Pengikut

Selasa, Disember 24, 2013

ISLAM kata Hari Natal itu bid'ah

CATATAN ini sebagai kenang-kenangan adanya Hari Natal yang dikatakan sebagai hari lahirnya Jesus atau Nabi Isa putra Maryam. Demi akidah yang benar, muslim tidak akan merayakan Hari Natal, jadi catatan di bawah sebagai coretan mencari iktibar.


Ada yang melepaskan terus nama Jesus dan Kristian daripada pemikiran umat Islam dengan alasan nama-nama berkenaan tidak ada dalam al-Quran. Maka dikatakan umat Islam tidak perlu membuat kritikan atau pembetulan terhadap pemahaman mereka.

Sebenarnya, budaya manusia juga telah menyebabkan sesuatu istilah berubah sekalipun maksudnya sama. Nama Nabi Yusuf yang ada dalam al-Quran disebut sebagai Jusuh di Terengganu dan Joseph oleh sebagian bangsa Eropah. Nama Muhammad juga disebut disebut sebagai Mehmet di Turki dan Balkan, seperti juga Mamat kepada sebagian orang Melayu. Maka apa susahnya memahami Isa telah disebut sebagai Jesus!

Memang Kristian tidak menyatakan Jesus sebagai nabi sebagaimana muslim menyatakan Isa adalah seorang nabi. Namun perhatikan persamaan-persamaan pemahaman tentang peribadi Jesus oleh penganut Kristian dan Islam.  Mungkin catatan al-Quran tidak selari dengan pemahaman umat Kristian, tetapi  menjelaskan ada titik temunya.

Jika nama ibu Jesus disebut sebagai Maria oleh umat Kristian, maka dalam al-Quran ibu Nabi Isa ialah Maryam.  Ayat 45 surah Ali-Imran menjelaskan ibu nabi Isa. “(Ingatlah) Ketika para malaikat berkata. ‘wahai Maryam, sesungguhnya Allah menyambaikan khabar gembira kepada kamu tentang satu kalimat (firman) dari-Nya., namanya Al-Maseh Isa putra Maryam seorang terkemuka di dunia dan akhirat, dan termasuk orang-orang yang didekatkan’ (kepada Allah).”

Sekalipun secara umum kitab suci umat Kristian disebut Bible, tidak kurang pula yang menyatakan kitabnya sebagai Injil.  Malah ada yang menamakan kelompok mereka sebagai pengikut Injil.  Perkataan Injil tentulah merujuk kepada kitab nabi Isa yang memang jelas difahami oleh umat Islam. Ayat 48 surah Ali Imran, “Dan Dia mengajarkan kepadanya (Isa) kitab, hikmah, Taurat dan Injil.”

Dan yang paling utama ialah berkenaan kepercayaan bahawa Jesus mati dikayu salib. Hal ini dijelaskan oleh Allah dalam al-Quran.  Kalaulah Jesus itu bukanlah Nabi Isa, buat apa Allah menerangkan yang sebenarnya dalam ayat 157 surah An-Nisa’, “dan (Kami hukum juga) kerna ucapan mereka, ‘sesungguhnya kami telah membunuh Al-Maseh Isa putra Maryam, Rasul Allah.’ Padahal mereka tidak membunuhnya dan tidak (pula) menyalibnya, tetapi orang lain yang diserupakan sebagai Isa.  Sesungguhna mereka yang berselisih pendapat tentang (pembunuhan) Isa, selalu  dalam keraguan tentang yang dibunuh itu.  Mereka benar-benar tidak tahu (siapa yang dibunuh) melainkan  sangkaan belaka, jadi mereka tidak yakin telah membunuhnya.”

Oleh itu agama Kristian itu sebenarnya merupakan agama bid’ah.  Ajaran agama yang diada-adakan setelah ketiadaan Nabi Isa, malah menyalahi prinsip asas agama yang dibawa oleh Nabi Isa kepada kaum Yahudi.  Bid’ah ini bermaksud ‘rekaan baru dalam agama dengan tujuan untuk menambah kecintaan dan ketaatan kepada Allah’.  Mungkin akhirnya mereka berhujah bahawa tujuan mereka mengubah pemahaman agama daripada yang diajar oleh Nabi Isa semata-mata untuk menjadi manusia yang taat kepada Allah, namun apabila tatacara beragama tidak menepati yang diajarkan oleh para nabi, semua perkara baru dalam agama itu adalah kesesatan.

Contohnya, Nabi Isa tidak mengajar cara menyembah Allah dengan berkonsep kayu salib atau palang. Umat Islam boleh kata rekaan beribadah dengan menggunakan konsep kayu palang adalah bid’ah, maka itulah kesesatan. Oleh itu menjelaskan kebenaran Jesus atau Isa adalah sebagaian kerja dakwah Islam.


Kesesatan dalam beragama sangat sukar diperbetulkan kerna mereka yang terlibat sangat percaya apa yang dilakukan merupakan kebenaran agama.  Tidak mudah umat Kristian menerima hakikat bahawa Jesus tidak mati disalib. Juga sukar penganut Syiah menolak konsep imamah sebagai akidah agama. Penyembah berhala juga berkata cara ibadah mereka paling benar di sisi tuhan (kepercayaannya).  Pengamal bid’ah dalam kalangan umat Islam pun sama, walhal amalan bid’ah adalah kesesatan beragama.

Isnin, Disember 23, 2013

EMOSI rakyat sebab kos hidup, terpulang pada DAP!

PARA terakhir tulisan kolumnis Sinar Harian, Dr Ridhuan Tee Abdullah boleh dijadikan satu panduan besar kepada parti Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat (PR). Tulisannya yang diberi tajuk ‘Jangan Sakiti Hati Melayu’ menyatakan perasaan orang Melayu yang selama ini memihak kepada Umno-BN pun sudah terguris dengan kenaikan kos hidup akibat kenaikan harga barangan.



Dia mengakhiri, “Ingatan saya kepada Umno BN, jangan biarkan hati Melayu semakin terluka.  Tidak mustahil Melayu akan beralih kepada  parti ultra kiasu.  Kempen mereka sedang berjalan. Jika satu hari nanti ultra kiasu  cenderung kepada Islam, saya bimbang ketika itu Umno sudah tidak relevan lagi, kerana mereka sudah ada Pas.  Hari ini Melayu masih bersama Umno kerana tawar hati dengan Pas bersama ultra kiasu, penentang Islam.”

Zaman sudah berubah dan pemikiran manusia pun berubah.  Kenaikan barangan akibat dasar-dasar kerajaan memang menjadikan rakyat panas hati.  Manusia dalam keadaan panas hati, akan melakukan tindakan segera sekurang-kurangnya untuk melepaskan kemarahannya.  Inilah peluang besar PR untuk menawan semua pengundi yang marah dengan kenaikan kos hidup.  Berdasarkan pandangan Dr Ridhuan Tee, orang Melayu akan segera mengundi PR jika DAP yang selama ini sangat dicurigai oleh majoriti Melayu berubah kepada Islam.  Bukan semestinya sebilangan pemimpin DAP memeluk Islam, cukuplah apa agenda Pas yang selama ini tersekat akibat tembok DAP dilonggarkan, pasti Melayu (yang selama ini mengundi BN) akan mengundi PR dalam PRU-14 nanti!

DAP boleh mengubah sikapnya yang dilihat antibudaya Melayu yang menolak memakai songkok dalam majlis diraja, berubah dengan berpakaian sut Melayu.  Jika ada anggota DAP hendak memasuki masjid, hendaklah bersifat seperti pelancong yang sentiasa sabar dan senyum dengan peraturan memasuki masjid. Jangan lagi ada anggota DAP yang bertindak agresif dengan laungan azan di mana-mana pun.  Dan yang paling penting, jangan menentang secara kasar hasrat Pas melaksanakan Hudud.  Gambaran DAP nanti akan melunakkan Melayu dan memudahkan orang Melayu mengundi Pas dengan syarat.  Syaratnya kemarahan orang Melayu akibat kerugian disebabkan banjir dan kenaikan harga barangan utama akibat dasar-dasar kerajaan BN berkekalan sehingga mereka memasuki pusat pengundian pada PRU-14.

Seseorang boleh mengubah pendirian politik dengan sebungkus roti, tidak perlukan bukti ilmiah berjela-jela. Siapa yang dapat menguasai emosi pengundi, dialah yang akan berjaya dalam politik.


Tulisan Dr Ridhuan Tee juga merupakan amaran terbuka kepada kerajana BN di Putrajaya sama ada bersedia untuk terus memerintah dengan memberikan keselesaan kepada rakyat terutama Melayu atau bersiap untuk mengemaskan semua barangan di semua kementerian.

Sebenarnya ini adalah zaman sukar kepada sesiapa pun yang berkuasa, termasuk PR di negeri-negeri yang dikuasainya.  Rakyat hanya mahu tahu yang selesa, tidak ada pengorbanan apa-apa.  Salahnya mereka yang memerintah sentiasa memberikan ikan untuk dimakan, bukan memberi pancing untuk rakyat memancing ikan. DAP Selangor pun sudah faham masalahnya di Selangor!

Khamis, Disember 19, 2013

AYUH baca Sirah Nabawiyah Ar-Rahiq al-Makhtum

SEMUA ada sejarahnya. Dengan mengetahui sejarahnya, jadilah sesuatu itu sangat bernilai. Nabi yang agung Muhammad Pesuruh Allah punya sejarah hidup dan perjuangannya. Mengetahui sejarah Nabi dan perjuangannya, tidak boleh hanya dengan duduk di hadapan seorang guru memasang telinga.  Selain berguru, yang lebih banyak ialah dengan membuat penyelidikan sendiri. Maka, bacalah sejarah Nabimu!


Syaikh Shafiyyurrahman Al-Mubarakfuri menghasilkan sebuah karya sejarah Nabi dan perjuangannya yang dikira lengkap.  Selama ini, kita mungkin hanya mengetahui siri peperangan dalam sejarah Nabi bermula dengan Perang Badar, kemudian Perang Uhud, Khandak dan pembukaan Makkah.  Buku Sirah Nabawiyah ini mencatatkan lebih daripada empat atau lima perang utama yang menjadi pengetahuan utama setiap muslim.

Misalnya, selain Perang Badar yang menyaksikan 313 tentara muslim mengalahkan 1000 tentera musyrikin Quraisy, ada Perang Badar kedua selepas Perang Uhud.  Perang Badar kedua memang dijanjikan oleh Abu Sufyan selaku ketua musyrikin Makkah. Dan Nabi telah membawa tentera jauh lebih besar daripada tentara Badar pertama.  Cuma, tidak berlaku pertempuran dalam Badar kedua, sebab Abu Sufyan memilih untuk mengelak perang dan membawa sejumlah besar tenteranya pulang ke Makkah.

Mungkin sebagian besar muslim hari ini membayangkan kehidupan Baginda Nabi s.a.w. di Madinah yang aman dan lebih senang, setelah melalui kepayahan hidup di Makkah.  Oh tidak rupanya. Madinah di kelilingi kabilah-kabilah yang masih belum memeluk Islam, maka sejumlah itulah musuh-musuh Nabi dan kaum muslimin di Madinah.  Di sana Baginda Nabi memimpin sendiri gerakan-gerakan mengertak atau memerangi kabilah berkenaan.  Maka tidak hairan apabila Baginda Nabi s.a.w. sangat berharap memenangi Perang Badar untuk menjadi senjata politik Madinah, menaikkan imej negara Madinah dan menggerunkan kabilah-kabilah yang bersikap permusuhan terhadap Madinah.

Antara perang atau penyerbuan yang paling rinci ialah tindakan terhadap semua kabilah Yahudi di Madinah.  Ulah kaum Yahudi tidak sempurna juga jika tidak diseret ulah kaum munafik bumiputera Madinah. Hampir semua sikap permusuhan Yahudi, di belakangnya ada peranan kaum munafik.  Malah ada waktunya Rasulullah mengambil kira juga permohonan maaf yang diajukan oleh kaum munafik terhadap kabilah Yahudi berkenaan.

Buku Sirah Nabawiyah Ar-Rahiq al-Makhthum dimulakan dengan penulis memberi gambaran geografi jazirah Arab dan kuasa-kuasa politik di sana.  Buku setebal 864 kaca diakhiri dengan babak Sifat dan Akhlak Baginda Nabi s.a.w. melalui kaca mata para sahabatnya. 

Yang lebih istimewa buku ini ialah terdapat komentar mengenai status peristiwa atau hadis, misalnya selepas usai Perang Uhud, Rasulullah memerintahkan Ali binAbi Talib untuk mengekori pasukan Makkah.  Kebimbangan Rasulullah ialah jika pasukan Makkah yang sudah melumpuhkan tentera muslim di Uhud tidak pulang ke Makkah sebaliknya menuju ke Madinah, sedangkan semua kekuatan pertahanan Madinah sudah kucar-kacir di Uhud.  Di situ Ali memberitahu bahawa pasukan musuh menuju ke Makkah.  Peristiwa ini terus diberi komentar sebagai dhaif dengan sekian jelah hujahannya.  Inilah keistimewaan buku ini, memberi ketepatan sumber sejarah.


Bacalah, sekalipun ada orang seakan curiga kepada orang awam membaca buku agama tanpa duduk menghadap seorang guru. Bacalah, kemudian berbicaralah dengan sejujurnya.

Isnin, Disember 16, 2013

BAGAIMANA imam solat sampai lima rakaat?

IMAM solat bisa saja tersilap.  Jika dalam solat Isyak, imam tersilap dan menamatkan solatnya pada rakaat ketiga, makmum mudah faham dan menambah satu rakaat lagi. Bagaimana jika imam tersilap sehingga menambah rakaat menjadi lima rakaat? Keadaan ini berlaku walaupun tidak selalu. Namun apabila berlaku makmum akan menjadi tiga golongan.


Pertama: Makmum menamatkan solatnya, bermakna keluar daripada berjamaah sebab imam masih dalam solat.

Kedua: Makmum terus duduk dalam tahiyat akhir sementara menunggu imam menghabiskan satu rakaat  dan dua sujud sahwinya.  Apabila imam memberi salam penamat solat, maka makmum golongan ini juga memberi salam menamatkan solatnya.

Ketiga: Makmum terus mengikuti imam membuat rakaat kelima.  Makmum golongan ini juga menuruti imam membuat dua sujud sahwi. Mereka mengikuti seratus peratus pergerakan imam sehingga tamat.

Daripada kes itu jelas tampat wujud tiga pendapat. Apa pun, hukum solat mereka tetap sah.  Sah, sama ada sebagai solat sendiri atau sah dalam solat berjamaah (bersama imam).  Cuma yang bisa dibicarakan ialah manakah yang sepatutnya diambil.

Saya cenderung memilih kaedah ketiga, iaitu mengikuti imam menghabiskan satu rakaatnya yang disangka rakaat keempat (sedangkan itu rakaat kelima).

Solat berjamaah ialah solat mengikuti imam. Dalam satu hadis Baginda Nabi s.a.w. bersabda yang maksudnya, “Sesungguhnya imam itu dijadikan untuk diikuti. Maka jika dia bertakbir, maka bertakbirlah kamu. Dan jika dia ruku’, maka ruku’lah kamu. Dan jika dia sujud, maka sujudlah kamu. Dan jika dia solat dengan berdiri, maka solatlah dengan berdiri.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Ada satu lagi sabda Baginda Nabi yang diakhiri dengan, “Jika imam solat berdiri maka solatlah berdiri, dan jika imam solat secara duduk maka solatlah kamu semua secara duduk.” (Riwayat Al-Bukhari).

Dua hadis itu menjelaskan kewajiban makmum mengikuti apa saja pergerakan imam dalam solat.  Misal kata tiba-tiba imam cedera dan dia terpaksa duduk untuk sebagian solatnya (yang sepatutnya ada berdiri), maka makmum wajiblah mengikuti imam dengan duduk juga dalam semua bagian rakaat berkenaan.

Begitu juga bagi golongan yang berpendapat doa qunut dalam solat subuh itu tidak ada dalam sunah. Namun apabila imam membaca doa qunut dengan mengangkat tangan, maka makmum berkenaan wajib juga mengangkat tangan untuk doa qunutnya.  Semua ini tidak lain kerna menuruti hadis ‘makmum wajib menuruti imam’.

Ada satu lagi hadis nabi yang bisa diguna untuk menguatkan hujah bahawa makmum diminta mengikuti imam. Misalnya solat tarawih. Banyak juga orang berpendirian bahawa solat malam atau tarawih (Ramadan) itu maksimumnya 11 rakaat. Namun apabila mereka menjadi makmum kepada imam yang melakukan 23 rakaat, sangat bagus mengikuti imam sampai 23 rakaat.

Baginda Nabi s.a.w. mengatakan (maksudnya): “Siapa yang solat bersama imam sampai ia (imam) selesai, maka ditulis untuknya pahala qiyam satu malam penuh.” (Riwayat an-Nasa’i dan at-Tirmidzi, Syeikh al-Albani dalam al-Irwa’ hadis no 447 mengatakan bahawa hadis ini sahih).

Mungkin pihak lain mempunyai hujah untuk menolak kaedah ketiga (sentiasa menuruti imam).  Terpulanglah pada pendirian dan pemikiran masing-masing, yang utama ialah kita kena faham bahawa setiap amal ibadah mestilah diketahui dalil atau hujahnya. Pilihlah mana dalil atau hujah yang kuat, iaitu yang paling menghampiri al-Qur’an dan Sunah Nabi s.a.w.


w.a.

Rabu, Disember 11, 2013

SEBUAH masjid bernama Masjid Muhammad Abdul Wahab

SEPATUTNYA sekarang sudah ada sebuah masjid yang dinamakan Masjid Muhammad Abdul Wahab.  Jika tidak ada negeri yang sanggup menamakan salah satu masjid yang bakal dibina, sepatutnya negeri Perlis mengambil inisiatif berkenaan.  Kalau masjid bereka bentuk tradisi Cina untuk membuka minda kaum Cina terhadap Islam, maka nama masjid Muhammad Abdul Wahab juga untuk membuka minda Melayu terhadap tokoh yang dimusuhi tanpa sebab-musabab!
Soalan: (17 Jun 2012)
Saya hendak bertanya tentang isu wahabi.
Jawapan Ustaz Fathul Bari Mat Jahya
Isu wahabi ini seperti cerita hantu “Jangan Pandang Belakang”. Tidak ada apa pun di belakang tetapi berasa sahaja seperti ada sesuatu. Ia sebenarnya ibarat satu hantu yang cuba ditakut-takutkan orang dengannya. Perkataan wahabi itu disandarkan pada nama Asy-Syaikh Muhammad bin Abdul Wahhab At-Tamimi rhm.
Asy-Syaikh Muhammad bin Abdul Wahhab At-Tamimi rhm ini apa sejarah dan apa ceritanya? Beliau boleh dikatakan sebagai bapa kemerdekaan Saudi di mana hasil kerjasama beliau dengan Su’ud telah berjaya membentuk negara Saudi dengan menjadikan mazhab Hanbali sebagai mazhab utama dalam negara tersebut. Mazhab Hanbali ialah sandaran kepada Imam Ahmad bin Hanbal.
Setelah berjaya membentuk sebuah negara Saudi maka diletakkanlah mazhab Hanbali sebagai mazhab dalam negara Saudi sehingga ke hari ini. Muhammad bin Abdul Wahhab banyak menulis dan tulisan-tulisannya adalah tentang akidah, anti-syirik, anti-sihir, anti-tangkal, dan perkara-perkara yang mencacatkan akidah paling banyak yang ditulis. Antara tulisannya yang terkenal luas tersebar seperti Kitabut Tauhid, dan Ushulus Tsalatsah (Tiga dasar agama) yang dipetik daripada hadis Abdullah ibn Mas’ud RA,
من رضي بالله ربا وبالإسلام دينا وبمحمد نبيا وجبت له الجنة                                                                                
Maksudnya: “Barangsiapa yang redha Allah sebagai Tuhannya, Islam sebagai agamanya dan Muhammad sebagai Nabi, maka layaklah baginya Syurga.”(riwayat Imam Muslim)
Daripada itu beliau mengarang kitab Ushulus Tsalatsah (Tiga Landasan Utama) yang membahaskan bagaimana mengenal Allah, Rasul, dan Islam. Beliau juga menulis Kasyfu Asy-Syubuhat (Pembongkaran Syubhat-syubhat) yang membongkar kristianisasi dan triniti, tentang hak-hak wanita, memfokus juga pada isu-isu dalaman akidah dan sebagainya.
Syaikh Muhammad bin Abdul Wahhab ikon perpaduan di Arab Saudi
Beliau memiliki ramai musuh kerana apabila dibentuk negara Saudi sudah pasti berlaku banyak pertembungan dan peperangan, termasuk juga peperangan di antara ahli mazhab. Beliau bermazhab Hanbali, ada yang lain bermazhab Syafi’i, Hanafi dan Maliki. Di empat penjuru ka’bah mereka berpecah kepada 4 jamaah solat mengikut mazhab masing-masing. Syaikh Muhammad bin Abdul Wahhab melihat semua jemaah ini perlu disatukan dan menetapkan mazhab Hanbali sebagai mazhab rasmi negara. Sama seperti kita di Malaysia bermazhab Syafi’i.
Antara projek utama beliau ialah merobohkan kubur yang dibina lebih tinggi daripada yang asas, bukan membongkar kubur. Asas dalam hadis Nabi SAW, tinggi kubur hanya sejengkal daripada tanah dan diletakkan pada kepala kubur itu seketul batu sahaja sebagai tanda. Tetapi pada zaman itu kubur-kubur dihias. Sedangkan Nabi SAW telah mengutuskan Ali bin Abi Thalib RA dan Ali bin Abi Thalib mengutus Abul Hayyaj Al-Asadi untuk merobohkan mana-mana kubur yang tingginya melebihi sejengkal.
Maka Muhammad bin Abdul Wahab yang memahami hadis ini merobohkan kubur yang lebih tinggi. Orang yang tidak berpuas hati seperti golongan penyembah dan pemuja kubur menuduh beliau sebagai merobohkan kubur, walhal beliau bukan membongkar kubur ikut suka.
Beliau juga menyeru kepada mentaati pemerintah Islam yang sah, kerana itu beliau mempertahankan kerajaan Su’ud. Jadi disebabkan hal ini orang menjadi takut. Mereka menghentam dan mengeluarkan kata-kata yang keji dan dusta terhadap Muhammad bin Abdul Wahhab adalah juga kerana isu politik, selain daripada isu akidah.
Isu akidah adalah satu isu serius. Khususnya berlaku pertembungan antara golongan sufi dan Muhammad bin Abdul Wahab. Golongan sufi berpegang kuat dengan amalan seperti tahlil, nisfu sya’ban, Maulidurrasul, dan sebagainya. Muhammad bin Abdul Wahab tidak memperjuangkan isu-isu ini kerana penulisan beliau banyak menyentuh isu akidah. Namun pendekatan kerajaan Saudi pada hari ini mengambil langkah membahaskan isu bid’ah, isu hukum beramal dengan hadis lemah.
Memahami definisi bid’ah 
Sekarang kita bertengkar banyak isu-isu kecil berpunca daripada tidak selesainya takrifan apa itu bid’ah dan isu berhukum dengan hadis lemah adakah dibolehkan atau tidak. Jika diselesaikan dua isu ini, banyak isu lain akan selesai. Masalahnya sekarang takrif bid’ah hendak ikut takrif siapa?
Ada yang mengatakan hendak mengambil takrifan Imam Syafi’i. Baik, apa takrifan Imam Syafi’i tentang isu bid’ah?
“Bid’ah itu ada dua, apa yang bertepatan dengan as-sunnah itulah bid’ah yang terpuji, apa yang bercanggah dengan sunnah itulah bid’ah yang tercela.”
Ada yang mengatakan ingin mengambil takrifan bid’ah Imam Asy-Syathibi. Apa kata Imam Asy-Syathibi?
طريقة في الدين مخترعة تضاهي الشرعية يقصد بالسلوك عليها المبالغة في التعبد لله سبحانه
“Bid’ah itu adalah jalan yang direka cipta di dalam agama, penciptanya menganggap apa yang diciptanya itu sesuai dengan syariat, tujuan mengamalkannya untuk berlebihan dalam mengabdikan diri kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala.”
Ada yang berkata mahu mengambil takrifan Imam Al-Izz Abdis Salam yang mengkategorikan bid’ah kepadalima; wajib, sunat, makruh, haram, harus. Ada yang berkata hendak mengambil takrif Imam Nawawi, Ibnu Hajar, As-Suyuthi, dan lain-lain. Selagi isu ini tidak selesai nescaya banyak isu lain yang juga tidak akan selesai.
Walaupun kita berselisih, berbeza pendapat dan pandangan, janganlah sampai membawa kepada perpecahan. Perselisihan hendaklah diluruskan dengan etika dan adab, hormat menghormati antara satu dengan yang lain, barulah boleh hidup dalam harmoni. Perselisihan adalah perkara fitrah, Nabi sudah menyebutnya di dalam hadis, maksudnya:
“Barangsiapa yang hidup selepas kewafatanku akan melihat perselisihan yang banyak.” (riwayat Imam Abu Daud)
Kita berselisih dalam berpakaian, makanan, pilihan kasut, kenderaan, pilihan isteri, suami, begitu juga dalam agama ada juga yang kita berselisih. Ia tidak dapat dielakkan. Cuma hendaklah kita menggunakan kaedah yang betul agar dapat mengelakkan perpecahan, sebab semua perpecahan bermula daripada perselisihan, tetapi bukan semua perselisihan membawa kepada perpecahan.
Mengurus perselisihan agar tidak menjadi perpecahan
Bagaimana kita hendak menguruskan perselisihan antaranya adalah dengan cara hormat menghormati. Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM) pernah merobohkan kubur di Pulau Besar. Adakah JAIM wahabi kerana merobohkan kubur? Muhammad bin Abdul Wahab juga membuat perkara yang sama.
JAIS pernah menangkap Syiah. Gerakan Muhammad bin Abdul Wahab, gerakan Saudi yang dikatakan wahabi pada hari ini mereka melawan syiah habis-habisan. Syiah sangat membenci wahabi. Jadi adakah JAIS wahabi? Oleh itu janganlah kita mudah memberi label apabila melihat pihak lain menyamai tindakan di dalam beberapa perkara, melabelkan wahabi dan sebagainya. Ini semua cerita-cerita hantu.
Seperti yang saya katakan tadi, perselisihan adalah perselisihan. Bagaimana kita hendak meluruskan agar tidak membawa kepada perpecahan kerana perpecahan adalah suatu yang dibenci.

Sabtu, Disember 07, 2013

CACI-maki, hina, pukul, bunuh...imej baru muslim?

ADA pemuda dipukul hingga mati dalam masjid disebabkan dia mencuri wang tabung masjid. Ini memang berita. Sebenarnya sebelum ini pun sudah banyak berita pencopet dompet atau pencuri dibalasah oran yang marah.  Memang separuh mati jadinya. Pemuda yang mati dalam masjid dibelasah oleh siapa?  Sukar untuk dipercayai bahawa yang memukulnya ialah ahli jamaah solat subuh.  Orang yang bersusah payah melawan tidur dan mengharung kesejukan pagi untuk mendapat keredaan Allah di masjid menjadi hilang akal?  Seperti tidak mungkin.

Pemuda mati, ada empat disiasat di bawah Seksyen 302 Kanun Kesiksaan

Apakah golongan yang kerap ke masjid atau bertitel orang agama dianggap sebaik-baik manusia dalam masyarakat?  Saya pernah beranggapan demikian. Dalam budaya Melayu pun, orang agama berpangkat Imam, Bilal dan Ustaz merupakan antara ikon utama selain bomoh dan Penghulu.  Hari ini dengan adanya internet dan orang boleh menyerlahkan suaranya, terdedah juga sebagian perangai buruk yang dinamakan orang agama.

Masyarakat kita sebenarnya sangat sensitif dan mudah tersinggung.  Tersinggung ini biasa, tetapi menjadi marah kemudian memaki-hamun, lalu memukul orang yang dibenci memang menjadi masalah.  Dalam sistem demokrasi memang dibenarkan perbedaan pendapat dalam banyak hal.  Agama ini satu, itupun tidak dapat dibebaskan daripada mempunyai pelbagai tafsiran. 


Berlapang dada?  Orang yang menyuruh pihak lain berlapang dada pun tidak tahu berlapang dada. Ini ada beberapa contoh sikap agaresif orang agama yang lebih menyusahkan masyarakat, sebab dia membawa imej agama tetapi perwatakannya tidak boleh dijadikan ikutan umat.

'ustaz' yang suka memfitnah

kalau 'ustaz' boleh mencarut?

ayat orang agama

mujur saya dalam internet, kalau jumpa memang saya dipukulnya

Jadi fikirlah sendiri....

Khamis, Disember 05, 2013

SAMPAI dikata Ustaz Khinzir, tarbiyah mana?

HENDAK dikata apa lagi, Ustaz Kazim tidak mahu menjadi barisan pemimpin Umno. Dia tidak menjangka ditawarkan jawatan Majlis Tertinggi dan tidak pula sepantas kilat menolaknya.  Namun cukuplah dalam waktu yang singkat, antara pengumuman penawaran kepada Ustaz Kazim telah mendedahkan hati budi sebagian muslim terhadap muslim yang lain.





Barangkali Allah hendak menduga keimanan orang yang telah diberi gelaran ustaz, yang sangat dihormati oleh orang-orang Melayu.  Di situlah Sang Ustaz tersipu-sipu malu dengan mereka-reka cerita untuk memburukkan seseorang.

Barangkali Allah hendak menduga pengakuan mereka yang mengaku telah beriman dan hidup mati berjuang di jalan Allah, memberitahu sekian banyak orang bahawa dirinya berada dalam bahtera penyelamat.  Mereka tidak terlepas daripada gagal menyembunyikan sikap taksub kepada kabilah, kedengkian dan kebencian yang bersarang dalam hati.

Barangkali Allah hendak menjelaskan bahawa kita yang telah mendakwa sebagai muslim dan berharap orang lain mengikuti jalan kita sebaga muslim mestilah menuruti ajaran al-Quran dan Sunah.  Barangkali Allah hendak memberitahu kita yang selama ini kita perasan sendiri dan cepat bersangka buruk, dan malanglah sangka buruk itu disangka satu perjuangan Islam.

Ayat Allah ke-12 dalam surah al-Hujurat: “Wahai orang-orang beriman, jauhilah banyak buruk sangka, sungguh sebagian buruk sangka itu dosa dan jangan kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan jangan antara kamu menggunjing (mengumpat) sebagian yang lain. (hingga akhir ayat).”

Akidah dan ibadah tidak menjadi milik mana-mana puak atau kabilah. Semoga kita terselamat daripada belitan syaitan yang menjadikan kesalahan kita sebagai amal makruf di sisi Allah.

w.a.

Ahad, Disember 01, 2013

PARTI Islam setelah konsert rock metal...

PARTI Islam Se-Malaysia (Pas) menarik untuk disorot, dijadikan objek bualan.  Bukanlah sejarah kehebatannya dalam politik, tetapi jenama dan perjuangannya yang meletakkan Islam.  Opps, bukan sahaja Islam dijadikan subjek, malah secara jelas dalam perlembagaan parti dinyatakan parti bepandukan al-Quran dan Hadis (Sunah).  Parti lawan Pas, Umno juga mendakwa parti Islam kerna dalam perlembagaannya dinyatakan ‘parti memperjuangkan Islam’.


Oleh itu orang yang berjiwa Islam atau bercita-cita melihat Islam dilaksana dalam semua ruang lingkup kehidupan, pastilah melihat Pas sebagai wadahnya.  Tambahan pula sepanjang perjuangan politiknya, Pas begitu vokal dalam membuktikan Umno hanya sebuah parti yang dianggotai orang Melayu. Bagi Pas Melayu jauh untuk dikaitkan dengan Islam.  Tidak hairan Pas berjaya menarik sejumlah orang yang berjiwa Islam, maksudnya yang keberatan melakukan kemaksiatan dan menyukai amalan agama.

Sebab itulah kerap sekali ahli, pendukung dan penyokong Pas meletakkan dasar dan ucapan para pemimpin parti sama seperti penetapan hukum agama. Pada tahun 1980-an dahulu, biasa saja apa yang dikatakan oleh pemimpin Pas sebagai satu hukum agama.  Mudahnya dengan konsep kepemimpinan ulama, peranan Dewan Ulamanya, Majlis Syuranya serta kewujudan jawatan Mursyidul Am sangat berjaya membentuk pemikiran orang bahawa apa yang dibawa oleh Pas adalah hukum agama.

Jika Haji Hadi Awang (waktu itu Naib Presiden Pas) berkata Pas mahu menghapuskan Hak-hak Istimewa Orang Melayu dalam Perlembagaan (1983) dengan alasan Islam tidak boleh membeda-bedakan antara Melayu dan bukan Melayu, tidak ada ahli Pas yang hampir semuanya Melayu membantahnya.  Kemudian apabila keluar ‘Amanat Haji Hadi’ yang menolak Perlembagaan Persekutuan (dikatakan perlembagaan penjajah), semua patuh.  Sampai ke tahap kalau berlawan dengan Umno yang didakwa mempertahankan Perlembagaan penjajah kafir, ditakdir mati, maka matinya mati Islam, anak muda Pas mana yang sanggup melepaskan ‘mati syahid’ (maksudnya mereka melawan Umno bermati-matian).  Kalau para pemimpin Pas memberi fatwa musik, konsert, hiburan dan sekutunya sebagai kerja ‘lagha’ atau maksiat kepada Allah telah dihazam dengan baik.  Sehingga ada pengulas pun memuji mudahnya perjuangan pas menanam kesetiaan kepada parti sebab apa yang menjadi hukum dalam agama juga menjadi hukum dalam Pas.

Kiranya Muktamar tahun 2013 yang baru boleh dijadikan satu titik tolak besar kepada Pas dan perjuangannya. Atas dasar Pas Untuk Semua dan mahu parti diterima semua golongan masyarakat khasnya anak muda, dalam Muktamar tahun ini diadakan satu konsert kumpulan rock.  Musiknya keras dan gayanya tentulah ‘sengit’.  Pelakunya tentulah berpakaian ketat seluar jeans lusuh dan berambut panjang.  Walhal sebelumnya pada bulan Ogos 2013 Pemuda Pas membuat bantahan keras Konsert Metalica kumpulan rock dari Amerika. Alasannya ialah music rock bukan budaya hiburan yang sesuai.  Kalaulah tidak kerana Pemuda Pas menerima hukum bahawa musik dan hiburan itu melalaikan umat daripada mengabdi kepada Allah, tentulah mereka ‘tak hingin’ membantah 100 paratus.

Maka November 2013 titik tolak baru.  Selepas ini Pas tidak akan membantah apa-apa jenis hiburan.  Dahulu zaman Amanat Haji Hadi jadi ‘akidah’ jangan sebutlah bab hiburan rock, musik dalam radio pun haram! Tambahan pula seorang ustaz yang sangat top sekarang sudah menjadi bintang filem pula. Kelak mesti gambarnya akan muncul dalam majalah Mangga dan digosipkan pula dalam ruang hiburan TV3.

Dalam situasi Pas yang sudah boleh mengundi orang bukan Islam sebagai pemimpin, menerima Perlembagaan Malaysia, melupakan Amanat Haji Hadi, menganjurkan pula konsert rock dan hiburan bermusik, Pas masih menuduh parti lawannya ‘menolak Islam’. Cukup menarik sebab pengikut tegarnya masih melihat ahli-ahli Umno sebagai menolak Islam atau munafik.

Pas berhak mengubah dasar atau pendekatannya. Saya pun tak nak salahkan.  Sepanjang perjuangan politiknya Pas senantiasa menekankan perjuangan hukum Islam. Sama ada zaman anti konsert rock/hiburan atau zaman menganjurkan konsert rock/hiburan orang akan melihat itulah sebenarnya hukum halal-haram Islam.  Maksudnya, orang awam akan faham hukum agama berubah-ubah, bukannya kekal seperti dalam kitab fikah.  Jadi orang ramai juga akan mendakwa, pada masa akan datang hukum juga akan berlainan.

Jumaat, November 29, 2013

SITI Aishah hamba komunis dan novel Anwar Ridhwan

SEKONYONG-konyong ada cerita timbul berkaitan dengan pejuang komunis dari Malaysia di luar negara. Siti Aishah binti Abdul Wahab, 69 tahun dikesan menjadi hamba kepada satu keluarga di Britain.  Lalu dibongkar kisahnya sewaktu muda menjadi komunis dan berhijrah ke luar negara untuk mengamalkan ideologinya serta aktif dalam perjuangan komunisme.  Menurut Ketua Polis Negara, wanita itu memang menjadi buruan polis pada tahun 1970-an.


Sebelumnya saya baru tamat membaca novel Penyeberang Sempadan karya Sasterawan Negara Anwar Ridhwan.  Setelah tamat membaca novel berkenaan, seakan mudah saya memahami bagaimana wanita Melayu yang lahir daripada keluarga desa, beragama Islam sampai ke Britain semata-mata kerna perjuangan komunisme.

Dalam Penyeberang Sempadan, Anwar Ridhwan mengemukakan watak lelaki Melayu kelahiran sebuah desa di Perak.  Kuay, lelaki itu terdidik sebagai orang yang beragama sebagaimana anak-anak Melayu yang lain.  Kematian ayahnya di tangan penjajah British menyebabkan dendamnya kepada British membara.  Dendamnya membawa dirinya ke Pahang untuk menyertai perjuangan politik radikal antipenjajah British, API.  Oleh kerna API cenderung kiri atau sosialis, mudah saja anggotanya diresapi fahaman komunis.  Anwar menggunakan seorang watak lelaki dari Jawa untuk mengubah pemikiran kiri Kuay kepada komunisme. 

Kuay menjadi buruan British kerna keaktifannya bersama gerombolan-gerombolan anggota Parti Komunis Malaya.  Kerna diyakini Kuay seorang anak muda yang kuat perjuanga komunisnya, parti telah menghantarnya ke China untuk meggaji komunisme dengan lebih mendalam. Bertahun-tahun di China, kemudian dia behijrah ke Soviet Union juga dalam rangka perjuangan komunisme.

Dari Soviet Union, Kuay menjadi salah seorang delegasi komunis kuasa besar itu untuk satu persidangan komunis antar bangsa di Mesir. Di negara Gamal Abdel Naseer itu dia dicolek oleh ejen Amerika dan di bawa ke negara kepala demokrasi. Tujuan Amerika mencoleknya  dan dibawa ke sana supaya Kuay melihat kejayaan demokrasi-kapitalis.  Inilah kerja Perang Dingin antar Amerika dengan blok Komunis. Lalu Kuay menganut pula demokrasi-kapitalis.  Sehinggalah Kuay diketemukan dengan seorang perempuan Palestin di Amerika. Kedua-duanya pindah pula ke Jordan. Di Jordan, dengan bantuan perempuan Palestin itu, Kuay menemui dirinya yang dahulu hilang, iaitu Islam. Tak lama Kuay menukar ideologinya kepada Islam pula. Di Timur Tengah itulah Kuay ditahan oleh pihak berkuasa Arab Saudi atas kerjasma dengan pihak keselamatan Malaysia.

Oleh kerna Kuay sudah jelas pendiriannya membuang komunisme dan memilih ideologi Islam yang juga menjadi amalan biasa dalam sistem bernegara di Malaysia, maka Kuay dibenarkan pulang ke Malaysia bersama isterinya, perempuan Palestin itu.

Siti Aishah juga penyeberang sempadan, tetapi kita masih tidak jelas apakah ideologinya sekarang. Komunisme sudah ambruk dan manjadi simpanan di museum, dan Siti Aishah pula menjadi hamba.  Sangat ironis kepada seorang pejuang komunis yang berjuang menghapuskan kasta dan kapitalis, akhir hidupnya menjadi hamba pada saat saudara-saudaranya di Malaysia menikmati kemakmuran dan kesenangan hidup.


Harap-harap Siti Aishah dapat diselamatkan, dibawa pulang untuk mengakhiri hidup sebagai wanita muslimah.  Semoga akhir hayatnya dia menikmati iman, dan dengan itu kepayahan sepanjang hidup dapat Allah ganti dengan yang sebaiknya di akhirat kelak.

Isnin, November 25, 2013

KATAKAN Facebook dan Twitter itu bid'ah!

SEORANG bergelar ustaz, penulis buku agama dan penceramah tetap beberapa buah masjid memberi contoh bid’ah sebagai ‘memakai baju kemeja’ sebab Baginda Nabi s.a.w. tidak memakai baju kemeja.  Sebelumnya dalam catatan di media sosial, dia menyindir orang yang prihatin masalah sunah dan bid’ah dengan meminta pencinta sunah tidak menggunakan komputer sebab alatan ini adalah bid’ah, tidak digunakan oleh  Baginda Nabi s.a.w. Tentulah Facebook dan Twitter juga bid’ah!


Mungkin saja memang itulah pemahaman dia mengenai bid’ah, atau dia sengaja bergurau mengenai contoh-contoh bid’ah.  Dalam beberapa perkara mungkar seperti khurafat dan syirik, mudah saja orang berwatak agama menerimanya.  Lihat saja nasib adat ‘mandi safar’ yang dahulu popular di Melaka dan sedikit kawasan lain. Hari ini Mandi Safar sudah dikuburkan sebab golongan agama memberi maksud perbuatan itu sebagai khurafat.  Lihat juga amalan membawa makanan ke kubur orang berilmu (mungkin ulama atau wali), sudah tiada lagi kerna kritikan ulama.

Bid’ah itu apa?

Dalam satu hadis, daripada Jabir bin Abdullah mengatakan yang Baginda Nabi s.a.w. bersabda (maksudnya), “Sesungguhnya sebaik-baik ucapan ialah kitabullah (al-Quran) dan sebaik-baik petunjuk ialah petunjuk Muhammad (as-Sunah).  Seburuk-buruk perkara adalah yang diada-adakan (bid’ah) dan setiap yang diada-adakan adalah sesat.” (Riwayat Muslim).

Dalam hadis lain, menurut Irbadh bin Sariyah (panjang hadisnya, diambil seperuh bahagian hujung) ….Sesiapa di antara kamu hidup setelah ketiadaanku, dia akan meilhat perselisihan yang banyak.  Oleh itu, berpegang teguhlah kamu dengan sunahku dan sunah khulafa ar-Rasyidun yang mendapat petunjuk.  Gigitlah ia (sunah) dengan geraham (iaitu berpegang dengan kuat). Hendaklah kamu menjauhi perkara-perkara yang baru atau , kerna setiap perkara baru adalah bid’ah dan bid’ah itu sesat.” (Riwayat al-Bukhari)

 Nampak macam betul baju kemeja dan komputer sebagai bid’ah. Bukan itu saja yang baru,  tak terkira banyaknya.  Sesatkah memakai baju kemeja dan menggunakan komputer? Akan terhukum di neraka pula?

Kata Imam As-Syatibi, “(Bid’ah ialah) jalan yang direka dalam agama yang menyerupai syariah (peraturan agama).  Tujuan mengamalkannya adalah untuk berlebihan dalam mengabdi kepada Allah.” (Kitab al-I’tisom).

Kata Imam Jauhari, “Adapun bid’ah perkara baru dalam agama setelah sempurna agama itu” (Umar Hashim, Apakah Anda Termasuk Golongan Ahlus Sunah Wal Jamaah, 1982)

Mengapa Imam Syatibi dan Jauhari mengkhususkan makna bid’ah dalam perkara agama, bukan hal pakaian, kenderaan dan kelengkapan hidup lain?  Adakah dia bergurau dalam memberikan maksud bid’ah? Tidak!  Baginda Nabi s.a.w. memberi maksud bid’ah begitu sebab membandingkan maksud hadis nabi s.a.w. “Kamu lebih tahu hal-ehwal dunia kamu.” (Riwayat Muslim) dan “Jika sesuatu perkara itu termasuk urusan keduniaan kamu maka uruslah.  Jika ia merupakan urusan agama kamu, maka rujuklah kepadaku.” (Riwayat Ibn Majah).

Keduniaan seperti pakaian dan alat komunikasi sentiasa berubah-ubah.  Perkara ini termasuk keduniaan yang Baginda Nabi s.a.w. menyatakan ‘…termasuk urusan keduniaan kamu maka uruslah.”  Pemikiran kreatif dan inovatif menyebabkan berlakunya rekaan dalam 1001 barangan. Ini kepandaian manusia di semua zaman dan tempat. Uruslah hal dunia ini. Ini bukan hal agama.  Kalau hal agama, rujuk kepada Baginda Nabi s.a.w. maksudnya lihatlah sunah Baginda Nabi s.a.w.

Oleh kerna bid’ah itu melingkari urusan agama (akidah dan ibadah khusus), maka sangat susah hendak menghilangkannya. Bukan mudah menukar sikap para pengamal bid’ah sedangkan selama ini cara itulah mereka bertaqarub (mendekatkan diri) kepada Allah.  Ketua-ketua mereka orang berserban, berjanggut dan mulutnya senantiasa menyebut kalimah mulia.  Katakan saja mereka solat Subuh empat rakaat, penambahan dua rakaat sekalipun mereka mendakwa sangat berhasil mendekat diri kepada Allah pada hari yang dingin, itulah bid’ah dan kesesatan!

Membaca al-Quran masih ibadah khusus dan sunah.  Baginda Nabi s.a.w. menyebut supaya baca al-Quran di rumah, tidak menjadikan rumah sepi seperti kuburan. Namun jika menentapkan ayat atau surahnya pada waktu-waktu yang dikhaskan sedangkan tidak ada contoh daripada sunah Nabi s.a.w., itulah bid’ah.  Mengapa begitu?  Kita solat wajib membaca surah al-Fatihah.  Al-Fatihah adalah satu surah dalam al-Quran, dan Sunah Nabi memberi petunjuk sebagai bacaan wajib dalam setiap rakaat solat.  Itulah sunah Nabi sebab ada contoh daripada Nabi s.a.w.

Yang kita pilih beberapa surah, dengan beberapa ayat  al-Quran tertentu lalu dijadikan satu modul (misalnya Tahlil Arwah) dan modul ini ditetapkan waktu penggunaannya (penetapan waktu, seperti waktu solat), ini bermakna modul Tahlil ini sudah menjadi satu ibadah khusus.  Ini rekaan atau perkara baru yang muncul setelah kewafatan Baginda Nabi s.a.w.   Oleh kerna kelihatan seperti ibadah yang benar, dan dilaksanakan dalam suasana yang masih emosional (maksudnya masa sedih hari kematian), maka mudahlah berakar sehingga hal itu disangka amal ibadah yang pernah ditunjukkan oleh Junjungan Besar Nabi Muhammad s.a.w.

Mudahkah meninggalkan Tahlilan ini? Tidak!  Orang akan berhujah semula, “ingat jenazah itu bangkai kambing, dah tanam tak ada majlis apa-apa?” Atau, “Selama ini ustaz yang memimpin kenduri-kenduri arwah ini, tak mungkin mereka yang berilmu menyalahi sunah.”  Lagi pula, setiap majlis itu kemudian ada jamuan yang enak.  Bukan mudah meninggalkan keenakan hidup yang dirasakan sudah berada di atas jalan agama.  ….walaupun sebenarnya tidak menuruti sunah Nabi s.a.w.


w.a. 

Rabu, November 20, 2013

MANA ada orang tolak jawatan dan pangkat tinggi

ADA orang sampai bosan memegang jawatan Yang Dipertua PIBG sebuah sekolah. Tapi ada juga yang seperti kemaruk hendak jawatan itu. Jawatan-jawatan pentadbiran dan politik, sangat digilai orang.  Tengok dalam pemilihan parti politik atau pilihan raya, punyalah banyak orang bercita-cita hendak mencapainya.  Kalau menjadi Wakil Rakyat menyebabkan dirinya semakin kehilangan harta, tidak ada siapa hendak jadi Wakil Rakyat.  Kalau menjadi ketua bahagian dalam parti politik memaksa dia mengorbankan masa, tenaga dan harta tanpa ada pulangan yang lumayan, tidak ada siapa yang akan bertanding merebut jawatan itu.

foto hanya hiasan, tiada kena-mengena dengan rencana ini

Jadi fahamlah mengapa orang mahukan jawatan.  Dalam pekerjaan pun, pegawai tergila-gila mahu pangkat yang tinggi. Pangkat tinggi maknanya gajinya lagi tinggi. Kalau pangkat semakin tinggi, tetapi gajinya semajin rendah, sumpah tidak ada yang mahu.  Jadi sekali lagi, fahamlah mengapa orang mahukan jawatan. Cakap dengan jawatan itu mahu berkhidmat dan mengabdi kepada masyarakat…, itu bagi sedap mulutlah. Tak kan dia nak cakap, ‘dengan jawatan ini saya akan menjadi kaya dan berkuasa besar’. Mampus!

Nabi s.a.w. ada berpesan kepada kita bab meminta jawatan.  Selalunya, jawatan ialah pekerjaan.  Pekerjaan itu ada ganjaran atau upahnya.

"Daripada Abdul Rahman bin Samurah r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda kepadanya: ”Wahai Abdul Rahman bin Samurah jangan engkau meminta jawatan pemimpin. Sebab jika ia diserahkan kepadamu kerana permintaanmu maka ia akan diserahkan bulat–bulat kepadamu. Sebaliknya jika ia diserahkan kepadamu tanpa permintaanmu maka engkau akan diberikan pertolongan dalam melaksanakan tugasmu. (Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim).

Kita agak-agak sahaja ya…

Pertama:  Jika kita meminta jawatan berkenaan, mestilah kita sudah membayangkan upah, ganjaran atau kebaikan-kebaikan peribadi apabila menjawatnya.  Dengan semua ganjaran itu, semakin mudah kehidupan kita sekeluarga.  Walau bagaimanapun, sebagai manusia tentulah ada kelemahan atau silapnya.  Sebenarnya dengan kelemahan atau kesilapan itu, kita boleh diturunkan daripada jawatam itu.  Agak-agaklah ya…, adakah kita dengan rela hati mengakui salah atau lemah diri yang menyebabkan kita kehilangan jawatan itu?  Atau mungkin kita akan membuat helah, ‘cover’ sana-sini, putar cakap asalkan semuanya nampak cantik. Agaknya apa ya?

Kedua:  Jika kita tidak meminta jawatan berkenaan, dan ditawarkan pula oleh orang lain.  Kita pula memang tidak mahu berjawatan itu walaupun sedar ada ganjaran dengan kedudukan itu.  Jika kita terpaksa juga menerima jawatan itu kemudian terjadi kesilapan besar dalam kerja itu, agak-agaklah, adakah kita akan membuat tipu helah dan ‘cover’ sana-sini untuk menyelamatkan diri daripada dikenakan tindakan?  Ada orang kata, dia akan rela hati melepaskan jawatan atau kalau dipecat dia akan senyum puas.


Aganya, sebab itulah baginda nabi s.a.w. bersabda seperti di atas.  Namun kebanyakan kita memang meminta jawatan itu dan ini.  Memang Tuhan akan menguji kita dalam bab ini. Gagal atau berjaya?

Selasa, November 19, 2013

BERHENTI politikkan hukum hudud, Prof Agus

oleh: Prof Mohamad Agus Yusoff

Apabila saya menyatakan hudud tidak boleh dilaksanakan tanpa persetujuan kerajaan pusat, beberapa rakan fb memberi pandangan balas. Ada yang tanpa memahami lebih lanjut menuduh saya menolak dan menentang hudud. Nauzubillah.

Saya tidak menolak dan menentang hudud. Saya katakan, hudud tidak boleh dilaksanakan tanpa kelulusan parlimen, yakni tanpa kerjasama dari kerajaan pusat. Itu yang saya tulis.

Betul, agama adalah bidang kuasa negeri, tetapi Seksyen 2 Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (Akta 355) menyatakan “apa-apa kesalahan yang boleh dihukum penjara selama tempoh melebihi tiga tahun atau denda melebihi lima ribu ringgit atau sebatan melebihi enam kali atau apa-apa gabungan hukuman-hukuman tersebut” adalah di bawah bidang kuasa kerajaan pusat.

Akta 355 adalah akta yang digubal di parlimen, maka negeri tidak boleh melebihi kuasa ini kerana sebarang percanggahan dengan undang-undang pusat, dengan sendirinya kuasa negeri terbatal setakat yang bercanggah itu (Perkara 75 Perlembagaan Persekutuan).

Justeru negeri mempunyai kuasa yang terbatas, maka saya nyatakan cukuplah politikkan hukum hudud ini. Jika PAS betul-betul hendakkan hudud ini dilaksanakan, carilah penyelesaian undang-undang atau politik, bukannya dengan cara PAS dan UMNO saling bercakaran di media dan di pentas ceramah.

Saya pada awalnya tidak mahu menyentuh tentang hal ini, tetapi melihat kepada banyaknya kesan negatif kepada hukum hudud itu sendiri jika penjelasan tidak dibuat, akhirnya saya muncul memberikan pandangan. Ini kerana saya melihat ramai rakyat yang keliru dengan pelbagai pandangan dari pakar dan pemimpin politik yang saling bercanggah. Saya sedih dengan keadaan ini dan sebab itulah saya menyeru supaya kita berhentilah mempolitikkan hudud, sebaliknya carilah kaedah sesuai untuk membolehkan hudud ini dilaksanakan.

Lalu, apakah kaedahnya? Ada lima sahaja yang hendak saya katakan di sini.


Pertama, cabar Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 di mahkamah untuk mendapat satu keputusan autoritatif sama ada ia sah sebagai undang-undang atau sebaliknya.

Kedua, bagi negeri Kelantan khususnya, minta kerajaan pusat memberi kebenaran supaya Enakmen Hudud Jenayah II Kelantan 1993 dilaksanakan mengikut peruntukan Perkara 76(1)(c).

Ketiga, mana-mana ahli parlimen yang hendak melaksanakan hukum ini, bentanglah rang undang-undang persendirian meminta kelulusan parlimen untuk melaksanakan hukum ini di seluruh persekutuan atau mana-mana negeri yang dimaksudkan.

Keempat, bentangkan usul supaya Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 dimansuhkan atau dipinda.

Kelima, PAS dan UMNO yang ahli parlimennya adalah orang Islam (campur dengan ahli parlimen Islam dari Sarawak) perlu duduk semeja dan berunding untuk mencari penyelesaian terbaik kepada cara untuk merealisasikan hasrat untuk melaksanakan hukum hudud ini. Tapi bolehkah PAS dan UMNO berunding dan bersatu?

Atas hujah di ataslah, saya katakan jika semua pihak tidak bersedia untuk melakukan salah satu dari lima yang saya sebutkan, maka cukuplah dipolitikkan hukum hudud ini. Menyatakan cukuplah politikkan hukum hudud ini bukanlah bermaksud saya menolak hudud.

Sabtu, November 16, 2013

HUDUD: Pas jadi seperti Umno pula.....

DIPENDEKAN cerita, sekali lagi pihak yang berwewenang melaksanakan hokum hudud menyatakan siap sedia.  Ketua Hakim Syri’ie Kelantan mengatakan pihaknya sudah siap sedia menerima kes untuk diadili menggunakan hokum hudud yang sejak puluhan tahun menjadi cita-cita Parti Islam di Malaysia. Allah sudah memberi peluang kepada Pas memegang kerajaan negeri.  Bab agama Islam adalah hak kerajaan negeri. Negerinya pun Kelantan, yang majority besarnya muslim. Malah di sana dikatakan negeri Serambi Makkah. Gelaran ini menggambarkan penduduknya yang mestilah lebih mencintai agama.  Memang sepatutnya sudah lama hudud yang dinamakan Kanun Jenayah Syariah II 1993 itu diguna pakai.

Harakahdaily 13 Nov 2013

Utusan Malaysia 13 Nov 2013

Sejak dahulu saya menjadi penyokong semua peraturan Islam dilaksanakan. Melaksanakan ajaran al-Quran dan Sunah dalam ibadah yang membuang bid’ah pun saya sokong. Tidak ada sebab untuk menolak hudud yang menggantikan sebagian undang-undang jenayah Barat .

Pada 13 November lalu, Ketua Hakim Syar’ei Kelantan sekali lagi menyatakan iltizamnya.  Berita ini menjadi tajuk utama Utusan Melayu.  Atas sebab-sebab tertentu, Utusan menjadikan berita utamanya. Namun akhbar Harakahdaiy (akhbar milik Pas dalam talian) tidak sedikit pun menyiarkannya.  Menjadi persoalan besar apabila Harakahdaily yang menjadi media parti Islam itu tidak memberi satu berita pun kepada iltizam pelaksanaan hudud sedangkan itulah tujuan besar Pas sejak diterajui golongan ulama.

Apa sudah jadi? Kemungkinan pertama ialah Harakahdaily tidak lagi mendokong aspirasi pelaksanaan hudud.  Oleh itu apa berita mengenai pelaksanaan hudud di Malaysia tidak lagi perlu disebarkan kepada umum.

Kemungkinan kedua, Pas sendiri sudah tidak mahu melaksanakan hudud.  Oleh itu berita iltizam melaksanakan hudud dinilai sama seperti para pemimpin Umno pada zaman hudud dikanunkan dahulu. Mudahnya sikap pemimpin Umno yang septikal terhadap hudud tahun 1990-an, sekarang sikap itu dianut oleh pemimpin Pas juga.

Menambah hairan ialah sikap kerajaan Kelantan yang melepaskan pula masalah kekurangan hakim syar’ie kepada urusan kehakiman.  Pelik sangat. Sepatutnya kerajaan negeri segera menyambut hal itu dengan menyatakan akan menambah bilangan hakim supaya hudud dapat dilaksanakan dengan segera.  Kerja melantik seseorang ke jawatan berkenaan bukan kerja hakim, tetapi kerja kerajaan negeri. Ini kerja perlantikan ke perjawatan awam negeri.  Kalau hendak dikata perjawatan di bawah kuasa Tuanku Sultan, adakah kerajaan negeri hendak membiarkan masalah tidak cukup hakim sehingga hudud tidak dapat dilaksanakan. Yang membayar gaji hakim syar’ie adalah kerajaan negeri.


Sayang seribu kali sayang. Dahulu begitu susah-payah mahu mengkanunkan hudud. Allah sudah beri kuasa dalam kerajaan. Kini Allah beri lagi peluang besar dengan kesediaan jentera kehakiman. Sayanglah jika dibiarkan begitu saja.

Rabu, November 13, 2013

KAUM Muda, adakah nenek-moyang kami tidak Islam?

Kaum Muda dalam buku sejarah di sekolah
DAHULU semasa saya remaja sering diajak berbicara oleh rakan-rakan yang lebih dewasa mengenai perlunya kembali kepada ajaran al-Quran dan hadis nabi. Dalam usrah-usrah kami yang baru mengenali Islam ditekankan pentingnya ajaran al-Quran dan hadis atau sunah untuk menyelesaikan masalah umat Islam di negara kita.

Dalam sejarah sudah ada gerakan Kaum Muda atau Gerakan Islah yang mahu orang-orang Melayu kembali kepada ajaran al-Quran dan Sunah, demi membina kemajuan bangsa.  Mudahnya, kerna tidak mengamalkan ajaran al-Quran dan Sunah, maka orang Melayu yang sudah beratus-ratus tahun beragama Islam masih mundur.

Bangsa Melayu paling miskin dibandingkan dengan bangsa Eropah dan Cina.  Bangsa Cina yang asalnya pendatang, menjadi buruh pada akhir kurun ke-19 sudah mengalahkan bangsa Melayu.  Bangsa Melayu ketinggalan dalam serba-serbi baik pemilikan harta atau ekonomi, kekuasaan politik termasuk pendidikan.  Di situlah munculkan golongan yang kenali sebagai Kaum Muda, menyeru orang Melayu mengamalkan ajaran Islam sebenar supaya dapat maju seperti bangsa-bangsa lain. Itu pada awal abad ke-20.

Oleh kerna Islam bukan sahaja ada dalam lapangan politik, ekonomi dan sosial, maka hal ibadah pun termasuk dalam seruan Kaum Muda kembali kepada ajaran al-Quran dan Sunah.  Bukan sahaja gesaan Kaum Muda agar orang Melayu pergi ke sekolah Inggeris, belajar Bahasa Inggeris, Matematik dan Sains Pertanian seperti bangsa Eropah dilawan oleh golongan ulama yang berfikiran kampungan, malah seruan meninggalkan kerja bid’ah, khurafat dan syirik juga menjadi debat agama pula.

Berapa banyak dulu yang terhasut dalam pemikiran kampungan atas nama agama, tidak boleh ke sekolah Inggeris kerna itu sekolah Kristian.  Anak-anak perempuan juga masih dibesarkan hanya untuk dijadikan isteri. Di situlah Kaum Muda membuka madrasah di Pulau Pinang, Melaka dan Singapura untuk menampung seruan anak perempuan belajar agama dalam sistem moden, bukan sistem pondok.

Yang dinamakan ulama kampungan bagai tidak dapat menyekat pemikiran moden dalam pendidikan, tetapi mereka berjaya menahan kemaraan pemikiran benar dalam beramal ibadah.  Kuasa pentadbiran agama di negeri yang beraja berjaya menahan reformasi ibadah, iaitu ibadah yang tulen hanya bersandarkan al-Quran dan sunah nabi.  Sebab itulah sampai hari ini isu yang dibangkitkan untuk melawan seruan kembali kepada al-Quran dan sunah nabi dalam ibadah berjaya dilawan dengan ayat-ayat yang emosional.

Hari ini orang Melayu sudah berfikiran maju dalam semua hal, menepati anjuran al-Quran dan sunah. Namun dalam politik, British telah memasang perangkap besi yang kukuh sehingga orang Melayu sanggup bertelagah atas nama demokrasi yang diwariskan British. Masalah baru apabila seruan supaya orang Melayu bersatu dalam politik dikatakan seruan ‘mengampu pemerintah’ dan digambarkan betapa hina bersikap demikian.  Berhujahlah dengan ayat al-Quran dan hadis yang sahih pun, tidak dapat melenturkan kecintaan kepada kepuakan parti politik.


Sementara di sisi lain, kerja memburukkan seruan kepada al-Quran dan sunah dalam ibadah tetap teguh.  Sangat mudah memanipulasi emosi masyarakat Melayu apabila kenduri-kenduri arwahnya didakwa tidak berasal daripada sunah nabi. Bukan soal mahu berhujah dengan wahyu dan sunah demi kebenaran ibadah, orang Melayu cukup disuap dengan emosi melulu.  Dalam bab ini, tidak mudah menawarkan amal ibadah menuruti sunah, cukuplah warisan nenek moyang.  Mereka bertanya kembali, ‘apakah nenek-moyang kami tidak Islam?’ Ayat itu sudah cukup menarik sokongan melawan arus seruan kepada sunah nabi s.a.w.

Ahad, November 03, 2013

LAGI wanita bukan Islam tak bertudung masuk masjid

DUA peristiwa yang sama, tetapi dilayan dengan dua perkara yang berbeda. Orang bukan Islam berada dalam sebuah rumah Allah, masjid atau surau. Pertama, seorang ahli politik Parti Tindakan Demokratik (DAP) bukan Islam dan tidak memakai tudung kepala dinilai sebagai mencemar kesucian sebuah surau.  Kedua, sepasang suami isteri bukan Islam (perempuan itu tidak bertudung) diterima sebagai tetamu dan tidak menjadi bualan besar dalam media.

Cara tokoh DAP ini menjadi isu besar dalam politik
Panjanglah ulasannya terhadap ahli DAP itu yang berada dalam dewan solat, dan tidak ada pandangan negatif pun terhadap ibu kepada Firdaus Wong Wai Hung.  Jawabannya mudah, itulah akibat berkawan baik dan bermusuh.

DAP bermusuh dengan parti pemerintah, maka semua tindakan ahlinya tidak mudah diterima sebagai betul sekalipun niat dan kerja mereka betul.  Ibu bapa Firdaus Wong tidak dalam permusuhan politik dengan mana-mana pihak, maka niat dan tindakannya memasuki masjid diterima dengan aman.

Ibu bapa Firdaus Wong mendengar ceramah anaknya

Firdaus Wong sudah menjadi pendakwah Islam

Kesimpulan awalnya, untuk mengelak daripada dipanjangkan cerita yang bukan-bukan janganlah bermusuh-musuhan.  Tanpa bermusuhan atau berkasih-sayang banyak perkara yang biasa saja atau sukar boleh dijalankan dengan baik.

Baru-baru ini Exco Negeri Selangor berkaitan hal Islam membuat taklimat ringkas di sebuah masjid di Sabak Bernam.  Sebagai pemimpin Pas Selangor dan seorang ulama tentulah sikap dan cita-cita mendaulatkan peraturan Islam mengatasi perkara lain.  Beliau ada mengatakan akan membuat peraturan etika pakaian wanita Islam di Selangor.  Mudahnya, dengan adanya etika yang dijadikan enakmen (perlu kelulusan Dewan Undangan Negeri), wanita Islam di Selangor tidak boleh lagi berpakaian sendat sebagaimana sekarang. Exco berkenaan menyatakan lebih kurang begini, “kita kena mengampu untuk mendapatkan kelulusan etika pakaian ini.”

Beliau sedar, sekutu politik Pas di Selangor tidak mudah menerima prinsip pakaian Islam sekalipun hanya dikenakan terhadap penduduk muslim.  Untuk menjayakan misi dan mengelak kontroversi, maka beliau menggunakan pendekatan ‘mengampu’ atau bersahabat baik yang lebih daripada kebiasaannya.  Dengan bersahabat baik atau kasih-sayang inilah maka perkara besar yang asalnya rumit akan berjaya dilaksanakan.


Jika sesiapa mempunyai misi besar dalam Islam, carilah sahabat sebanyak mungkin dan kurangkanlah permusuhan.  Ingat, Islam ini asalnya dagang (terasing) dan akan datang pun dagang juga. Yang mahukan Islam ini minoriti, maka bersahabatlah dengan sesiapa yang dapat menjayakan misi Islam.