Pengikut

Selasa, April 23, 2013

PRU: Penceramah mesti menjerit!


ADA orang mempromosikan politik kasih sayang.  Maksudnya mereka berlainan parti politik atau berbeda pendapat dalam banyak hal tetapi masing-masing hanya memberi hujah berdasarkan isu yang dihadapi.  Mereka tidak membuat sindiran, celaan, provokasi atau  merendah-rendahkan pihak lain!  Bolehkah disuburkan budaya ini?

foto hiasan

Jawabnya ‘jika ada kemahuan, di situ ada jalan’.  Jika tidak mahukannya atas alasan ‘mereka yang mulakan dahulu’ ada 1001 alasan boleh diguna untuk tidak bertamadun dalam berbeda pendapat.  Apabila manusia berbeda pendapat yang akan diberi keputusan menang dan kalah, banyak yang gagal mengawal perasaan.  Lalu perasaan kerap mengatasi pemikiran.  Apabila perasaan sentiada di hadapan, maka ucapan mestilah bernada perasaannya, selalunya perasaan marah.

Tuan Mufti Perlis Dr Juanda membatalkan niatnya untuk terjun dalam dunia politik sekarang sebab katanya ‘politik kita masih belum menerima kesarjanaan dan terlalu sentimen’.  Apabila ucapan mengenai tawaran dalam manifesto sudah kerap didengar, khalayak politik tidak mahu mendengarnya lagi.  Kempen masih banyak hari, lalu untuk menambah banyak khalayak mendengar ceramah politik hanya satu cara: Pendedahan siapakah calon itu!  Nah, maka berduyun-duyunlah orang ke tapak ceramah PRU kita.

Itulah yang menjadikan ceramah politik seperti pesta, mendapat sambutan hangat sebab ucapan yang didengar menyedapkan telinga. 

Manusia bernafsu mana yang tidak suka mendengar cerita dalam kain,
Manusia miskin mana yang tidak suka mendengar cerita si polan kaya dengan tipu muslihat,
Manusia  ‘beriman’ mana yang tidak suka mendengar manusia lain curang.

Semua gambaran yang dilihat merupakan satu perbandingan dengan dirinya.  Dia ada nafsu seks tetapi tidak berzina seperti pemimpin itu.  Dia hidup miskin tetapi tidak mencuri harta orang untuk hidup.  Dia menjaga solatnya tetapi tidaklah berbuat dosa di belakang tabir.  Lalu dia seperti puas dengan hadir dalam ceramah pendedahan sang tokoh.

Sang penceramah pun suka kerna dapat menambah pengaruh pidatonya dengan cara menjual peribadi orang.  Sukar sekali mahu berkasih sayang dalam politik yang diukur dengan siapa paling banyak mendapat sokongan.  Sama ada menang atau kalah,  serupa seperti sama ada hidup atau mati.  Yang menang adalah benar dan mendapat segala-galanya, yang kalah adalah salah dan hilang segala-galanya.

Apapun, landasan hidup tidak dikecualikan sewaktu PRU ini. Umpat, buruk sangka dan perlecehan sewaktu kita berkenduri menjadi dosa, tetap dosa juga pada musim pilihan raya.

Maksud firman Allah ayat 12 surah al-Hujurat, “Wahai orang-orang beriman, jauhilah daripada banyak buruk sangka, sesungguhnya buruk sangka adalah dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain.”

Maksud hadis diriwayatkan oleh az-Zubur bin Awam, bersabda nabi s.a.w., “Kalian telah terjangkiti penyakit umah yang lalu iaitu dengki dan marah yang dapat mencukur (memusnahkan).  Aku tidak katakana mencukur rambut tetapi mencukur (memusnahkan) agama.  Demi zat yang jiwaku dalam tangan-Nya, kalian tidak akan masuk syurga hingga kalian beriman, kalian tidak akan beriman jika kalian tidak saling berkasih sayang.  Mahukah kalian aku beritahu bagaimana cara menumbuhkan hal itu?  Iaitu sebarkanah ‘salam’ dalam kalangan kalian.” (HR al-Tirmizi, Ahmad dan al-Baghawi)  

Isnin, April 15, 2013

PRU: Betul Tuan Guru, solat mereka tidak berpahala!


TERBAHARU, Tuan Guru mengatakan ahli sebuah parti politik solatnya tidak mendapat pahala.  Menerangkan lebih lanjut, beliau menjelaskan sebenarnya sesiapa yang ‘menolak Islam’ bermakna solatnya itu tidak mendapat pahala.  Ini bermaksud, seseorang itu sekalipun sempurna segala rukun dan bacaan solatnya jika ‘menolak Islam’ solatnya dikira kosong di sisi Allah.  Istilah mudahnya, solatnya hanya dapat penat, tiada setitik pun ada nilai di apabila dilihat dalam buku catatan amal salihnya!

foto hiasan

Biarlah maksud ‘menolak Islam’ itu dijelaskan oleh Tuan Guru berkenaan, kerna beliau jauh lebih arif berkenaannya.  Begitu juga, bagaimana seseorang yang bersyahadah dan menunaikan solat masih dikira menolak Islam, biarlah diterangkan oleh insan berkenaan.

Perkara solat yang diterima Allah atau hanya sia-sia, ada juga disebut dalam hadis Nabi s.a.w.  Misalnya berkaitan tuntutan seseorang lelaki muslim solat berjamaah di masjid, ada hadis yang berupa amaran daripada Nabi s.a.w. bahawa solatnya di rumah tidak mendapat ganjaran atau pahala! 

Maksud sabda Nabi “Sesiapa mendengar azan dan tidak memenuhinya, maka tidak ada solat baginya.” (HR Ibnu Munzir daripada Ibn Abbas)

Lilat pula perkataan sahabat-sahabat Nabi s.a.w. yang merupakan hasil tarbiyah baginda s.a.w. Maksud kata-kata Saidina Ali Abi Talib “Sesiapa daripada tetangga masjid mendengar seruan azan, kemudian dia tidak memenuhinya sedangkan dia sihat, maka tidak ada solat baginya.” (HR Ahmad daripada Ibn Mas’ud)

Kata Abu Musa al-Ansari, “Sesiapa mendengar azan, maka tidak menjawab (memenuhi seruannya) dengan tidak ada uzur, tidak ada solat baginya” (HR Ahmad dan Ibn Hazam)

Daripada dalil-dalil itu bolehlah difahami sesiapa yang sengaja tidak solat berjamaah di masjid setelah tahu ada seruan azan, maka tidak ada pahala solat jika dia solat dalam jamaah itu.  Di situ Baginda Nabi s.a.w. dan sahabatnya tidak memberi batas untuk ahli sesebuah kabilah atau zaman sekarang disebut parti politik.

Ada lagi hadis Nabi s.a.w. yang jauh lebih menjelaskan adanya amal ibadah (bukan hanya solat) yang dilakukan tetapi di sisi Allah tidak berguna sesen pun, tiada pahala.  Maksud hadis Nabi s.a.w. “Sesiapa yang mengada-adakan perkara baru dalam urusan kami (urusan agama) perkara yang tidak ada padanya, maka ia (ibadah baru) itu tertolak.”  (HR al-Bukhari)

Oleh itu jika ada sesiapa yang melakukan solat yang tidak berdasarkan dalil al-Quran dan sunah yang sahih, maka solat itu tidak ada pahala atau sia-sia di sisi Allah.  Misalnya zaman sekarang orang kerap melakukan zolat hajat secara berjamaah, sedangkan solat secara itu tidak ada contoh pun daripada sunah nabi s.a.w.  Hanya ada satu hadis yang boleh dijadikan sandaran untuk solat hajat, itu pun tidak disebut secara berjamaah.  Dan hadis itu sebagai bukti solat hajat pun lemah.

Dalam  buku Panduan Solat Sunat Cara Nabi (2008) oleh Mohd Yaakub bin Mohd Yunus dirakamkan begini:

Menurut Faaid bin Abdul Rahman yang meriwayatkan daripada Abdullah bin Abi Aufa, Rasulullah bersabda (maksudnya), “Sesiapa yang mempunyai hajat kepada Allah atau kepada salah seorang bani Adam (manusia) hendaklah dia berwuduk serta membaguskan wuduknya, kemudian solat dua rakaat. Terus (setekah solat) hendaklah dia menyanjung Allah dan berselawat kepada Nabi s.a.w. kemudian dia mengucapkan doa……. “  Menurut Abi ‘Isa ini adalah hadis ‘garib’ dan dalam sanadnya terdapat nama Faaid bin Abdul Rahman yang daif (lemah) dalam hadis dan Faaid dia adalah Abu al-Waruqa.”  (HR Imam al-Tirmizi dalam Sunannya Kitab As-Solaah).

Kesimpulannya, adalah lebih baik hendak mengatakan solat mana yang sia-sia tana pahala di sisi Allah, ialah dengan memberikan bukti dalil yang jelas.  WA.

Ahad, April 07, 2013

PRU: Memilih seorang yang paling tidak rosak


SEPATUTNYA, calon-calon yang berlawan mencari sokongan rakyat dalam pilihan raya tidak memburuk-burukkan lawannya.  Itulah yang sepatutnya terjadi atas nama manusia bertamadun.  Pilihan raya dikata sebagai cara paling bertamadun cara memilih ketua yang memerintah, berbanding zaman dahulu yang ditentukan melalui perlawanan hidup mati di gelanggang atau melalui peperangan!  Tetapi, yang dikehendaki atas nama bertamadun tidak berlaku.  Maka hari-hari ada saja cerita buruk dan busuk orang yang terlibat dalam politik: Pemimpin, calon-calon yang akan bertanding, termasuk juga sesiapa yang menjadi penyokong.

Memang tidak ada pembunuhan, yang hilang nyawa sebab mahu menjadi ketua rakyat.  Namun memburuk-burukkan peribadi atau membongkar rahsia lawan tentulah bermaksud membunuh peribadi lawan.  Berapa banyak manusia sanggup mati daripada dimalukan di depan khalayak!  Orang perempuan misalnya, merasa lebih baik mati daripada hidup setelah dirogol. Malunya bukan kepalang! 

Jika budaya mendedahkan keburukan peribadi atau sengaja membuat cerita agar peribadi seseorang tokoh itu hancur, apa istimewanya demokrasi dengan pilihan raya?  Misalnya, dua calon, A dan B berlawan untuk mendapat sokongan majoriti rakyat.  Namun A dan B saling memburuk-burukkan antara satu sama lain. Rahsia peribadi dipertontonkan di depan khalayak.  Masalah peribadi kedua-duanya dijadikan cerita panjang setiap ceramah di depan orang.  Jadi kedua-duanya sudah terdedah segala rahsianya.  Kedua-duanya memang tidak bersih dan begitu buruk akhlaknya.  Maka, sama ada A atau B yang menang, dia bukanlah seorang pemimpin yang berwibawa.  Dia menjadi bahan ketawa di mana-mana, walhal secara undang-undang dia disahkan sebagai pemimpin.

Dari sudut psikologi, orang yang mendedahkan keburukan pihak lain sebenarnya dia tidak mempunyai kelebihan apa-apa.  Dia tidak ada idea, karisma, pengaruh atau kesanggupan bekerja dengan betul.  Dia manusia lekeh tetapi mahu disanjung.  Oleh itu modalnya hanya mencari keburukan lawannya.  Malangnya, rakyat seakan dipaksa memilih orang begitu.

Mengapa dalam ceramah atau tulisan politik yang disukai ialah cerita keburukan dan skandal?  Jawabnya, rakyat memang berfikiran lekeh!  Rakyat hanya suka perkara-perkara mainan, lucu dan lucah.  Rakyat, sekalipun banyak yang sekolah tinggi ada diploma dan ijazah, tetapi dalam mindanya tetap subur perkara-perkara lekeh, remeh, lucu dan lucah.  Itulah yang menyebabkan mereka tidak membaca agenda atau idea murni seseorang yang menawarkan diri sebagai pemimpin.  Mereka seperti biawak yang cepat menghidu bangkai, di situlah mereka berkerumun dan ketawa terbahak-bahak. 

Malangnya, saya sebut lagi malangnya…, ada antara mereka yang menampakkan wajah Islam juga sebagian daripada watak-watak bobrok dalam pilihan raya.  Mereka ada ijazah agama tetapi melayan nafsu lekeh, leceh, remeh, lucu dan lucah penyokong-penyokongnya. Sudahlah, jangan beriman sangat dengan demokrasi, sebaliknya betul-betul kembali kepada ajaran Islam yang asas, al-Quran dan sunah nabi. Boleh melalui jalan demokrasi, tetapi keutamaannya ialah al-Quran dan sunnah.  Tinggalkan mana-mana bab demokrasi yang berlawanan dengan al-Quran dan Sunah nabi s.a.w.

Rabu, April 03, 2013

PENJAJAHAN semula melalui pilihan raya


PILIHAN RAYA KE-13 akan dilaksanakan. Inilah janji demokrasi di Malaysia, satu bentuk pemilihan pemerintah atau sistem politik.  Demokrasi dan pilihan raya bukan berasal daripada Tamadun Melayu atau Islam. Secara jelas penjajah British yang memperkanalkan sistem pilihan raya seperti yang dilakukan di British.  Adakah British jujur terhadap negara kita apabila hendak memberi kemerdekaan dengan mengajar rakyat bahawa sistem demokrasi dengan pilihan raya?

gambar hiasan

Pilihan raya sudah dilaksanakan di Britain sejak kurun ke-16! Britain, seperti negara Barat yang lain mendakwa penjajahan bukan untuk mencarikekayaan, tetapi untuk menyebarkan tamadun.  Lebih dari itu ada yang mendakwa menjadi beban orang kulit putih untuk mengajar bangsa Asia mengenai peradaban atau tamadun!

Wilayah pertama diduduki British di Malaysia ialah Pulau Pinang, tahun 1786.  Berdasarkan catatan sejarah, tujuan Francis Light menguasai Pulau Pinang bukan untuk mengajar peradaban kepada rakyat Pulau Pinang atau Kedah.  Yang mereka mahu ialah sebuah pulau untuk dijadikan pelabuhan dan pangkalan tentera.  Selepas itu satu persatu wilayah Melayu dikuasai British, namun sehingga tahun 1942 (sebelum serangan Jepun di Malaya), tidak ada rekod apa-apa British mengajar rakyat berpolitik secara demokrasi seperti yang diamalkan di British sejak kurun ke-16.  Itu menjelaskan British memang tidak berniat langsung menjajah wilayah Melayu untuk mengajar tamadun demokrasi.

Hanya pada tahun 1949, apabila semakin banyak wilayah jajahan Barat di Asia mencapai kemerdekaan, dan mengetahui suara penduduk Melayu yang mahu merdeka, barulah idea mengajar erti demokrasi dan pilihan raya timbul. Sebelumnya pun sudah ada parti politik. Parti politik yang awal misalnya Parti Komunis Malaya (1931) dan Kesatuan Melayu Muda (1937).  Ada beberapa parti lain seperti Awas, Pemuda Insaf dan Hizbul Muslimin, tetapi British tidak pula mengajak diadakan pilihan raya sebelum Jepun datang.

Jadi mengapa mula tahun 1949 baru British berfikir hendak mengajar rakyat berpolitik dan pilihan raya? Ini ada kaitan dengan tujuan penjajahan dan terpaksa memberi kemerdekaan.  Tujuan penjajahan ialah mengaut kekayaan di wilayah Melayu, maka British membuat apa saja termasuk mengusung buruh dari India dan China. Jika wilayah Melayu merdeka tanpa orang Cina dan India, jelas kemerdekaan ini merugikan British sebab selama masa penjajahan, orang India dan Cina yang membantu British mengaut kekayaan Tanah Melayu.  Maka British memaksa semua pemimpin Melayu seperti Dato Onn Jaafar supaya menerima orang Cina dan Melayu sebagai rakyat.  Itulah syarat utama kemerdekaan, penerimaan Cina dan India sebagai rakyat.  Maka British membenarkan penubuhan parti politik kaum-kaum berkenaan.  Dari situlah, British mengajar bagaimana hendak membuat pilihan raya, dengan pilihan raya bandar Kuala Lumpur tahun 1952.

Apabila pilihan raya sudah menjadi sistem dan diterima, maka nyata niat British sudah tercapai. Pertama, beban mereka membawa semua buruh Cina dan India sudah dipindahkan kepada orang Melayu. Tanah Melayu yang asalnya 100 peratus hak orang Melayu, terpaksa dikongsi dengan 35 peratus bukan Melayu.  Kedua, British tahu orang Melayu ada tamadun dan budaya sendiri yang sangat berbeda dengan budaya British.  Dan British tahu kaum Cina dan India lebih mudah menerima peradaban atau tamadun Barat, berbanding orang Melayu.  Oleh itu, British memberi jalan kepada keturunan buruh Cina dan India untuk mengurangkan apa juga kehendak penduduk asal, iaitu Melayu.  Jalannnya ialah demokrasi dan pilihan raya.

Melalui pilihan raya banyak penjajahan British terus berlangsung walaupun Tanah Melayu mendapat kemerdekaan.
Pertama, inilah caranya memecahkan penguasaan orang Melayu dalam politik di Tanah Melayu.  Dengan pilihan raya, orang Melayu tidak akan sepenuhnya berkuasa, mereka mesti berkongsi kuasa.  Dengan cara ini orang bukan Melayu menjadi pengawas  atau pendesak utama jika ada usaha menjadikan Tanah Melayu sebagai negara tulen tamadun Melayu atau Islam.  Alasannya, suara bukan Melayu dalam demokrasi mesti didengar.

Kedua,  inilah caranya melemahkan kuasa  yang ada (65 peratus bangsa Melayu) di Malaysia  (dulu Tanah Melayu).  Dengan membenarkan penubuhan beberapa parti Melayu, maka 65 peratus bangsa Melayu berpecah-pecah sehingga tiada lagi kuasa politik 65 peratus.  Oleh itu pilihan raya yang diajarkan British pasti memberi keuntungan kepada sekutunya di negara ini iaitu kaum bukan Melayu.  Lihatlah saja hari ini, semua usaha parti politik Islam/Melayu hendak menguatkuasakan nilai-nilai dan budaya Islam mesti ditentang oleh kaum bukan Melayu.  Mana-mana parti Melayu/Islam mesti menagih pertolongan parti-parti bukan Islam/Melayu untuk berkuasa.  Apa lagi kuasa yang ada?  Inilah yang British mahu dahulu.

Walaupun al-Quran mengajar orang Islam/Melayu supaya bersatu dan mengharamkan perpecahan, namun semua tidak menghiraukannya.  Demokrasi dan pilihan raya adalah segala-galanya dan kepuasan hakiki.  

Jika orang Islam/Melayu berpegang kuat kepada ajaran al-Quran, mereka pasti bersatu dalam satu parti. Oleh itu mereka masih mempunyai kuasa yang besar (65 peratus) walaupun tidak semua 100 peratus.  Orang bukan Islam pun sentiasa sedar keadaan ini, sebab itulah mereka akan mengikat mana-mana parti Islam/Melayu agar tidak membuat apa-apa persetujuan antara satu sama lain.

Itulah  sebabnya pertelingkahan orang Melayu dalam politik sentiasa hangat.