Pengikut

Rabu, Oktober 31, 2018

MELANTIK pegawai bukan muslim?

Wala wal bara,  mencintai apa yang Allah cintai,  membenci apa yang Allah benci.  Untuk mengetahui apa yang Allah cinta dan benci, informasinya daripada Al-Quran dan sunah Nabi Shallallahu alaihi wasallam. 

Ketika Abu Musa (seorang pegawai Khalifah Umar al Khattab) memilih setia usaha yang beragama Nasrani,  Umar berkata kepadanya,  "Semoga Allah membinasakanmu,  tidakkah kaumendengar Allah berfirman,  'Hai orang-orang yang beriman,  janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani menjadi pemimpin-pemimpin (kamu), sebagian mereka adalah pemimpin bagi sebagian yang lain.   Barang siapa antara kamu Mengambil mereka menjadi pemimpin,  maka sesungguhnya orang itu termasuk golongan mereka.' (al Maidah: 51) kenapa kamu tidak mengangkat seorang yang Hanif (Muslim)?"
Abu Musa menjawab,  "Wahai amirul mukminin,  untukku tulisannya dan untuknya agamanya."
Maka Umar berkata,  "Aku tidak akan memuliakan mereka kerna Allah menghinakan mereka. aku tidak akan menghormati mereka tatkala Allah sudah merendahkan mereka.  Aku tidak akan mendekati mereka tatkala Allah sudah menjauhkan mereka. Dan kita tidak akan merasa aman daripada mereka kerna Allah telah menganggap mereka sebagai pengkhianat."
Atsar ini dihasankan oleh Syaikh Al Albani. 

Khamis, Oktober 18, 2018

DUSTA kian indah hidup

JUJUR itu berkata benar,  lawannya dusta atau tipu. Kerna dusta itu sudah melata,  hingga orang bisa tertawa tatkala bercerita dia berdusta untuk meraih untung dalam hidup. Hakikatnya dusta itu dosa.


Rasûlullâh Shallallahu ‘alaihi wa sallam , dalam hadis yang dibawakan oleh Ibnu Mas’ud radhiyallahu anhu , bersabda :

إِنَّ الصِّدْقَ يَهْدِى إِلَى الْبِرِّ، وَإِنَّ الْبِرَّ يَهْدِى إِلَى الْجَنَّةِ، وَإِنَّ الرَّجُلَ لَيَصْدُقُ(وفى رواية لمسلم: إِنَّ الْعَبْدَ لَيَتَحَرَّى الصِّدْقَ) حَتَّى يَكُوْنَ صِدِّيْقًا. وَإِنَّ الْكَذِبَ يَهْدِى إِلَى الْفُجُوْرِ، وَإِنَّ الْفُجُوْرَ يَهْدِى إِلَى النَّارِ، وَإِنَّ الرَّجُلَ لَيَكْذِبُ(وفى رواية لمسلم: وَإِنَّ الْعَبْدَ لَيَتَحَرَّى الْكَذِبَ) حَتَّى يُكْتَبَ عِنْدَ اللهِ كَذَّاباً. رواه البخاري ومسلم .

Sesungguhnya kejujuran akan membimbing (seseorang)  menuju kebaikan, dan kebaikan akan membimbing menuju surga. Sesungguhnya seseorang akan bersungguh-sungguh berusaha untuk jujur, sampai akhirnya ia menjadi orang yang benar-benar jujur. Dan sesungguhnya kedustaan akan membimbing menuju kejahatan, dan kejahatan akan membimbing menuju neraka. Sesungguhnya seseorang akan bersungguh-sungguh berusaha untuk dusta, sampai akhirnya ia benar-benar tertetapkan di sisi Allâh sebagai pendusta. [HR. Bukhari dan Muslim. Lafal di atas adalah lafal Bukhari]

Wallahul musta'an

Khamis, Oktober 04, 2018

MUSLIM tidak beribadahnya kaum syirik

Surah ini merupakan surah Makkiyah dan mengandungi enam ayat. Ia dinamakan Al-Kafirun kerana terdapat perkataan Al-Kafirun dalam ayat pertamanya.
Foto untuk hiasan
Surah ini memutuskan harapan orang kafir untuk memujuk Rasul Sallallahu ’alaihi wasallam agar berkompromi dengan mereka dalam aspek penyembahan, peribadatan dan din.

بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِيم

قُلۡ يَٰٓأَيُّهَا ٱلۡكَٰفِرُونَ ١

Katakanlah: “Wahai orang kafir

لَآ أَعۡبُدُ مَا تَعۡبُدُونَ ٢

Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah

وَلَآ أَنتُمۡ عَٰبِدُونَ مَآ أَعۡبُدُ ٣

Dan kamu bukan penyembah Tuhan yang aku sembah

وَلَآ أَنَا۠ عَابِدٞ مَّا عَبَدتُّمۡ ٤

Dan aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kamu sembah

وَلَآ أَنتُمۡ عَٰبِدُونَ مَآ أَعۡبُدُ ٥

dan kamu tidak pernah (pula) menjadi penyembah Tuhan yang aku sembah

لَكُمۡ دِينُكُمۡ وَلِيَ دِينِ ٦

Untukmu dinmu dan untukku dinku”

Pengajaran

Surah ini memaparkan bahawa terdapat tiga aspek yang tiada titik pertemuan dan persamaan di antara Islam dan kufur.

Dalam aspek penyembahan. Bahawa, antara Nabi Sallallahu ’alaihi wasallam dan orang mukmin dengan golongan kuffar tiada titik pertemuan dalam aspek penyembahan. Sesungguhnya golongan mukmin hanya menyembah atau mengabdikan diri kepada Allah Subhanahu wata’ala yang Maha Esa. Mereka tidak mempersekutukan-Nya. Manakala golongan kuffar pula menyembah sembahan yang lain daripada Allah Subhanahu wata’ala. Mereka menyembah berhala, patung, sesama manusia, malaikat, bintang dan berbagai lagi sembahan yang terdapat dalam ajaran mereka.

Dalam aspek peribadatan. Bahawa, antara Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam dan orang mukmin dengan golongan kuffar tiada titik pertemuan dalam aspek peribadatan. Sesungguhnya golongan mukmin beribadah kepada Allah Subhanahu wata’ala dengan penuh ikhlas kepada-Nya dan mengikut tatacara syari’at-Nya. Mereka tidak syirik kepada-Nya dan tidak menukar syari’at-Nya. Manakala golongan kuffar, jelas mereka melakukan syirik dalam peribadatan dan mereka beribadat mengikut cara ciptaan akal mereka sendiri atau mengikut hawa nafsu mereka.

Sebenarnya semua aliran kekufuran merupakan satu millah (agama yang satu), khususnya dalam konteks menentang Islam. Ini kerana hanya Islam merupakan din yang diakui oleh Allah Subhanahuwata’ala. Asas bagi seluruh ajaran Islam dan peraturannya adalah tauhid kepada Allah Subhanahu wata’ala. Manakala semua aliran kekufuran pula berasaskan hawanafsu atau akal pemikiran yang terbatas. Islam merupakan sistem hidup yang berasaskan sumber Rabbani (sumber wahyu daripada Allah Subhanahu wata’ala), manakala sistem kufur pula bersumberkan dengan sumber-sumber dunia yang cacat dan tercela. Orang yang mengamalkan ajaran Islam menuju kepada Allah Subhanahu wata’ala, manakala orang yang mengamalkan ajaran kufur semakin jauh daripada Allah Subhanahu wata’ala.

Daftar Rujukan Tafsir:

Wahbah Al-Zuhaily, Tafsir Al-Munir, Juz 30 (Terjemahan), Penerbit: Persatuan Ulama Malaysia dan Intel Multimedia and Publication, Selangor, 2001.

Sayyid Quthb, Tafsir Fi Zhilalil Qur’an (Di Bawah Naungan Al-Qur’an), Penerbit: Gema Insani, Jakarta, 2001.

Syaikh Muhammad Ali Ash-Shabuni, Mukhtashar Tafsir Ibn Katsir (Ringkasan Tafsir Ibn Katsir),Penerbit: Jabal, Bandung, 2013.

Dr Muhammad Mahmud Hijazi, Tafsir Al-Wadih (Terjemahan), Penerbit: Pustaka Salam, Kuala Lumpur, 2005.

Sumber: www.dakwahtarbiyah.com