Pengikut

Isnin, April 26, 2010

APAKAH Tok Guru ada keberkahan?

HARI ini kerap di dengar perkataan orang mengatakan ‘mari bersalam dengan Tuan Guru, ada keberkahan’ . Maka ada yang memeluk ulama, mencium tangannya, meminum sisa air minumnya dan menghabiskan makanan sang ulama kerana hendak mendapat berkah. Berkah itu ialah kebaikan, keselesaan, kesenangan dan lain-lain keindahan yang dinikmati di dunia dan akhirat kelak. Ada pula yang menjual air dalam botol dengan mengatakan air itu sudah dibacakan oleh pelajar-pelajar tahfiz yang dipercayai ada keberkahannya tersendiri. Kerana yang berkata ialah orang agama dan baru saja memberi ceramah, maka lakulah air minum itu.
Baguslah diperhatikan ‘berkah’ atau tidak itu berdasarkan sunah Nabi. Lihat amalan para sahabat berkenaan berkah ini. Merekalah sebaik-baik manusia untuk dicontohi, kerana menerima tarbiyah khusus daripada Rasulullah.
Tanya :
Apakah ada ulama yang membolehkan mengambil berkah daripada para ulama dan orang-orang salih serta bekas-bekas sentuhan mereka berdasarkan perbuatan daripada sebagian Sahabat r.a. terhadap Nabi s.a.w? Apakah hukumnya? Apakah mungkin mengambil berkah dari Nabi s.a.w. setelah baginda wafat? Apakah hukum bertawassul (mengambil perantaraan dalam ibadah) kepada Allah dengan berkah Nabi s.a.w.?
Jawaban:
Alhamdulillah. Tidak boleh mengambil berkah selain daripada Rasulullah. Dahulu sahabat mengambil berkah Nabi dengan wudhu, rambut, keringat atau bagian manapun daripada tubuhnya. Semua itu hanya khusus bagi Nabi, karena Allah menjadikan tubuh baginda dan setiap yang menyentuhnya itu penuh kebaikan dan berkah. Oleh sebab itu, para Sahabat r.a. tidak pernah mengambil berkah daripada salah seorang di antara mereka semasa hidup atau sudah matinya. Juga tidak ada yang mengambil berkah daripada para Al-Khulafa Ar-Rasyidun. Itu menunjukkan bahwa mereka mengetahui bahwa hal tersebut khusus hanya kepada Nabi saja, tidak kepada yang lain.
Demikian juga tidak dibolehkan bertawassul dengan selain Allah seperti dengan kemuliaan Nabi, jasad, sifat atau keberkahan beliau, karena tidak ada dalil. Jika dilakukan maka itu merupakan jalan menuju kemusyrikan dan sikap kultus (pemujaan peribadi) terhadap beliau. Selain itu, perbuatan demikian juga tidak pernah dilakukan oleh para Sahabat. Kalau itu merupakan perbuatan baik, tentu mereka (para sahabat Nabi) telah mendahului kita melakukanya. Demikian juga karena itu bertentangan dengan dalil-dalil syariat, seperti firman Allah: "Dan Allah itu memiliki nama-nama yang baik, berdoalah dengan bertawassul dengannya.." (Al-A'raaf : 180)
Allah tidak menyuruh muslim berdoa kepada-Nya dengan kemuliaan, hak atau keberkahan seseorang yang menyamai bertawassul dengan asma Allah, sifat-sifat-Nya, seperti kemuliaan-Nya, rahmat-Nya, kalam-Nya dan lain-lain.
Antaranya yang diriwayatkan dalam hadits-hadits shahih berupa meminta perlindungan dengan kata-kata Allah yang sempurna (doa masuk ke satu tempat), dan meminta perlindungan dengan kemuliaan dan kekuasaan-Nya (doa mengobati sakit). Antara tawassul yang dibolehkan adalah bertawassul dengan kecintaan kepada Allah dan kecintaa kepada Nabi s.a.w., juga dengan iman kepada baginda.
Bertawassul dengan amal shalih diriwayatkan dalam kisah beberapa orang yang terjebak dalam gua. Ketika mereka berteduh di dalam gua dan hendak bermalam di situ, tiba-tiba jatuh batu besar dari atas gunung dan menutupi pintu gua. Mereka tidak mampu menolaknya. Merekapun merundingkan cara untuk bisa selamat dari gua itu. Mereka bersepakat bahwa mereka hanya bisa selamat dengan berdoa, dengan perantaraan amal shalih mereka sebelum itu. Orang pertama bertawassul dengan amalannya bahwa ia pernah melakukan perbuatan baik sekali kepada kedua orang tuanya. Mulailah batu karang itu bergeser sedikit, namun belum memungkinkan mereka untuk keluar. Orang kedua bertawassul dengan amalannya bahwa ia memelihara diri dari zina, padahal ia mampu melakukannya. Maka bergeserlah batu itu sedikit lagi, namun belum memungkinkan mereka untuk keluar. Kemudian orang ketiga bertawassul dengan amalan bahwa ia pernah menjaga amanah sedemikian rupa, maka terbukalah pintu gua itu bagi mereka. Hadits tersebut tercantum dalam Sahih Al-Bukhari dan Muslim, dari Nabi s.a.w., dari kisah orang-orang terdahulu, karena mengandung pelajaran dan peringatan buat kita.
Para ulama telah menjelaskan jawaban yang kami berikan di sini, seperti Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah dan murid beliau Ibnul Qayyim, Syaikh Abdurrahman bin Hasan dalam Fathul Majied Syarah dari Kitabut Tauhid dan yang lainnya.
Adapun hadis tawassul orang buta kepada Nabi pada masa hidupnya, lalu Nabi s.a.w. memberikan syafa'at kepadanya dan mendoakannya sehingga Allah mengembalikan penglihatannya, maka itu termasuk tawassul dengan doa dan syafa'at baginda, bukan kemuliaan dan hak baginda Nabi. Itu jelas sekali dalam hadis tersebut sebagaimana pada Hari Kiamat nanti manusia akan meminta syafa'at kepada beliau dalam memutuskan perkara mereka. Dan sebagaimana para penghuni Surga nanti juga akan meminta syafa'at kepada beliau untuk masuk Surga mereka. Itu termasuk bertawassul dengan baginda ketika beliau hidup di kehidupan Akhirat nanti. Itu termasuk tawassul dengan doa dan syafa'at baginda, bukan dengan jasad dan hak atau kemuliaan baginda. Hal itu telah dijelaskan oleh para ulama, antaranya yang telah kami sebutkan tadi. Kitab Majmu' Al-Fatawa wal Maqalat Al-Mutanawwi'ah oleh Syaikh Al-Allamah Abdul Aziz bin Abdullah bin Baaz –Rahimahullah-- VII : 65)
Sumber: www.alsofwah.or.id/ind...twa&id=120

Rabu, April 21, 2010

SALAHKAH mengetahui sejarah Gerakan Islah?

Tulisan Dr Mohd Asri, ‘Cabaran Gerakan Pembaharuan’ dalam Malaysiakini dan web beliau sendiri menyebabkan ’50 NGO’ membuat laporan polis atas alas an mantan Mufti Perlis itu mengina Raja-raja Melayu. Media melaporkan tulisan Dr Mohd Asri menyebut zaman Gerakan Islah (gerakan pembaharuan) disekat oleh Sultan atas nasihat ulama. Kalau sesiapa membaca buku Hikayat Abdullah karya Munsyi Abdullah, lagilah terang-terang kritikan beliau terhadap Raja-raja Melayu. Namun sehingga kini Hikayat Abdullah terus menjadi kajian ilmuan dan tidak pernah pun ada usaha untuk mengharamkan buku itu atas alas an merendah-rendahkan maruah Raja-raja Melayu.
Buku Sejarah Tingkatan Lima yang sedang ditelaah oleh murid-murid Menengah Atas sebagai persediaan menghadapi peperiksaan SPM ada menyebut mengenai Gerakan Islah atau pembaharuan yang dicatat oleh Dr Mohd Asri. Jika tulisan Dr Mohd Asri itu ditafsir sebagai menghina Raja-raja Melayu sehingga kumpulan NGO mengharap penulisnya disiasat di bawah Akta Hasutan 1948, maka apakah bezanya tulisan dalam buku teks yang diajarkan dan dibaca jutaan orang muda Malaysia?
Sketsa ini merupakan satu lagi contoh hilangnya keintelektualan dalam kalangan umat Islam. Hanya kerana wujud perbedaan pendapat, sedaya upaya mungkin mereka yang dianggap mencabar status quo mesti diasingkan, dipenjarakan. Dalam dunia yang pantas berubah, minda kumpulan NGO masih bersifat feudal: Siapa tak setuju, ertinya menderhaka!
Di bawah ini contoh petikan dalam buku Sejarah Tingkatan Lima, terbitan DBP yang diberi pinjam oleh Kementerian Pelajaran Malaysia kepada semua murid-murid Tingkatan Lima sekolah menengah bantuan penuh kerajaan Malaysia.
Ramlah Adam, Shakila Parween Yacob, Abdul Hakim Samuri & Muslimin Fadzil (2003). Buku Teks Sejarah Tingkatan 5 m/s 49-50. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka
GERAKAN ISLAH DALAM MENINGKATKAN MINDA BANGSA
Gerakan Islah merupakan gerakan yang berusaha mendorong masyarakat Melayu supaya membetulkan pandangan mereka terhadap Islam. Pendorong gerakan ini antaranya termasuklah Sheikh Tahir Jalaludin, Syed Syeikh al-Hadi dan Dr. Burhanuddin al-Helmy. Golongan ini dikenali sebagai Kaum Muda. Akhbar dan majalah yang terkenal seperti al-Imam, Neracha, Idaran Zaman dan Pengasuh telah menjadi saluran Gerakan Islah ini.
Kaum Muda menyampaikan idea mereka dan menjana ajaran Islam dari sudut kemajuan dunia, termasuklah gesaan untuk memajukan ekonomi, pendidikan, politik dan sosial orang Melayu. Golongan ini juga berusaha menyematkan sikap mengkritik penjajah ke dalam fikiran orang Islam. Mereka turut mengkritik raja dan pembesar Melayu yang tidak berperanan penting dalam memajukan orang Melayu.
Gerakan Kaum Muda ini ditentang oleh Kaum Tua yang terdiri daripada golongan alim ulama. Golongan ini telah menguasai masyarakat dengan fahaman mereka bahawa Islam itu adalah tentang akhirat dan mereka juga menekankan fardu ain sahaja sehingga amat sukar untuk Kaum Muda mempengaruhi masyarakat Melayu. Gerakan Islah oleh Kaum Muda ini dapat bergerak dengan baik di Negeri-negeri Selat sahaja kerana beberapa undang-undang telah dikeluarkan oleh Negeri-negeri Melayu bagi menghalang pengaruh Kaum Muda. Undang-undang ini tidak membenarkan sebarang kegiatan dakwah Islam dilakukan tanpa kebenaan Sultan. Undang-undang ini juga tidak membenarkan risalah dan buku Kaum Muda dibawa masuk ke negeri-negeri tersebut.
Gerakan Kaum Muda telah menubuhkan beberapa buah madrasah. Madrasah ini menjalankan sistem pendidikan Islam yang meliputi pendidikan untuk dunia dan akhirat seperti pendidikan fardu ain, Ilmu Hisab dan Bahasa Inggeris. Madrasah ini juga memberikan peluang kepada pelajar perempuan untuk mendapatkan pendidikan. Ternyata tekanan British dan Kaum Tua tidak dapat menghalang sepenuhnya Gerakan Islah dalam masyarakat Melayu, terutamanya dalam bentuk pendidikan.



Selasa, April 20, 2010

APA itu bid'ah?

Maksud hadis Rasulullah:
Dari Aisyah r.a katanya, Rasulullah SAW bersabda: ”Siapa yang mengamalkan suatu amal (ibadat) yang tidak pernah kami lakukan maka amalnya itu ditolak.” (Muslim)
Huraian :
Bid’ah adalah sesuatu yang dibawa ke dalam agama yang tidak mempunyai asas sama sekali sama ada dari al-Quran mahupun as-Sunnah.
Bid’ah adalah sesuatu yang dianggap sebagai sebahagian daripada ajaran agama dan Syari'ah sedangkan ia tidak benar sama sekali.
Kewujudan bid’ah tidak lain hanya membawa masuk buah fikiran dan ideologi baru ke dalam agama dengan tujuan untuk merosakkan agama Islam.
Antara sebab yang membawa terjadinya bid’ah adalah jahil tentang hukum agama dan sumber-sumbernya, mengikuti hawa nafsu dalam masalah hukum, fanatik buta terhadap pemikiran orang-orang tertentu, ghuluw (berlebih-lebihan) dan tasyabbuh (meniru) orang-orang kafir dan musyrik.
Justeru jika seseorang itu telah yakin bahawa syariat Islam telah sempurna, tentunya dia tidak akan mengadakan sesuatu yang baru, apatah lagi untuk mengubahnya.
Sebaliknya orang yang mengatakan bahawa syariat perlu diubah dan membuat sesuatu yang baru ternyata dia telah tersesat dari jalan yang lurus.
Sumber: Jabatan Kemajuan Agama Islam Malaysia (Jakim).

Khamis, April 15, 2010

ISLAM itu mudah saja diamalkan

SEKARANG kerap terdengar bunyi telefon bimbit sewaktu solat berjemaah. Ada kalanya berulang bunyinya menandakan panggilan berulang kali juga. Ini menandakan pemiliknya membiarkan sahaja telefonnya berbunyi kerana menganggap jika dia mematikan telefon itu bererti batal solatnya. Seorang rakan saya menceritakan pengalamannya melihat seorang ahli jemaah solat di Masjidil Haram yang dalam berdiri solat tiba-tiba bergerak ke hadapan untuk membetulkan ikatan sebuah kerusi roda milik seorang yang kurang upaya. “Saya perhatikan, setelah selesai mengurus kerusi roda itu, dia kembali berdiri menyambung solatnya. Kalau kita sudah batal,” katanya sambil tertawa pula. Tawanya itu dimaklumi untuk perilaku seorang jemaah yang ‘sewenang-wenang’ bergerak dan membuat kerja lain, kemudian menyambung solatnya.
Apakah ada petunjuk Sunah Nabi berkaitan hal bergerak-gerak dalam solat ini?
Daripada al-Azraq Ibn Qais meriwayatkan: Maksudnya: “Kami sedang berada di tebing sungai Ahwaz (di Iraq) untuk memerangi puak Haruriyyah, tiba-tiba Abu Barzah al-Aslami datang menunggang kuda lalu bersolat sambil melepaskan (tali) kudanya. Tiba-tiba kuda itu meninggalkannya lantas beliau menghentikan solat dan mengejar kudanya sehingga dapat. Kemudian, beliau datang semula untuk menunaikan solatnya.
Seorang lelaki khawarij berkata: “Ya Allah! binasakanlah orang ini, dia telah meninggalkan solatnya kerana seekor kuda.”
Abu Barzah tampil seraya berkata: Sesungguhnya aku mendengar kata-katamu. Semenjak Rasulullah s.a.w. wafat tiada seorang pun yang bercakap kasar denganku, sesungguhnya aku pernah menyertai enam hingga lapan peperangan bersama Rasulullah s.a.w. dan aku telah menyaksikan taysir (pendakatan mudah) baginda, sesungguhnya aku lebih suka pulang bersama binatang tungganganku daripada membiarkannya (terlepas) sehingga menyusahkanku. Sesungguhnya jarak rumahku jauh, jika aku solat dan membiarkan kuda itu nescaya aku tak dapat kembali kepada keluargaku sampai ke malam” (Riwayat Bukhari)
Perhatikan bahawa Abu Barzah merupakan seorang Sahabat Rasulullah yang berpengalaman hidup dan berjuang bersama Rasulullah. Beliau mengakui ‘menyaksikan taysir’ dalam ibadah yang dilakukan oleh baginda Rasulullah sendiri. Oleh sebab itu Abu Barzah telah menghentikan solatnya kerana menangkap kuda yang terlepas, kemudian menyambung solatnya. Bagi kebanyakan orang Melayu yang rajin solat pun ‘peristiwa ini dianggap pelik’.
Dalam peristiwa berkenaan itu juga tergambar seorang penentang sahabat dan Sunah Nabi iaitu golongan Khawarij walhal sebahagian mereka hidup sezaman dengan para Sahabat Nabi. Selain itu peristiwa ini menggambarkan Islam itu kelihatan mudah diamalkan dan tidak memberatkan pengamalnya. Apa yang disangka susah dan berat untuk solat misalnya hanyalah pendapat peribadi yang tidak disandarkan kepada Sunah Nabi

Khamis, April 08, 2010

AHLI Bid'ah hasanah membunuh Sahabat Nabi

BAGUS diperhatikan maksud hadis sahabat ini untuk melihat sejarahnya siapakah yang ingkar Sunah Nabi dan kemudian menjadi penentang dan pembunuh Sahabat-sahabat Nabi pula. (foto hanya hiasan)
Dalam satu atsar Sahabat Nabi, yang sahih riwayat ad-Darimi,Abu Musa Al-Asy'ari r.a. memberitahu Ibn Mas'ud r.a. bahawa beliau melihat di masjid sekumpulan lelaki sedang duduk dalam halaqah-halaqah (bulatan) zikir untuk bertakbir, bertahlil dan bertasbih dengan menggunakan biji-biji batu mengikut cara yang tidak pernah dilakukan oleh Nabi s.a.w. dan juga para Sahabat r.a..
“Mendengar yang demikian itu, Ibn Mas'ud menuju ke masjid itu lantas menegur mereka dengan katanya: “Hitunglah amalan buruk kamu itu kerana aku jamin bahawa amalan baik kamu tidak akan hilang sedikitpun. Celakalah kamu wahai umat (Nabi) Muhammad! Alangkah cepatnya kebinasaan kamu, para Sahabat Nabi s.a.w. masih ramai, baju baginda inipun masih belum hancur dan bekas makanannya pun belum pecah. Demi yang nyawaku di Tangan-Nya! Adakah sesungguhnya kamu berada di atas agama yang lebih baik dari agama Muhammad atau kamu sebenarnya pembuka pintu kesesatan?”
Mendengar kata-kata Ibn Mas'ud itu, mereka menjawab: “Demi Allah, wahai Abu Abd Ar-Rahman, tujuan kami hanya untuk kebaikan”.
Mendengar jawapan mereka itu, Ibn Mas'ud berkata: “Berapa ramai orang yang bertujuan baik tetapi tidak kena (caranya). Sesungguhnya Rasulullah SAW memberitahu kami: Bahawa ada satu kaum yang membaca al-Quran tidak melebihi kerongkong mereka. Demi Allah, aku tak tahu boleh jadi kebanyakan mereka itu adalah dari kalangan kamu”.
Menjelaskan kata-kata Ibn Mas'ud ini, Amr Ibn Salamah berkata (maksudnya): “Kami melihat semua lelaki yang berada dalam halaqah itu menyertai puak Khawarij lalu menyerang kami pada hari peperangan An-Nahrawan
Peristiwa di atas berlaku setelah kewafatan Rasulullah. Setelah Rasulullah, para Sahabat baginda merupakan golongan yang paling mulia dan mereka sangat menjaga peninggalan atau sunah baginda terutama dalam berakidah dan beribadah. Nama-nama seperti Abu Musa al-Asya’ari, Ibnu Mas’ud dan Amr Ibn Salamah adalah nama-nama Sahabat Nabi yang masyhur.
Ada sekumpulan orang Islam dalam masjid yang berzikir dan cara mereka berzikir dengan menggunakan hitungan anak-anak batu. Oleh kerana cara berzikir itu tidak diajar oleh Rasulullah maka Sahabat sangat marah. Inilah sikap orang yang cintakan Nabi dan sayangkan sunah Nabi. Lihat jawaban puak yang mengada-adakan cara baru dalam berzikir (menghitung anak batu. Mungkin sekarang biji tasbih!) ‘Tujuan kami hanya untuk kebaikan.’ Jawaban ini juga banyak diguna oleh orang hari ini. Siapa kata berzikir buruk? Berzikir dan bertahlil itu baik. Sekalipun baik, namun Sahabat Nabi mengutuknya kerana cara berzikir itu menyalahi ajaran Rasulullah.
Hari ini perkara yang dilakukan oleh kumpulan berzikir itu memberikan ‘falsafah bid’ah hasanah’ iaitu cara-cara beribadah yang tidak diajarkan oleh Rasulullah tetapi dikatakan baik. Atas falsafah bid’ah hasanah atau ‘tujuan kami hanya untuk kebaikan’ maka banyaklah rekaan ibadah dilakukan oleh orang Islam.
Siapakah mereka? Dalam hadis berkenaan dijelaskan bahawa kumpulan yang ingkar sunah nabi dan mengamalkan bid’ah hasanah merupakan penentang Sahabat-sahabat Nabi pula. Mereka adalah golongan Khawarij yang memerangi Khalifah Ali Abi Talib. Malah antara ahli Khawarij itu, ada yang akhirnya Berjaya membunuh Khalifah Ali.
Tentulah ada yang mengatakan ‘alahai…, ini perkara remeh-temeh, kecil sahaja.’ Ya, ucapkanlah kata-kata sindirin itu untuk Sahabat-sahabat besar Rasulullah s.a.w.

Khamis, April 01, 2010

KES sebat Kartika tamat. Titik!

KARTIKA Sari Dewi Shukarno (foto) lagi, tetapi inilah akhirnya, selesai dan aman! Hari ini 1 April 2010, dan bukan April Fool lagi, benar-benar, hukuman sebatan enam kali yang sepatutnya dikenakan kepada wanita ini telah digantikan dengan kerja-kerja komuniti selama tiga minggu. Penggantian hukuman ini atas kuasa Baginda Tuanku Sultan Pahang selaku Ketua Agama Negeri Pahang yang mendapa kuasa melalui Seksyen 133 enakmen Tatacara Jenayah Syariah Pahang 2002. Kita berharap Kartika tidak lagi mengalami apa-apa tekanan kerana akhirnya dapat menjalani ‘hukuman’ itu.
Dengan tidak ada niat mempertikai apa-apa keputusan Tuanku Sultan Pahang (tentulah berdasarkan prinsip kedaulatan undang-undang), yang saya masih tidak faham ialah:
Pertama: Mengapa hukuman sekadar enam sebatan yang tidak mencederakan tubuh itu tidak dapat dijalankan sekalipun itu keputusan mahkamah. Dalam pada itu bukan rahsia lagi bahawa hukuman sebat atas kesalahan jenayah (keputusan Mahkamah Sivil) sangat mengerikan dan jelas berpuluh-puluh kagi ganda dahsyat berbanding sebatan syariah itu.
Kedua: Seingat saya ada dua lagi keputusan Mahkamah Syariah di Kuantan yang menjatuhi hukuman sebat. Sekalipun Kartika tidak memohon rayuan keampunan, tetapi akhirnya tidak dikenakan hukuman sebat. Dalam kaedah perundang-undangan, kes Kartika ini akan disebut Doktrin Duluan Kehakiman iaitu jika wujud kes-kes kemudian yang menyamai kes Kartika, maka kes Kartika akan menjadi panduan dan rujukan. Oleh itu dapatah dijangka, setiap hukuman sebat yang diputuskan oleh Mahkamah Syariah dan pesalah yang merayu mesti diterima rayuannya (?).
Ketiga: Oleh kerana undang-undang Islam di bawah kuasa negeri, maka setiap negeri berhak melaksanakan undang-undang ini berdasarkan kepentingan negeri masing-masing. Oleh kerana sebelum ini TPM telah mendedahkan tiga wanita pesalah syariah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur telah dihukum sebat, maka jelas berlaku perbedaan ketara pelaksanaan undang-undang Islam antara negeri-negeri. Apa yang berlaku ini mengingat pada sambutan Hari Raya yang berbeda hari antara negeri Perak dan Selangor pada tahun 1981.
Dalam negara yang mengamalkan demokrasi dan rakyatnya diberi pendidikan yang sebanyak mungkin, rakyat akan terus meneliti setiap perkara.

TAUHID atau falsafah (bahagian 2)

MASJID di kampung saya ada pengajian tauhid pada setiap Selasa malam akhir bulan. Seperti yang telah saya beri komentar terdahulu, betapa sukarnya ustaz itu mahu menyampaikan pengajarannya, lagilah sukarnya orang yang dikatakan menadah kitab di hadapannya. Sebagai orang biasa dan kerja dalam hal pengajaran dan pemelajaran, saya berpendapat apa-apa kaedah pengajaran wajib disesuaikan dengan penuntut ilmunya.
Seperti sedia maklum, Sifat 20 dalam mempelajari tauhid hanya satu cara atau kaedah mempelajari ilmu tauhid. Sifat 20 ini juga bukan terus diselesaikan oleh Imam Abu Hassan al-Asy’ari (wafat 324H/935M), tetapi dilengkapkan pula oleh Imam Maturidi (wafat 332H). Penulisan dan pembahasan Sifat 20 waktu itu memang berdasarkan pemikiran ahli-ahli kalam (mutakalimin) yang sangat terpengaruh oleh ajaran falsafah Yunani purba. Oleh itu, kaedah yang digunakan 1000 tahun dahulu sangat berbeda dengan kehendak dan kurun ke-21 ini.
Malangnya ahli-ahli agama kita tidak sudi membuat tajdid dalam kaedah belajar. Bagi mereka Sifat 20 dan penjelasan cara berfalsafah sama seperti isi wahyu, tak boleh diubah. Analoginya ialah kalau kaedah mengira zaman dahulu menggunakan batang lidi, sampai zaman ini pun guna batang lidi. Walhal, orang sudah menggunakan mesin kira digital. Biarlah orang lain pening dan tidak faham, kerana semakin orang lain pening dan tidak faham, maka akan lebih kelihatan hanya ustaz itulah yang hebat dan pandai. Lalu dicanangkan belajar tauhid ini susah tapi sangat penting. Bolehlah…, bertahan kuliah-kuliah tauhid pening ini begitu lama dan elaunnya pun berpanjangan….
Saya turunkan cara belajar tauhid yang diajarkan di masjid kampung saya, yang khalayak hadirinnya orang kampung tidak ada asas ilmu mantik, pemikiran logika dan hipotesa! Petikan ini saya ambil daripada web al-ahkam.net. Jangan lupa, selepas membaca ini, makan panadol!
Wajib bagi Allah bersifat dengan wahdaniyah iaitu bersifat dengan sifat Esa (tunggal), iaitu esanya Allah pada zat-Nya, sifat-Nya dan af'al-Nya. Maka bersalahanlah bagi-Nya iaitu Mustahil bagi-Nya bersifat dengan berbilang-bilang. Mustahil bagi Allah bersifat berbilang-bilang pada zatNya, sifat-Nya dan af'al-Nya, mustahil pada "kam muttasil" dan mustahil pada "kam munfasil".......
Wahdaniyah itu terbahagi kepada tiga bahagian.
Pertama wahdaniyah pada zat, dan maknanya ketiadaan bersusun pada zat seperti berjisim yang menerima bahagi dan tiada pula bagi seorang zat seperti zat Allah dan tiada pula jauhar al-fard dan tiada kita ketahui akan hakikat-Nya hingga di akhirat sekalipun….maka iaitu ibarah daripada nafi ‘kam muttasil’ pada zat-Nya ertinya tiada dapat zat-Nya itu dibelah atau dikerat. Dan nafi pula “kam munfasil” pada zat dan iaitu tiada ada zat yang lainnya itu seumpama zat Allah.
Dan kedua wahdaniyah pada sifat dan maknanya tiada berbilang-bilang sifat bagi zat yang suci daripada satu jenis seperti ada baginya dua qudrat atau lebih banyaknya dan dua iradat dan dua ilmu atau lebih banyaknya dan tiada bagi orang yang lainnya sifat seperti sifat-Nya seperti adalah bagi yang lain itu qudrat seperti qudrat Allah Ta’ala dan adapun bahawa ada bagi yang lainnya qudrat seperti qudrat-Nya Ta’ala maka tiada memberi mudarat ia seperti bahawa adalah bagi yang lainnya itu qudrat yang tiada memberi bekas maka iaitu muafakat pada nama (sama dari segi nama sahaja bukan hakikat) qudrat jua, tetapi antara dua qudrat itu bersalahan pada hakikatnya qias olehmu pada segala sifat yang lain yang sah diithlaqkan pada hamba-Nya maka iaitu ibarah daripada nafi “kam muttasil” pada sifat dan iaitu berbilang-bilang sifat bagi zat muqaddasah daripada jenis yang satu spt barang yang telah lalu sebutnya. Dan ibarah daripada menafikan “kam munfasil” pada sifat dan iaitu subut (isbat) sifat bagi yang lain daripada Allah seperti sifat Allah Ta’ala seperti yang telah lalu sebutnya.
Dan ketiga wahdaniyah pada perbuatan. Dan maknanya tiada subut fi’il bagi yang lain daripada Allah Ta’ala dan tiada bersekutu yang lain daripada Allah pada perbuatan maka iaitu ibarah daripada nafi “kam munfasil” pada perbuatan dan iaitu subut perbuatan bagi yang lain daripada Allah Ta’ala seperti bahawa ada bagi api itu memberi bekas pada mempanaskan maka tiada ternafi kam muttasil pada perbuatan dengan wahdaniyah al-af’aal jika ditaswirkan dengan berbilang-bilang af’aal kerana af’aal Allah Ta’ala itu amat banyak dan jika ditaswirkan dengan bahawa tiada berbuat suatu perbuatan melainkan bersekutu akan dia oleh yang lain padanya maka iaitu dinafikan pula dengan wahdaniyah pada perbuatan seperti dijadikan bagi api itu quwwah dan sebab demikian quwwah itu memberi bekas pada barang yang menyertakan dia, seperti adalah bagi hamba itu qudrat yang memberi bekas pada berbuat ta’at dan maksiat maka segala kam ini iaitu kam muttasil dan kam munfasil pada zat, Dan kam muttasil dan kam munfasil pada sifat. Dan kam munfasil pada af’aal demikian lagi kam muttasil pada af’aal.