SUNGGUH banyak orang menyatakan kecintaan kepada
Nabi Muhammad s.a.w. sehingga berasa senang dan ‘bangga’ (mungkin saja) dengan
menampal pelekat di kenderaan atau kereta.
Sungguh, saban tahun orang menyambut Maulidur Rasul atas sebab cinta
kepada Nabi akhir jaman itu. Malah ada yang membuat majlis itu di luar Rabi’ul Awal, kerna katanya hari-hari mahu melahirkan cinta kepada
seorang nabi, penutup nubuwah itu.
Allah pun telah mengesahkan yang Nabi Muhammad,
Rasululullah s.a.w. itu satu ikutan yang benar. Maksud firman Allah, “Sesungguhnya
pada diri Rasulullah ada teladan yang baik bagimu, yaitu bagi orang yang
mengharap Allah dan hari akhir serta banyak berdzikir kepada Allah.” (Al-Ahzab:
21)
Ayat 21 itu perlukisan Allah untuk menguatkan
semangat para pejuang agama sewaktu perang Khandak atau al-Ahzab. Sebelumnya
Allah mengkritik golongan yang takut dan berjiwa kerdil untuk berperang bersama
nabi malah hanya mahu masuk ke dusun-dusun saja
dengan membiarkan Nabi dan pasukan yang beriman bertahan menghadapi
kepungan 1000 tentara al-Ahzab. Maka itu Allah memuliakan Nabi dan memberi
motivasi besar kepada pasukan (dan umah) perihal ketahanan mental, jiwa dan
fisikal Nabi tatkala berdepan kesulitan. Ibnu Katsir menyatakan ayat itu
menjadi dalil meneladani Rasulullah baik dalam ucapan, perbuatan atau pun sepak
terjang kesehariannya.
Ayat itu pun kekal sebagai dalil mencintai
Rasulullah. Kata orang bercinta atau
pacaran, orang yang dicintai itu umpama sehabis-habis yang diingat-ingat dan
sangat dirnduinya. Mahu-mahunya seseorang itu akan berbaju sama warna dengan baju pacarnya,
mahu mendengar suaranya di mana pun, mahu mengikuti ajakan kekasih hati kerna
itu kemahuan kekasih…. dan mahu meninggalkan tabiatnya yang tidak disukai
oleh sang kekasih!
Tidak dapat tidak, meneladani Rasulullah bermula
dengan keimanan. Setelah mengakui ‘tiada tuhan (sesembahan) selain Allah’ maka
pengakuan muslim ialah ‘Muhammad adalah Rasul (utusan) Allah’. Pengakuan bahwa Nabi Muhammad adalah utusan
Allah berarti, penerimaan sunah Rasulullah dalam kehidupan kita semua. Setelah penerimaan dengan iman, maka wajib
pula muslim mencari pengetahuan semua segi (sebaik-baiknya) kehidupan
Rasulullah, terutama bab berakidah dan beribadah. Tidak ada hak untuk mempersoal mengapa
Rasulullah membuat itu dan ini, sementara tidak pula melakukan itu dan ini.
Urusan agama adalah daripada Allah yang ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w.
Maksud firman Allah, “Wahai Rasulullah, sampaikanlah
apa yang telah diturunkan kepadamu daripada Tuhanmu.” (sebagian ayat 67 surah
al-Ma’idah)
Rasulullah tidak berdusta atau menyembunyikan
seruan Allah yang mesti diketahui oleh hamba-hamba-Nya. Tuntas, Islam padat dan
lengkap sebelum Rasulullah wafat. Maksud
firman Allah, “Pada hari ini Aku (Allah) telah sempurnakan bagi kamu agama kamu,
Aku telah cukukan nikmat-Ku dan Aku reda Islam menjadi agamamu.” (ayat 3 surah
al-Ma’idah)
Mungkin kerna jaman Islam sudah lama dan melewati
sejarah yang berliku-liku, maka banyaklah orang yang memahami daripada pelbagai
sudut. Namun jangan pula dinafikan hak dan kehendak mereka yang mahu meneladani
Rasulullah saja dalam akidah dan ibadahnya.
Sekalipun nanti kelihatan mereka yang hanya meneladani Rasulullah itu ‘hanya
beramal itu dan ini saja, kok sedikit amat…’ biarlah kerna itu kefahaman mereka
dalam meneladani Rasulullah.
Tentulah golongan yang meneladani Rasulullah
benar-benar mahu menjaga ketulenan agama dan membuktikan kecintaan kepada nabi
akhir jaman itu saat umah sudah banyak dan pelbagai ragamnya pula.