Pengikut

Rabu, November 28, 2012

UNDANG-undang Tuhan pun dilanggar inikan pula.....


DAHULU, apabila diterangkan bahawa kehidupan seseorang muslim adalah satu ibadah kepada Allah, terasa bahawa Islam memang satu sistem pengabdian hidup hamba kepada Tuhannya.  Bukan sahaja solat dan puasa sebagai ibadah, malah tidur dan makan juga ibadah.  Semua ini terkandung dalam maksud ayat 56 surah az-Zariat, “Aku tidak menciptakan jin dan manusia, melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku.”

Menaiki kenderaan juga termasuk ibadah kepada Allah. Dan melihat statstik, setiap hari kira-kira 19 kematian akibat kemalangan di jalan raya, diharap kematian muslim akibat kemalangan itu kematian yang mulia di sisi Allah.  Zaman telah berubah, dan orang menunggang kenderaan ratus-ratus kilometer bukan hanya untuk sampai ke suatu tempat demi tujuan-tujuan tertentu pula.  Semakin banyak pula orang menunggang kenderaan hanya sebagai menghiburkan diri seperti orang bersantai di pinggir pantai untuk mendamaikan fikiran.


Lihat segolongan orang secara berbondong-bondong menunggang motorsikal kuasa tinggi di jalan-jalan raya, bolehkah perbuatan itu dimaksudkan sebagai satu ibadah kepada Allah juga?  Sebenarnya, termasuk juga yang menaiki kereta atau apa saja kenderaan, jika mematuhi peraturan atau adab-adabnya, jadilah pertualangan jauh dan dekat sebagai ibadah kepada Allah.

Namun, kelihatannya…. para penunggang motorsikal berkuasa tinggi dengan sengaja merancang untuk melanggar peraturan atau undang-undang jalan raya.  Had kelajuan paling tinggi ialah 110 km/j, namun semua penunggang motorsikal berkuasa tinggi dengan jelas menunggang kenderaan itu jauh lebih laju daripada yang dihadkan.  Adakah itu termasuk ketaatan kepada Allah?

Ya, semua bahagian pada undang-undang jalan raya hasil rekaan manusia, tidak disebut had laju 90 km/j atau 110 km/j itu dalam mana-mana surah al-Quran!  Secara jelas pula, Allah menyatakan hukum atau undang-undang Qisas dalam ayat 178 surah al-Baqarah.  Oleh kerana hukum Qisas tidak dikanunkan sepenuhnya, maka ‘orang pandai’ membuat kesimpulan undang-undang Allah tidak dilaksanakan di negara kita.  Maka masyhurlah ayat ‘sedangkan undang-undang Allah pun dilanggar, maka apa lagi undang-undang manusia’.  Semua ini merujuk kepada pemikiran ‘tidak apa’ melanggar undang-undang yang dibuat oleh pihak berkuasa, sebab pihak berkuasa didakwa mengabaikan undang-undang Allah.

Perhatikan pemikiran kita bab ibadah khusus seperti puasa.  Bukan main lagi semua mahu menjaga puasa supaya tidak ‘batal’, sehingga teliti sekali pertanyaan sama ada menangis itu membatalkan puasa atau tidak.  Ironisnya, tidak pula orang ‘meriah’ bertanya perkara-perkara yang membatalkan pahala ketika menunggang motorsikal atau menaiki kenderaan lain.  Ini sebagai gambaran, orang kita masih melihat kesucian atau keabsahan amal ibadah hanya ibadah khusus, bukan pada aktiviti kehidupan lain. Maka, orang akan pelik jika diberitahu, semakin banyak melanggar undang-undang jalan raya, semakin banyak pahala berkenderaan gugur hangus!

Allah mengiktiraf undang-undang yang dibuat oleh pihak berkuasa(yang disebut undang-undang dunia), seperti yang termaktub dalam ayat 59 surah an-Nisa’ “Wahai orang-orang yang beriman, patuhi Allah, patuhi rasul dan patuhi ulil amri (pihak berkuasa) dalam kalangan kamu…..”  Oleh kerana undang-undang jalan raya dibuat oleh pihak berkuasa untuk menjamin kesejahteraan semua penggunanya, maka kepatuhan terhadap undang-undang itu termasuk perintah kepada ‘orang-orang yang beriman’.  Tidak ada dikotomi kepatuhan kepada Allah dan rasul dengan ulil amri di sini.  Itulah yang dikatakan sistem Islam yang kaffah atau menyeluruh di dunia, patuh dalam ibadah khusus dan keduniaan lain.

Untunglah yang menjaga adabnya di jalan raya demi mematuhi perintah dalam al-Quran dan rugilah yang dengan sengaja memandang undang-undang jalan raya sebagai remeh temeh kerna dibikin manusia (ulil amri).  Orang yang bersikap mematuhi undang-undang Allah (sebab tertera jelas dalam al-Quran) dan mengabaikan undang-undang keduniaan lain, dari sudut politiknya berfikiran ‘politik suku agama suku’.

Isnin, November 26, 2012

MASJID Melayu dan masjid Cina


MAKSUD ayat 13 surah al-Hujurat, “Wahai manusia, sungguh Kami telah menciptakan kamu daripada seorang lelaki dan seorang perempuan, kemudian Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku, agar kamu saling mengenal.  Sungguh, yang paling mulia antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa. Sungguh, Allah maha mengetahui dan maha teliti.”

Oleh itu apa saja identiti sesuatu suku kaum atau bangsa asalkan tidak menyalahi dasar-dasar keimanan kepada Allah dalam al-Quran, diiktiraf untuk menjadi pengetahuan sesama manusia. Orang Melayu mempuyai tamadun dan budayanya, begitu juga kaum Cina di Malaysia.

Masjid yang bercirikan budaya Melayu tersergam di pecan Jerteh Terengganu.  Masjid ini dibina daripada kayu dan berwarna asli kayu seperti rumah-rumah orang Melayu zaman dahulu.




Masjid yang bercirikan budaya Cina pula sudah terbina di pecan Rantau Panjang, Kelantan.  Senibina bangunan dan reka bentuk dalamannya bercirikan seni bina Cina.






Saya teringat kata-kata guru Tamadun Islam, Mustafa Daud.  Katanya, Islam tidak ada seni bina yang khusus!  Prinsip seni bina Islam ialah ‘sejahtera’. Apa jenis reka bentuk sesebuah bangunan termasuk binaan masjid, mesti memberi kesejahteraan kepada orang yang berada di dalamnya.  Menurutnya lagi, kesejehtaraan itu juga boleh dirasai apabila sesiapa saja yang berada dalam bangunan itu (seperti masjid) tidak berasa panas dan menikmati pemandangan yang nyaman (maksud beliau, tidak menggerunkan perasaan seperti sesetengah reka bentuk rumah ibadah sesuatu agama).  Semua golongan manusia, sama ada kaya atau miskin, lelaki dan perempuan, dewasa dan kanak-kanak semuanya berasa selesa dan damai.  Itulah yang mesti ditunaikan oleh para pereka masjid, sama ada hendak berbentuk Arab, melayu, India atau Cina.

Ahad, November 25, 2012

ORANG-orang politik, bolehkah saling memaafkan?


AL-QUR’AN terlebih dahulu diwahyukan kepada manusia, berbanding gara-gara pemikiran demokrasi dan hak asasi manusia zaman Renaissance Eropah dahulu.  Oleh itu al-Quran tetap sebagai satu rujukan besar apabila berlaku apa juga aktiviti atau perubahan semua bidang manusia. Revolusi Perancis kurun ke-18 dikatakan asas pemikiran demokrasi, itu pun wajib dilihat kepada al-Quran, apakah pemikiran-pemikiran dari Eropah itu sesuai dengan dasar al-Quran.

foto sekadar hiasan

Hari ini pemikiran demokrasi dan hak asasi manusia nampaknya sangat subur, sehingga dengan mudah kita mendengar kalimah atau ayat “ini  hak kami dalam demokrasi” atau “ini hak-hak saya sebagai manusia merdeka”.  Kalau saja hak-hak yang baik memang sejajar dengan wahyu Allah, namun sudah biasa pula kedengaran orang berkata “hak kami membalas perbuatan mereka zaman lampau” atau “Jika mereka melakukannya dahulu, mengapa kami dilarang”. Ayat-ayat demikian lebih kepada balas dendam yang menghancurkan kerukunan yang menjadi keutamaan hidup bersandar wahyu.  Bukan Allah tidak tahu semua masalah manusia, tetapi Allah tetap memberi pilihan yang terbalik daripada kerakusan hawa nafsu.

Memang orang bersalah, dan perbuatan itu sangat merugikan pihak yang satu lagi.  Hari ini ayat “kami dizalimi” sangat meriah kerna lumrah sifat manusia hanya melihat apa keburukan orang dan keinginan-keinginan dirinya yang tidak tertunai.  Mudah orang mengatakan “dia zalim sebab hak saya tidak diberikan”.  Dengan meluasnya pasaran tidak puas hati, maka meluas juga perasaan merasa dizalimi dan tidak akan memberi maaf.  Akibatnya banyak aksi buruk manusia semata-mata kerna membelakangkan anjuran memberi maaf sekalipun dirinya sangat dirugikan.  Gejala membalas dendam (tidak memberi maaf) merupakan satu fitnah dalam masyarakat kerna membawa kehancuran kehidupan berkeluarga dan bermasyarakat.

Lihat beberapa ayat al-Quran yang menjelaskan keutamaan memberi maaf sekalipun nafsu manusia asalnya mahu membalas dendam terhadap pihak lain.

Maksud ayat 22 surah an-Nuur, “Dan janganlah orang-orang yang mempunyai kelebihan dan kelapangan antara kamu bersumpah bahawa mereka (tidak) akan memberi (bantuan) kepada kerabatnya, (iaitu) orang-orang miskin dan orang-orang yang berhijrah di jalan Allah, dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada.  Apakah kamu tidak suka Allah mengampunimu?  Dan Allah maha pengampun lagi maha penyayang.”

Ayat di atas turun sebagai respon sahabat Nabi s.a.w. iaitu Abu Bakr yang berjanji tidak akan memberi nahkah kepada Mitshah yang telah menyebarkan berita dusta berkenaan isteri Nabi s.a.w. iaitu A’isyah.  Bukan kepalang derita akibat berita dusta sehingga orang yang kuat iman seperti Abu Bakr mahu menghukum (membalas dendam) terhadap Mitshah.  Biarpun terbukti Mitshah itu bersalah, tetapi anjuran Allah ialah memaafkan, dan sebagai ganjaran di akhirat sana ialah keampunan Allah.  Jadi, soal memaafkan akibat dirugikan sangat berkait dengan keimanan terhadap balasan Hari Akhirat.  Di dunia, si pemaaf tidak mendapat keuntungan apa-apa, tetapi balasan baik yang besar di akhirat. Dan Abu Bakr berkata, “Demi Allah, sungguh aku mengharap keampunan Allah” (sumber hadis riwayat at-Tabarani).

Maksud ayat 126 surah an-Nahl, “Dan jika kamu membalas, balaslah dengan (balasan) yang sama dengan siksaan (kerugian) yang ditimpakan kepada kamu.  Tetapi jika kamu bersabar, sungguh itulah yang lebih baik bagi orang-orang yang bersabar.”

Ayat itu Allah membenarkan juga untuk membalas kejahatan orang asalkan sama atau setimpal.  Namun Allah lebih menyukai ‘bersabar’ atau memberi maaf, tidak mengambil tindakan balas.  Bukan Allah tidak tahu orang yang dizalimi itu rugi, tetapi Allah membimbing manusia ke jalan damai.  Ada sifat manusia yang suka berlebih-lebih dalam mengambil tindakan, konon hendak membalas kejahatan tetapi nanti kerna amarah dan dendam lama, maka terjadilah berlebih-lebihkan dalam membalas kejahatan itu.  Maka itulah Allah lebih suka orang yang memberi maaf dan bersabar.

Ada satu lagi ayat, iaitu 149 surah an-Nisa, “Jika kamu menyatakan sesuatu kebajikan, menyembunyikannya atau memaafkan sesuatu kesalahan (orang lain), maka sungguh Allah sangat pemaaf dan maha kuasa.”

Moga orang yang sedang berjuang dalam politik zaman demokrasi ini, yang sering menghalalkan tindakannya atas nama melawan kezaliman dapatlah merenung kembali ayat-ayat di atas dan jaminan Allah di akhirat kelak.  Ternyata, selama ini telah banyak fitnah dan marak api permusuhan gara-gara membalas kejahatan sesama muslim.

Selasa, November 20, 2012

MENGAMALKAN satu hadis abaikan hadis lain


TANPA disedari antara kita amat menjaga pengertian satu maksud hadis nabi dan menganggap hadis-hadis lain sebagai tidak begitu bernilai.  Hadis melarang berkata-kata ketika khatib berkhutbah sangat diingat-ingatkan kepada khalayak.  Hadis larangan melintasi orang solat dan solat dengan berhadangan (sutrah) bagai tidak diketahui, sebab banyak berlaku perlanggaran larangan Nabi s.a.w.  Walhal, semua aturan sunah itu untuk setempat iaitu masjid!

foto hiasan 

Daripada Abu Hurairah r.a., beliau berkata bahwa Rasulullah s.a.w. bersabda (artinya),

 “Barangsiapa yang berwudhu, lalu memperbagus wudhunya kemudian ia mendatangi (solat) Jumaat, kemudian (saat khutbah) ia betul-betul mendengarkan dan diam, maka dosanya antara Jum’at saat ini dan Jum’at sebelumnya ditambah tiga hari akan diampuni. Dan barangsiapa yang bermain-main dengan tongkat, maka ia benar-benar melakukan hal yang batil (lagi tercela) ” (HR. Muslim no. 857)

Daripada Abu Darda' r.a. dia berkata: "Nabi s.a.w. sedang berkhutbah kepada manusia, kemudian baginda membacakan sepotong ayat. Ketika itu aku berada di samping Ubay bin Kaab, maka bertanyakan kepadanya:"Wahai Ubay, bilakah ayat ini diturunkan?" Akan tetapi dia enggan berbicara denganku, maka aku mengulangi pertanyaanku dan dia masih enggan berbicara denganku, sehinggalah Nabi s.a.w. turun (dari mimbar). Kemudian Ubay mengatakan kepadaku: Engkau tidak memperoleh apa-apa pun dari (solat) Juma'atmu melainkan perkataan-perkataan yang sia-sia.  Selepas solat, aku menemui Nabi s.a.w. dan mengadukan kepadanya tentang peristiwa tadi. Lantas Baginda bersabda: Ubay benar, apabila engkau mendengar imam berkhutbah maka dengarlah dan diamlah sehingga habis dia khutbahnya" (HR Ahmad no 20780, Ibn Majah no 1111)

Begitu banyak orang melakukan solat sendirian (solat sunat) di masjid tanpa sutrah atau hadangan di depannya.  Tahu-tahu mereka berdiri dan bertakbir, walhal jelas Nabi s.a.w. melarang solat tanpa sutrah atau hadangan di hadapannya.  Kalau tidak mahu membawa hadangan seperti kayu atau kotak, carilah tempat yang berhadangan seperti tiang, dinding atau langsir. 

Ibnu Khuzaimah rahimahullah (Wafat: 311H) berkata, Nabi s.a.w. bersabda (artinya):

“Janganlah kamu solat melainkan dengan menghadap sutrah.”

An-Nabi s.a.w. telah melarang seseorang yang hendak melaksanakan solat melainkan dengan menghadap sutrah. Oleh itu, mana mungkin beliau melakukan sesuatu yang beliau sendiri larang?” (Shahih Ibnu Khuzaimah, 2/27 -Al-Maktab al-Islami)

Nabi s.a.w. juga melarang sesiapa melintasi orang solat.  Jangan melewati di hadapan orang solat, hukumnya haram!

Ini maksud sabda Nabi s.a.w.

“Sekiranya seorang yang melalui di hdapan orang yang sedang bersolat ini mengetahui apa jenis dosanya (lalu di hadapan orang solat) nescaya untuk berhenti menunggu empat puluh lebih baik dari lalu di hadapan orang solat ini”. Berkata perawi: “aku tidak tahu samada Nabi menyebut 40 hari atau bulan atau tahun" ( HR al-Bukhari)

Maksud sabda  Nabi s.a.w.  yang lain pula,

“Apabila seorang kamu sedang solat dan mempunyai sutrah menghalangnya, dan jika tiba-tiba ada orang yang ingin mencerobohi hadapannya maka hendaklah ingin menegahnya, jika ia (yang ingin menyeberang) enggan berhenti, hendaklah kamu bersungguh menghalangnya kerana ia adalah syaitan" ( HR al-Bukhari)

Kesimpulannya, jika beriman dengan hadis larangan berkata-kata sewaktu khatib berkhutbah, maka beriman juga dengan larangan bersolat tanpa sutrah.  Apa lagi larangan melintasi orang solat!

Isnin, November 12, 2012

Maahad Ittiba' us-Sunah kenangan buat saya


KATA orang: Tempat jatuh lagi dikenang, inikan pula tempat bermain.  Salah satu tempat yang penting dalam hidup saya ialah Maahad Ittiba’ us-Sunnah di Kampung Parit Kuala Pilah Negeri Sembilan.  Ditubuhkan sejak tahun 1952, tetapi saya bukanlah antara pelajar sepenuh masa di maahad itu.  Namun pengembaraan saya ke sana sekitar tahun 1987 hingga 1990 secara berkala untuk mencari titisan ilmu agama, sangat bererti.  Dari sana pemikiran saya mengenai Islam sebagai agama dan sistem hidup sebagai titik tolak yang baru.


Maahad ini menawarkan sistem penterjemahan al-Quran secara harfiah yang diusahakan oleh Ust Hashim Abd Ghani.  Melalui sistem penterjemahan ini, seseorang dapat memahami al-Quran tanpa merujuk kepada tulisan-tulisan terjemahan bahasa Melayu.  Mudah bicara, pelajar yang berjaya, dia faham terus ayat-ayat al-Quran dalam bahasa Melayu.

Di samping itu, maahad ini juga memberikan pengajian berkenaan sunah dalam ibadah.  Semasa saya mula hadir, ternyata kaget kerna imam solat memulakan lafaz bacaan al-fatihah tanpa menyaringkan kalimah basmalah.  Kemudian pada akhir solat tidak ada bacaan wirid atau zikir bersama para makmum, melainkan dilakukan sendiri-sendiri.  Apabila saya tanya salah seorang pelajar senior yang ada, jawabnya mudah: Kami mengikuti sunah Nabi!  Lalu saya kaget, ‘apakah yang di luar madrasah ini tidak mengikuti sunah nabi?’  Maka saya terus belajar di sana.

Sebenarnya sejak keuzuran Ustaz Hashim, maahad ini semakin kekurangan pelajar. Dan kini, maahad tidak mempunyai seorang pun pelajar sepenuh masa.  Maahad bertukar fungsi sebagai pusat pengajian berkala dalam arena mengembangkan sunah nabi.

Ada faktor luar dan dalam yang menyebabkan kemerosotan pengajian di maahad ini.  Faktor dalaman utama ialah tiadanya guru yang bertugas sepenuh masa di sana.  Selama ini guru-gurunya bertugas secara suka rela dengan sumber ekonominya secara berniaga atau bertani.  Apabila guru itu meninggal dunia atau penggantinya tidak lagi sanggup tinggal di desa itu, maka murid terpaksa keluar.

Faktor kedua ialah sistem pengajian yang tidak terancang.  Maahad ini menerima pelajar pada setiap masa, iaitu  tanpa ada permulaan dan akhiran sesi pengajian. Ini menyebabkan pelajar dan guru tidak dapat membuat analisa pencapaian yang sistematik.  Keadaan ini menyebabkan ibu bapa tidak yakin pelajar daripada sistem pengajian ini dapat diteruskan ke tempat yang lebih jauh lagi.

Faktor luar ialah kepesatan pusat pengajian di luar seiring dengan perkembangan dunia internet.  Diakui bahawa kemajuan dunia internet telah menyebabkan cara orang belajar (termasuk bab agama) berubah dengan pantas.  Maka untuk mendapat pengajian as-sunah, dengan melayari internet jauh lebih berkesan berbanding tinggal di mana-mana maahad.  Tambahan pula maahad tidak mempunyai senarai ustaz sebagai penal bab agama seperti hadis, tafsir, sirah dan sebagainya.

Apa pun Maahad Ittiba us-Sunah telah memberi sumbangan besar dalam pendidikan ilmu Islam.  Entah berapa banyak orang yang telah mendapat manfaat daripada maahad ini sama ada secara langsung atau yang hadir secara eceran seperti saya.  Nampaknya maahad tidak mempunyai rekod pelajar-pelajar ini. 

Pengalaman naik dan turunnya maahad ini wajar dijadikan iktibar kepada mana-mana institusi agama untuk terus bertahan dan berkembang seiring dengan perubahan zaman.

Selasa, November 06, 2012

BAGAIMANA MCA menerima Hudud


MENJADI kebiasaan seseorang ahli parti politik hanya mengatakan program partinya yang baik sementara menafikan semua program parti lawannya.  Jika seseorang aktivis parti X menerima juga kebaikan program parti Y, maka dia dianggap tidak punya komitmen terhadap partinya.  Namun seseorang yang mempunyai kekuatan ideologi boleh mengakui kebaikan parti lawannya. 

Sekalipun dalam Umno, Ustaz fathul Bari tetap mempunyai kewarasan dalam kerjanya membela Islam.  Baginya, bukan membela parti tetapi Islam.  Sikap ini sangat asing kepada mana-mana aktivis politik termasuk yang sangat aktif dalam politik parti yang berjenama Islam

Dalam isu Hudud yang dimulakan oleh Pas sejak sekian lama, kejayaan Ustaz fathul Bari ialah:
Pertama  : Menerima Hudud sebagai satu undang-undang syariah.
Kedua      : Menerima Hudud yang digubal di Dewan Undangan Negeri Kelantan dan Terengganu sebagai Undang-undang Syariah Islam walaupun ada sedikit kelemahan.  Beliau masih mengakui mana sisi yang benar dalam Hudud (yg dikatakan Hudud Pas) di depan Presiden MCA.
Ketiga   : Berjaya menerangkan Hudud sebagai undang-undang Islam yang membawa keadilan sehingga Presiden MCA dapat menerima Hudud (sama ada yang dibuat oleh Pas atau mana-mana pihak lain) jika majoriti rakyat mahukan undang-undang berkenaan.

Berikut petikan akbar yang melaporkan berita besar dalam isu Hudud terhadap orang bukan Islam.

SHAH ALAM – Kenyataan Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek sebelum ini yang mengecam pelaksanaan hudud adalah berdasarkan kajian dan analisis ke atas enakmen hudud yang mahu dilaksanakan Pas di Kelantan dan Terengganu.

Pengerusi Jawatankuasa Kerja Sekretariat Ulama Muda Malaysia (Ilmu), Fathul Bari Mat Jahaya berkata, sebagai bukan Islam, rujukan Soi Lek adalah berbeza kerana beliau merujuk kepada ekonomi, keamanan dan pendapatan negara jika hudud dilaksanakan.

Menurutnya, oleh sebab maklumat yang tidak tepat itu, Soi Lek sering mengeluarkan kenyataan yang keras mengenai hudud.

Menurutnya, atas inisiatif sendiri, Ilmu mengadakan pertemuan dengan Soi Lek dan beberapa pemimpin MCA lain bagi menerangkan isu ini.

“Beliau (Soi Lek) faham dan menghormati bahawa hudud adalah undang-undang Islam dan seluruh umat Islam patut menerima hudud. Beliau juga faham Islam adalah agama Persekutuan.


“Apa yang beliau tentang adalah hudud versi Pas yang dilihat berat sebelah, beliau risau berlaku diskriminasi contohnya jika berlaku kecurian. Pencurinya seorang Islam dan bukan Islam. Jika cukup bukti, seorang dipotong tangan dan seorang lagi tidak, ini memberi implikasi besar kepada rakyat dan negara,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Ditanya sama ada Soi Lek menerima hudud dilaksanakan ke atas semua rakyat, Fathul menjelaskan Soi Lek mendukung prinsip demokrasi.

“Jika majoriti rakyat mahukan hudud untuk semua, maka beliau terima, jika majoriti mahu hudud versi Pas juga beliau terima, negara kita negara demokrasi,” katanya.

Selain itu, Fathul turut menegaskan bahawa tidak adil untuk menyatakan keseluruhan enakmen hudud di Kelantan dan Terengganu tidak tepat kerana banyak perkara yang menepati syarat dan al-Quran.

“Undang-undang yang dibuat manusia terdedah kepada kelemahan dan tidak maksum, apa yang maksum adalah undang-undang ALLAH sahaja. Maka pembetulan perlu dilakukan,” katanya.

Fathul turut mengucapkan terima kasih kepada MCA yang menyambut baik kedatangan rombongannya dan sudi berbincang mengenai hudud.

“Perbincangan ini berjalan dengan amat baik sekali, semua pihak menerima pandangan masing-masing. Walaupun isu hudud ini sensitif, tetapi mereka mendengar dengan baik,” katanya.


Kelmarin, Soi Lek menegaskan beliau tidak pernah menghina undang-undang Islam, hanya mempersoalkan hudud versi Pas.

Ahad, November 04, 2012

SEKULARISME cubaan Barat cetus huru-hara di kalangan ummah


Oleh: Wan Roslili Majid

Fahaman sekular atau sekularisme pada umumnya dimaksudkan sebagai doktrin yang menolak agama atau dengan kata lain, pendekatan yang menafikan kedudukan agama dalam hal ehwal sivil.  Pendukung gerakan pensekularan seperti Harvey Cox yang menghasilkan karya The Secular City (1965) misalnya, menegaskan bahawa gagasan pensekularan didukung oleh ajaran Bible. Menurut beliau, terdapat tiga komponen penting dalam Bible yang menjadi kerangka asas pensekularan. 

“Adalah ganjil untuk mengatakan bahawa negara ini sekular sedangkan pada masa sama terdapat peruntukan agama dalam Perlembagaan seperti dijelaskan dalam Perkara 3 (1) yang memperuntukkan Islam sebagai agama Persekutuan.”

Komponen itu ialah pembebasan alam tabii atau dunia daripada nilai rohani serta agama, penyingkiran nilai agama daripada politik dan penafian kesucian serta sifat kekal nilai dalam kehidupan. 

Doktrin atau ideologi yang dibawa Cox ini disangkal keras ilmuwan terbilang Islam seperti Prof Dr Syed Muhammad Naquib al-Attas dalam bukunya Islam and Secularism (1978) dan Risalah untuk Kaum Muslimin (1973). 

Antara lain beliau menegaskan pensekularan terhasil daripada konflik lama antara akal dengan Bible dalam pandangan hidup orang barat. Beliau juga menekankan makna yang bersifat rohani bagi alam dan insan.

Doktrin pensekularan akan terus diperjuangkan dan dikembangkan oleh masyarakat Barat kepada seluruh masyarakat dunia termasuk umat Islam. Justeru, tidak hairan jika terdapat kumpulan dalam masyarakat Islam yang menerimanya dengan tangan terbuka.  Malah ada pula yang cuba mewajarkannya dengan berusaha menemukan dasar kefahamannya daripada ajaran Islam dan dalam hal ini, Malaysia tidak terkecuali. 

Malang sekali hal ini berlaku kerana hakikatnya, sejarah dan umat Islam tidak pernah mengalami ketegangan dalam persoalan antara agama dengan negara, atau pertentangan sains dengan agama, seperti dialami masyarakat Barat.

Tolak ketuanan Islam

Seterusnya, di negara ini juga penolakan terhadap ketuanan Islam dan cadangan supaya sekularisme dijadikan dasar perpaduan kebangsaan dinyatakan tanpa berselindung oleh segelintir kumpulan bukan Islam.

Dalam nada dan semangat yang sama, gesaan turut dibuat dari masa ke semasa supaya mengesahkan status negara ini sebagai negara sekular. Hujah yang dijadikan sandaran ialah dokumen tertentu dan sejarah Malaysia yang dikatakan hanya bermula pada 1957.

Sedangkan sejarah kita sudah bermula ratusan tahun dulu iaitu pada zaman Kesultanan Melayu Islam. Jika disandarkan pada Batu Bersurat Terengganu, kedaulatan Kerajaan Melayu berteraskan ajaran Islam telah bertapak kukuh sebelum kurun ke-14 lagi. 

Fakta ini diteguhkan lagi melalui pemakaian undang-undang kanun-kanun Negeri-Negeri Melayu berlandaskan hukum syarak. Selain itu, pandangan hakim dalam kes tertentu juga digunakan bagi menyokong dakwaan bahawa Malaysia bukan negara Islam. 

Dari sudut falsafahnya, adalah ganjil untuk mengatakan bahawa negara ini sekular sedangkan pada masa sama terdapat peruntukan agama dalam Perlembagaan seperti dijelaskan dalam Perkara 3 (1) yang memperuntukkan Islam sebagai agama Persekutuan. 

Sesebuah negara sekular menurut beliau, tidak membenarkan kepemimpinannya untuk turut serta dalam membantu menegakkan agama atau mengizinkan wang pembayar cukai digunakan untuk tujuan keagamaan seperti Perkara 12 (2).

Kedudukan tinggi Islam dalam Perlembagaan yang menjadi penentu agama negara ini harus disyukuri segenap lapisan masyarakat Islam. Ia selanjutnya harus dimanfaatkan untuk menggerakkan usaha memastikan dasar dan sistem yang mahu dibentuk serta dilaksanakan kerajaan berpaksikan ajaran Islam.

Tan Sri Prof Ahmad Mohamed Ibrahim pernah menegaskan supaya Perlembagaan negara dilihat secara positif dan dimanfaatkan agar usaha melaksanakan prinsip Islam akhirnya menjadi kenyataan dan pada masa sama, kepentingan semua kaum di Malaysia diambil kira.

Dedah kepada kepincangan

Masyarakat umum harus menyedari sebarang usaha memberikan laluan kepada gerakan pensekularan hanya akan mendedahkan negara terhadap kepincangan dan kehancuran seperti yang dialami masyarakat serta kebudayaan barat.

Pendukung gerakan itu tidak pernah berhenti menggunakan pelbagai mekanisme yang ada walaupun terhad sifatnya bagi mencapai impian mereka. Lihat bagaimana mereka berusaha memperjuangkan prinsip hak asasi manusia yang mencabar dan menghina agama Islam sedangkan hak asasi manusia tidak diperuntukkan dengan jelas dalam perlembagaan. 

Ketinggian dan ketuanan Islam dalam negara ini tidak menimbulkan kegerunan dalam hati mereka malah dianggap cabaran bagi menjayakan segala rencana. Justeru, umat Islam harus bijak mengatur strategi rapi bagi memastikan segala yang dicita-citakan menjadi kenyataan. 

Penulis ialah Pegawai Penyelidik Kanan Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM)

Jumaat, November 02, 2012

TAAT pemerintah: Antara UFB dan Maza


BUKAN rahsia, ustaz atau ulama muda yang berjuang atas manhaj sunah dan menyelisihi bid’ah rupa-rupanya sedang berselisih faham.  Dr Mohd Asri Zainul Abidin (Dr Maza) mewakili satu pihak dengan Ustaz Fathul Bari (UFB)- foto kiri, di satu pihak lain.  Perselisihan mereka sebenarnya hanya aplikasi Islam dalam politik.  Umum sedia maklum UFB antara mereka yang disebut 40 ulama muda dalam Umno, manakala Dr Maza pula cenderung kepada politik Pakatan Rakyat (PR).  Di situlah gelanggang perbedaan pendapat mereka.

Golongan UFB mendakwa Dr Maza seorang rasionalis apabila mendakwa Islam membenarkan pemerintah dikritik secara terbuka seperti sekarang ini, dalam bentuk ceramah awam dan debat di institusi Perundang-undangan (Parlimen dan Dewan Undangan Negeri).  Bagi UFB dan sahabat-sahabat ulama mudanya itu, pemerintah muslim tidak boleh ditegur atau dikritik di depan khalayak ramai.  Kumpulan ini bukan suka-suka berpegang kepada pendirian berkenaan, yang kepada pihak Dr Maza (foto bawah) pemahaman itu memandulkan pemikiran umah dan menjadikan pemerintah memerintah ‘beraja di mata bersultan di hati’.

UFB meletakkan dalil al-Quran dan hadis sahih, seperti wajib mentaati pemerintah dalam surah an-Nisa ayat 59. Kemudian beberapa hadis lain yang jelas bermaksud muslim dilarang menentang pemerintah.

Hadis ‘Irbadh bin Sariyah, (maksud sabda nabi s.a.w.): “Suatu hari Rasulullah s.a.w. solat bersama kami. Selesai solat, beliau menghadap kami lalu memberikan peringatan yang sangat mendalam, membuat berlinangan air mata dan menggetarkan hati. Hingga ada yang bertanya: ‘Wahai Rasulullah, seakan-akan ini nasihat dari orang yang akan pergi. Lalu apakah yang engkau wasiatkan kepada kami?’. Beliau bersabda: ‘Aku wasiatkan kalian untuk bertaqwa kepada Allah, serta mendengar dan taat kepada pemimpin, walaupun dia adalah seorang hamba Habsyi…’” (HR Abu Daud 4607, disahihkan Al-Albani dalam Sahih Abi Dawud)

Maksud sabda  nabi s.a.w.: “Mendengar dan taatlah kalian (kepada pemerintah kalian), kecuali bila kalian melihat kekafiran yang nyata dan kalian memiliki buktinya di hadapan Allah” (HR. al-Bukhari dan Muslim)

Maksud sabda nabi s.a.w.: "Barangsiapa yang mentaati aku maka dia telah mentaati Allah, barangsiapa yang bermaksiat kepadaku maka ia telah bermaksiat kepada Allah. Barangsiapa yang mentaati amir/pemimpin maka ia telah mentaatiku, barangsiapa yang bermaksiat kepada amir/pemimpin maka ia telah bermaksiat kepadaku."  (HR. al-Bukhari dan Muslim)

Kepada UFB, pemerntah adalah pihak berkuasa bermula daripada Yang Dipertuan Agung sebagai Ketua Negara dan Badan Pelaksana atau Eksekutif. Eksekutif itu bermaksud kerajaan yang memerintah, yang kebetulan adalah Umno/Barisan Nasional.  Dr Maza juga mengakui pemerintah sebagaimana pemahaman UFB tetapi pemerintah masih boleh ditegur oleh muslim lain di depan khalayak terbuka.  Beliau juga memberikan dalil sahabat nabi s.a.w. iaitu Salman al-Farisi yang menegur Khalifah Umar secara terbuka.  Kepada Dr Maza ini adalah dalil generasi sahabat yang boleh diteladani dalam menegur pemerintah.  Namun pihak yang sefahaman dengan UFB pantas menyatakan bahawa kisah sahabat itu tidak mempunyai sanad, yang dalam pengkajian ilmu hadis, hadis tidak bersanad tidak boleh dijadikan dalil atau hujah!

Pada saya, UFB telah membawa satu pemahaman Islam berdasarkan amalan generasi salaf (terdahulu) yang cuba diaplikasikan dalam sistem demokrasi moden Malaysia.  Oleh itu manhaj UFB dan sahabat-sahabatnya sangat berlawanan dengan fikrah demokrasi yang dibawa oleh mana-mana ahli politik kepartaian termasuk ulama-ulama dalam Pas.  Maka tidak hairan, mereka yang berfikrah Islam alademokrasi (seperti zaman sekarang) pasti memberi gelar buruk seperti ‘kaki ampu dan penjilat pemerintah’ kepada UFB dan sahabat-sahabatnya.

Dr Maza dan kalangan sefikrahnya dalam Pas (misalnya) mahu membawa Islam dalam demokrasi berparti politik, maka mereka terpaksa menerima juga ayat 59 surah an-Nisa dan semua hadis bab ketaatan kepada pemerintah, tetapi difahami dalam ‘konteks semasa’.  Maknanya, semua dalil al-Quran dan sunah tidak boleh difahami secara harfiah atau literal, melainkan difahami berdasarkan zamannya.  Oleh kerna zaman sekarang sistem politiknya berasaskan demokrasi yang membenarkan teguran atau kritikan terbuka kepada pemerintah, maka sesiapa yang memahami dalil secara harfiah digolongkan sebagai ‘literalis’ atau jumud (kaku), tidak dapat memahami hal keduniaan yang sentaiasa berubah.

Saya pernah bertanya kepada salah seorang sahabat UFB, “bagaimana sekiranya Pas berjaya memerintah negara?” dan jawaban daripadanya ialah “wajib memberi ketaatan kepada pemerintah waktu itu (Pas)”.  Nampaknya UFB dan sahabat-sahabatnya berjalan atas prinsip.

Begitulah adanya di negara kita.