Pengikut

Isnin, September 27, 2010

BOLEH terima bantuan hasil judi.


PEMBIAYAAN wang untuk membantu orang miskin dengan hasil wang judi menjadi isu politik. Seperti isu orang bukan Islam yang masuk ke masjid, isu wang judi juga panas kerana ditentang oleh puak hipoktit. Puak inilah yang selama ini memberikan lesen judi dan tidak peduli pun hasil judi sama ada untuk membina rumah atau mimbar masjid.  Hari ini mereka bersuara seperti tidak ada tahi judi daripada tangan mereka. Peh!

Baik, lihat jawaban mantan Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainal Abidin.  Kata ulama muda yang popular itu: “Rakyat yang mendapat bantuan kerajaan tersebut tidak haram. Sebabnya mereka bukan berjudi, mereka mendapat bantuan atas kemiskinan mereka. Transaksi itu atas bantuan, bukan atas judi.”

“Sama dengan mereka yang mendapat gaji dari kerajaan atau penjual yang menjual makanan lalu dibayar dengan wang judi. Wang itu halal kerana dia tidak berjudi tetapi berniaga makanan.”

Untuk menambah faham kepada semua rakyat sama ada muslim atau bukan muslim, lihat hujah yang sesuai untuk rakyat Malaysia! “Pendapatan kerajaan itu juga digunakan untuk pelbagai keperluan rakyat. Kakitangan kerajaan yang mendapat gaji juga dari pelbagai sumber.”

Pendapatan kerajaan ini merujuk kepada pendapatan kerajaan Persekutuan. Semua pendapatan kerajaan seperti cukai import-eksport, denda mahkamah, sebarang cukai yang diterima dimasukkan dalam tabung yang dinamakan Kumpulan Wang Yang Disatukan.  Ustaz yang paling warak pun jika makan gaji dengan kerajaan Persekutuan akan mendapat gaji daripada kumpulan wang itu.

Ketua Pemuda Pas Pusat, Ustaz Nasaruddin Hassan pula mendesak penjelasan KM Pulau Pinang. Maksud Nasaruddin ialah jangan beri wang untung judi kepada orang Islam.  Tapi Nasaruddin tidak kata haram.

Pemimpin Umno kata: Jangan suap wang judi kepada umat Islam. Amboi!  Kalau hendak kaitan dengan halal haram, berilah hujah, bukan sentimen. Sentimen atas nama agama akan membuat orang  bodoh. bertaklid buta sepanjang masa.

Ahad, September 26, 2010

APABILA Islamfobia


SEMENJAK malapetaka di New York pada 11 September 2001 dan Presiden Bush (sebelum Obama ini) bertindak, memang timbul salah faham yang berat mengenai Islam. Orang kata ini Islamfobia. Ertinya di Barat seperti di benua Amerika Utara, Eropah dan Australia perasaan curiga terhadap umat Islam agak kuat.  Orang-orang Barat secara kasar menganggap sebagian besar muslim cenderung melakukan keganasan. Imej Islam sudah buruk.

Di negara kita pun ada orang bukan Islam berpandangan seperti orang Barat.  Ada juga orang Islam sendiri yang anti kepada aliran salaf dalam Islam, membuat tohmahan sama seperti orang Barat mengatakan aliran itu adalah Wahabi dan Wahabi itu adalah pengganas.

Eropah paling teruk dilanda Islamfobia kerana beban sejarah, iaitu Islam pernah berkuasa di Sepanyol, wilayah Balkan dan selatan Turki.  Hal itu diteruskan dengan siri Perang Salib untuk menguasai kota Baitul Maqdis di Palestin.  Kemudian siri penentangan umat Islam terhadap penjajahan negara-negara Eropah di Asia, menambah beban buruk pandangan terhadap Islam.

Hari ini peribadi Presiden Barrack Obama sama ada muslim atau Kristian menjadi isu.  Orang Amerika bukan pernah melihat Obama solat atau mengucapkan salam, tetapi sejarah keluarga Presiden itu ada kaitan dengan muslim.  Sebagian besar ahli Parti Republikan (musuh Demokrat pimpinan Obama) percaya obama muslim.

Dari sudut baiknya Islamfobia ialah penerimaan Islam sebagai satu panduan hidup manusia Islam. Dalam hal ini orang Barat yang benci Islam telah percaya bahawa Islam bukan hanya agama yang menjurus kepada hubungan manusia dengan Tuhan, tetapi Islam adalah satu system hidup manusia. Secara politiknya, Islam merupakan salah satu sistem penting di dunia, bersaing dengan Kapitalisme, Komunisme dan pelbagai ideologi lain.  Sebab itu walaupun Obama tidak dibuktikan solat pun kerana sejarah dan pendirian politiknya itu, disangka sudah Islam. Jika Obama dikatakan Islam, secara politiknya bermakna satu kemenangan ideologi Islam terhadap Kapitalisme.

Sudut buruknya ialah semua muslim dipandang serong oleh orang Barat. Pandangan serong meliputi semua sekttor dalam politik, ekonomi dan sosial.  Kerana kesan buruk ini lebih kuat daripada yang baik itulah banyak pemimpin Islam berusaha menjelaskan Islam sebagai agama perdamaian kepada dunia Barat.  Bukan mudah untuk menukar pandangan politik ini kerana Islam sudah dilihat sebagai saingan utama kapitalisme barat, bukan lagi sebagai salah satu agama biasa.

Jumaat, September 24, 2010

MENGAPA tidak pilih Hindu, Buddha dan Kristian?

KITA berfikir sejenak mengenai penciptaan Allah atau Tuhan yang satu. Pengetahuan yang kita miliki mudah saja untuk membawa pengertian mengenai apa yang berlaku di sekeliling.

Agama ialah satu sistem kepercayaan terhadap Tuhan.  Semua agama merupakan prinsip tumpuan menerima Tuhan sebagai penguasa yang sangat hebat. Kalau ada satu ketekunan yang tidak memberikan tumpuan kepada penerimaan kuasa hebat sebagai Tuhan, itu bukan takrifan agama.  Sebagai contoh, penerimaan bolasepak oleh sebagian manusia sehingga sanggup berkorban dan mati kerana sukan berkenaan, itu bukanlah agama sebab bolasepak bukan ritual menghubungkan manusia dengan kuasa hebat Tuhan.


Tuhan menjadi pencipta dan pengatur maha hebat di alam jagat ini.  Tuhan yang hebat (bernama Allah) diakui oleh semua manusia.  Nama Tuhan yang hebat ini mungkin berbeda-beda berdasarkan budaya dan bahasa manusia seantero dunia, tetapi konsepnya tetap sama. Fitrah manusia normal ialah mencari, menerima dan melaksanakan hubungan dengan Tuhan yang maha hebat ini.  Maka manusia mempunyai agama sebagai sistem menghubungkan dirinya dengan pencipta maha agung itu.

Demikianlah, tetapi manusia tidak memilih satu nama agama saja, menjadi pelbagai pula. Dalam sebuah pekan kecil pun ditemui orang beragama Islam, Hindu, Buddha, kristian dan animisme.  Secara umum semua manusia ini telah menepati fitrah iaitu menerima kekuasaan Tuhan dengan jalan agama.  Allah bukan sahaja mencipta manusia, malah semua yang ada di alam jagat ini.  Semua ciptaan Allah ini ditentukan fitrahnya masing-masing.

Dalam dunia haiwan, ikan hidup dalam air dan tidak mungkin hidup di luar habitat yang disediakan.  Lembu, kambing dan jenis haiwan memakan tumbuh-tumbuhan tidak mungkin bertukar menjadi haiwan pemakan daging.  Begitu juga haiwan pemakan daging tidak boleh menjadi pemakan tumbuh-tumbuhan.  Contoh lain Allah menjadikan bakteria untuk mereputkan fizikal makhluk lain.  Tugas atau semua fitrah ini tidak pernah berubah-ubah sekalipun masa berubah berzaman-zaman. Dapatlah diertikan semua ini sebagai ketaatan makhluk kepada pencipta dan pengaturnya yang mana hebat itu, Allah.

Manusia memilih agama untuk menghubungkan dirinya dengan tuhan, betul. Manusia memilih sesuatu objek atau menentukan sendiri ciri dan sifat Tuhan yang diterimanya sebagai penguasa maha hebat, itu salah.  Kerana manusia menentukan sendiri ciri dan sifat Tuhan inilah yang menjadikan adanya jenama agama lain selain Islam.  Malangnya secara kasar, daripada enam bilion manusia di dunia, hanya ada satu setengah bilion menerima ciri dan sifat Tuhan yang ditetapkan sendiri oleh-Nya iaitu Allah. Merekalah yang memilih Islam, yang bertauhidkan Allah sebagai Tuhan. Mereka dinamakan muslim, yang menerima Allah sebagai Tuhan, dan tidak mengurangkan apa-apa kuasa dan peranan-Nya.

Pemeluk agama lain, menerima Allah sebagai Tuhan yang yang mencipta, tetapi ada yang mengurangkan kuasa-Nya dengan percaya sebagian kuasa Allah ada pada makhluk lain.  Maka timbulkan kreativiti mencipta berhala sebagai satu simbol kepercayaan itu.  Selain itu ada penganut agama yang mencipta kepercayaan adanya pembantu Tuhan seperti dewa dan dewi, di situlah mereka tidak memilih Islam.

Di sisi Allah bagaimana? Allah sendiri menjelaskan sia-sia sesiapa yang memilih agama selain Islam, bererti sesiapa yang menerima Allah sebagai Tuhan tetapi tidak jitu mempercayai hanya Allah  sebagai penguasa terhebat, habislah mereka.  Maksud firman Allah sendiri surah ali-Imran ayat 83: Maka mengapa mereka mencari agama selain agama Allah, padahal apa yang di langit dan bumi berserah diri kepada-Nya (sama ada) suka atau terpaksa, dan hanya kepada-Nya mereka dikembalikan.  


Ayat 85 pula:  Dan siapa yang mencari agama selain Islam dia tidak akan diterima, dan di akhirat termasuk golongan yang rugi.

Manusia yang menerima ciri atau sifat Allah sebagai Tuhan dalam Islam merupakan manusia yang menuruti fitrah.  Konsep dan sistem kepercayaan muslim bersih, seperti makhuk-makhluk lain yang bersih dan tepat berada dalam fitrahnya sepanjang zaman.

Adakah manusia selain Islam berfikir mengenai perbandingan antara kepelbagaian agama dengan ketepatan peranan makhluk lain di dunia?  Semoga yang muslim menjaga ketepatan fitrahnya sama seperti makhluk lain (Allah sebut yang di langit dan bumi berserah diri kepada-Nya) yang tepat dalam fitrahnya.

Rabu, September 22, 2010

APABILA syaitan menghasut orang menunaikan haji

SEKARANG musim hendak belayar ke tanah suci, mengerjakan umrah dan haji.  Ya, semua sedia maklum bahawa ibadah haji merupakan salah satu rukun Islam yang wajib dilaksanakan oleh muslim.  Mudahnya, jika salah satu rukun Islam tidak dapat disempurnakan oleh muslim maka belum sempurnalah dirinya sebagai muslim.  Haji hanya wajib kepada yang layak seperti punya wang belanja, sihat tubuh badan dan bebas ancaman rusuhan. Berdasarkan sunah, haji wajib sekali sahaja, Rasulullah tidak pun melaksanakan haji-haji sunat untuk kali kedua dan seterusnya.

Pernah dalam satu slot forum di kaca TV, panel membuat kesimpulan seseorang yang baru menunaikan haji kemudian berniat semula untuk menunaikan haji pada tahun-tahun akan datang kerana merasa tidak puas dengan amalan ibadah hajinya, sebenarnya dia telah dihasut oleh syaitan!  Hah, syaitan mempangaruhi orang ibadah untuk melakukan ibadah haji?


Bukan mudah untuk meyakinkan orang bahawa antara tugas syaitan dan iblis ialah menggalakkan orang menunaikan ibadah haji.  Selama ini ustaz menghuraikan kerja-kerja jahat syaitan menghasut manusia melakukan maksiat, durhaka kepada Allah seperti melakukan zina, meminum arak, berjudi, menderhakai ibu bapa, berpelisiran dan 1001 macam dosa yang pada akalnya mudah difahami. 

Lihat dahulu kenyataan dalam al-Quran mengenai syaitan. Dalam surah Fathir ayat 6 maksudnya: Sungguh syaitan itu musuh bagimu, maka perlakukanlah ia sebagai musuh kerana sesungguhnya syaitan itu hanya mengajak golongannya agar mereka menjadi penghuni neraka yang bernyala-nyala.

Maksud ayat 120 surah an-Nuur: (Syaitan) memberikan janji-janji kepada mereka dan membangkitkan angan-angan kosong pada mereka, padahal syaitan itu hanya menjanjikan tipuan belaka kepada mereka.

Apabila seseorang yang sudah menunaikan haji, kembali menunaikan haji kali kedua bermakna dia telah merampas hak seorang muslim lain yang belum kesempatan menunaikan haji.  Katakan dalam 27 ribu jamaah haji Malaysia ada satu ribu yang membuat haji kali kedua, bermakna sebanyak satu ribu bakal haji terlepas peluang mengerjakan haji tahun berkenaan. Tentulah syaitan sangat suka jika semakin banyak muslim yang tidak dapat menunaikan haji walaupun sudah mencukupi syaratnya.  Di sanalah peranan syaitan dan iblis memberi gambaran indah kepada orang-orang yang sudah berhaji untuk kembali menunaikan haji kali seterusnya.

Walaupun syaitan kerjanya menyesatkan akidah manusia, mengajak kepada kemurkaan Allah, namun caranya sangat kreatif dan kelihatan positif.  Syaitan tidak akan menghasut pak-pak haji yang sangat menjaga ibadahnya ke kelab malam atau ke sarang pelacur. Pasti gagal.  Oleh itu syaitan akan menyusupkan ideanya melalui jalan ibadah juga.  Syaitan akan mewujudkan keraguan dalam ibadah seseorang, kemudian akan mengulanginya dengan memberi janji-janji keindahan di sisi Allah.  Akhirnya manusia yang sudah diperangkap syaitan hanya menumpukan ibadah untuk dirinya sahaja. Tak puas haji dua tiga kali, pergi umrah saban tahun pula.  Bergembiralah seseorang itu dengan angan-angan yang diberikan oleh syaitan.  Orang ini akhirnya tidak perduli kepada saudara-saudaranya yang wajib ditolong kerana masalah kemiskinan, pelajaran dan keperluan asas hidup.

Kepada muslim lain yang kesempitan wang, miskin, jahil, di kelilingi hutang dan sebagainya syaitan akan menyusup pula agar mereka melakukan kejahatan atas nama membela nasib diri.  Menerima rasuah akan diertikan sebagai ganjaran dan dianggap halal pula atas nama darurat.  Manusia terus jahil tanpa kemahiran dan pemikiran yang singkat, mudah pula terdedah kepada jenayah. Jenayah itu dosa. Dosa itu ke neraka.

Demikianlah perancangan dan rantaian sempurna kerja-kerja syaitan dan iblis untuk memusnahkan manusia, yang matlamat akhirnya ialah untuk membawa manusia ke dalam azab Allah di neraka.

Sabtu, September 18, 2010

BERITA ialah 'orang menggigit anjing'

SEORANG kolumnis dalam sebuah portal berita mencatat beberapa pengalaman indah diberi bantuan secara sukarela oleh insan-insan berhati mulia dalam beberapa hari saja.  Baginya inilah antara keindahan dalam hidup apabila dirinya yang tidak mengenali insan yang membantunya, tetapi mereka dengan susah payah membantunya!  Beliau juga mencadangkan agar membanyakkan cerita-cerita keindahan dalam hidup seperti sikap saling tolong-menolong, berkorban untuk kebaikan orang lain atau gambaran suasana ceria dan bahagia dalam media.

Apa yang dicatat oleh kolumnis itu betul, tapi tidak kepada pengamal media yang mencari jutaan pembaca.  Peristiwa ada nilai beritanya tersendiri. Melalui nilai berita ini, pasaran medianya menjulang tinggi.  Kepada yang pernah terlibat dalam kewartawanan mesti telah diajar mengenali berita yang boleh menjadi tarikan pembaca.  Analoginya mudah: anjing yang menggigit orang bukan berita tetapi orang menggigit anjing adalah berita.

Berita-berita orang memberi senyuman, mengucapkan salam, membantu seseorang di tepi jalan merupakan berita anjing menggigit orang yang dianggap tidak ada pembacanya lagi. Itu berita basi, kata mereka.  Oleh itu berita kemalangan ngeri, pembunuhan ngeri, penculikan, pembuangan bayi, pemerkosaan dan lain-lain yang mengejutkan adalah berita, sama seperti orang menggigit anjing.

 kecelakaan ngeri sangat menyentap emosi orang.

Dengan itu difahami bahawa kebanyakan berita di muka hadapan akhbar ialah orang menggigit anjing!  Kalau ada yang bersifat anjing menggigit orang, berita itu lahir daripada orang penting dalam negara seperti Perdana Menteri.

Itulah prinsip pemberitaan dalam media yang hari-hari kita hadapi. Fitrah manusia sendiri yang mudah bosan dengan perkara-perkara berulang, tambahan jika yang tidak menyentap emosi.  Kerana memenuhi parasan emosi khalayak, maka berita-berita yang dipaparkan adalah yang membakar emosi, bukan yang menyantuhi minda dan emosi. 

Masalah lain pula muncul apabila saban hari dipaparkan berita-berita yang menyentap emosi, sebagai manusia akan terpengaruh juga dengan pembawaan berita.  Kajian-kajian psikologi terhadap perkembangan tingkah laku anak-anak atau remaja sangat dipengaruhi oleh sekitaran termasuk maklumat dariada media.  Oleh kerana media sangat mencuri pandangan dan minda anak-anak dan remaja, berita atau maklumat media telah jauh membina peribadi manusia.

Jangan kagetlah jika nilai murni yang ibu bapa ajarkan kepada anak-anak susah diamalkan, kerana perkara itu kurang menyentap emosi dan bagai berita anjing menggigit orang.  Hendak membaca al-Quran pun sudah bosan kerana itulah saja susunan ayatnya ya?  Hendak memahami kandungan al-Quran pun sudah kerap sangat, begitu sajalah ceritanya.  Cerita nabi Musa dengan Fir’aun dalam al-quran  tidak pernah berubah, kecuali cara kita mengambil iktibarnya.

Bab-bab agama memang dirasakan membosankan, tidak menyentap perasaan kecuali para guru yang mengajarkan dan menyampaikannya membuat teknik-tekni baru yang menyegarkan.

Rabu, September 15, 2010

WALIMAH dan kondangan di sisi sunnah

ADAT, apabila disebut golongan yang mementingkan adat dan meninggalkan agama kerap ditujukan kepada orang-orang Minangkabau yang mengamalkan Adat Perpatih.  Hujah mereka ialah Adat Perpatih berlawanan dengan syariat Islam: Islam utamakan lelaki tetapi adat itu utamakan perempuan. Harta pusaka lebih untuk lelaki berdasarkan syariat Islam, tetapi Adat Perpatih utamakan anak perempuan. Hah, puaslah dapat mendakwa orang lain melanggar agama menggunakan adat. Yang bukan orang Minangkabau, yang tidak mengamalkan Adat Perpatih sudah sucikah daripada mengutamakan adat berbanding al-Quran dan Sunnah Nabi?


Adat telah wujud sebelum Islam diterima oleh nenek moyang kita. Adat atau budaya dalam kehidupan terbentuk hasil perubahan sosial masyarakat berdasarkan pegangan agama, sejarah cara hidup, keadaan geografi dan zaman.  Oleh kerana adat berubah dari masa ke semasa, biasa didengar ayat, “orang muda zaman sekarang tak pentingkan adat zaman dahulu”. 

Kaum saya, Jawa dan suku-suku Melayu lain pun mempunyai adat. Adat berkahwin, menerima anak, kematian dan pelbagai lagi. Selepas bulan Ramadan, apabila tiba musim cuti maka tersusunlah jadual kenduri perkahwinan di mana-mana. Kenduri kahwin ini meriah dan modalnya besar kerana pengaruh adat, bukan tuntutan agama pun.  Kaum saya pun tidak kurang hebatnya melaksanakan adat kahwin. Tidak banyak yang hanya laksanakan akad nikah dan memberi jamuan percuma kepada kira-kira 50 orang jiran tetangga!

Saya sentuh soal kondangan saja.  Kondangan ini kepada suku Melayu lain disebut salam berkaut atau salam berduit. Kondangan ini wajib kepada tetamu yang hadir ke majlis perkahwinan.  Kondangan mesti dengan wang ringgit, bukan salam kosong. Malu bagai tak memakai pakaian di khalayaklah jika dalam majlis kenduri kahwin atau muputi (dapat anak) bersalam kosong.  Saya pernah dengar ada orang tua yang terperangkap dalam majlis yang kena kondangan, tetapi satu sen pun dia tak bawa wang. Katanya, “kalau dapat bertukar jadi katak pun sanggup waktu itu, malunya nak bersalam kosong!”

Jika dalam sehari ada tiga atau lebih majlis perkahwinan yang dirinya diundang, maka dipilihlah mana yang hendak dihadiri.  Bukan soal malas atau sibuk, tetapi kerana jika hadir mesti dengan kondangan. Kondangan itu duit! Maka ada beberapa majlis yang sengaja tidak dihadiri kerana tiada duit untuk berkondangan.

Orang yang membuat kenduri kahwin pun boleh tumbangkan dua ekor lembu!   Cuba kira, purata seorang  kondangan RM10.00, jika yang hadir 700 orang saja sudah dapat RM7,000.00!  Memang tak dapat menampung semua kos majlis tetapi dapat menampung 50 peratus pun mereka kata OK.

Syariat Islam kata apa terhadap majis perkahwinan yang disandarkan pada kondangan sepert itu? Kita lihat hadis Rasulullah berkenaan kenduri atau jamuan perkahwinan.

Daripada Anas bin Malik maksudnya, “Rasulullah telah melihat (pakaian) Abdulrahman bin Auf ada kesan kuning (bau harum zafran) lalu bersabda: Apa ini?  Jawab Abdulrahman: Saya telah berkahwin dengan seorang perempuan yang mas kahwinnya seberat nawah emas.  Baginda bersabda: Allah memberkati engkau, dan  buatlah walimah (jamuan) walau dengan seekor kibas.” (Riwayat at-Tirmizi)

Daripada hadis di atas, Rasulullah memerintahkan dibuat kenduri menjamu orang apabila telah (sudah dilakukan) bernikah.  Buat kenduri walau menjamu dengan seekor kibas, ertinya mesti dilakukan walau bilangan yang hendak dijamu kecil.  OK, orang pun faham tak salah buat jamuan untuk 1000 orang kerana mampu!

Bagaimana dengan adat kondangan yang menyebabkan orang berduit (kaya) boleh hadir dan yang tidak ada duit (miskin) terpaksa tidak hadir?  Lihat hadis di bawah.

Daripada Abu Hurairah maksud sabda Rasulullah: Makanan yang keji ialah makanan di majlis walimah (perkahwinan) iaitu yang diundang orang kaya-kaya sahaja dan ditinggalkan orang-orang fakir.  Sesiapa yang tidak hadir telah melakukan maksiat kepada Allah dan rasul-Nya.” (Riwayat Ibnu Majah)

Dalam adat kaum saya, memang semua (kaya dan miskin) diundang tetapi adat kondangan (beri wang kepada tuan rumah) merupakan penentu kaya atau miskin. Kepada si kaya jika sehari ada 10 undangan majlis walimah pun, dia pasti hadir. Bagi si miskin, majlis walimah disebelah rumahnya pun tidak dihadiri kerana tiada wang untuk kondangan. 

Nah kaumku, tidakkah adat kondangan itu menjadi penentu sebenar untuk hadir ke majlis walimah?  Jangan hanya mengata orang Minangkabau saja melanggar agama, Jawa pun ada utamakan adat berbanding agama.

Salahkah kondangan? Secara umumnya tidak. Asal adat murni untuk saling membantu biaya perkahwinan. Masalahnya ialah kini kondangan sudah menjadi satu kewajiban sehingga siapa yang tidak ada wang untuk kondangan, tidak hadir majlis. Dalam sunnah, memenuhi undangan walimah itu wajib. ‘kewajiban’ kondangan  ini menyalahi sunnah nabi.

Jika masyarakat sanggup menerima tetamu majlis yang tidak kondangan, tidak dijeling-jeling, diperli-perli, diumpat-umpat atau disisihkan untuk majlis sosial lain, silakan terus dengan kondangan. Sesetengah tempat di Pahang (pengalaman saya) tidak kisah sangat soal kondangan ini. Saya pun aman, kadang-kadang kondangan dan ada kalanya salam kosong saja.

Selasa, September 14, 2010

BERITA-berita semasa Hari Raya

BERZIARAH ke rumah jiran atau saudara mara, sekalipun bukan pada Hari Raya merupakan kerja kebajikan.  Jika ziarah pada 1 Syawal, jelas pula menjadi satu ibadah kerana hari itu merupakan satu hari muslim bersosial sesama mereka tetapi diktiraf sebagai ibadah kepada Allah.


Nampaknya, dalam berbual bicara sewaktu ibadah Hari Raya ini sesama ahli keluarga pun tidak dapat lari daripada membicarakan hal politik kepartaian.  Sejak dahulu hingga hari ini, kondisinya tak banyak berubah.  Tambahan sekarang, apabila pemerintahan negeri sudah bertukar ganti, maka banyak pula modal untuk diberikan.  Hadir ke rumah insan yang memihak kepada Umno, maka modal bicaranya ialah perkara-perkara pelik pentadbiran oleh Pas temasuk di peringkat kampung dan daerah. Dahulu semasa Umno masih memerintah, insan yang memihak kepada Pas akan berbual bicalah mengenai kroni, rasuah dan pilih kasih dalam kalangan ahli Umno.  Oleh kerana di desa, maka mereka juga masak memberi dalil kejelekan parti lawannya di desa juga.

Saya perhatikan, perkara yang menjadi pertikaian bukan sahaja soal teknikal dalam pengurusan yang menjadi tonggak parti-parti politik.  Mereka di desa-desa, jika sudah memihak kepada sesuatu parti politik juga akan melihat ruang peribadi seseorang berdasarkan pegangan politiknya.  Soal kekerapan solat di masjid pun dinilai daripada partinya. “Ah, memang orang parti Umno begitu”  atau “Ha, yalah.., bercakap saja pandai macam orang Pas”.

Apakah keadaan masyarakat muslim yang saling mengeji peribadi masin-masing merupakan lumrah dalam Islam dan merupakan warisan sepanjang zaman?  Juga, apakah situasi seperti ini merupakan normal dan diiktiraf sewaktu melakukan ibadah Hari Raya 1 Syawal?

Apabila pulang ke rumah, terpaksalah merenung semula maklumat yang diterima.  Mujurlah teringat ayat yang masyhur berkenaan larangan berhati-hati apabila mendengar berita daripada orang fasik.  Ayat 6 surah al-Hujurat, “Wahai orang-orang beriman, apabila datang kepadamu orang fasik membawa berita maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan musibah kepada satu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu.”

Memanglah saya tidak mengatakan si pulan dan pulan itu fasik.  Hal ini sebagai peringatan kerana cerita-cerita yang bermotif politik selalunya diperbesar-besarkan untuk mempengaruhi pendengarnya.  Mungkin betul berlaku, kecil saja, tetapi pihak lawan politiknya membuat tafsiran yang panjang untuk membentuk pandangan umum atau persepsi.  Persepsi ini penting untuk seseorang memihak kepada mana-mana parti politik.  Maka, bagus ayat 6 surah Hujurat itu digunapakai.

Selain itu, inilah akibat menerima sistem Barat (baca penjajah Barat / Ahli Kitab) iaitu demokrasi berparlimen yang antara elemennya ialah pembentukan parti-parti politik.  Dengan penubuhan parti-parti politik inilah perbedaan pendapat dikumpulkan dan didebatkan.  Bukan mudah untuk mendebatkan soal pengurusan saja dan tidak mendebat soal keluarga dan peribadi. Ya, bukan mudah, dan telah pun gagal. Justeru, di mana-mana juga apabila dimulai dengan debat soal teknikal pengurusan atau pentadbiran, maka yang menambah sedap umpat keji ialah soal peribadi.  Sah, Ahli Kitab (Yahudi dan Nasara) telah berjaya dalam misi mereka. Kita yang beriman patut sedih, bukan menjadi salah satu mata rantai menjayakan misi Ahli Kitab itu!

Begitulah salah satu wajah Idulfitri 1 Syawal kita.

Isnin, September 13, 2010

BUKU: ALlah Antara Tasawuf dengan Akidah

PERTANYAAN: Adakah anda sembahyang menghadap ka’abah bermakna Allah di Ka’abah?  Jika jawabannya Tidak, maka di manakah Allah? Abdulfatah Haron Ibrahim penulis buku ALlah Antara Tasawuf Dengan Akidah mendedahkan tidak banyak yang dapat menjawab dengan betul pertanyaan itu.  Malah, menurutnya lagi berdasarkan kajian, ramai juga yang tidak dapat membuat keputusan untuk menjawab pertanyaan itu.


Menurut Abdulfatah Haron lagi, antara punca kegagalan umat Islam menjawab di manakah Allah itu kerana kegagalan aliran Asya’irah menyediakan jawaban dan pengaruh aliran tasawuf yang menyediakan jawaban terseleweng daripada al-Quran dan Sunnah.  Sebagai makluman, manhaj utama muslim Malaysia mengenali akidah ialah Asya’irah.

Buku Allah Antara Tasawuf Dengan Akidah setebal 299 muka surat terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (2008) mendedahkan perbedaan yang ketara antara akidah yang benar dengan pemahaman tasawuf wahdatul wujud.

Perkara yang mudah didedahkan dalam buku ini ialah:

Berdasarkan al-Quran dan Sunnah, akidah muslim ialah membedakan antara zat Allah, sifat-sifat-Nya dan perbuatan-Nya.   Aliran tasawuf wahdatul wujud pula tidak memisahkan antara zat Allah dengan sifat-sifat-Nya.  Wahdatul wujud ini menyamai aliran Muktazilah yang menyatakan zat dan sifat Allah bersatu, sebab itu majoriti mereka yang beraliran Muktazilah akan menjawab “Allah ada di mana-mana”. Jawaban ini sama seperti ahli tasawuf wahdatul wujud.  Kaum tasawuf mengatakan Allah di mana-mana sebab mereka menyamakan sifat Allah yang meliputi segala-salanya dengan zat-Nya.  Maka jangan kaget apabila mereka akan mengatakan Allah itu ada dalam dirinya.

Berdasarkan al-Quran dan Sunnah, matlamat muslim ialah mendapat keredaan Allah.  Para sahabat nabi dan golongan salaf (generasi 200 tahun setelah zaman Nabi Muhammad) atau salafiah (golongan yang hidup selepas salaf yang mengikuti cara generasi salaf) tidak menyamakan antara Allah dan makhluknya.  Namun pengajaran aliran tasawuf wahdatul wujud berpegang bahawa matlamat muslim ialah fana atau melebur dalam Allah.  Fahaman ini dinamakan hulul atau penyatuan Allah bersama manusia sebagaimana fahaman akidah Kristian, Allah itu Jesus.  Dalam Hindu juga, akhir roh penganut Hindu ialah bersatu dengan Tuhan, yang diertikan sebagai puncak nirvana.

Kaedah penulisan Abdulfatah Haron mungkin membosankan pembaca, tetapi itulah cara beliau hendak menjelaskan perkara yang rumit dalam aliran tasawuf.  Penulis ini terpaksa membuat pengulangan terhadap analogi antara zat dengan sifat Allah dari sudut manhaj salaf, Asya’irah, muktazilah dan tasawuf wahdatul wujud. 

Walaupun penulisnya ahli akademik dan pengkaji profesional, sebagai seorang muslim beliau tidak dapat mengelak daripada membuat kesimpulan manhaj yang betul atau sah ialah salaf dan memuji salafiah dalam memahami akidah.  Oleh kerana tujuan buku ini ditulis untuk mendedahkan temberang tasawuf wahdatul wujud (Martabat Tujuh), maka hujah-hujah dalam buku ini jelas menyalahkan ajaran sesat wahdatul wujud ini. 

Ahad, September 12, 2010

SESUDAH Ramadan ini...

TAMATlah sudah Ramadan, berakhir sudah pemburuan terhadap sebaik-baik malam iaitu Lailatul-Qadr.  Dalam budaya Melayu, tamatnya bulan Ramadan juga berakhirnya semangat melaksanakan solat sunat malam, yang pada bulan Ramadan sesebut Tarawih.  Ini bermakna, terhenti jugalah semangat melaksanakan solat berjamaah yang ketara kemuncaknya pada waktu Isyak, kerana selepasnya ada solat Tarawih berjamaah.


Apa yang tinggal di masjid selepas ini?  Mereka yang melaksanakan solat berjamaah kerana ilmunya, pengetahuan terhadap sunnah nabinya, dan yang beramal kerana Allah, bukan beramal kerana ikut-ikutan orang banyak.  Oleh itu, tamatnya Ramadan ini sudah kembali kepada yang asal.  Jika sewaktu Ramadan yang bersolat jamaah Isyak hingga 800 orang, dan selepas Ramadan kira-kira 100 orang, mereka yang tinggal itulah yang lulus dalam ujian Ramadan.  Itulah secara kasarnya.  Di sisi Allah, kita tidak tahu.

Selepas ini masjid akan dimeriahi jika ada pihak menganjurkan solat hajat. Maklumlah, selepas ini musim anak-anak menghadapi peperiksaan dan adat orang Melayu kini ialah membuat solat hajat. Solat hajat ini masih dalam pertikaian antara sunah atau sebaliknya. Jika pun ada sumber sahnya, tetapi yang pasti tidak ada sumbernya dilaksanakan secara berjamaah.  Isunya di sini ialah status solat hajat itu apa, sehingga orang yang yang selama ini tidak perduli solat fardu di masjid maka jadi berduyun-duyun ke masjid?  Semuanya kerana adat, bukan ilmu agama.  Semuanya kerana budaya ikut-ikutan, bukan kerana sunnah nabinya.

Selepasnya apa lagi?  Selain solat fardu Jumaat, ada solat sunat Iduladha.  Tentulah banyak yang hadir ke masjid.  Selainnya ialah agenda tahunan, jika ada sambutan Isra dan mikraj, maulidur-rasul dan secara kecil-kecilan pada malam Jumaat.  Itulah antara hari-hari yang berbeda jumlah kehadiran orang ke masjid. 

Bolehkah solat subuh dihadiri orang banyak seperti solat Jumaat? Secara tradisi dan rasional, jawabnya tidak!  Bacalah hadis yang menceritakan Rasulullah mengancam akan membakar rumah orang yang tidak solat berjamaah, siapa sangatlah yang perduli.  Bacalah bagaimana gambaran orang yang akan merangkak ke masjid kerana hendak ganjaran solat Isyak dan Subuh di masjid, orang tersengih saja. 

Kalaulah selepas ini ada program yang melibatkan  menteri atau seseorang raja dibuat di masjid pada sebelum subuh, orang akan berjaga-jaga untuk ke masjid pada waktu yang sama. Kan semasa Ramadan ada majlis pemberian sumbangan dilaksanakan kira-kira jam 5 pagi!

Tujuan pendedahan ini ialah untuk mengajak mereka yang terkesan dengan madrasah Ramadan dan mahu melakukan perubahan agar melakukan sesuatu berpandukan ilmu.  Rasanya orang yang hendak kembali kepada berilmu dalam beribadah bilangannya kecil, namun itulah yang disuruh dalam al-Quran. Perhatikan erti ayat 36 surah al-Isra’: Dan janganlah kamu mengikuti sesuatu yang tidak kamu ketahui, kerana pendengaran, penglihatan dan hati nurani semuanya akan diminta tanggungjawabnya.

Ahad, September 05, 2010

APABILA Idulfitri tepat hari Jumaat



APABILA hari raya Idul Fithri atau Idul Adha bertepatan dengan hari Jum’at, apakah shalat Jum’at menjadi gugur karena telah melaksanakan shalat ‘ied? Untuk masalah ini para ulama memiliki dua pendapat.
Pendapat Pertama: Orang yang melaksanakan shalat ‘ied tetap wajib melaksanakan shalat Jum’at.
Inilah pendapat kebanyakan pakar fikih. Akan tetapi ulama Syafi’iyah menggugurkan kewajiban ini bagi orang yangnomaden (al bawadiy). Dalil dari pendapat ini adalah:
Pertama: Keumuman firman Allah Ta’ala,
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ
Hai orang-orang yang beriman, apabila diseru untuk menunaikan sembahyang pada hari Jumat, maka bersegeralah kamu kepada mengingat Allah dan tinggalkanlah jual beli.” (QS. Al Jumu’ah: 9)
Kedua: Dalil yang menunjukkan wajibnya shalat Jum’at. Di antara sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam,
مَنْ تَرَكَ ثَلاَثَ جُمَعٍ تَهَاوُنًا بِهَا طَبَعَ اللَّهُ عَلَى قَلْبِهِ
“Barangsiapa meninggalkan tiga shalat Jum’at, maka Allah akan mengunci pintu hatinya.”[2] Ancaman keras seperti ini menunjukkan bahwa shalat Jum’at itu wajib.
Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam juga bersabda,
الْجُمُعَةُ حَقٌّ وَاجِبٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ فِى جَمَاعَةٍ إِلاَّ أَرْبَعَةً عَبْدٌ مَمْلُوكٌ أَوِ امْرَأَةٌ أَوْ صَبِىٌّ أَوْ مَرِيضٌ
Shalat Jum’at merupakan suatu kewajiban bagi setiap muslim dengan berjama’ah kecuali empat golongan: [1] budak, [2] wanita, [3] anak kecil, dan [4] orang yang sakit.[3]
Ketiga: Karena shalat Jum’at dan shalat ‘ied adalah dua shalat yang sama-sama wajib (sebagian ulama berpendapat bahwa shalat ‘ied itu wajib), maka shalat Jum’at dan shalat ‘ied tidak bisa menggugurkan satu dan lainnya sebagaimana shalat Zhuhur dan shalat ‘Ied.
Keempat: Keringanan meninggalkan shalat Jum’at bagi yang telah melaksanakan shalat ‘ied adalah khusus untukahlul bawadiy (orang yang nomaden seperti suku Badui). Dalilnya adalah,
قَالَ أَبُو عُبَيْدٍ ثُمَّ شَهِدْتُ مَعَ عُثْمَانَ بْنِ عَفَّانَ فَكَانَ ذَلِكَ يَوْمَ الْجُمُعَةِ ، فَصَلَّى قَبْلَ الْخُطْبَةِ ثُمَّ خَطَبَ فَقَالَ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ هَذَا يَوْمٌ قَدِ اجْتَمَعَ لَكُمْ فِيهِ عِيدَانِ ، فَمَنْ أَحَبَّ أَنْ يَنْتَظِرَ الْجُمُعَةَ مِنْ أَهْلِ الْعَوَالِى فَلْيَنْتَظِرْ ، وَمَنْ أَحَبَّ أَنْ يَرْجِعَ فَقَدْ أَذِنْتُ لَهُ
“Abu ‘Ubaid berkata bahwa beliau pernah bersama ‘Utsman bin ‘Affan dan hari tersebut adalah hari Jum’at. Kemudian beliau shalat ‘ied sebelum khutbah. Lalu beliau berkhutbah dan berkata, “Wahai sekalian manusia. Sesungguhnya ini adalah hari di mana terkumpul dua hari raya (dua hari ‘ied). Siapa saja dari yang nomaden (tidak menetap) ingin menunggu shalat Jum’at, maka silakan. Namun siapa saja yang ingin pulang, maka silakan dan telah kuizinkan.”[4]

Pendapat Kedua: Bagi orang yang telah menghadiri shalat ‘Ied boleh tidak menghadiri shalat Jum’at. Namun imam masjid dianjurkan untuk tetap melaksanakan shalat Jum’at agar orang-orang yang punya keinginan menunaikan shalat Jum’at bisa hadir, begitu pula orang yang tidak shalat ‘ied bisa turut hadir.
Pendapat ini dipilih oleh mayoritas ulama Hambali. Dan pendapat ini terdapat riwayat dari ‘Umar, ‘Utsman, ‘Ali, Ibnu ‘Umar, Ibnu ‘Abbas dan Ibnu Az Zubair. Dalil dari pendapat ini adalah:
Pertama: Diriwayatkan dari Iyas bin Abi Romlah Asy Syamiy, ia berkata, “Aku pernah menemani Mu’awiyah bin Abi Sufyan dan ia bertanya pada Zaid bin Arqom,
أَشَهِدْتَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- عِيدَيْنِ اجْتَمَعَا فِى يَوْمٍ قَالَ نَعَمْ. قَالَ فَكَيْفَ صَنَعَ قَالَ صَلَّى الْعِيدَ ثُمَّ رَخَّصَ فِى الْجُمُعَةِ فَقَالَ « مَنْ شَاءَ أَنْ يُصَلِّىَ فَلْيُصَلِّ ».
“Apakah engkau pernah menyaksikan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bertemu dengan dua ‘ied (hari Idul Fithri atau Idul Adha bertemu dengan hari Jum’at) dalam satu hari?” “Iya”, jawab Zaid. Kemudian Mu’awiyah bertanya lagi, “Apa yang beliau lakukan ketika itu?” “Beliau melaksanakan shalat ‘ied dan memberi keringanan untuk meninggalkan shalat Jum’at”, jawab Zaid lagi. Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Siapa yang mau shalat Jum’at, maka silakan.”[5]

Asy Syaukani dalam As Sailul Jaror (1/304)  mengatakan bahwa hadits ini memiliki syahid (riwayat penguat). An Nawawi dalam Al Majmu’ (4/492) mengatakan bahwa sanad hadits ini jayyid (antara shahih dan hasan, pen). ‘Abdul Haq Asy Syubaili dalam Al Ahkam Ash Shugro (321) mengatakan bahwa sanad hadits ini shahih. ‘Ali Al Madini dalamAl Istidzkar (2/373) mengatakan bahwa sanad hadits ini jayyid (antara shahih dan hasan, pen). Syaikh Al Albani dalamAl Ajwibah An Nafi’ah (49) mengatakan bahwa hadits ini shahih.[6] Intinya, hadits ini bisa digunakan sebagai hujjah atau dalil.

Kedua: Dari ‘Atho’, ia berkata, “Ibnu Az Zubair ketika hari ‘ied yang jatuh pada hari Jum’at pernah shalat ‘ied bersama kami di awal siang. Kemudian ketika tiba waktu shalat Jum’at Ibnu Az Zubair tidak keluar, beliau hanya shalat sendirian. Tatkala itu Ibnu ‘Abbas berada di Thoif. Ketika Ibnu ‘Abbas tiba, kami pun menceritakan kelakuan Ibnu Az Zubair pada Ibnu ‘Abbas. Ibnu ‘Abbas pun mengatakan, “Ia adalah orang yang menjalankan sunnah (ajaran Nabi) [ashobas sunnah].”[7] Jika sahabat mengatakan ashobas sunnah(menjalankan sunnah), itu berarti statusnya marfu’ yaitu menjadi perkataan Nabi.
Diceritakan pula bahwa ‘Umar bin Al Khottob melakukan seperti apa yang dilakukan oleh Ibnu Az Zubair. Begitu pula Ibnu ‘Umar tidak menyalahkan perbuatan Ibnu Az Zubair. Begitu pula ‘Ali bin Abi Tholib pernah mengatakan bahwa siapa yang telah menunaikan shalat ‘ied maka ia boleh tidak menunaikan shalat Jum’at. Dan tidak diketahui ada pendapat sahabat lain yang menyelisihi pendapat mereka-mereka ini.[8]

Kesimpulan:
·         Boleh bagi orang yang telah mengerjakan shalat ‘ied untuk tidak menghadiri shalat Jum’at sebagaimana berbagai riwayat pendukung dari para sahabat dan tidak diketahui ada sahabat lain yang menyelisihi pendapat ini.
·         Pendapat kedua yang menyatakan boleh bagi orang yang telah mengerjakan shalat ‘ied tidak menghadiri shalat Jum’at, ini bisa dihukumi marfu’ (perkataan Nabi) karena dikatakan “ashobas sunnah (ia telah mengikuti ajaran Nabi)”. Perkataan semacam ini dihukumi marfu’ (sama dengan perkataan Nabi), sehingga pendapat kedua dinilai lebih tepat.
·         Mengatakan bahwa riwayat yang menjelaskan pemberian keringanan tidak shalat jum’at adalah khusus untuk orang yang nomaden seperti orang badui (yang tidak dihukumi wajib shalat Jum’at), maka ini adalah terlalu memaksa-maksakan dalil. Lantas apa faedahnya ‘Utsman mengatakan, “Namun siapa saja yang ingin pulang, maka silakan dan telah kuizinkan”? Begitu pula Ibnu Az Zubair bukanlah orang yang nomaden, namun ia mengambil keringanan tidak shalat Jum’at, termasuk pula ‘Umar bin Khottob yang melakukan hal yang sama.
·         Dianjurkan bagi imam masjid agar tetap mendirikan shalat Jum’at supaya orang yang ingin menghadiri shalat Jum’at atau yang tidak shalat ‘ied bisa menghadirinya. Dalil dari hal ini adalah anjuran untuk membaca surat Al A’laa dan Al Ghosiyah jika hari ‘ied bertemu dengan hari Jum’at pada shalat ‘ied dan shalat Jum’at. Dari An Nu’man bin Basyir, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- يَقْرَأُ فِى الْعِيدَيْنِ وَفِى الْجُمُعَةِ بِ (سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الأَعْلَى) وَ (هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ الْغَاشِيَةِ) قَالَ وَإِذَا اجْتَمَعَ الْعِيدُ وَالْجُمُعَةُ فِى يَوْمٍ وَاحِدٍ يَقْرَأُ بِهِمَا أَيْضًا فِى الصَّلاَتَيْنِ.
“Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam biasa membaca dalam dua ‘ied yaitu shalat Jum’at “sabbihisma robbikal a’la” dan “hal ataka haditsul ghosiyah”.” An Nu’man bin Basyir mengatakan begitu pula ketika hari ‘ied bertepatan dengan hari Jum’at, beliau membaca kedua surat tersebut di masing-masing shalat.[9]
Hadits ini juga menunjukkan dianjurkannya membaca surat Al A’laa dan Al Ghosiyah ketika hari ‘ied bertetapan dengan hari Jum’at dan dibaca di masing-masing shalat (shalat ‘ied dan shalat Jum’at).
·         Siapa saja yang tidak menghadiri shalat Jum’at dan telah menghadiri shalat ‘ied, maka wajib baginya untuk mengerjakan shalat Zhuhur sebagaimana dijelaskan pada hadits yang sifatnya umum. Hadits tersebut menjelaskan bahwa bagi yang tidak menghadiri shalat Jum’at, maka sebagai gantinya, ia menunaikan shalat Zhuhur (4 raka’at).[10]
Semoga apa yang kami sajikan ini bermanfaat bagi kaum muslimin.  Segala puji bagi Allah yang dengan nikmat-Nya segala kebaikan menjadi sempurna.
Diselesaikan di Panggang, Gunung Kidul, 28 Dzulqo’dah 1430 H.
Penulis: Muhammad Abduh Tuasikal.



[1] Pembahasan kali ini kami olah dari Shahih Fiqih Sunnah, Syaikh Abu Malik, 1/594-596, Al Maktabah At Taufiqiyah.
[2] HR. Abu Daud no. 1052, dari Abul Ja’di Adh Dhomri. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini hasan shahih.
[3] HR. Abu Daud no. 1067, dari Thariq bin Syihab. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini shahih.
[4] HR. Bukhari no. 5572.
[5] HR. Abu Daud no. 1070, Ibnu Majah no. 1310.
[6] Dinukil dari http://dorar.net
[7] HR. Abu Daud no. 1071. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini shahih.
[8] Lihat Shahih Fiqh Sunnah, Syaikh Abu Malik, 1/596, Al Maktabah At Taufiqiyah.
[9] HR. Muslim no. 878.
[10] Lihat Fatwa Al Lajnah Ad Da-imah lil Buhuts ‘Ilmiyah wal Ifta’, 8/182-183, pertanyaan kelima dari Fatwa no. 2358, Mawqi’ Al Ifta
http://muslim.or.id/fiqh-dan-muamalah/bila-shalat-ied-jatuh-pada-hari-jumat.html