, yang bersidang sebagai Majistret.

Pendakwaan dikendalikan Ketua Bahagian Perbicaraan dan Rayuan, Datuk Nordin Hassan dan Timbalan Pendakwa Raya, Mohd Dusuki Mokhtar, kedua-duanya dari Pejabat Peguam Negara, Putrajaya.

Mohd Dusuki memberitahu pemberita, kes itu diperintahkan dipindahkan ke Mahkamah Tinggi Tawau. Katanya, kesemua mereka disiasat mengikut Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012.

Turut hadir Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail.

Kawasan sekitar ibu pejabat polis tersebut dikawal ketat oleh anggota keselamatan bersenjata. - Bernama

Rabu, Mac 20, 2013

AKHIRNYA ceramah ialah cerita jelek orang


CERAMAH agama di masjid tidak mendapat sambutan sebagaimana ceramah politik. Catatan isu agama di Facebook kurang mendapat layanan rakan-rakan berbanding dengan catatan isu politik. Tidak ada akhbar yang bertemakan agama, sebaliknya banyak akhbar sebagai lidah parti politik.  Satiap saat, denyut nadi orang ialah politik. 

Walaupun politik itu asalnya bersih dan murni, tetapi tema politik murni atau suci tidak ada penggemarnya.  Percayalah, tidak banyak khalayak yang hadir ceramah politik yang menerangkan gagasan-gagasan partinya dalam pentadbiran negara, tetapi jika ada ceramah politik yang mendedahkan keburukan, kebejatan dan kejelekan pasti ditunggu-tunggu.  Lebih ditunggu-tunggu kalayak jika penceramah secara khusus mendedahkan kejelekan peribadi musuh politiknya!

Sama ada urusan politik atau kekeluargaan atau lingkungan sosial apa pun, tidak bisa lari daripada prinsip-prinsip Islam yang jelas dalam al-Quran dan sunah nabi. Kita seronok membedah aib dan cela orang, hingga ada yang kaya disebabkan menulis aib orang dalam buku.  Namun perhatikan akhirnya nasib orang yang demikian.

Maksud sabda nabi s.a.w.  “Janganlah kalian menyakiti hati hamba-hamba Allah, jananlah membuka aib mereka, janganlah mencari-cari aurat (kejelekan) mereka. Kerna sesiapa yang mencari-cari kejelekannya  saudaranya, nescaya Allah akan mencari kejelekannya  sehingga Dia (Allah) akan mempermalukannya (sekalipun) di rumahnya sendiri.”
(HR Ahmad)

Alangkah baiknya jika kita tidak terpedaya dengan lakonan banyak pihak atas  nama politik sedangkan selamanya dia hanya memberi malu hamba-hamba Allah.  Apa saja yang dicatat, foto-foto yang dimuat naik ke laman sosial sentiasa diberi kapsyen untuk memalukan orang yang tidak disukainya.

Akhirnya, semua kembali kepada Allah, meninggalkan puluhan ribu orang yang menyanjungnya sebagai hero pendedah skandal manusia.

Rabu, Mac 13, 2013

INILAH dalil-dalil agama Kenduri Arwah


NOTA: Berikut adalah dalil-dalil agama bagi amalan kenduri Tahlil Arwah atau Selametan (istilah Jawa).  Rencana asal dari Indonesia. Saya membuat sedikit ubah suai ejaan dan laras bahasa agar mudah difahami oleh pembaca Malaysia. Selamat membaca, semoga mendapat manfaat.


1.Dalil pengkhususan waktu selamatan kematian (1 hari,3 hari,40 hari dan seterusnya).

“Termashurlah selamatan yang diadakan pada hari pertama, ketujuh, empat puluh, seratus dan seribu"
(Kitab Manawa Dharma Sastra Weda Smerti hal. 99, 192, 193).

Perintah penyembelihan hewan pada hari tersebut:

“Tuhan telah menciptakan hewan untuk upacara kurban, upacara kurban telah diatur sedemikian rupa untuk kebaikan dunia.”
(kitab Panca Yadnya hal. 26, Bagawatgita hal. 5 no. 39).

Perkataan ulama':
“Upacara selamatan untuk memperingati hari kematian orang Jawa hari ke-1, ke-7, ke-40, ke-100, dan ke-1000 hari, jelas adalah ajaran Hindu”
(Ida Bedande Adi Suripto laknatullah 'alaihi, lihat kitab “Nilai-nilai Hindu dalam budaya Jawa).

2.Dalil Selamatan (kenduri arwah):

“Sloka prastias mai pipisatewikwani widuse bahra aranggaymaya jekmayipatsiyad aduweni narah”. Maksudnya, “Hantarkanlah sesembahan itu pada tuhanmu yang maha mengetahui”. Yang kegunaanya untuk menjauhi kesialan.
(kitab Sama Weda hal. 373 no.10).


a. Dewa Yatnya (selamatan) iaitu korban suci yang secara tulus ikhlas ditujukan kepada Sang Hyang Widhi dengan jalan bakti sujud memuji, serta menurut apa yang diperintahkannya (tirta yatra) metri bopo pertiwi.

b. Pitra Yatnya iaitu korban suci kepada leluhur (mengingati arwah nenek-moyang. Ed.) dengan memuji yang ada di akhirat supaya memberi pertolongan kepada yang masih hidup.

c. Manusia Yatnya iaitu korban yang diperuntukkan kepada keturunan atau sesama mereka (ed.) supaya hidup damai dan tentram.

d. Resi Yatnya iaitu korban suci yang diperuntukan kepada guru atas jasa ilmu yang diberikan (danyangan).

e. Buta Yatnya iaitu korban suci yang diperuntukan kepada semua makhluk yang kelihatan maupun tidak, untuk kemulyaan dunia ini.

(kitab Siwa Sasana hal. 46 bab ‘Panca maha yatnya’ dan pada Upadesa hal. 34).


Apakah dasar lain dalam agama Hindu?

Rukun Iman Hindu (Panca Srada) yang harus diyakini umat hindu

1. Percaya adanya Sang Hyang Widhi.
2. Percaya adanya roh leluhur.
3. Percaya adanya Karmapala.
4. Percaya adanya Smskra Manitis.
5. Percaya adanya Moksa.


 Panca Srada  punya lima rukun, iaitu:

PANCA YAJNA (artinya 5 macam selamatan / kenduri arwah).

1. Selamatan DEWA YAJNA (selamatan yang ditujukan pada Ida Sang Hyang Widhi Wasa atau biasa dikenal orang dalam istilah dengan, ”memetri bapa kuasa ibu pertiwi “).

2. Selamatan PRITRA YAJNA (selamatan yang ditujukan kepada leluhur /roh nenek moyang).

3. Selamatan RSI YAJNA (selamatan yang ditujukan pada guru atau kirim do’a yang ditujukan pada guru, biasanya di punden / ndanyangan ). Kalau di kota dikenali dengan nama lain iaitu “selamatan / haul / hol” memperingati kiyainya atau gurunya, yang meninggal dunia.

4. Selamatan MANUSIA YAJNA (selamatan yang ditujukan pada hari kelahiran atau di kota disebut  “ulang tahun kelahiran”).

5. Selamatan BUTA YAJNA (selamatan yang ditujukan pada hari kebaikan), misalnya kita ambil contoh biasanya pada beberapa masyarakat Islam (Jawa) melakukan selamatan hari kebaikan pada awal bulan ramadan yang disebut “selamatan Megangan” (di Sabak Bernam disebut “unggah-unggahan” atau dilakukan sebab baru balik dari Makkah atau sebab lulus peperiksaan. ed.)


AKIBAT YANG TIDAK DISELAMATI DALAM KEYAKINAN HINDU, iaitu:

Pertanyaan ?
orang tua kalau tidak diselamati apa rohnya gentayangan?

Buka dalilnya dalam kitab suci umat Hindu, SIWASASANA halaman 46-47 cetakan tahun 1979. Bagi yang tidak mahu selamatan mereka di peralina hidup kembali dalam dunia bisa berwujud menjadi hewan atau bersemayam di dalam pohon. Oleh itu kalau anda ke Bali banyak pohon yang diberi kain-kain dan sajen-sajen itu, karena mereka meyakini rohnya ada dalam pohon itu, dan bersemayam dalam benda-benda bertuah misal keris dan jimat, di hari sukra umanis (jumaat legi) keris atau jimat diberi bunga dan sajen-sajen (sajian).

DEWA ASURA akan marah besar jika orang tidak mahu melakukan selamatan maka dewa asura akan mendatangkan bala/bencana dan membunuh manusia yang ada di dunia.

DEWA ASURA atau dikenal dalam masyarakat dengan nama BETHARAKALA, anak ontang anting harus diruwat (ritual dengan selamatan  dan sajen / jamuan/ sajian) karena takut betharakala, sendhang kapit pancuran(anak wanita diantara kedua saudara kandung anak laki-laki) diruwat karena takut betharakala, rabi ngalor ngulon merga rawani karo betharakala (nikah tidak boleh karena rumahnya menghadap utara dan barat, karena takut celaka ).

AKIBAT YANG DISELAMATI DALAM KEYAKINAN HINDU, iaitu:

Dalam keyakinan hindu bagi yang mahu selamatan maka mereka langsung punya tiket ke surga.

3. NASI TUMPENG

Konsep dalam agama hindu : dalam kitab MANAWA DHARMA SASTRA WEDHA SMRTI, bagi orang yang berkasta Sudra (kasta rendah) yang tidak bisa membaca kalimat persaksian:

“Hom suwastiasu hom awi knamastu ekam eva adityam Brahman”, kepada yang tidak tahu mengucapkan ayat itu dalam bahasa Sanskrit, sebagai pengganti cukuplah dengan membuat Nasi Tumpeng. Bentuknya adalah segitiga yang bermaksud Trimurti (konsep tiga tuhan hindu: Shiva, Vishnu dan Brahma)  artinya tiga manifestasi tuhan Ida Sang Hyang Widhi Wasa.  Kepercayaan dalam Hindu ialah, sesiapa yang membuat Nasi Tumpeng maka dia seorang Hindu!

Dikitab BAGHAWAGHITA dijelaskan tuhan orang hindu minum dan di tengahnya ada tumpeng, dan di depan dewa brahma ada sajen-sajen /sajian makanan.  Nasi Tumpeng itulah sajian makanan yang dimaksudkan (ed.)

3. Pemberangkatan mayat diwajibkan dipamitkan di depan rumah lalu beberapa sanak keluarga akan lewat di bawah tandu mayat (tradisi brobosan), karena umat hindu meyakini brobosan sebagai wujud bakti pada orang tua dan salam pada dewa, dalam hindu mayat ditandu lalu di atasnya diberi payung, pemberangkatan mayat menggunakan sebar/sawur bunga, uanglogam, beras kuning (kunyit) dll, lalu bunga dironce (dirangkai dengan benang) lalu ditaruh atau dikalungkan di atas beranda mayat.

Hindu meyakini :
a. Bunga warna putih mempunyai kekuatan dewa Brahma.
b. Bunga warna merah mempunyai kekuatan dewa Wisnu.
c. Bunga warna kuning mempunyai kekuatan dewa Siwa.

Umat Hindu berkeyakinan bunga itu berfungsi sebagai pendorong do’a (muspha/trisandya) dan pewangi.


4. KETUPAT

Di dalam hindu roh anak menjelang hari raya pulang ke rumah, sebagai penghormatan orang tua kepada anak, maka biasanya hindu setelah hari raya dipasang ketupat di atas pintu dan dibagi-bagikan tetangga.

Dengan penjelasan di atas maka teranglah bahwa ritual-ritual itu bukanlah sesuatu yang baru dalam agama hindu, dikatakan bid'ah apabila itu dikerjakan oleh umat islam dan dianggap bagian dari ajaran islam. Seperti yang kita ketahui agama Islam lahir ribuan tahun setelah adanya agama hindu tersebut. Hanya saja beberapa "orang hindu" itu menggunakan kalimat TAHLIL (Laa ilaha illallah) atau membaca surat YASIN pada ritual-ritual tersebut. Jadilah serupa tapi tak sama dengan ajaran islam. Islam tidaklah mengenal ritual-ritual tersebut, tidak ditemukan dalilnya baik di dalam al-qur'an, al-hadits mahupun ijma' para sahabat. Meminjam istilah fiqih "laukana khairan Lasabaquunaa ilaihi" (kalaulah seandainya perbuatan / amal itu baik, tentulah para sahabat mendahului kita mengerjakannya).


Islam adalah agama yang sempurna, tidak perlu lagi ditambah-tambahi dengan syari'at baru, bahkan Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam mewasiatkan kpd kita agar menjauhi bid'ah dalam sabdanya:

“Jauhilah semua perkara baru (dalam agama), karena semua perkara baru (dalam agama) adalah bid’ah, dan semua bid’ah merupakan kesesatan”.
(HR Abu Dawud, no. 4607; Tirmidzi, 2676; Ad Darimi; Ahmad; dan lainnya).


“Sesungguhnya sebaik baik perkataan adalah kitabullah, sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk muhammad sholullah alaihi wasalam, sejelek-jelek perkara adalah yang diada-adakan, setiap yang diada-adakan adalah bid’ah dan setiap bid’ah itu sesat dan setiap kesesatan tempatnya di neraka”
(HR Abu dawud , an-Nasa’i, Ahmad).

Kita tentu tidak mhau agama kita yang mulia ini mengalami nasib serupa seperti agama-agama samawi lainnya (Yahudi dan Kristen) yang alasan adat budaya telah mengambil alih dalil-dalil utama kitab suci sendiri, karena alasan menghormati leluhur dan budaya lokal.

Allah azza wajalla telah memperingati kita dalam firman-Nya:
”Dan apabila dikatakan kepada mereka:”Ikutilah apa yang telah diturunkan Allah”. Mereka menjawab :”(Tidak), tetapi kami hanya mengikuti apa yang telah kami dapati dari (perbuatan) nenek moyang kami”. Apakah mereka akan mengikuti juga, walaupun nenek moyang mereka itu tidak mengetahui suatu apapun, dan tidak mendapat petunjuk?”
(Qs. Al-Baqarah:170).

Allah juga berfirman:
“Dan janganlah kamu mencampur-adukkan kebenaran dengan kebatilan dan janganlah kamu sembunyikan kebenaran sedangkan kamu mengetahuinya”
(Qs. Al-Baqarah:42).

Allah menyuruh kita untuk tidak boleh mencampuradukkan ajaran agama islam (kebenaran) dengan ajaran agama Hindu (kebatilan) tetapi kita malah ikut perkataan manusia bahwa mencampuradukkan agama itu boleh, Apa manusia itu lebih pintar dari Allah?

Selanjutnya Allah berfirman:
“Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam secara keseluruhannya, dan janganlah kamu turut langkah-langkah setan. Sesungguhnya setan itu musuh yang nyata bagimu”.
(Qs. Al-Baqarah:208).

Allah menyuruh kita dalam berislam secara kaffah (menyeluruh) tidak setengah-setengah. Setengah Islam setengah Hindu.

Isnin, Mac 11, 2013

DAHULU saya pun menulis dalam Harakah

BUKAN baru pada zaman internet saya menulis isu negara. Sebagai orang muda yang punya idealisme (kadang-kadang patut dibaca antiestablishment anak muda), saya memilih akhbar antikerajaan seperti Harakah, Watan dan Mingguan Tanahair untuk menghantar hasil tulisan.  Akhbar antikerajaan yang masih kekal ialah Harakah, sementara Watan dan Mingguan Tanahair sudah lama berkubur.

Tulisan di atas merupakan laopran satu forum politik di Jitra Kedah antara wakil Pas, Ustaz Fadzil Noor, wakil Umno Encik Adam Kadir dan wakil Gerakan Dr Goh Cheng Teik pada 15 September 1988. Dalam tulisan ini memang saya lebih memberi liputan apa yang diucapkan oleh Ustaz Fadzil.  Kerana forum ini tertutup dan saya yakin pihak Harakah tidak dapat menghantar wakil untuk membuat liputan, maka saya yakin tulisan saya pasti disiar oleh Harakah. 

Tulisan dalam harakah ini mengenai pergolakan dalam kalangan orang Melayu. Namun apabila saya lebih menyorot mengenai masalah dalam Umno hasil Pemilihan Umno tahun 1987, tentulah tulisan saya memberi kelebihan politik kepada Pas, maka Harakah menyiarkannya.

Sebenarnya saya pun tak suka Mingguan Tanahair (MT) memilih tajuk Fadzil Noor tinggalkan sunnah, sebab itu bukanlah tujuan saya menulis di situ.  Maksud saya, masyarakat tidak faham maksud sunah yang sebenar dan apabila Ustaz Fadzil Noor menyebut 'jubah dan serban bukan tanda sunah nabi' editor Mingguan Tanahair memilih tajuk begitu.  Begitulah jadi penulis, editor lebih berkuasa. Namun saya banyak berterima kasih kepada MT sebab hampir semua tulisan yang saya hantar disiar sama ada bentuk skala satu muka surat atau eceran yang bersiri.

Akhbar watan merupakan akhbar yang pertama sekali menyiarkan tulisan saya.  Apabila tulisan saya dalam 'Surat Pembaca' mengenai debat hukuman sebat enam kali di Kelantan disiar, saya tersedar bahawa minda saya laku dalam dunia penyiaran.  Oleh pelbagai isu saya tulis dalam Watan termasuk peristiwa penembakan kapal dagang Malaysia Promex Saga dibedil (atau terbedil) kapal perang Amerika di perairan Okinawa Jepun.  Tulisan saya menyangkut tindakan Amerika itu sebagai respon PM YAB Dr Mahathir Mohamad yang membuat lawatan ke USSR (Russia) negara yang menjadi musuh Amerika dalam Perang Dingin.

Adakah saya menulis di Utusan Malaysia dan Berita Harian? jawabnya ya juga, tapi tidak banyak sebab idealisme tulisan saya tahun 80-an banyak condong kepada parti pembangkang.

Sabtu, Mac 09, 2013

JANGAN bicara bid'ah, serukan solat!


DALAM forum malam Jumaat di kaca TV. Seorang panel menegaskan supaya jangan bicara soal remeh-temeh dalam agama seperti baca qunut atau tidak, tahlil itu sunah atau tidak!  Katanya lagi fokus utama sepatutnya berdakwah supaya orang Islam menunaikan solat.  Klise!  Sejak puluhan tahun, tema dan ayat yang sama diutarakan sebagai reaksi adanya diskusi berkaitan sunah dan bid’ah.  Secara peribadi saya, sejak tahun 1986 lagi, itulah yang diucapkan termasuk oleh rakan-rakan senior saya dalam usrah dahulu.

Adakah orang yang bicarakan sunah dan bid’ah sebenarnya mengabaikan atau melalaikan dakwah supaya orang melaksanakan solat? 

Adakah apabila sejak ditulis berkaitan sunah dan bid’ah dalam media, maka sudah kurang seruan supaya anak muda melakukan solat?

Adakah apabila ustaz menyebut pentingnya sunah dan bahaya bid’ah, maka ustaz-ustaz ini sudah tidak perduli soal krisis akidah yang mengakibatkan anak-anak dan remaja tidak menunaikan solat?

Berterus-terang saja, sebagian orang yang membuat ayat ‘jangan bicarakan sunah dan bid’ah, sebaliknya berdakwahlah supaya orang solat sebab banyak sangat anak muda yang tidak solat’ sebenarnya membuat ayat melarikan diri dalam isu sunah.  Dia seolah-oleh sedang memberitahu khalayak bahawa urusan dakwah supaya anak muda menunaikan solat tidak ada dalam sunah nabi s.a.w.!

Adalah dusta sama sekali orang yang menyatakan pentingnya sunah dan busuknya bid’ah merupakan orang yang melalaikan seruan supaya anak muda solat.  Malah, orang yang sayangkan sunah dan bencikan bid’ah itulah yang sangat tegas mendakwah supaya orang solat, malah pegangan mereka bab hukum solat berjamaah itu jauh lebih mantap berbanding dengan orang yang melalaikan pentingnya sunah.

Kemudian, satu lagi sindiran kepada ustaz atau orang yang menyebut sunah dan bid’ah, ialah mereka hanya sibuk perkara bid’ah tetapi melupakan maksiat orang muda atau pemerintahan yang zalim!  Ini pun satu lagi pelarian isu sunah atas sebab yang dia sendiri tahu.

Adakah skop sunah yang diperjuangkan tidak termasuk menyatakan sikap terhadap dosa pergaulan bebas dan rasuah? 

Adakah ustaz-ustaz yang mendakwahkan pentingnya melakukan sunah dalam ibadah merupakan orang yang jahil terhadap kemungkaran dalam sosial, ekonomi dan politik?

Hakikatnya, apabila apa yang selama ini dibuktikan sebagai tidak menepati apa yang Rasulullah seru (sedangkan selama ini mereka membentuk imej Islam), maka di situlah mereka mula berasa tercabar imej dirinya.  Maka mulalah mereka membuat helah-helah dan mempengaruhi orang lain agar tidak menyahut seruan kembali kepada ajaran al-Quran dan Sunah.

Taktik yang selama ini berkesan untuk menghalang orang menyatakan cinta sunah dan benci bid’ah ialah ‘wahabi’.  Dan mereka memberi maksud wahabi sebagai ‘kerjanya hanya membid’ahkan amalan orang’.  Jika tidak tersentuh dengan pendedahan ayat-ayat alquran dan hadis sahih, mengapa perlu sesak nafas dan berpeluh?

Selasa, Mac 05, 2013

BERITA dusta memang lazat!


BERAPA banyak berita dusta yang didengar hari ini?  Dan berapa banyak pula berita dusta pada esok hari dan seterusnya?  Hakikatnya berita dusta ada di mana-mana dan penyebarnya juga mungkin saja diri kita sendiri atau orang-orang yang dekat dengan kita. 

Mengapa kita suka mendengar berita dusta?  Sebabnya dalam fikiran kita sudah padat bersarang anggapan buruk terhadap sesuatu.  Maka asal saja ada berita yang ‘tidak enak’ berkenaan hal dia, tentu akal fikiran kita pantas menyambut dengan sangkaan buruk yang panjang mengenainya.  Jika kita tidak bermasalah dengannya, tidak ada anggapan buruk. Maka mudah saja kita menerima berita berkenaan dia menjadi ‘seadanya saja’, tidak sangka buruk lagi!

Ada sebab lain berita dusta menjadi hidangan lazat, iaitu kerja tukang fitnah.  Kepakarannya mengulas dengan rinci sesuatu berita yang masih belum jelas atau tuntas, menjadikan berita itu satu kelazatan deria.  Telah berlaku kepada isteri Rasulullah s.a.w., iaitu ‘Aisyah binti Abu Bakr saat kehilangan kalung dan kemudian beliau tertinggal oleh konvoinya.  Kemudian ‘Aisyah ditemui seorang pemuda iaitu Syafwan, yang membawanya kepada konvoi Rasulullah.  Nah, ini berita!  Isteri muda Rasulullah s.a.w. berjalan dengan lelaki muda (walau ‘Aisyah di atas unta dan Safwan berjalan kaki).

Pada saat Sabah menjadi 'isu berdarah' dengan waris kesultanan Sulu, 
gambar seperti ini akan ditafsir sebagian plot berkenaan, 
walhal hanya andaian yang  tidak atau belum dipastikan 
benar atau salahnya.

Maka gegerlah masyarakat.  Orang yang selama ini beriman kepada Rasulullah s.a.w. pun turut terpaut dengan berita ‘Aisyah, sehingga Allah memberitahu hal sebenar.  Surah an-Nur ayat 11, “Sungguh orang-orang yang membawa berita dusta itu adalah daripada kalangan kamu juga.  Janganlah kamu mengira berita dusta itu buruk bagi kamu, bahkan ia adalah baik (juga) bagi kamu.  Setiap seorang daripada mereka mendapat balasan dosa yang dikerjakan.  Dan sesiapa antara mereka yang mengambil bahagian yang terbesar dalam penyebaran berita dusta itu baginya siksaan yang besar.”

Aeri ayat 12 pula, “Mengapa pada waktu kamu mendengar berita dusta itu lelaki dan perempuan yang beriman tidak BERSANGKA BAIK terhadap diri mereka sendiri dan tidak berkata ‘ini adalah berita dusta’.

Sebenarnya Allah menempelak sebagian hamba-hamba yang beriman waktu itu.  Selama ini mereka sangat bersangka baik kepada Rasulullah dan keluarganya, tetapi pada peristiwa itu sebagian mereka mendengar dan menyebarkan berita dusta yang dibawa oleh si munafik!

Ada satu pengajaran yang berguna dalam kehidupan kita.

Pertama:  Dalam perkara yang jelas mengenai orang yang baik akhlaknya, jika timbul cerita buruk maka berita itu sangat perlu diteliti.  Malah bersangka baik dahulu sangat dituntut.

Kedua:  Pihak musuh (contohnya munafik)  memang telah padat dengan buruk sangkanya.  Oleh itu jika ada kejadian yang ‘aneh’ ini menjadi peluang kepadanya membuat tafsiran yang buruk.  Golongan seperti ini sebenarnya dapat dikenal dengan kebiasaannya, suka membuat tafsiran buruk apa saja untuk mencapai niat jahat kepada orang/pihak yang tidak disukainya.

Inilah pengajaran al-Quran. Jika orang mengatakan kebobrokan masyarakat muslim akibat tidak mengamalkan ajaran al-Quran, maka eloklah sedaya upaya kembali kepada ajarannya.  Kepada yang telah mendakwa bersikap dan memperjuangkan Islam, jauh lebih elok jika dirinya terdahulu menepati ajaran al-Quran.

Apa yang kita mahu?  Jangan menjadi tukang cerita atau tafsir keburukan.  Itu sudah jelas arahan Allah.  Bayangkan berapa banyak kedamaian masyarakat jika 50 peratus orang yang selama ini menjadi penjaja berita dusta, kini menghantikannya kerna beriman dengan al-Quran.

Masalah utama ialah kecenderungan ahli masyarakat yang berpengaruh dalam politik kepartaian.  Politik ini sangat terjebak kepada buruk sangka antara partai dan orang-orang yang tidak disukainya.  Kemudian orang bawah-bawah kerap menjadi penyebarnya.  Malanglah jika orang yang menyebarkan berita dusta termasuk seperti Si Munafik zaman Nabi s.a.w. yang tidak mendapat rahmat keampunan.  Namun beruntunglah jika yang telah terjebak segera bertaubat kemudian mendapat rahmat keampunan Allah.  Seperti maksud firman Allah dalam ayat 14  surah an-Nur, “Sekiranya tidak ada kurnia Allah dan rahmat-Nya kepada  kamu semua di dunia dan akhirat, nescaya kamu ditimpa azab yang besar, kerna pembicaraan dusta itu.”