Pengikut

Selasa, Jun 24, 2014

PUASA bukan adat resam Melayu

BERSYKURLAH kerana hampir semua ustaz yang berceramah mengenai  puasa pada bulan Ramadan pasti berdalilkan ayat al-Quran.

Dalil puasa satu ibadah kepada Allah. Ayat 183 al-Baqarah: “Wahai orang-orang beriman, diwajibkan kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum  kamu agar kamu bertaqwa.”

Dalil pelaksanaan dan kekecualiannya. Ayat 184 al-Baqarah: (Iaitu) beberapa hari tertentu.  Maka sesiapa antara kamu sakit atau dalam pengembaraan (lalu tidak berpuasa), kawa (wajib mengganti) sebanyak hari (yang dia tidak berpuasa itu) pada hari-hari lain. Dan bagi orang yang berat melaksanakannya wajib membayar fidyah iaitu memberi makan seorang miskin.  Namun sesiapa dengan kerelaan hati mengerjakan kebajikan maka itu lebih baik baginya, dan puasamu itu lebih baik bagimu jika kamu mengetahui.”

Bukan sahaja diterangkan maksud dalil-dalil berkenaan, malah dalam solat juga dibacakan ayat-ayat berkenaan.  Sungguh inilah cara pengajaran yang baik, iaitu memberikan dalil daripada sumber yang tulen iaitu al-Quran perihal puasa.  Sebenarnya berpuasa dalam kalangan orang Melayu mungkin saja sebagiannya memahami dan mengamalkannya sebagai tradisi atau adat resam.  Namun dengan kaedah para ulama dan ustaz yang tetap memberikan dalil al-Quran, maka kefahaman bahawa puasa sebagai adat resam Melayu sangatlah kecil bilangannya.

Pencaramah juga pasti akan memberikan dalil hadis nabi s.a.w. apabila meminta orang yang akan berpuasa pada siang hari, bersahur dahulu sebelum masuknya waktu Subuh.  Walaupun secara logik akal, boleh saja dihujah bahawa sahur sangat perlu kerana selepas Subuh orang akan berlapar selama 12 jam.  Antara dalil hadis nabi s.a.w. ialah hadis ini: (maksud sabda Rasulullah s.a.w. “Perbedaan antara puasa kita dan puasa ahlul kitab adalah makan sahur.” (riwayat Muslim)

Dengan dalil-dalil ini tidak syak lagi bahawa bersahur dan berpuasa adalah sunah nabi dalam beribadah, bukan tradisi Melayu sejak zaman silam.

Ahad, Jun 22, 2014

TAHLIL arwah: Ikut Perlis atau Pulau Pinang?

JANGANKAN dua orang atau dua kumpulan berselisih faham mengenai amalan sesuatu agama, malah dua negeri pun berbeda pendapat besar.  Perbedaan pendapat ini bukanlah berkaitan hukum makruh iaitu antara perkara yang bagus ditinggalkan atau tidak bagus dilakukan. Perbedaan hukum ini antara sunah yang wajib ditegakkan dan haram dilakukan berkaitan satu perkara!

Jabatan Agama Islam Perlis mengambil keputusan bahawa amalan nenek-moyang bertahlil arwah itu sebagai perbuatan bid'ah iaitu tercela dalam agama. Mudahnya perbuatan itu sekalipun berbau ibadah kepada Allah adalah haram.  Jabatan Agama Islam Pulau Pinang pula mengambil keputusan tahlil arwah itu bukan bid'ah, bukan haram atau bukan berdosa. 

Dalam satu ceramah sebelum Khutbah Jumaat di desa saya, ustaz berhujah bahawa menghadiri kenduri arwah dapat pahala sekalipun dia mengakui ada orang tidak mahu melakukannya.

Ya ulama, habib, ustaz dan budak-budak yang belajar agama, ajarlah agama kepada masyarakat dengan bersumberkan  dalil al-Quran dan Hadis sahih. Tuan-tuan belajar agama untuk dapatkan ijazah sampai empat tahun. Yang belajar di sekolah pondok atau pesantren pun ada yang empat hingga enam tahun. Kemudian tuan-tuan mengumpul kitab agama berjilid-jilid di rumah sebagai rujukan....maka tidak cukupkah lagi untuk menyampaikan ilmu agama yang jelas sumber hukumnya.  Apakah tidak malu kepada anak-anak muda dengan jawaban begini: "Ini amalan turun-temurun nenek moyang yang disusun oleh ulama-ulama zaman silam. Maka janganlah dipertikaikan lagi."  Maaf ya tuan-tuan alim, jika itu jawabannya, itu adalah jawaban orang yang tidak ada sijil, diploma atau ijazah dalam agama. Mudahnya itu mungkin jawaban petani-petani di kedai kopi dalam bab agama! 

Jika tuan-tuan mahu memilih jawaban seperti orang di kedai kopi, janganlah tuan-tuan memfatwa haram dan dosa kepada wanita muslim yang memakai baju sendat, tidak berjubah labuh dan memakai tudung kepada kecil.  Sesungguhnya pakaian wanita melayu kita secara turun-temurun dan warisan nenek moyang ialah kebaya, kain batik, berselendang di bahu atau meletakan saja segumpal kain di kepala.  Tidakkan pakaian mereka sebagai perselisihan pendapat di sisi para ulama dan fuqaha?

dari Perlis
dari Pulau Pinang

Selasa, Jun 17, 2014

MENJEJAK Parameswara di China

BAGI penuntut sejarah, berada di negara besar China merupakan sebagian daripada pelajaran hidup sejarah yang dipelajari. Saya mula mengenal sejarah China sewaktu di Tingkatan Satu. Dalam subjek Sejarah Dunia antara lain mendedahkan saya kepada tamadun China purba zaman Shih Huang Ti yang membina Tembok Besar.  Kemudian sudah menjadi satu pelajaran wajib dalam sejarah mengenai hubungan empayar Melaka dengan negara China kurun ke-15. Ada rekod di China mengenai hubungan Melaka-China dan ada yang menjadi versi di Tanah Melayu sahaja, tidak di China.


Kota Larangan
replika istana sultan Melaka abad ke-15
Ketika saya di Kota Larangan atau Forbidden City saya mengimbas Parameswara yang menjadi tetamu kerajaan China, Dinasti Ming. Asalnya, Laksamana Yin Ching berkunjung ke Melaka tahun 1403, iaitu saat Melaka baru saja bermula menjadi negeri atau pemula empayar.  Kemudian Laksamana Cheng Ho datang pula ke Melaka sebagai salah satu siri kunjungan luar ketua angkatan laut China abad ke-15.  Telah direkodkan Melaka menjadi negara sahabat dengan China.  Mungkin saja Cheng Ho datang dengan satu armada besar dan menjadi berita kepada semua kerajaan di Nusantara. Semua penuntut sejarah diajar menerima negara China menjadi pelindung Melaka daripada mana-mana kerajaan yang mahu mengganggu Melaka! Sudah dua kali laksamana agung China ke Melaka, namun Melaka belum membuat kunjungan diplomatik ke sana.

Dalam sejarah Melaka, Parameswara telah melawat China pada tahun 1414 dan 1424.  Tentulah Parameswara dilayan sebagai tetamu khas negara sahabat di istana maharaja China. Berdasarkan rekod bahawa kerajaan dinasti Ming baru mula membuat Kota Larangan atau istana agungnya tahun 1406, tentulah Raja Melaka pertama itu tidak menjejak istana agung (sekarang disebut Kota Larangan atau Forbidden City). Kota Larangan itu disiapkan pada tahun 1420 dengan keluasan 72 hektar dan mempunyai 9999 kamar tidur. Itu menggambarkan banyaknya bangunan dalam kota berkenaan.

Di Kota Larangan itulah terletak pusat pentadbiran kerajaan China dari zaman dinasti Ming (saat hubungan Melaka-China dahulu) hingga zaman dinasti Qing. Untuk rekod, dinasti Qing yang berasal daripada Manchu memerintah sehingga maharajanya yang terakhir iaitu Maharaja Puyi yang berusia 6 tahun. Tahun 1911 rakyat menolak sistem pemerintahan beraja di China.

Menjejak kaki di Kota Larangan itu pasti dapat menggambarkan kehebatan atau keagungan kerajaan China zaman lampau. Mudah kata, tidak ada sebuah rumah atau istana di Tanah Melayu yang menyamai luasnya Kota Larangan.  Dengan kota seluas itu dilengkapi kemudahan untuk kerajaan besar, tentulah menggambarkan betapa banyaknya rakyat China zaman itu.  Ini samalah dengan imej candi Borobudur di Tanah Jawa yang dibina selama 75 tahun mengambarka kekayaan dan keagungan kerajaan Sailendra zaman itu!  Tidak ada bedanya dengan manusia zaman sekarang yang mempertontonkan kekayaan fizikal sebagai tanda mempunyai kekayaan dan imej yang agung.  Oleh itu fahamlah Putrajaya dibina kerajaan Malaysia sebagai salah satu mercu tanda kejayaan Malaysia. Apa gunanya mendakwa Malaysia negara yang dikenali rakyat dunia luar jika daerah pentadbirannya masih usang dan kecil. Begitu juga apabila ekonomi Malaysia sudah mapan, tentulah tidak sesuai lagi Lapangan Terbang Subang masih digunakan sebagai pintu masuk sebuah negara yang mempunyai wawasan jitu. Hanya orang yang mindanya kecil tidak faham Malaysia memerlukan Putrajaya, KLIA, Litar Sepang dan banyak mercu ekonomi yang moden.

Bagaimana istana Kesultanan Melaka dibandingkan Kota Larangan, yang sama-sama wujud pada kurun ke-15? Itulah imej atau gambaran yang lain. Istana Kesultanan Melaka yang sebenar sudah lenyap kerna tradisi pembinaan di alam Melayu berteraskan kayu. Di China, tradisi pembinaannya berteraskan batu dan kayu terbaik yang disalut simen.  Sebagian Kota Larangan seperti dinding, alang-alang dan tiang adalah daripada kayu. Dan semua struktur istana agung itu masih kukuh walaupun sudah ratusan tahun!  Namun replika istana Kesultanan Melaka telah dibangunkan seupaya mungkin menyamai seperti dalam  buku Sejarah Melayu catatan Tun Seri Lanang.  Dengan membandingkan istana Kesultanan Melaka dan Kota Larangan di China, dapatlah kita memahami aspek-aspek lain kedua-dua kerajaan sezaman itu.

Hari ini Medan Tienanmen dan Kota Larangan di Beijing menjadi titik tengah kota Beijing.  Ini umpama Kaabah  sebagai titik utama pembangunan dan perkembangan kota Makkah jaman moden.

Demikian antara iktibar yang diperolehi sebagai penuntut sejarah tatkala di China.

Selasa, Jun 10, 2014

LONGKANG di Teluk Intan

BAGI saya perjalanan dan pemandangan di bandar Teluk Intan adalah perkara biasa. Catatan ini tiada kaitan langsung dengan ba'da atau pasca PRK di bandar berkenaan. Yang mahu dikongsikan di sini ialah kekotoran sebagian longkang yang sepatutnya bersih!



Dua foto di atas merupakan keadaan di bahagian hadapan dan belakang sebuah bangunan utama di bandar itu. Tidaklah jauh dari mercu tanda Bangunan Condong. Di bangunan itu terdapat restoran, sebuah bank dan dua buah kedai kamera!  Bukanlah bangunan usang atau terpencil di pinggir Sungai Perak.

Imej longkang begitu membawa beberapa tafsiran.

Pertama: Minda para pentadbir bandar yang menganggap kebersihan longkang bukan keutamaan. Barangkali ini masalah satu negara. Saya pernah singgah di pekan Kuala Muda di Kedah (2010) dan sangat tidak tahan dengan bau busuknya.  Beberapa tahun dahulu di belakang pasar terkenal di Kelantan juga berkeadaan sama.  Walhal berapa banyak orang yang pernah pergi ke Jepun, Australia dan Korea memberitahu kita yang bandar-bandar di sana sangat bersih dan menyamankan kehidupan manusia. Ironisnya, kita sering berkata 'Islam, Islam, Islam!'.

Kedua: Masyarakat kita memang masyarakat pengotor.  Sikap pengotor lahir sebagai terjemahan daripada minda yang kotor.  Bagi orang kita sama ada yang Islam (mendakwa agama Islam sangat mendidikan umatnya menjaga kebersihan dengan berwuduk lima kali sehari) atau bukan Islam (yang berpegang kepada nilai-nilai murni), sampah merupakan sebagian ciri kehidupan.  Di mana-mana kita boleh melihat gerai makan atau kedai kopi di tepi jalan yang berdebu dengan longkangnya berbau busuk.  Kita boleh melihat peniaga dan pengguna melonggokkan sampah di bawah pokok yang akhirnya terburai menjadi lapangan sampah. Apa lagi yang masyarakat kita mahu tentang menjaga kebersihan?

Ketiga: Malaysia bukan tiada undang-undang.  Masalahnya ialah penguatkuasaan undang-undang.  Bukan soal tidak cukup kakitangan sebagai penguatkuasa, masalahnya ialah 'budi bicara' penguatkuasa.  Budi bicara yang dimaksudkan ini bukan rasuah, tetapi 'bermalu-alah' kepada ahli masyarakatnya.  Yang mahu dikenakan tindakan bukan orang lain, ahli masyarakat atau sanak saudaranya juga. Penguatkuasa juga ada pertimbangan lain, tidak mahu mencari musuh!  Maka itulah jadinya.

Kesimpulannya, soal sampah dan kotor-mengotor di banyak tempat sebagai sempurnanya satu sistem mengekalkan kekotoran. Bermula daripada pemikiran pentadbir, budaya masyarakat dan ketidaksanggupan penguatkuasa bekerja dengan betul.  Kepada yang ada idealisme senang saja. Allah tidak mengabaikan setiap pekerjaan walaupun sebesar 'zarah', maka sesiapa (muslim) yang beriman tidak akan menjadi salah satu ejen kotor-mengotor ini.  Allah pasti membalas amal sebesar zarah itu. Maka yang percaya balasan Allah itu, secebis sampah pun tidak akan dicampakkan di mana-mana sesuka hati.  

Sabtu, Jun 07, 2014

HAKIKATNYA China kuasa besar dunia

Catatan orang kecil di kota Beijing.

Sewaktu berkunjung di Madinah dahulu, saya mahu ketawa apabila saya bebas berkomunikasi dengan peniaga-peniaga Arab sekitar  Masjid Nabi dalam  Bahasa Melayu. Malah saya kerap bertutur Melayu langgam Arab seperti bicara P Ramlee dalam filem Ahmad Albab.  Sebab itu saya mahu ketawa. Artinya, di sebuah kota yang jauh dari dunia Melayu Nusantara, saya tidak perlu menggunakan bahasa asing untuk hidup.  Bagaimana di Beijing?

ketemu Pak Jokowi, orang Tionghua dari Surabaya
Propaganda China bahawa bangsanya sangat hebat

Dua hari di kota tua Beijing, saya melihat banyak wajah Nusantara di kawasan-kawasan pelancongan.  Malah saya disapa oleh seorang lelaki wajah Cina dari Surabaya. Lalu, bukan lagi saya berbicara dengan lelaki yang bernama Jokowi dalam bahasa Melayu, malah Bahasa Jawa.  Oleh kerna agak banyak orang dari Nusantara ke Beijing, kerajaan China pasti tidak mahu membuat orang Nusantara bingung seperti ayam memasuki dunia itik.

Sebelum ini saya juga mendapat maklumat bahawa peniaga-peniaga Cina yang fasih bertutur Bahasa Arab semata-mata untuk memudahkan perniagaan mereka dengan bangsa Arab.  Maka fahamlah saya mengapa ketika di Madinah dan Makkah, begitu banyak barang buatan China di sana.  Jangan fikir kopiah, sejadah, biji tasbih, jubah dan semacam barangan berimej Arab Saudi di Makkah adalah buatan bangsa Arab, tidak!  Semuanya diimport dari China, dan muslim yang ke Makkah dan Madinah menjadikan barangan itu sebagai ole-oleh dari dua kota suci.

Pertama: Semua pengunjung Nusantara dilayan oleh pembawa pelancong dalam Bahasa Melayu-Indonesia.  Saya katakan lebih kepada bahasa yang digunakan di Indonesia.  Oh, saya teringat tulisan guru saya Prof Awang Sariyan (sekarang Pengarah DBP) mengenai tersebar luasnya pengajaran Bahasa Indonesia di serata university seluruh dunia, bukannya Bahasa Melayu kita atau Bahasa Malaysia. Sebagiannya adalah di Beijing.  Untuk rekod, sebelum menjadi Pengarah DBP, Prof Awang Sariyan bertugas sebagai profesor Bahasa Melayu untuk Kursi Pengajian Melayu di Universiti Beijing (maaf jika tersilap nama universiti).

Di mana-mana pun yang ada penerangan sangat mendalam mengenai imej China, akan diterangkan dalam Bahasa Melayu Indonesia.  Ini bermakna China telah menyediakan banyak pegawai atau petugas melayan pengunjung asing menuruti bahasa pengunjung.  Konsep ini berbeda dengan di negara kita yang lebih menggunakan bahasa Inggeris untuk semua pengunjung luar.  Hal ini bermakna, Bahasa Mandarin dikukuhkan tanpa gangguan Bahasa Inggeris, tetapi semua pengunjung dari luar masih tetap mendapat maklumat lengkap dan benar daripada bahasa pengunjung. Tentulah ada lagi pegawai penerangan yang fasih berbahasa Jerman, Arab, Perancis, Inggeris, Jepun, Korea dan sebagainya.  Ini semua demi kepentingan ekonomi China dan penerimaan semua penduduk dunia terhadap bangsa dan budaya China.

Kedua: Semua pengunjung akan disajikan dengan imej China yang hebat.  Mereka dibawa digedung ubat tradisional Cina.  China pasti menekankan sejarah perubatan dan pengubatan bangsa Cina ribuan tahun. Pegawai-pegawainya  pasti memberitahu semua sumber ubat itu berasal dari mana-mana wilayah China dan memberitahu semua ubat modern Barat membawa keburukan kesihatan kerna bahan-bahan kimianya.

Semua pengunjung juga dibawa ke pusat pembuatan barang hiasan bangsa Cina. Batu jade dan Kristal China pasti dikatakan terbaik, malah pemakainya akan mendapat kebaikan kesihatan.  Dan batu-batu berkenaan cukup di serata negara China. Mana ada pemakai barangan emas (baca produk Barat) diberitahu kebaikan mengenai kesihatan?  Sama ada pemakai jade menjadi lebih sihat atau tidak, saya yakin kempen ini lebih kepada propaganda menaikkan imej China kepada masyarakat dunia.  Pengunjung juga dipaksa menonton seni akrobatik China sebagai memantapkan lagi propaganda bangsa Cina sangat hebat. Ya, semua pengunjung luar bertepuk tangan setelah setiap aksi hebat anak-anak muda Cina.  Pasti tidak ada program akrobatik di Malaysia dan Indonesia. Maka gambarannya ialah kehebatan bangsa Cina di mata semua pengunjung luar termasuk dari Barat.

Mereka menjual sejarah China yang lama dan hebat, pastinya tinggalan dinasti kuno seperti Tembok Besar dan Istana Larangan itu. Untuk apa, kalau bukan memberi tahu masyarakat dunia bahawa China sudah ribuan tahun membangun dan menjadi kuasa dunia.  Pastinya pengunjung tidak menemukan kehebatan ribuan tahun dahulu di negara kuasa besar sekarang, Amerika Syarikat.  Ini mudah difahami. Walaupun China membenci semua amalan feudal kuno itu, tetapi membanggakannya sebagai warisan bangsa. Semua warisan ribuan tahun itu akan dijadikan warisan dunia. Warisan dunia berarti menjadi warisan seluruh warga dunia.  Jika banyak benda atau kota menjadi warisan masyarakat dunia, ‘apa barang’ kalau China tidak menjadi satu kuasa terbesar dunia?  Ya, China mahu menjadi nenek moyang kepada seluruh manusia di dunia termasuk rakyat Barat di Amerika dan Eropah. Dan sejarahnya, fosil manusia Peking itu sebagai antara manusia terawal menurut kajian sainstifik.  Tentulah ini sebagai hujah kuat China bahawa semua manusia di dunia ini bermula dari Peking atau Beijing.

Amerika ada warisan dunia apa?



Jumaat, Jun 06, 2014

KOMUNIS apa di China sekarang?

Catatan orang kecil di Beijing.

Walaunpun sebilangan besar rakyat Malaysia mengetahui komunisme melalui saluran kedua d an seterusnya, bukan first hand, namun tidaklah semua yan bukan secara first hand itu propaganda Barat semata-mata.  Maksud saya sepanjang Perang Dingin 1945-1990, Barat lebih banyak memberi maklumat buruk menenai komunisme dan masyarakat dunia komunis.  Dengan adanya foto manusia berbaris panjang di Poland dan Jerman Timur untuk membeli makanan atau roti, tentulah satu keadaan benar mengenai sistem ekonomi kawalan.  Kerajaan tidak membenarkan penubuhan entity perniagaan sebab akan mewujudkan jurang pemilikan harta dalam kalangan rakyat.
bertualangan di Beijing

dunia kapitalis

dunia marhaen
lambang kekayaan di negara komunis?

masih mengaku perjuangan komnisme
Pembinaan tembok Berlin selepas Perang Dunia Kedua bukanlah propaganda Barat. Tembok itu dibina oleh pemerintah Jerman Timur untuk menghalang penghijrahan penduduknya ke Jerman Barat akibat amalan komunisme di wilayah timur.  Kalau benar tembok itu hanya propaganda Barat mengenai keburukan dan masalah sistem komunis, tentulah sebaiknya Jerman Barat  (demokrasi) yang membinanya.

Mungkin filem The Killing Field mengenai kekejaman dan kesulitan hidup manusia komunis di Kemboja sebagai salah satu propaganda Barat kepada masyarakat dunia, tetapi kemunduran mansusia akibat pemerintaan komunis juga secara nyata di Vietnam dan Laos. Jadi apakah kota Beijing yang sekarang sebagai antara kota penting dunia pernah mengalami nasib buruk seperti kota Phnom Penh, Ho Chi Minh dan Berlin Timur?

Kota Beijing menjadi pusat pemerintahan China sejak zaman purba dan kini mempunyai 20 juta jiwa. Luasnya 24 kali kota Singapura! Penduduk Singapura sekitar 5 juta.  Adakah bangunan di Beijing dan kekayaannya hari ini yang seperti di kota-kota negara demokrasi hanya muncul setelah komunisme mengalami nasib buruk mulai tahun 1990? Tidak mungkin.

China sebuah negara komunis.  Komunis apa untuk kota Beijing? Tidak ada perbedaan kehidupan masyarakat Beijing dengan Kuala Lumpur.  Manusia bebas memiliki harta dengan ditandai dengan pemilikan syarikat perniagaan dan kenderaan.  Pemandangan biasa di Beijing ada orang yang berkenderaan mewah dengan orang yang mengutip sampah berpakaian kumal.

Syarikat-syarikat gergasi bertebaran di mana-mana. 

Anak-anak di Malaysia diwajibkan mempelajari sedikit asas ajaran komunis yang diperjuangkan oleh Parti Komunis Malaya (PKM) tahun 1930-an hingga 1960-an. Antaranya ialah komunis mengajarkan kesamarataan hidup: Tiada orang kaya dan tiada orang miskin. Semua harta adalah milik negara.  Ini bermakna perjuangan PKM yang dibantu secara total oleh Parti Komunis China (PKC) tidak berbeda dengan contoh negara komunis di Kemboja tahun 1975-79.

Kalau benar China pengamal tegar  komunisme, kita hanya melihat bangunan usang dan manusia yang muram di kota Beijing sekarang ini.  Tidak, Beijing seperti semua kota besar di Malaysia. Ada imej orang kaya dan miskin. Semua bangunan perniagaan dihias indah menarik pelanggan.  Peniaga jalanan juga berebut-rebut melariskan jualannya tanda mahu mencari kekayaan.  Amat sedikit sekali melihat tentara, polis atau penguatkuasa undang-undang berkeliaran memastikan rakyat mematuhi undang-undang komunis.  Malah amat memalukan saya, apabila semua pelancong China yang ke Malaysia mudah saja melihat polis membuat rondaan sama ada untuk membendung jenayah dan mencari kesalahan pengguna jalan raya.  Pemandangan penguatkuasaan undang-undang seperti di KL tidak ada di Beijing.  Jika dibanding antara dua kota (Beijing yang komunis dan KL yang demokrasi) nyata Bejing sepatutnya dikatakan demokrasi dan KL itu berjiwa komunis!  Saya kata begitu kerna, fitrah manusia selalunya mahu bebas mengikut kehendak sendiri sekalipun melanggar undang-undang. Sepatutnya undang-undang keras komunis memperlihatkan kawalan tentera dan polis diserata Beijing.  Kata teman yang kerap ke kota tua ini, orang di Beijing sudah takut undang-undang secara alamiah kerna hukuman-hukuman yang ada sangat keras.  Rasuah pun dihukum tembak!  Di Malaysia, semakin lama… semakin banyak ruang diberikan atas nama hak asasi manusia.  Maka semakin banyak manusia perlu diawasi oleh penguatkuasa undang-undang. Benar kata satu penyair tanah air (dulu saya kaji sajaknya semasa di sekolah menengah), ketika di luar negeri kita bebas melihat negara sendiri.


Saya melihat negara sendiri melalui jendela luar kamar di negara asing.

MENCARI ruang Islam di China

Catatan orang kecil di Beijing.

Sewaktu di tanah air, fikiran saya tentang negara China ialah mengenai Islam dan komunisme di China. Benarkah banyak masjid di kota Beijing yang saya gambarkan dalam minda seperti banyaknya masjid di tanah air kita Malaysia. Dan apakah benar China sebuah negara yang berlandas ajaran komunis yang mementingkan kesamarataan semua rakyat dan memiliknegarakan semua harta.  Dua pencarian ini kerap muncul kerna maklumat yang sedia ada dari sumber-sumber tidak rasmi dan rasmi terutama melalui sistem pendidikan dalam negara.




Saya berkesempatan melawat kota Berjing awal Jun 2014.  Maka sedikit catatan saya mengenai persepsi di atas.  Seperti di Malaysia yang saya tidak pernah mendapat maklumat yang tepat mengenai jumlah penduduk muslim di China, kebetulan saya bertemu seorang mahasiswa sebuah university ketika menziarahi masjid tua (dibina tahun 1921), Masjid Niujie, dia mendakwa terdapat 20 juta muslim daripada 1.38 juta rakyat China.  Tentulah peratusannya kecil amat. Tambahan pula dia pun bersetuju dengan saya bahawa kebanyakan daripada 20 juta itu tertumpu di wilayah barat (sedang bergolak kerna ada masalah politik dengan kuasa Beijing), Xinjiang dan beberapa wilayah selatan. Ini bermakna jumlah musiim di kota Beijing tidaklah dapat membentuk satu pandangan pentingnya satu kehidupan manusia berbudaya Islam.

Pengunjung-pengunjung muslim akan bermasalah sedikit ketika membersihkan diri setelah membuang air kerna hampir semua tandas tidak menyediakan punca air, kecuali di ruang hadapan.  Ini bermakna kita mesti membawa air dalam botol ke dalam tandas untuk membersihkan diri kita setelah membuang air.

Masjid?  Kita faham munculnya surau dan masjid kerna adanya komuniti muslim. Seperti di jalan Niujie, dahulunya merupakan pusat tinggal muslim di kota Beijing, maka wujudlah sebuah masjid dan sekolah muslim. Menurut dua pemuda bangsa Uighur yang berdagang makanan kepada palancong, terdapat banyak masjid di Beijing tetapi bukanlah masjid sebagaimana yang ada di banyak negara Islam. Masjid Nuijie memang besar seperti di Malaysia, tetapi masjid-masjid lain yang dikatakan banyak itu sebenarnya seperti surau di Malaysia.  Hanya warga Beijing yang tahu kedudukan masjid-masjid berkenaan, dan pelancong muslim hanya diperkenalkan dengan masjid yang agak besar.


Tanda-tanda restoran atau bangunan yang dimiliki oleh muslim ialah warna hijau. Namun dengan jumlah kecil muslim di Beijing, tidaklah mudah menemui restoran muslim yang papan tandanya berwarna hijau.  Untuk rekod, warna tema masjid Niujie yang tertua pun bukan hijau, tetapi merah.  Sebagian hiasan di bumbung masjid juga kedapatan patung seperti yang biasa ada di bangunan-bangunan lain. Patung singa dan naga menjadi symbol budaya orang Cina.