Pengikut

Selasa, September 30, 2014

MANTAN Pengarang Harakah tahu kekuatan kesatuan Melayu

ZULKIFLI Sulong merupakan mantan editor akhbar Harakah. Harakah adalah media rasmi sebuah parti Islam. Senang difahami bahawa sebuah parti yang mendakwa memperjuangkan Islam tidak memilih seorang yang berjiwa nasionalis mengurus berita dalam media rasmi.  Oleh itu dapatlah diterima bahawa Zulkifli Sulong adalah seorang yang berfahaman Islam dan sangat mencintai apa   juga agenda Islam. Sudah tentu Islam yang difahami oleh seorang pengarang media sebuah parti Islam adalah yang berteraskan al-Quran dan Sunah Nabi s.a.w.  Tambahan pula parti Islam itu sangat kerap mendakwa kedudukannya bukanlah semata-mata sebagai parti politik tetapi sebuah jamaah Isam, satu gerakan Islam. Dan memang pun dalam perlembagaan parti berkenaan sangat jelas tercatat rujukan utamanya adalah al-Quran dan Hadis Nabi (Sunah).

Saya merekodkan di sini sebagai tanda kesal dan kaget apabila seorang yang lahir daripada sebuah organisasi yang sangat kuat mendakwa pergerakan Islam telah menulis kepada seorang pemimpin parti politik yang jelas tidak sukakan Islam, untuk mempertahankan parti Islam daripada tersingkir dalam gabunngan beberapa parti politik. Malah rasa kesal dan kaget itu lebih dirasai apabila Zulkifli menyatakan ketakutannya jika orang Melayu (bacalah sebagai orang Islam) bersatu membentuk pemerintahan yang kuat, maka dia menjadi bimbang terhadap nasib (yang disangkanya buruk) akan menimpa kaum bukan Islam.


Saya percaya pandangan Zulkifli Sulong ini bukanlah terpencil malah sedang dan sentiasa dibaja supaya kesatuan Melayu dalam politik negara diangap satu mala petaka kepada negara. Walhal pandangan seperti itu tentulah menyalahi firman-firman Allah dalam al-Quran. Lihat ayat 109 surah Ali Imran (maksudnya): "Dan berpegang teguhlah kamu dengan tali Allah (agama) dan jangan bercerai-berai, dan ingatlah nikmat Allah kepada kamu dahulu  (sewaktu jahiliah)  bermusuh-musuhan, lalu ALlah mempersatukan hati kamu sehingga dengan kurnianya menjadi bersaudara. (hingga akhir ayat)"

Larangan umat Islam berpecah-belah ada dalam ayat 105 surah yang sama, "Dan janganlah kamu menjadi seperti orang yang bercerai-berai dan berselisih setelah sampai kepada mereka keterangan yang jelas.  Dan mereka itulah orang-orang yang mendapat siksa yang berat."

Mengapa mesti mempromosikan perpecahan antara Melayu yang beragama Islam sedangkan dia sendiri mengakui kesatuan Melayu itu satu kekuatan. Di Malaysia semua Melayu adalah Islam.

Pandangan Zulkifli  Sulong boleh dibaca sepenuhnya dalam Malaysian Insider.

http://www.themalaysianinsider.com/opinion/zulkifli-sulong/article/surat-untuk-saudara-lim-kit-siang

Rabu, September 24, 2014

APA Allah kata ketika kita ketawa di Maharaja Lawak?

APABILA ziarah orang demam atau sakit, apa lagi hendak diucapkan kepadanya. Tidak lain, “harap bersabar, ini ujian daripada Allah.”  Bukan hal demam, sakit gigi atau sakit yang menyebabkan terlantar di hospital lantas kita selalu menenangkan (cuba gembirakan) dengan ayat cubaan atau ujian Allah kepada hamba-Nya. Kita ceriaan dia dengan ayat “sakit tandanya Allah sayangkan kita, Allah ingat kita”. Betul!

Namun cubaan atau ujian Allah kepada manusia bukan hanya dengan rasa gelisah, keluh-kesah, demam, sakit, ditimpa mala petaka atau apa juga yang dirasakan merugikan diri, malah semua saat kehidupan termasuk dalam gembira tawa ria adalah ujian atau cubaan Allah kepada semua hamba-Nya.

Maksud ayat 35 surah al-Anbiya’: "Dan kami akan uji kalian dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan dan kepada Kamilah kamu akan kembali."

Maksud ayat 7 dan 8 surah al-Kahfi: "Dan sesungguhnya Kami telah menjadikan apa yang ada di bumi itu sebagai perhiasan, agar kami menguji mereka siapakah di antara mereka yang terbaik amal perbuatannya."

Begitulah sebenarnya kehidupan di sisi Allah, semua adalah ujian sebagai penilaian apakah kedudukan sedih, sakit dan rugi itulah ujian Allah.  Walhal kebaikan, kegembiraan, kemewahan, kesenangan hidup atau seribu kenikmatan adalah ujian Allah.

Sebenarnya dalam kehidupan, lebih banyak kita menikmati rasa senang, suka, seronok, sihat dan keuntungan berbanding sakit, sesal, sedih, sakit atau menderita. Banyak orang sihat dan senang hidupnya puluhan tahun, hanya sekali dua masuk hospital. Biasa kita mendengar orang yang sihat puluhan tahun dan sakit dalam seminggu atau sebulan kemudian meninggal dunia. Jarang kita mendengar orang menderita demam atau sakit yang memerlukan jagaan rapi selama 40 atau 50 tahun kemudian sihat dalam sebulan, kemudian sakit setika baru meninggal dunia.

Oleh itu, dalam perjalanan hidup ujian kesusahan yang diterima seseorang sangat sedikit berbanding banyaknya masa hidup menerima ujian berbentuk kesenangan dan tawa ria.  Namun kebanyakan kita hanya menyedari Allah sedang mengujinya tatkala menerima sakit atau kepayahan dalam hidup. Ketika bergembira dan bermewah-mewah jarang merasakan Allah juga sedang mengujinya.

Maksud Sabda Rasulullah SAW: "Demi Allah, bukanlah kemiskinan yang aku khuatirkan atas kamu, akan tetapi aku khuatir sekiranya kemewahan dunia yang kamu dapat sebagaimana yang telah diberikan kepada orang sebelum kamu, lalu kamu bergelumang dalam kemewahan itu hingga binasa, sebagaimana bergelumang dan binasanya umat terdahulu." (HR Al-Bukhari)

Apa tujuan Allah menjadikan sepanjang hidup sebagai ujian?

Maksud firman Allah dalam ayat 2-3 surah Al-Ankabut: "Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan mengatakan: Kami telah beriman, sedang mereka belum diuji?"

Adakah kita menjaga halal-haram ketika di hospital atau setelah separuh tubuh diserang penyakit sedangkan sewaktu di pentas hiburan, pesta di pantai dan majlis kenduri tidak lagi dihiraukan halal-haramnya?  Begitulah Allah menjadikan setiap saat kehidupan sebagai ujian iman kepada-Nya.



Khamis, September 18, 2014

PATUH peraturan adalah perintah Allah

KECENDERUNGAN berparti politik kerap mempengaruhi pemahaman beragama. Ada orang berilmu agama pula  tidak mahu tampil di sisi pemerintah menggalas amanah melakukan pembaikan, sebaliknya berada di sudut yang asing dengan kritik-kritik terhadap pemerintah. Kritik yang berpanjangan menyebabkan ada ahli masyarakat yang tidak menghormati pemerintah, walhal al-Quran memerintahkan masyarakat muslim patuh atau hormat terhadap sesiapa yang berkuasa.

foto hiasan
Biasa pula kedengaran orang berkata, “sedangkan undang-undang Allah pun dilanggar inikan pula undang-undang manusia”.  Sebenarnya ucapan-ucapan orang awam seperti ini merupakan hasil didikan oleh sebagian ‘ahli agama’.  Ucapan seperti itu juga sebagai mesej mereka memahami bahawa undang-undang yang dikanunkan oleh lembaga undang-undang sebagai undang-undang dunia yang tidak ada nilai di sisi Allah.  Jika ada orang yang tidak mematuhi peraturan sekolah atau jalan raya, alasannya ialah: Tidak mengapa peraturan itu dilanggar sebab undang-undang Allah pun orang tidak patuh.  Kadang-kadang ucapan itu sebagai sindiran kepada pemerintah yang mengkanunkan undang-undang supaya dipatuhi masyarakat, walhal si pemerintah tidak pun mematuhi perintah-perintah Allah.  Kesimpulan daripada itu, langgar saja undang-undang yang dibuat oleh pemerintah!

Jika begitulah ajaran Islam yang mesti diamalkan oleh penganut-penganutnya, alangkah ruginya kehidupan yang sudah dimulai dengan kesaksian Tiada tuhan selain Allah dan Muhammad adalah Rasulullah.  Walhal dalam prinsip beragama terhadap Allah dan rasul-Nya, apa-apa pun daripada kedua-dua itu: Dengar dan taat tanpa banyak soal.

Apabila kita diserukan kepada Islam, diberikan hujah bahawa Islam adalah sistem hidup. Apabila kita diajak kembali kepada ajaran al-Quran, dikatakan kitab itu sempurna untuk kehidupan manusia sepanjang zaman.  Jika kita tidak memahami prinsip khusus dan umum dalam al-Quran, pasti kita akan keciwa dan mungkin boleh berkata, “Dalam al-Quran mana ada undang-undang perakaunan, sewa beli, kontrak dan banyak lagi sedangkan dunia begitu rumit dengan tingkah laku manusia?”

Eloklah difahami pentingnya ayat 59 surah An-Nisa: Maksudnya: “Wahai orang-orang Yang beriman, Taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada “Ulil-Amri” (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Qur’an) dan (Sunnah) Rasul-Nya – jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya”.

Mungkin benar banyak pemerintah tidak melaksanakan undang-undang syariah yang dilaksanakan pada zaman Nabi s.a.w. dan pemerintahan para Sahabat, tetapi adakah umat Islam tidak wajib pula mematuhi undang-undang yang dikanunkan oleh pemerintah-pemerintah muslim di banyak negara.  Pemerintah yang tidak melaksanakan sepenuhnya undang-undang syariah, itu urusan mereka dengan Allah.  Umah mempunyai kewajiban mentaati perintah-perintah yang sudah dikanunkan menjadi akta atau enakmen.  Dewan-dewan parlimen (pihak pemerintah) telah menggubal pelbagai akta untuk mengatur urusan keduniaan secara rinci.  Al-Quran menyebut prinsip keadilan, kesaksamaan, ketelusan dan lain-lain, namun perinciannya sebagai fasal, seksyen dan ceraian telah diperincikan dalam mana-mana akta yang didakwa keduniaan semata-mata!  Apakah wujudnya Kanun Tanah Negara, Akta Perkongsian, Akta Syarikat, Akta Pengangkutan Jalan, Akta Akauntan, Akta Jual-beli dan pelbagai pula enakmen peringkat negeri tidak ada nilai di sisi Allah?  Sehingga ada yang mendakwa berilmu agama menghasut dengan ayat, “sedangkan undang-undang Allah mereka langgar, inikan pula undang-undang dunia”.

Sebenarnya Allah memberi wewenang kepada pemerintah atau kerajaan negara dan negeri untuk memberi arahan kepada rakyatnya.  Sebab itulah ayat 59 surah An-Nisa dicatatkan bahawa ketaatan ketiga ialah kepada pemerintah (pihak berkuasa). Di situlah Allah memberi hak dan pengiktirafan kepada yang berkuasa mengatur peraturan untuk memudahkan urusan hidup manusia. Dan sangat jelas pula Allah menerangkan orang yang mentaati perintah-perintah (tentulah yang baik, ada hadis maksudnya “ketaatan itu hanya dalam perkara baik” – Al-Bukhari dan Muslim) dan sanggup bermuzakarah jika berselisih, sebagai tanda orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat.

Mengapa hendak merugikan diri di sisi Allah dengan cabul mulut menghasut orang supaya melanggar perintah-perintah yang diizinkan Allah?  Mengapa mesti melalaikan diri daripada mematuhi undang-undang atau peraturan sedangkan ketaatan berkenaan merupakan sebagian dalam rukun hidup sebagai muslim yang beriman kepada Allah dan hari akhirat.  Apakah orang yang dikatakan beriman kepada Allah dan hari akhirat hanya yang melakukan ibadah solat, puasa, haji dan zakat?  Jika begitu yang difahami, alangkah ruginya kehidupan muslim.

Sekalipun antara kita mengambil sikap kritikal terhadap pemerintah, namun dalam hal-hal yang jelas diwajibkan kita mentaati undang-undang, peraturan yang besar dan kecil, maka tidak boleh kita mengingkarinya.  Ketaatan-ketaatan (kepatuhan) ini merupakan ibadah kepada Allah sebab Allah menyatakan mereka sebagai orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat.


Wallahu aklam

Rabu, September 17, 2014

DARI kabilah Arab Jahiliyah ke parti demokrasi

PARTI-parti politik memang kerjanya saling bertelingkah berebut-rebut kuasa. Di desa parti politik mengatur strategi supaya masjid, badan khairat kematian, persatuan kenduri-kendara dapat dikuasainya. Dipastikan ahli-ahlinya memegang kuasa pengurusan institusi-institusi berkenaan. Di peringkat negeri dan negara memanglah, semua parti membentuk strategi untuk  berkuasa melalui pilihan raya. Tidak boleh menang bersendirian, parti-parti membentuk gabungan besar untuk menang berkuasa.  Organisasi-organisasi bukan kerajaan (NGO) juga ditubuhkan oleh parti-parti politik untuk melebarkan pengaruhnya dalam masyarakat. Tujuan NGO seperti ini untuk membentuk ‘pandangan umum’ supaya menyokong parti politik tertentu.

foto hiasan
Ada parti yang berasakan ideologi, agama dan bangsa. Semua ahli parti berkenaan mendakwa partinya sahaja yang betul, parti lain salah atau sial. Namun parti yang didakwa betul boleh bekerjasama dengan parti yang didakwa salah untuk mencapai satu matlamat.  Kerukunan dalam gabungan parti-parti dijaga, tetapi ada kalanya berlaku juga pertelingkahan besar dalam gabungan itu. Apabila tibanya musim pilihan raya, pertelingkahan sesama ahli dalam parti dihentikan sebaliknya semua kudrat digunakan untuk menonjolkan imej baik parti dan memburukan parti-parti yang didakwa musuh.

Apakah keributan parti-parti politik berebut kuasa hanya ada pada zaman moden yang berideologikan demokrasi?  Sebagai umat Islam, semua telah mendengar atau membaca sejarah.  Pada zaman Arab Jahiliah, bangsa Arab sudah terlebih dahulu membentuk pelbagai parti atau kabilah untuk berkuasa di tempat-tempat strategik.  Kota Makkah merupakan kota paling stratagik yang menjadi tumpuan para pemimpin kabilah Arab. Kabilah yang kuat atau hebat, kabilah itulah yang berkuasa di Makkah dan menjaga Kaabah.

Imej-imej penting juga menjadi rebutan di Makkah untuk menaikkan maruah kabilah masing-masing.  Misalnya telah berlaku banjir di Makkah sewaktu umur Nabi 35 tahun. Batu hitam atau Hajar aswad yang terletak di salah satu penjuru Kaabah telah tertanggal dan hanyut. Oleh itu, para ketua kabilah berebut-rebut mahu memasangkan semula hajar aswad di tempat asal.  Hampir saja mencetuskan pergaduhan atau peperangan. Menjadi pandangan umum waktu itu kabilah yang berjaya menguasai imej (seperti Kaabah dan hajar aswad) begitu tinggi maruah dan kewibawaannya. Kabilah berkenaan boleh menjadi pemimpin kepada kabilah-kabilah yang kecil dalam satu barisan atau pakatan kabilah-kabilah!

Sebenarnya ciri-ciri kabilah pada zaman Arab Jahiliah dahulu sama seperti parti-parti politik zaman moden.  Jika kabilah Arab Jahiliah mementingkan wala atau ketaatan ahli, maka ahli-ahli parti politik juga diwajibkan memberi wala kepada pemimpin parti.  Jika ahli kabilah Arab Jahiliah diminta berkorban atau berjuang untuk kepentingan kabilah (seperti berperang, membuat sabotaj dan mengumpul dana untuk berperang), ahli parti politik juga diminta mengorbankan apa yg dimiliki seperti masa dan harta untuk perjuangan parti dalam pilihan raya.

Kabilah Aus dan Khazraj telah lama bertelingkah dan berperang sebelum didamaikan oleh Nabi s.a.w., sebenarnya parti-parti orang Islam di negara kita juga sudah berpuluh-puluh tahun ‘bertempur’ dalam medan pilihan raya.  Jika zaman Arab Jahiliah para kabilah berperang yang mengorbankan nyawa dan harta, pada zaman demokrasi parti-parti tidaklah berperang berbunuh-bunuh. Perang parti ialah perang mulut, membuat sabotaj, membuat demontrasi atau sedikit rusuhan…. Asalkan tidak berbunuh-bunuh.  Namun asas permusuhan antara kabilah kerna berebut kuasa sama saja dengan asas permusuhan parti-parti politik.

Jika ditelusuri sejarah kebanyakan kabilah Arab Jahiliah asalnya daripada satu punca. Misalnya kabilah Bani Hashim dan kabilah Bani Umayah adalah keturunan Qusai bin Kilab. Namun kerna menjaga ketokohan dalam keluarga, misalnya ketokohan Umayah maka keturunannya wajib menjaga nama keluarga Umayah.  Parti-parti di negara kita pun asalnya daripada satu bangsa yang satu agama: Melayu-Islam. Asalnya satu parti iaitu Umno. Kemudian ada pemimpin yang keciwa dalam Umno lalu menubuhkan Pas  dan PKR.  Daripada Pas muncul pula Berjasa, Hamim dan Pasma.  Semuanya kerana pemimpin yang tidak boleh berehat dan mahu terus dipuja sebagai pemimpin, bukanlah sebab idelogi sangat.  Dalam berkabilah dan berparti peranan pemimpin menjadi tonggak, ke mana arah ahli-ahli kabilah dan parti hendak dibawa.

Begitulah, janganlah menganggap parti yang ditulis agama atau  bangsa didakwa suci dan selainnya adalah salah dan sial.  Eloklah berlaku jujur mengakui bahawa persengketaan parti-parti politik zaman demokrasi ini tidak jauh bedanya dengan yang berlaku pada zaman Arab Jahiliyah.

Berdasarkan sejarah zaman Nabi s.a.w., berkabilah tidaklah salah atau haram. Jika haram, tentulah baginda Nabi s.a.w. mengharamkan kabilah Aus dan Khazraj.  Tentu Nabi s.a.w. tidak menyebut golongan Ansar dan Muhajirin.  Tentu Nabi s.a.w. tidak menyebut ‘Bani Hashim haram memakan harta sedekah’.  Malah Nabi menggelar pula satu golongan yang istimewa misalnya ‘Ahli Badar’ iaitu tentera yang berperang di medan Badar.

Maka berbilang parti politik juga tidak salah atau haram. Jika 17 juta bangsa Melayu-Islam hendak ada 20 parti politik pun bukan haram atau berdosa.

Yang diharamkan dalam Islam ialah persengketaan sesama Islam sama ada antara seorang dengan seorang yang lain. Sama ada antara satu ahli rumah dengan ahli rumah yang lain. Sama ada antara satu kampung dengan kampung yang lain. Sama ada antara parti Umno dengan Pas. Sama ada antara Pas dengan PKR!

Persengketaan itu ditandai dengan tidak bekerjasama dalam isu besar. Saling memboikot atau berkomplot berlawan antara satu sama lain. Misalnya empat kabilah Arab sanggup berperang untuk mendapatkan hak memasang hajar aswad. Sebenarnya perang zaman Arab Jahiliyah banyak yang difokuskan kerana harta. Rompak sana rompak sini. Umno dan Pas pun bersengketa soal agihan harta negara. Ironisnya, jika empat kabilah bersetuju damai untuk sama-sama membawa hajar aswad ke sisi Kaabah, Umno dan Pas tidak mahu mencari titik temu dan damai.

Guru-guru agama selalu mengatakan dua kuasa besar zaman pra-Islam iaitu Rom dan Parsi sering membuli bangsa Arab kerana berpecah dan sering berperang antara kabilah-kabilah, bangsa Melayu-Islam juga sedang dibuli oleh parti-parti bukan Islam disebabkan persengketaan antara parti-parti Melayu-Islam.


Kita diajar bahawa ‘sejarah adalah guru yang berkesan’ malangnya nafsu serakah tidak mahu bersekolah menghadap guru.

Jumaat, September 05, 2014

MENINGGALKAN Sunah Nabi meskipun berpengetahuan

BERAPA banyak muslim yang mendengar seruan azan di masjid tetapi tidak memenuhi seruan azan iaitu solat berjamaah. Mereka telah mendengar dan tahu tuntutan sunah nabi hal solat berjamaah sejak pada zaman persekolahan lagi. Dengan membanyaknya pusat pengajian tinggi semakin banyak muslim yang berpendidikan peringkat diploma dan ijazah pertama.  Oleh itu hal seruan solat berjamaah merupakan dalam pengetahuannya. Mereka tahu darjat solat berjamaah 27 kali lipat berbanding solat sendirian.  Sebagian mereka tahu kisah Rasulullah menolak permintaan sahabat Nabi yang buta (Ibnu Ummi Makhtum) untuk tidak diwajibkan solat berjamaah di masjid.

Mereka yang sentiasa bersolat di masjid telah banyak pula mendengar tazkirah atau ceramah agama. Hampir semua masjid mengadakan kuliah-kuliah agama untuk yang hadir di masjid mengamalkan sedalam-dalam atau sepenuh-penuhnya seruan agama.  Mereka tahu dosanya orang yang melintas di hadapan orang yang sedang solat. Antara mereka yang berbuat demikian adalah imam dan pegawai-pegawai masjid sendiri.  Mereka tahu hadis nabi yang mengancam orang yang melintas di depan orang solat.

Dua contoh di atas menimbulkan pertanyaan, ‘mengapa orang yang Allah berikan pengetahuan hal-hal itu tidak melakukannya sedangkan penerimaan dan pemahaman ilmu (contoh kasus dua di atas) adalah lengkap.  Jika  ditanya, ‘apakah kalian mencintai baginda Nabi s.a.w.’ pasti mereka menjawab ‘ya’ tanpa ragu-ragu lagi.

Rupa-rupanya orang yang mentaati sunah Nabi s.a.w. merupakan orang yang dipilih Allah.  Terlalu sedikit yang sanggup ke masjid waktu subuh walaupun pada saat itu kebetulan banyak orang tidak tidur pun seperti kerna baru saja menonton siaran langsung sepak bola.  Terlalu sedikit dalam jamaah di masjid yang sentiasa memandang kiri kanan untuk memastikan tidak melakukan dosa melintas di hadapan orang solat. Terlalu sedikit juga orang solat sunat di masjid atau kawasan lapang meletakkan sutrah sebagai memenuhi sunah Nabi s.a.w.

Maksud firman Allah dalam surah An-Nisa ayat 64, “Dan Kami tidak mengutus seorang rasul pun melainkan untuk ditaati dengan seizin Allah.  Sesungguhnya jika pada saat mereka menganiaya diri (berbuat dosa) dan datang kepadamu (Rasulullah), lalu memohon  ampun kepada Allah, dan Rasul pun memohonkan ampun untuk mereka tentulah mereka mendapati Allah Maha Menerima taubat lagi Maha Penyayang.”

Imam Ibnu Katsir (Tafsir Ibnu Katsir) mencatatkan penerangan oleh Mujahid pada frasa ayat “dengan izin Allah” pada ayat “Kami tidak mengutus seorang rasul pun melainkan untuk ditaati dengan seizin Allahertinya tidak ada yang taat kepada para Rasul (termasuk Rasulullah Muhammad s.a.w.) kecuali orang yang Allah beri taufik untuk melakukan hal itu.

Itulah jawaban yang tepat terhadap  muslim yang berpengetahuan agama tetapi seperti tidak tahu apa-apa. Sewajarnya kita kerap berdoa semoga Allah memberi taufik supaya mudah kita melakukan amal yang diperintahkan oleh-Nya.  Tanpa taufik Allah, apalah ertinya  kita. Jiwa terlalu keras dan mencari helah-helah untuk tidak melakukan amalan sunah sekalipun ada pengetahuan mengenainya.