Pengikut

Selasa, September 29, 2009

MARI beribadah di jalan raya

SABAN tahun musim perayaan idulfitri angka kematian di jalan raya memang tinggi antara 250 hingga 270 jiwa. Untuk musim terbaru pun angkanya 261 kematian dan kebanyakan yang maut itu adalah penunggang dan pembonceng motorsikal. Untuk rekod juga majoriti yang maut dalam tempoh dua minggu ini ialah orang Melayu beragama Islam.

Sejak lama hasil kajian mendapati punca terbesar kemalangan maut ini kerana sikap pengguna kenderaan di jalan raya. Lantaran itu saban tahun juga pasukan polis (PDRM) melaksanakan Operasi Sikap atau Ops Sikap. Dalam operasi ini banyaklah saman dikeluarkan untuk memberi peringatan, amaran dan denda kepada pesalah-pesalah trafik itu.

Persoalan yang tidak terjawab: Bilakah masalah kematian di jalan raya kerana sikap pengguna dapat dihentikan? Tidak ada siapa dapat menjawabnya kerana umum mengetahui bahawa kelakuan para pemandu dan penunggang kenderaan ini masih sukar untuk disiumankan. Sekalipun ancaman maut sentiasa terbuka luas, para pemandu memang berstatus ‘berani mati’.

Cuba anda menjadi pemandu ‘jujur’ terhadap undang-undang jalan raya. Anda akan mendapati seperti ketinggalan dan sangat hina kerana sering dipintas beratus-ratus kali dalam perjalanan jauh. Anda berasa seperti sangat lama berada dalam giliran kerana banyak kenderaan akan menyusuri apa saja ruang untuk maju dan mendahului semua kenderaan yang berbaris.

Kemudian perhatikan anak-anak muda Melayu Islam menunggang motorsikalnya. Lebih baik anda mengalah dan memberi ruang kepada terjahan motorsikalnya supaya umurnya sempat mencecah 40-an. Moga-moga selepas usia itu kegilaannya mempamer aksi maut berkendur. Secara tidak langsung anda membantu keluarga mereka agar terus senang iaitu tidak bersedih dengan kematian anak jantannya yang sangat diharap sumbangannya.

Mengapa keburukan ini berlaku? Jawabnya tidak ingat hari akhirat atau mati. Dalam alquran banyak nian Allah menawarkan sesuatu kepada manusia dengan satu syarat ‘kalau benar-benar beriman kepada Allah dan hari akhirat’. Sangat sedikit yang mahu benar-benar merasakan saat kematiannya sudah dekat di tenggorokan. Maka sangat sedikitlah pengguna jalan raya yang berwaspada untuk mengelak kematian mendadak itu. Sejahat-jahat manusia, kalau tahu usianya akan berakhir, pasti kelakuannya menjadi syahdu dan sangat mengharap Tuhan membalas dengan kebaikan. Perhatikan orang yang pasti akan menghadapi hukuman mati, yang menghidap sakit AIDS dan barah (kanser). Mereka tahu saatnya akan menghadap Tuhan kian hampir, maka kelakuannya tidaklah seganas pelumba haram di jalan raya!

Selain itu tidak banyak yang mengerti dan tulus bahawa kepatuhan terhadap peraturan jalan raya bererti kepatuhan kepada perintah Allah. Dalam surah an-Nisaa ayat 59, Allah memerintahkan supaya orang beriman taat kepada ulil amri (pemerintah). Arahan-arahan pemerintah ialah melalui undang-undangnya. Dan undang-undang jalan raya merupakan arahan ulil amri. Namun sedikit banget yang faham dan menghayati kepatuhan terhadap undang-undang ini bererti kepatuhan terhadap Allah. Oleh itu sedikit jugalah yang merasakan dalam menggunakan jalan raya sama seperti melakukan ibadah kepada Allah. Ini bermakna juga sedikit banget yang bertertib di jalan raya. Yah, maka patut benar jalan raya seperti menjadi medan melanggar arahan Allah, mendurhakai Maha Pencipta.

Maka begitulah keadaannya jalan raya ini, antara keperluan dalam hidup sebagai medan beribadah kepada Allah dan juga tempat mendurhakai Allah. Untunglah yang sadar. Kalau begitu jangan peduli mereka yang tidak mendapat hidayah di jalan raya, terus menjadi pengguna yang berakhlak kerana itulah perintah Allah.

Khamis, September 24, 2009

"IMEJ agama apa yang kita mahu?"


oleh: Norhayati Kaprawi
Sebagai seorang Islam, saya tertanya-tanya wajah Islam bagaimanakah yang Malaysia mahukan? Negara Islam, Islam madani, Islam hadhari atau Islam 'hududi'? Apapun jenamanya, tentu yang kita mahukan adalah Islam yang adil, rahmah, berihsan, penyayang, mesra kepada orang perempuan, prihatin terhadap orang yang kurang bernasib baik dan Islam yang sentiasa bersangka baik pada manusia.

Akan tetapi, cara mahkamah syariah di Malaysia menangani kes Kartika Sari Dewi Shukarno (foto) tidak mencerminkan Islam yang kita impikan itu. Tambah malang lagi apabila ada orang Islam dan pemimpin-pemimpin yang mengaku memperjuangkan Islam bersorak gembira dengan hukuman keras yang dijatuhkan terhadap model sambilan itu.

Selama ini, ulama dan pemimpin Islam begitu petah dan rancak sekali bila berbicara tentang keadilan dalam Islam. Namun, apabila timbul masalah sebenar dalam masyarakat, nampaknya ramai yang kelam-kabut dan teraba-raba mencari sinar keadilan itu.

Kelihatan sukar sekali mereka menterjemahkan konsep adil itu dalam menangani realiti kehidupan masyarakat. Sesungguhnya, ini adalah kesalahan pertama Kartika dan beliau telah pun mengaku bersalah. Maka, mengapa dia dikenakan hukuman maksimum? Adakah lebih berat sesuatu hukuman itu, maka semakin Islamlah ia?

Bandingkan kesalahan Kartika yang tidak memudaratkan sesiapa pun dengan kesalahan mat-mat rempit dan peragut-peragut yang menjejaskan keselamatan orang ramai dan telah menyebabkan kematian. Dan juga dosa Kartika dengan dosa bapa-bapa tidak bertanggungjawab yang tidak membayar nafkah sara hidup anak-anaknya.

Selepas hukuman dijatuhkan, Kartika terus membayar denda RM5,000 yang dikenakan tanpa banyak soal. Justeru, adakah adil, berhikmah dan berihsan apabila mahkamah kemudiannya menambah lagi hukuman penjara tujuh hari di penjara Kajang?

Adakah orang-orang yang selama ini mengaku memperjuangkan agama Allah dan menegakkan negara Islam mahukan Islam yang sadis, keras dan tidak berihsan? Lupakah mereka tentang Umar yang berihsan sekali dan tidak menghukum seseorang yang mencuri akibat kemiskinan.

Lupakah mereka tentang pesanan Allah: "Maka barangsiapa yang bertaubat sesudah melakukan kejahatan itu, dan memperbaiki diri, maka sesungguhnya Allah menerima taubatnya. Sesungguhnya Allah Maha pengampun lagi Maha Penyayang." (Al-Maaidah: 39)Malah, banyak lagi ayat Al-Qur’an yang memberikan peringatan yang sama seperti An-Nahl: 119, Al An’aam: 54, dan An Nahl: 125.

Patutkah Jabatan Agama Negeri Pahang yang telah memasukkan Kartika ke dalam van untuk dibawa ke penjara Kajang, menukar fikiran dengan tiba-tiba dan memulangkannya semula ke rumahnya? Kemudian, ahli majlis mesyuarat kerajaan Pahang Datuk Mohd Sahfri Abdul Aziz mengeluarkan kenyataan bahawa Kartika akan disebat selepas bulan Ramadan pula.

Apakah layak Kartika dilayan seperti haiwan sarkas yang dimasukkan ke dalam sangkar, dilepaskan dan ditangkap semula sesuka hati? Umat Islam harus jujur bertanya pada sanubari diri di bulan Ramadhan yang mulia dan penuh rahmah ini – adil dan setimpalkah hukuman serta layanan tidak berperikemanusiaan ini ke atas Kartika?
Norhayati Kaprawi, aktivis wanita Muslim, pernah bertugas pengurus program Sisters in Islam (SIS) selama empat tahun. Penulis juga aktif bersama Inisiatif Pencalonan Wanita (WCI)

BUKU: Hamka dan alam Minangkabau

HAMKA, nama besar ulama dari Minangkabau Sumatera Barat yang tidak menerima pendidikan formal tetapi diiktiraf sebagai intelektual Nusantara khasnya Indonesia dan Malaysia. Umum tahu benar, Profesor Dr Buya Hamka sebagai ulama juga pengarang roman. Selain menghasilkan 10 jilid Tafsir al-Azhar, karya roman seperti Merantau ke Deli dan Tenggelamnya Kapal Van Der Wicjk merupakan kritikan sosial terhadap adat Perpatih di Minangkabau.

Saya menemukan semula buku ilmiah terbuka kritrikan Hamka terhadap Adat Perpatih yang ditulis pada tahun 1963. Buku bertajuk ‘Islam & Adat Minangkabau’ terbitan Pustaka Dini, Shah Alam (2006) mengupas secara rinci dan terbuka mengenai adat turun-temurun di Minangkabau mengharungi perubahan zaman. Sekalipun penulis ini mengkritik adat berkenaan, namun tetap mempertahankan kedudukan adat tersebut sebagai sesuai pada zaman adat itu menggemilangkan daerah Minangkabau.

Beliau kemudian mengakui sendiri sebagai seorang pewaris penting adat (mamak) akhirnya mesti berbangga dengan keunikan adapt Minangkabau sekalipun menolak secara total konsep matriaarchat, iaitu penyebelahan harta dan keturunan ke sebelah ibu. Hamka menyenaraikan sekian banyak nama besar sejak kurun ke-17 orang Minangkabau yang gagah di luar Minangkabau termasuk dalam Kesultanan Brunei dan Sulu kerana masalah adat Minangkabau di wilayah Sumatera Barat itu. Semua diaspora Minangkabau itu sebenarnya utuh dengan ciri Minangkabau sekalipun tidak mahu kembali ke daerah asal.

Buku setebal 356 muka surat ini sangat sesuai dibaca oleh masyarakat di luar alam Minangkabau untuk mengetahui prinsip-prinsip asas adat Minangkabau dan sejarah perubahan masyarakatnya. Komentar dan kritikan adil Hamka terhadap adat ini menjadikan pembacanya juga menerima pengetahuan perjalanan adat berkenaan dengan adil, mengurangkan prejudis atau sangkaan buruk.

Kepada warga Malaysia, wajib juga membaca buku ini kerana kewujudan masyarakat beradat Minangkabau di Negeri Sembilan sebenarnya tidak jauh berbeda dengan kecintaan masyarakat Minangkabau di Pagarruyung terhadap adat Minangkabau. Untuk kes ini, Hamka melihat generasi muda masyarakat Adat Minangkabau di Negeri Sembilan (tahun 1960-an) sedang menghadapi dilema seperti masyarakat adat di Pagarruyung Sumetera Barat.

Adat tetap adapt dan tidak mungkin terhapus, namun kesesuaian terpaksa dilakukan kerana masyarakat kian berpendidikan tinggi dan terbuka pemikirannya. Inilah yang sedang berlaku dalam Adat Minangkabau.

Rabu, September 23, 2009

MENGAPA idulfitri hari bersedih?

ALLAHU Akbar, Allahu akbar, Allahu akbar. Allah maha besar! Salam idulfitri tahun 1430 hijriah. Idulfitri adalah hari kemenangan setelah menempuh badai percubaan selama sebulan pada Ramadan. Kemenangan ini tentulah dirayakan dengan suasana gembira dan meriah. Pada zaman Rasulullah, ada sahabat-sahabat yang bergendang merayakan idulfitri. Janganlah bersedih pada hari ini.

Sekalipun gesaan bergembira, masyarakat kita melayan perasan melankolik. Kerana budaya balik kampung atau mudik untuk bertemu dan bermesra dengan kaum keluarga sanak saudara, maka emosi mengatasi akal yang disaran oleh sunah Nabi. Banyaklah acara emosi bersedih-sedihan bermula dengan gema takbir yang mendayu-dayu bagai baru kehilangan kekasih tersayang. Takbir idulfitri ini (termasuk iduladha) sudah diset lagunya yang meruntun dan melemahkan perasaan pada hari kemenangan dan kegembiraan. Aneh sekali kerana takbir asasnya satu laungan besar tanda kemenangan dan kegagahan. Menyebut ‘Allah maha besar’ berulang kali sambil menangis, aduh gawat.

Khutbah yang saya dengar terbaru ini pun isinya banyak mengajak khalayak menghimbau kenangan lama dan sedih di celah-celah kehidupan. Maka pak khatib yang berkhutbah pun jadi emosional, menangis di mimbar! Khutbah yang wajib membangkitkan semangat tinggi dengan laungan takbir sudah menjadi pentas drama air mata. Apa ini?

Kesedihan yang tidak dapat dielak pada idulfitri ialah menerima kematian mendadak. Di tanah air kita ini yang punya 27 juta jiwa, dalam tempoh dua minggu perayaan ini boleh dijangka dengan kematian angkara kecelakaan jalan raya sekurang-kurangnya 270 jiwa. Hal ini bermakna dalam suasana idulfitri, sehari Malaysia menerima korban jalan raya 19 orang, tidak termasuk yang menderita parah di rumah-rumah sakit. Tidak harus menyalahkan takdir Allah kerana tingkah laku di jalanan ini bikinan manusia sendiri.

Pemerintah sudah menyiapkan segala undang-undang atau hukum untuk kebaikan pengguna jalan raya, maka wajiblah mentaati semua itu. Banyak yang ingkar undang-undang ini walhal kepatuhan terhadapnya merupakan perkara yang diwajibkan Allah dalam al-Quran surah An-Nisaa’ ayat 59. Maka selama mentaati undang-undang jalan raya (yang diusahakan pemerintah kerana diberi wewenang oleh Allah), maka selama itu menjadi ibadah di sisi-Nya. Kemudian siapa yang ingkar undang-undang jalan raya ini, dia pun ingkar perintah Allah!

Kemudian menjadi satu penerimaan umum, jika di negara-negara miskin Afrika banyak penduduknya mati kerana kurang makan, di Malaysia banyak penduduknya mati kerana terlebih makan. Sebut saja penyakit kerana terlebih makan seperti sakit jantung, kencing manis (diabetes) dan darah tinggi, semua itu gara-gara serakah melahap makanan. Hari raya juga bagaikan pesta makanan yang cukup untuk memulakan atau membekalkan darjat tiga jenis penyakit berkenaan. Terimalah begitu jika memang kebanyakan muslim malas untuk beraktiviti jasmani berbanding kaum tionghua yang bukan muslim. Aneh, sepatutnya yang muslim sangat prihatin hal kesihatan. Ini satu tanda ilmu wajib difahami dan diamalkan, bukan sekadar mendoa agar Allah menyelamatkan diri daripada mara bahaya.

Justeru, Islam menganjurkan supaya berpuasa enam hari yang boleh dimulakan pada dua Syawal. Saran ini untuk mengimbangi keserakahan dalam banyak hal pada hari yang disambut sangat meriah. Jelas, Islam tetap memberi imbangan yang adil dalam meminta penganutnya bergembia ria.

Khamis, September 17, 2009

AMALAN Sunah pada idulfitri

Oleh Mohd Yaakub bin Mohd Yunus
(Artikel ini diringkaskan dari buku MENYAMBUT RAMADAN & AIDILFITRI MENURUT SUNNAH RASULULLAH S.A.W. terbitan Karya Bestari)

Islam adalah satu-satunya agama yang diredhai oleh Allah serta agama paling sempurna. Firman Allah S.W.T:

"Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu dan Aku telah cukupkan nikmat-Ku kepadamu, dan Aku telah redha Islam itu menjadi agamamu." - Surah al-Maaidah: 3.

Kesempurnaan Islam itu terserlah apabila ia mampu menangani segala permasalahan manusia secara menyeluruh. Islam telah membicarakan isu-isu bersifat global seperti sistem ekonomi, sistem pemerintahan malah ia juga membicarakan sekecil-kecil perkaraseperti adab masuk ke tandas dan beristinjak. Oleh itu, tidak hairanlah sekiranya Islam juga telah memberikan garis panduan berkaitan tatacara menyambut hari-hari kebesarannya seperti hari raya Aidilfitri ini. Adalah penting bagi kita untuk sentiasa menjadikan al-Quran dan sunnah sebagai petunjuk dalam mengendalikan upacara sambutan Aidilfitri kerana inilah masa untuk kita semua membuktikan bahawa kita benar-benar telah menjadi seorang insan yang bertakwa setelah melalui bulan Ramadan kerana padanya terdapat ibadah puasa yang berupaya membentuk golongan muttaqin(orang yang bertakwa). Justeru itu, ada baiknya sekiranya kita mengetahui apakah amalan-amalan yang telah diajar oleh Rasulullah s.a.w sempena menyambutketibaan hari lebaran Aidilfitri ini.

Bertakbir.

Bertakbir pada tarikh 1 Syawal bersempena Aidilfitri merupakan suatu amalan yang disyariatkan. Takbir pada hari Aidilfitri bermula ketika terlihatnya hilal (anak bulan) dan berakhir setelah selesainya kemuncak hari raya, iaitu ketika imam selesai berkhutbah. Firman Allah S.W.T:

"Supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), supaya kamu membesarkan Allah (dengan bertakbir) kerana telah memberi petunjuk-Nya kepada kamu dan supaya kamu bersyukur." – Surah al-Baqarah:185.

Adalah juga disunnahkan untuk kita bertakbir disepanjang perjalanan dari rumah kita menuju ke masjid untu menunaikan solat Aidilfitri. Menurut Syeikh Muhammad Nasiruddin al-Albani r.h:

"Mengenai syariat bertakbir (pada hari raya Aidilfitri) yang perlu dilakukan oleh kaum muslimin ialah bertakbir dengan suara lantang ketika dalam perjalanan menuju ke tempat solat walaupun kebanyakan umat Islam mula memandang remeh sunnah ini." – RujukKitab Meneladani Rasulullah S.a.w Dalam Berhari Raya, karya Syeikh Ali Hassan bin Ali al-Halabi al-Atsari, ms. 32

Bertakbir sejak mula keluar dari rumah bertujuan menyerlahkan syiar Islam di setiap pelusuk jalan yang dilalui ketika menuju ke tempat solat.

Lafaz ucapan selamat pada hari raya Aidilfitri.

Majoriti amalan umat Islam di Malaysia akan mengucapkan antara satu sama lain pada hari lebaran dengan ucapan ‘Selamat Hari Raya Aidil Fitri, Maaf Zahir dan Batin’. Namun, apa yang lebih bertepatan dengan amalan para salafussoleh dalam meneladani sunnah Nabi s.a.w adalah sebagaimana yang diceritakan oleh al-Hafiz Ibn Hajar al-'Asqalani r.h yang dinukilkan daripada Jubair bin Nufair r.a katanya:

“Apabila para sahabat Rasulullah s.a.w bertemu di hari raya, sebahagian mereka mengucapkan kepada yang lain ‘taqabbalullah minna waminka’ (Semoga Allah menerimaamalan kami dan amalanmu).” – Rujuk Fath al-Bari, al-Hafiz Ibn Hajar al-'Asqalani, , jil. 5, ms. 270-271. Menurut beliau hadis ini berstatus hasan.


Meneruskan qiamullail.

Jika sepanjang bulan Ramadan kita telah bersungguh-sungguh menghidupkan malam kita dengan pelbagai ibadah terutamanya solat qiyam Ramadan (solat tarawih), ia seharusnya diteruskan juga pada hari-hari berikutnya dengan mengerjakan solat tahajjud. Saranan ini tidak bermaksud mengkhususkan pada malam Aidilfitri untuk dikerjakan qiamullail. Apa yang cuba ditekankan di sini adalah semangat mengerjakan qiyam Ramadan (solat tarawih) haruslah diteruskan dengan mengerjakan qiamullail pada hari-hari berikutnyasesudah bulan Ramadan.

Mandi pada pagi hari raya.

Disunnahkan mandi di pagi hari raya sebagaimana mandi wajib, iaitu sebelum berangkat menuju ke tempat perlaksanaan solat Aidilfitri. Ali bin Abi Thalib r.a pernah ditanya mengenai mandi. Adakah diharuskan mandi setiap hari? Beliau menjawab:

"Tidak harus melakukannya. Namun, mandi yang diharuskan ialah mandi pada hari Jumaat, hari Arafah, hari Aidiladha dan Aidilfitri." - Hadis riwayat Imam Syafie di dalam Musnad al-Syafi’i, jil. 1, ms. 118-119.

Makan sebelum solat Aidilfitri.

Disunnahkan kaum muslimin menjamah makanan sebelum berangkat menunaikan solat Aidilfitri. Perbuatan ini bertujuan menutup segala andaian bahawa dibenarkan berpuasa pada hari raya. Menurut al-Muhallab r.h:

"Mengenai hikmah menjamah makanan sebelum mengerjakan solat hari raya adalah agar seseorang tidak berpendapat bahawa dia boleh berpuasa sehingga solat hari raya Aidilfitri dilaksanakan. Seolah-olah Rasulullah s.a.w ingin menutup prasangka semacam ini." - Rujuk Fath al-Bari, jil. 5, ms. 272.

Kebiasaannya, Rasulullah s.a.w akan memakan kurma dalam jumlah yang ganjil pada pagi hari raya. Namun, tidak bermakna umat Islam perlu menyediakan buah kurma untuk dimakan pada pagi hari raya Aidilfitri. Mereka bebas memakan apa sahaja. Tetapi, mengikut sunnah itu lebih baik daripada menyanggahinya. Sedangkan, sunnah itu termasuk perkara tauqifi (tidak boleh dipersoalkan). Anas bin Malik r.a berkata:

“Rasulullah s.a.w tidak akan pergi ke tempat solat pada pagi Aidilfitri sebelum memakan beberapa biji kurma.” Murajja’ bin Raja’ berkata: Ubaidillah menceritakan kepadaku bahawa Anas r.a berkata: Rasulullah s.a.w memakannya dalam jumlah yang ganjil.” - Hadis riwayat al-Bukhari di dalam Sahihnya, no: 953.

Namun, jika tidak memiliki kurma maka dibolehkan untuk mengisi perut dengan makanan lain terutamanya makanan yang manis-manis seperti madu. Sekiranya tidak ada makanan sama sekali, memadai dengan hanya meminum air.

Memakai pakaian yang indah.

Disunnahkan kaum muslimin menghiaskan diri dengan pakaian yang indah-indah pada hari raya. Imam Syafier.h berkata:

"Aku lebih menyukai seseorang memakai pakaian terbaik yang dimilikinya pada hari-hari raya, iaitu pada hari Jumaat, dua hari raya (Aidiladha dan Aidilfitri) dan tempat diadakan majlis (seperti majlis perkahwinan). Dia hendaklah memakai baju yang bersih dan memakai wangi-wangian." – Rujuk Ringkasan Kitab Al-Umm, Imam al-Syafi’I, jil. 1, ms. 327.

Bagi kaum wanita pula walaupun disunnahkan memakai pakaian yang terbaik, namun mereka hendaklah menghindari dari memakai pakaian yang bercorak-corak serta perhiasan yang berlebih-lebihan sehingga menarik perhatian golongan lelaki. Bagi golongan kanak-kanak pula, Imam Syafie r.h menambah:

"Mengenai golongan kanak-kanak pula, mereka boleh memakai pakaian paling bagus yang dimilikinya, baik lelaki mahupun perempuan dan mereka juga boleh memakaiperhiasan emas atau apa sahaja perhiasan." – Rujuk Ringkasan Kitab al-Umm, Imam Syafie, jil. 1, ms. 327.

Semoga di pagi hari raya kita akan memilih pakaian yang terbaik serta paling mahal mengikut kemampuan masing-masing menuju ke tempat solat hari raya. Disunnahkan juga bagi kaum lelaki memakai wangi-wangian tetapi tidak disunnahkan kepada kaumwanita. Sabda Rasulullah s.a.w:

"Mana-mana wanita yang memakai wangian lalu dia melintas di hadapan lelaki supaya mereka dapat menghidu kewangiannya, dia adalah penzina." - Hadis riwayat al-Nasaai di dalam Sunannya. no: 5036.

Namun begitu bukanlah bermakna kaum wanita harus membiarkan dirinya berbau busuk. Islam adalah agama yang menitik-beratkan kebersihan serta kesihatan diri. Dibenarkan bagi wanita untuk memakai wangian yang keharuman sekadar untuk menjaga dirinya dari berbau busuk dan tidak sehingga menarik perhatian orang di sekelilingnya. Haruman-haruman yang kuat dan boleh menaikkan nafsu berahi hanyalah khusus untuk suaminya.

• Berjalan kaki menuju tempat dikerjakan solat hari raya.

Umat Islam dianjurkan berjalan kaki menuju ke tempat solat Aidilfitri jika tidak keberatan. Ali bin Abi Thalib r.a:

"Termasuk sunnah, iaitu engkau berjalan kaki menuju ke tempat solat hari raya dan memakan sesuatu sebelum berangkat." - Hadis riwayat al-Tirmizi di dalam Sunannya, no: 487.

Namun begitu bagi yang sesiapa yang perlu menggunakan kenderaan kerana tempat solat terlalu jauh, ia dibolehkan dalam syarak. Tetapi, berjalan kaki menuju ke tempat solat lebih afdal berbanding menaiki kenderaan.

. Mengikuti jalan yang berbeza ketika pergi dan kembali dari mengerjakan solat hari raya.

Disunnahkan juga mengikuti jalan yang berbeza ketika pergi dan kembali dari mengerjakan solat hari raya. Jabir bin ‘Abdullah r.a berkata:

"Nabi s.a.w melalui jalan yang berbeza pada hari raya." - Hadis riwayat al-Bukhari di dalam Sahihnya, no: 986.

Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah r.h berkata:

"Baginda s.a.w selalu melalui jalan yang berbeza ketika menuju dan pulang dari tempat solat pada hari raya. Ada yang berpendapat, hal ini dilakukan agar dapat bersalaman dengan orang-orang yang melalui kedua-dua jalan itu. Sebahagian lain berpendapat untukmemberikan barakah kepada mereka. Ada juga berpendapat untuk memberikan pertolongan kepada mereka yang memerlukannya di kedua-dua jalan itu. Menurut pendapat lain pula untuk menampakkan syiar Islam di jalan-jalan. Pendapat yang lebih tepat adalah supaya perjalanan yang ditempuh lebih jauh (banyak langkahnya). Orang yang berjalan ke masjid atau tempat solat, salah satu langkah kakinya akan meninggikandarjat. Sedangkan langkah kaki yang lain akan menghapuskan kesalahan-kesalahannya." - Rujuk Zaadul Ma'ad, Ibn al-Qayyim al-Jauziyyah, ms. 49.

Tempat perlaksanaan solat hari raya.

Sunnah mengerjakan solat hari raya di kawasan lapang atau musholla (tempat terbuka seperti padang sehingga khatib dapat melihat semua hadirin) merupakan satu amalan yang jarang dilakukan di Malaysia melainkan beberapa kelompok kecil yang benar-benar kuat berpegang kepada sunnah Nabi s.a.w. Apakah musholla itu berbeza dengan masjid? Abu Said al-Khudri r.a berkata:

"Pada hari Aidilfitri dan Aidiladha, Rasulullah s.a.w keluar menuju ke musholla. Ketika itu, perkara pertama yang dilakukan oleh baginda ialah mengerjakan solat hari raya (tanpa ada sebarang solat sunat)." - Hadis riwayat al-Bukhari di dalam Sahihnya, no: 956.

Tentang hikmah mengerjakan solat hari raya di musolla, Syeikh Abu Ubaidah Masyhur bin Hasan telah berkata:

"Sesungguhnya mengerjakan kedua-dua solat hari raya di tanah lapang mengandungi hikmah yang besar. Di antaranya adalah seluruh kaum muslimin setidak-tidaknya mereka boleh berkumpul bersama (bersua muka) dua kali dalam setahun. Semua orang dariseluruh pelusuk negeri akan berkumpul di sebuah tempat sama ada lelaki, perempuan atau kanak-kanak. Mereka semua menghadap Allah dengan hati yang penuh konsentrasi, dikumpulkan dengan satu kalimat (tauhid), solat di belakang seorang imam, membaca takbir dan tahlil bersama dan berdoa kepada Allah dengan penuh ikhlas. Seakan-akan hati mereka terikat menjadi satu, merasa bahagia dan mensyukuri nikmat Allah yang telah dilimpahkan kepada mereka. Dengan itu, hari raya benar-benar bermakna bagi mereka." – Rujuk Koreksi Total Ritual Shalat, Syeikh Abu Ubaidah Masyhur bin Hasan, ms. 394.

Mengerjakan Solat Aidilfitri

Di antara syiar yang palin utama dalam menyambut Aidilfitri adalah perlakasanaan solat Aidilfitri sebanyak 2 rakaat oleh seluruh umat Islam. Ibn Abbas r.a berkata:

"Rasulullah s.a.w telah keluar pada hari raya Aidilfitri kemudian terus mengerjakan solat hari raya sebanyak dua rakaat. Baginda tidak melakukan sebarang solat sebelumnya dan sesudahnya." - Hadis riwayat al-Bukhari di dalam Sahihnya, no: 989.

Disunnahkan menyampaikan khutbah sesudah mengerjakan solat hari raya Aidilfitri. Abu Sa’id al-Khudri r.a berkata:

"Pada hari raya Aidilfitri dan Aidiladha, Rasulullah s.a.w akan keluar menuju musolla. Perkara pertama yang dilakukan oleh baginda (apabila tiba di masjid) baginda akan mengimami solat. Kemudian, baginda akan berpusing dan menghadap ke arah makmum yang sedang duduk di dalam saf mereka. Seterusnya, baginda akan memberikan nasihat, wasiat dan perintah kepada mereka (khutbah)." - Hadis riwayat al-Bukhari di dalam Sahihnya, no: 956.

Para jemaah tidak diwajibkan menghadiri atau mendengar khutbah hari raya. Sebaik sahaja selesai mengerjakan solat hari raya, sesiapa yang tidak ingin turut serta mendengar khutbah maka dia dibenarkan meninggalkan majlis itu. Abdullah bin al-Sa’ib r.a berkata:

"Aku pernah menghadiri solat hari raya bersama Nabi s.a.w. Setelah selesai solat baginda bersabda: Sesungguhnya kami akan berkhutbah. Oleh itu, sesiapa ingin duduk mendengar khutbah, dia boleh duduk. Sesiapa yang ingin pergi, dia boleh beredar." - Hadis riwayat Abu Daud di dalam Sunannya, no: 975.

• Bergembira Pada Hari Raya Aidilfitri

Islam adalah agama yang begitu praktikal lagi munasabah. Setelah sebulan umat Islam memberi tumpuan sepenuhnya untuk beribadah kepada Allah, maka kini tiba masanya untuk menyambut kejayaan itu dengan kegembiraan dan kemeriahan. Oleh itu, usaha-usaha untuk menimbulkan suasana kegembiraan di dalam keluarga masing-masing pada hari raya Aidilfitri adalah sebahagian daripada syiar Islam. Suasana kegembiraan ini berbeza mengikut adat setempat. Bagi kita di Malaysia, kegembiraan sambutan hari rayaAidilfitri dapat dilihat dengan memakai baju-baju baru yang indah, seluruh ahli keluarga berkumpul, ziarah-menziarah sesama umat Islam dan pelbagai lagi. Di sesetengah negara Timur Tengah, cuti umum hari raya Aidilfitri dipergunakan untuk membawa ahli keluargabersiar-siar serta berkelah di tempat-tempat peranginan. Semua bentuk suasana kegembiraan dan kemeriahan ini adalah sebahagian dari tuntutan agama Islam sempena menyambut hari raya Aidilfitri selagi ia dilaksanakan sesuai dengan lunas-lunas syarak. Syeikh Sayyid Sabiq r.h berkata:

"Mengadakan permainan serta kegembiraan yang tidak melanggar aturan agama, termasuk pelbagai bentuk nyanyian yang baik (dari segi makna), semua itu termasuk syiar agama yang disyariatkan oleh Allah pada hari raya untuk melatih tubuh jasmani dan memberi kepuasan serta kegirangan hati." – Rujuk Fiqh al-Sunnah, Syeikh Sayyid Sabiq, jil. 2, ms. 290.

Rasulullah s.a.w sendiri telah membenarkan penduduk Madinah al-Munawwarah bergembira apabila munculnya hari raya Aidilfitri dan Aidiladha. Anas bin Malik r.a berkata:

"Nabi s.a.w pernah datang ke Madinah sedangkan penduduknya memiliki dua hari raya yang mana mereka bermain-main (bergembira) di masa jahiliah pada kedua-dua hari itu. Lalu baginda berkata: Aku datang kepada kamu semua sedangkan kamu memiliki dua hari (raya) yang menjadi medan permainan kalian pada masa jahiliyyah. Sabdanya lagi: Sesungguhnya Allah telah menggantikan kedua-dua hari itu dengan yang lebihbaik, iaitu hari raya Aidiladha dan Aidilfitri.” - Hadis riwayat al-Nasaai di dalam Sunannya, no: 959.

• Mengerjakan Puasa Sunat Enam Hari Pada Bulan Syawal

Sabda Rasulullah s.a.w:

"Sesiapa yang berpuasa pada bulan Ramadan lalu diiringi dengan puasa enam hari di bulan Syawal, seolah-olah dia telah berpuasa setahun." - Hadis riwayat Muslim di dalam Sahihnya, no: 1164.

Demikianlah keutamaan puasa sunat enam hari di bulan Syawal. Cara yang paling afdal untuk melaksanakannya adalah memulakan berpuasa sesudah hari raya Aidilfitri secara berturut-turut (bermula pada 2 Syawal) sebagaimana yang ditetapkan oleh para ulama. Ini juga merupakan pendapat Imam Abu Hanifah dan Imam Syafie r.h. Namun, seseorang bebas memilih mana-mana hari sepanjang bulan Syawal sama ada di awal, pertengahanmahupun di akhirnya bahkan dia juga boleh mengerjakan secara berturut-turut atau berpisah-pisah. Amalan sesetengah pihak yang melakukan puasa qada dan sunat Syawal secara serentak mengikut formula dua dalam satu merupakan perbuatan bid’ah yang tidak ada dalilnya dari mana-mana hadis Nabi s.a.w yang thabit. Oleh itu, afdhal menyempurnakan puasa bulan Ramadan yang ditinggalkan terlebih dahulu diikuti puasa sunat di bulan Syawal. Perbuatan ini lebih bertepatan dengan maksud hadis di atas untuk mendapat keutamaannya, iaitu seolah-olah berpuasa setahun.

PENUTUP

Inilah sebahagian daripada hukum-hakam dan amalan yang disunnahkan ketika menyambut bulan Ramadan al-Mubarak dan hari raya Aidilfitri menurut al-Quran dan sunnah yang sepatutnya dijadikan contoh ikutan bagi seluruh umat Islam. Mudah-mudahan, sambutan hari raya Aidilfitri yang akan menjelma nanti disambut dengan penuh keikhlasan, kemeriahan dan selari dengan perintah Allah serta Rasul-Nya s.a.w.

Sabtu, September 12, 2009

MELAYU Malaysia-Indonesia

SEDIKIT banget rakyat Indonesia yang marah kerna ‘tarian pendet’ yang dikatakan dimiliki Malaysia. Kerna ada suara menjeritkan protes ini baru saya mendengar hal tarian pendet. Buat pengetahuan sahabat-sahabat di Indonesia, rakyat Malaysia seperti saya tidak tahu apa bentuknya tarian pendet itu. Mana mungkin kok dikatakan tarian itu milik Malaysia. Kalau dikatakan tarian itu dari Bali, nyata pula pengaruh seni Bali tidak ada dalam kesenian Malaysia. Lain halnya kalau dari Jawa.

Malaysia-Indonesia sekalipun sudah berdiri sebagai negara bangsa yang masing-masing mempunyai keperibadian sendiri, namun tidak dapat memisahkan daripada sejarah dan budaya bangsa Melayu. Negara bangsa ini baru saja muncul sejak tahun 1945, walhal sebelumnya sudah ratusan tahun pertemuan sejarah dan budaya antara semua penduduk di kepulauan Nusantara. Inilah Malaysia dan Indonesia yang lahir daripada satu bangsa Melayu.

Lihat bagaimana lahirnya negara-negara Arab seperti Iraq, Syria, Jordan, Arab Saudi, Mesir, Libya, Tunisia sampai ke Moroko yang warganya adalah daripada satu bangsa, iaitu Arab. Tidak hairan dengan adanya negara Filipina, Brunei, Malaysia dan Indonesia yang bangsa terasnya adalah Melayu. Dan bahasa utama negara-negara ini adalah Melayu. Bahasa Melayu ini sendiri diakui mempunyai sejarah ibunya di Riau!

Saya menyertakan tiga sejarah kerajaan Melayu zaman silam yang wilayah pengaruhnya saling melintas sempadan negara Malaysia, Indonesia dan Brunei ini. Mulakan dengan Srivijaya yang pusatnya di Palembang, kemudian Majapahit yang pusatnya di Jawa Timur dan Melaka dari Tanah Melayu. Setelah berakhirnya Kesultanan Melayu Melaka, muncul pula Kesultanan Melayu Acheh di hujung Sumatera yang wilayah pengaruhnya melebar hingga ke Tanah Melayu. Daripada sejarah politik dan budaya bangsa Melayu yang panjang ini tidak hairan hari ini penduduk negara-negara bangsa di Nusantara berkongsi persamaan bahasa, budaya dan agama.
Akan ada saja kebudayaan yang hidup di Malaysia juga dipelihara sebagai warisan budaya di Indonesia. Misalnya tarian kuda kepang yang popular di selatan Tanah Melayu juga adalah kesenian di Jawa. Selain kesenian, nama-nama sungai dan wilayah juga ada persamaan di kedua-dua negara. Jika di Pahang, Tanah Melayu ada Sungai Kuantan, maka ada juga Sungai Kuantan di Sumatera. Nama kota Tanjung Karang dan Pekan juga ada di dua-dua wilayah ini.

Seorang Sasterawan besar di Malaysia ialah almarhum Arenawati (Muhammad Abdul Biang), lahir dan membesar di Makasar Sulawesi. Jika sesiapa ke Makam Pahlawan Kalibata di Jakarta dan menemukan pusara Drs Iskandar Kamel, tidak lain dia ialah Ibrahim Yaakub yang lahir dan menjadi pejuang nasional Tanah Melayu sehingga tahun 1945. Semua buku sejarah Malaysia tidak melupakan nama Ibrahim Yaakub yang lahir di Temerloh Pahang dan membentuk parti Kesatuan Melayu Muda (KMM). Pemula Kesultanan Melayu Melaka adalah Parameswara seorang pengeran dari Palembang, Sumatera. Manakala Sultan Melaka terakhir ialah Sultan Mahmud Syah yang makamnya ada di Kampar Sumatera.

Orang Malaysia sekarang dalam persiapan ‘balik kampung’ untuk berhari raya, maka di Indonesia juga sedang ‘mudik’. Nanti pada lebaran, di mana-mana juga muslim Melayu Nusantara pasti tidak melupai ketupat, lemang, rendang dan semur ayam. Makanan di daerah saya yang popular ialah tempe, pecal, lontong, soto dan nasi ambeng! Apakah sahabat-sahabat Melayu di Jawa Indonesia kaget? Tidak kan. Pakaian sewaktu lebaran juga hampir sama untuk semua yang bangsa Melayu Nusantara.

Semuanya telah menjadi kebudayaan hidup bersama ratusan tahun dan tidak mungkin pada zaman negara bangsa ini harus dituntut (klaim) mana-mana negara, yang sebuah negara lain tidak dibenar menggunakannya. Sepatutnya kesamaan inilah yang menjadikan kita merasa dekat dan bersaudara, tidak bermusuhan meskipun memang ada saja hal yang dibangkitkan dan perlu dibereskan.

Dirgahayu Malaysia-Indonesia-Brunei-Pattani-Mindanao-Singapura

WHAT is ahbash (part 3)

By: Z. Alzamil

Al-Ahbash's Friends and their enemies:

Adnan Al-Trabulsi (the Habashi's substitute in Lebanon's Parliament), sa id " We are open for all people, we invite to the opening and good moral, we are in Islamic Charitable Project disagree with demolition Ikhwan party -his sentence in Arabic " Hezb Al-Akhwan Al-Haddam"- (of course he meant Al-AKhwan Al-Muslemeen), we are not fundamentals, we are against the fundamentals which it is looking for the chair and leadership, no for this fundamentals which judge all Arab's and Muslim's leaders as Kuffar because they - the leaders - judge by the law without believing that the law is better than Al-Quran". My question is that, how he (Adnan Al-Trabulsi) knew that, the Arab and Muslims leaders do believe that? I do not know may be this is one of Al-Ahbash's beliefs (as any Sofi) they can read the hearts!. Again I do not know!. Also, one of Habashi's candidates Taha Naji went to Christians' cities in the North region of Lebanon to get their votes, and he got their votes after he promised them to destroy Islamic fundamentals. Unfortunately, he did not win!.

To know who is Al-Ahabashi's friend let us get some information from the ir magazine Manar Al-Huda.

Islamic Charitable Projects made a party in Farasiy Palace ( look Manar Al-Huda issue No. 4 , 1993 P. 37-38), and they invited Agub Jukhrdiyan and Mieshal Adah Education's Minister (both of them are Christians as you know), and he - Adah - said " I know Islamic Charitable Projects very well, and I heard about you, in spite of that, there are a lot of associations, but you are very active, also I know Shikh Nizar Halabi, he is very gentle and may god guide him"(look Manar Al-Huda issue No. 5 P. 33). Khacheek Babekeyan (Christian man) said " If this association -Islamic Charitable Projects- did what it planned to do, then the favor is due to its president, congratulation to Shikh Nizar Halabi for what he did and does for the seek of Lebanon and its people"(look at Manar Al-Huda issue No. 5 P. 33). Also, in 1994 they made similar party and they invited some of Lebanon's Christians leaders (look Manar Al-Huda issue No.17 P. 41). Also, Ausamah Al-Sayid The Islamic Charitable Projects' represent in Al-Beka' (one of Lebanon's regions) visited Eali Frzali (one of the Christian candidate), the goal of this visiting is to power the inner relation and to united the efforts and the activities between them (look Manar Al-Huda issue No. 13 P. 56). Also, Nizar Al-Halabi and Adnan Al-Trabulsi visited Nabeh Bari the Lebanon Parliament's president for the same purpose(look Manar Al-Huda issue No. 10 P. 6). Moreover, in an interview with Adnan Al-Trabulsi -the Habashi's candidate-, he confessed that, the Habashi gave their votes to the Chastens in the Lebanon's election and the Christian gave their votes (about 16000 votes) to Taha Naji (Habashi's candidate in Lebanon's north). Unfortunately, he lost ! (look Al-Afkar Magazine issue No. 531 P. 13). Also, when they (Al-Ahbash) opened Education School, they invited a lot of Christians people such as John Aubead, Salaim Habeeb, Estafan Al-Dwehi, Na'elah Mu'wad (Reneeh Mu'wad's spouse), and others Christians (look Manar Al-Huda issue 6 P. 58). Also, one of Al-Ahabash's candidate accompany with a delegation from Islamic Charitable Projects visited Waleed Jumblat ( the Durzi's leader), and he gave them $35000 to build a school.

There are a lot of examples that is an evidence for that, the Muslims are the Habashi's enemy and the Christianity is their friends. For more information look at their magazine Manar Al-Huda as following :
- Issue No. 6 P. 59- Issue No. 16 P. 37- Issue No. 15 P. 35.- Issue No. 7 P. 67.- Issue No. 12 P. 35-39.- Issue No. 2 P.59- Issue No. 13 P. 58-59.- Issue No. 1 P. 31-34.- Issue No. 2 P. 16 , 32-34, 65-66- Issue No. 9 P. 7, 14, 20-21, 45-46.- and others ( if someone is interested I can give him more)

Now we knew that, they have very good special relationship with NON Muslims. Moreover, they invite them to their parties and give them unlimited respecting. After we knew that, let us recall what I presented in first part of these articles. What they said about Imam Ibn Tymmiyyah, Imam Al-Thahabi, Shikh Al-Albani, Shikh Ibn Baz, Shikh Sayed Sabeq, Islamic thinker Syed Qutub, some of Lebanon's Scholars (which I mentioned their names before), Al-Akhwan Al-Muslimeen, and others. When we recall that, we can have simple comparison between two actions ( what they did with NON Muslim and what they did with Muslims' SCHOLAR). Now, we know who is their friends and who is their enemies.

Islamic or Arabic Nationality

To know what Al-ahbash believe in this issue let us go to their leaders to see what they said about that issue.

Adnan Al-Trabulsi ( Habashi's candidate) "It is allowed to be there a peace with Jews, but our request is that we are as ARAB nation do have rights, we request them under ARAB agreement, and I am without any guarded supporting that agreement" (look Al-Shira'a magazine 09/07/1992 and Al-Afkar magazine 09/26/1992). Husam krkera -the Islamic Charitable Projects' vice president- said in an interview with Al-Safeer magazine (10/19/1992) " We are with ARAB agreement, when the ARAB agree to stop fighting the Jews, we are with that agreement". Nizar Al-Halabi (the former Islamic Charitable Projects' president ) said " Our candidate Dr. Adnan Trabulsi by the God's care won and reach the Parliament to arise with national good brothers the Lebanon's ARABIC identification". From these quotations we find that, When they talk about Palestine's problem or fighting the Jews, they make it as Arabic problem and they talk under Arab's umbrella. You know why?, if you just go back and look what I mentioned about their friends you will get the idea, it is very clear, if they talk about Islam or Islamic agreement for this problem, what will happen for their friends, they will be kicked out from this problem (as you know, because they are Christians) and Al-Ahbash does not like to work with their enemy (as you know Muslims) in this problem. When they (Al-Ahbash) thought a little bit about they found that, they and all Lebanon's Christians are ARAB, then the solution is to restrict the speech under ARAB umbrella. Moreover, do not forget that, the Arabic nationality originally came form Lebanon's Christians, then the Habashi's people should respect all Christians' ideas!.

finish

Khamis, September 10, 2009

RIBUAN masuk Islam di Arab Saudi

KESYUKURAN pada bulan Ramadan, dengan berita dari Arab Saudi bahawa selama ini banyak pekerja asing bukan Islam khasnya dari Asia Tenggara memeluk Islam di sana. Bayangkan antara 180 hingga 200 orang menjadi muslim setiap bulan di Arab Saudi. Mengambil kira 180 orang memeluk Islam setiap bulan bererti setahun ada 2160 orang saudara muslim baru. Itu merupakan statistik kemasukan dalam kalangan 200 ribu warga asing Asia Tenggara saja! Dalam tempoh lima tahun angkanya menjadi 10,800 orang, dan mereka akan kembali ke negara asal sebagai muslim. Tidakkah ada kesan positif terhadap ahli keluarganya mengenai Islam? Keadaan ini merupakan sejarah kemasukan dan penyebaran Islam sejak zaman silam.

Suatu yang menarik diperhatikan bahawa pemahaman warga Arab Saudi mengenai Islam agak berbeda dengan di Malaysia dan Nusantara. Pemerintah di sana kerap dikritik kerana mendiskriminasi kaum wanitanya seperti tidak membenarkan kaum hawa itu memandu kereta. Sebuah negara feudalisme yang memberi kuasa yang banyak kepada keluarga diraja, tidak seperti Malaysia yang memberikan hak yang sama antara lelaki dan wanita, termasuk dalam politik. Malah cara wanita Malaysia berpakaian juga pelbagai daripada yang menepati seruan Allah dalam surah an-Nur ayat 31 hingga yang tidak perduli apa-apa soal aurat. Kebebasan berpakaian ini tidak diberikan di Arab Saudi.

Sistem undang-undang syariah di Arab Saudi juga pasti menggerunkan banyak pihak di Malaysia. Baru seorang wanita bersedia disebat enam kali kerna meminum arak sudah geger, dan bagaimana jika ada yang dijatuhi 100 sebatan sebagaimana di Arab Saudi? Kemudian perbedaan amalan ibadah khusus berlaku misalnya apa yang dianggap adat Islam di Nusantara seperti berzikir dan berdoa beramai-ramai, solat hajat, tahlil arwah dan talkin mayat merupakan hal yang terlarang di Arab Saudi. Negara berkenaan sangat prihatin terhadap amalan sunah Rasulullah dan membenteng agama daripada pengaruh antisunah nabi.

Dalam keadaan pemahaman dan amalan Islam di sana yang berbeda dengan di Asia Tenggara, banyak yang memeluk Islam. Ironisnya yang memeluk Islam (dan pastinya mahu menuruti sunah yang menjadi praktik di Arab Saudi) adalah dari Asia Tenggara.

Saya yakin contoh amalan Islam berdasarkan sunah nabi di Arab Saudi memberi gambaran Islam sebagai agama yang mudah dan sesuai dengan fitrah manusia. Berdasarkan al-Quran dan sunah (prinsip manhaj salaf di Arab Saudi), setiap manusia hanya menanggung atau bertanggung jawab terhadap amalan sendiri. Di Nusantara pendakwah Islam mengamalkan dualisme iaitu dalam mengakui setiap amal adalah tanggungan sendiri-sendiri, pada sisi lain mereka mengamalkan proses pemindahan pahala kepada si mati (orang hidup menanggung beban arwah di kubur).

Tanpa disedari beberapa amalan adat (dikatakan ibadah) Islam di Nusantara menyerupai amalan agama bukan Islam, juga dalam urusan sosial. Keadaan ini kurang membangkitkan keinginan pengkaji untuk menemukan perbedaan ketara antara prinsip Islam dengan bukan Islam. Bayangkan pada waktu ustaz di Nusantara mengkritik konsep warisan dosa dalam ajaran Kristian, tetapi ustaz ini membela warisan pahala dalam adat ibadah bangsa Melayu.

Sisi-sisi yang terasing daripada ajaran al-Quran dan sunah yang dikatakan pula sebagai ajaran Islam di Nusantara sedikit sebanyak menyumbang kepada kekeliruan pemahaman masyarakat bukan Islam. Seperkara lain ialah kebanyakan masyarakat muslim Nusantara menjadikan Islam sebagai hak teristimewa kaum atau bangsanya sehingga menyukarkan penerimaan kaum lain untuk menerima Islam.

Apa pun zaman sedang berubah dengan adanya teknologi tinggi dalam penyebaran maklumat. Banyak pendedahan berlaku dan sangat menarik minat golongan intelektual yang diasuh dengan pemikiran saintifik. Pemikiran saintifik ini sangat selaras dengan ajaran al-Quran dan sunah atau sesuai dengan fitrah perkembangan pemikiran manusia.

JANGAN melintasi orang solat

Pernahkah orang melintas di hadapan anda sewaktu sedang solat? Orang yang melintas di hadapan orang sedang bersolat barangkali menganggap orang sedang solat sama keadaannya dengan orang sedang menunggu bas. Walhal dalam adat dan budaya orang Melayu, seboleh-bolehnya tidak akan melintasi di hadapan orang dalam majlis. Kecuali terpaksa, itu pun dengan meminta izin serta membongkokkan badan tanda sangat menghormati orang yang dilalui itu.
Lalu apakah hukum seseorang melintas di hadapan orang sedang solat atau berjalan di hadapan saf jemaah solat? Keadaan ini kerap ditemui di Masjidil Haram, tetapi itu bukanlah satu contoh sunah, malah perbuatan orang jahil yang tercela! Di tanah air kita juga ada orang-orang jahil yang melakukan perkara yang sama. Perhatikan hadis-hadis di bawah untuk mengetahui hukum perbuatan berkenaan.

Daripada Busr bin Abu Said, menyebut Zaid bin Khalid menyuruhnya menemui Abu Juhaim untuk mengetahui hal daripada Rasulullah mengenai orang yang melintas di hadapan orang sedang solat. Abu Juhaim mengatakan yang Rasulullah bersabda: ‘Andaikata orang yang berjalan di hadapan orang sedang bersolat tahu betapa besar dosa perbuatan itu (melintas di hadapan orang solat), nescaya dia lebih suka berdiri saja selama 40 hari menanti selesainya orang yang solat itu. Hal ini dianggap lebih baik daripada melintas di hadapan orang bersolat.’
(Hadis riwayat Bukhari, nombor 474 bab orang berjalan di hadapan orang solat, jilid 1))

Bagaimana jika masih ada orang mahu melintas di hadapan orang solat? Anda boleh menghulur tangan sebagai tanda menegahnya daripada seseorang melintas atau menolaknya jika dia ingkar.

Dalam Sahih Bukhari agak panjang menceritakan Abu Said al-Khudri sedang solat terpaksa menahan orang yang mahu melintas di hadapannya. Kerananya berlaku perbalahan dengan lelaki yang cuba dihalangnya sehingga dibawa kepada Khalifah Marwan bin al Hakam. Kata Abu Said, “Aku pernah mendengar Rasulullah bersabda, ‘Jikalau seseorang antara kamu bersolat yang telah ada sutrah (pemisah di hadapannya), lalu masih ada orang mahu melintas di hadapannya, maka orang yang yang bersolat itu menolaknya (cara menghalangnya). Jikalau orang berkenaan masih mahu melintasinya, maka pukullah kerana itu sebenarnya syaitan’.
(Hadis riwayat Bukhari, nombor 473 bab orang solat menolak orang yang mahu melintasinya, jilid 1.)

Isnin, September 07, 2009

DISENTAK: apa tujuan hidup?

JIKA kita bertanya kepada jurutera yang membuat sebuah kereta atau mobil mengenai tujuan pembuatannya, tentu jawabnya: Kereta sebagai alat pengangkutan. Kalaulah kereta itu pula boleh berfikir dan berbicara seperti manusia, pasti dia akan mengesahkan penciptaanya itu sebagai kenderaan pengangkutan! Para pengguna pula wajib menggunakan kereta itu berdasarkan apa yang dikehendaki oleh para jurutera pembuatnya. Jika ada orang yang ingkar dengan kehendak pembuat kereta, misalnya kereta itu digunakan sebagai reban membela ayam! Apa sudah jadi? Nah, Allah yang menciptakan manusia sehingga jumlahnya banyak sekali, ada di merata-rata dunia. Daripada sekian banyak makhluk seperti haiwan dan tumbuh-tumbuhan semuanya menjadi kegunaan manusia. Maka jelas makhluk bernama manusia sangat istimewa dalam dunia. Maka apakah sebenarnya tujuan Allah menciptakan manusia ini?

Saya disentak dengan pertanyaan ini pada usia 21 tahun, dalam satu diskusi bersama teman-teman. Polos dan sepontan, saya tidak dapat menjawabnya, sehingga seorang teman meminta kami membuka al-Quran surah az-Zariyat ayat 56. Kami temui ayat yang bermaksud, “Dan Aku (Allah) tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka beribadah kepada-Ku.”

Belum sempat saya dan teman-teman lain bertanya, yang senior antara kami memberitahu bahawa maksud beribadah kepada Allah ialah patuh kepada-Nya dalam segenap ruang kehidupan. Selepas itu saya menemukan beberapa buku berkisar matlamat kehidupan manusia, untuk menambah jelas pemahaman ini. Jujur, saya tidak menemukan persoalan penting ini dalam ceramah masjid atau surau. Andaikan saja selama usia itu saya tidak menghadiri apa-apa majlis ilmu di sana. Namun saya yakin sejak mula sekolah sehingga tamat beruniform, tidak pernah diajarkan dalam subjek Pengetahuan Agama Islam mengenai matlamat kehidupan saya.

Kembali pada analogi sang jurutera membuat kereta, maka Allah mencipta manusia. Sang jurutera sangat jelas, tujuan kereta dihasilkan sebagai kenderaan, maka jelaslah manusia dicipta oleh Allah untuk mematuhi segala peraturan-Nya. Kalau kereta dijadikan reban ayam, ini tuntulah menyalahi tujuan kereta dihasilkan. Tidak salah lagi, jika manusia hidup melawan peraturan Allah, maka manusia menyalahi tujuannya dicipta di dunia ini.

Kemudian timbul persoalan, apakah semua manusia tahu bahawa mereka diwajibkan mematuhi semua peraturan Allah. Adakah semua manusia sedia tahu bahawa Allah itu adalah Tuhannya? Allah yang menciptakan manusia, maka sempurna sudah bekalan kepada manusia di bumi. Sebelum terbentuk sebagai janin, roh manusia sudah berjanji mengakui bahawa Allah adalah Tuhannya. Ini ada dalam al-Quran surah al-A’raf ayat 172 bermaksud, “Dan ketika Tuhanmu mengeluarkan anak-anak Adam dari sulbi mereka dan Allah mengambil kesaksian (janji) terhadap jiwa mereka, ‘Bukankah Aku ini Tuhanmu?’ Mereka (roh manusia) menjawab, ‘Betul (Engkau Tuhan kami) dan kami menjadi saksi’ (hingga akhir ayat).”

Dalam kehidupan, antara fitrah manusia ialah mahu makan jika lapar, mahukan kasih sayang daripada yang lainan jenis dan mencari Tuhan yang menciptakannya. Lantaran itulah jika mengkaji sejarah manusia sejak zaman dahulu lagi pasti ditemui manusia dengan kepercayaan ketuhanan masing-masing. Secara fitrah, semua manusia mengakui bahawa dirinya dicipta Tuhan dan mahu mengucapkan terima kasih kepada-Nya. Mereka mencari Tuhan melalui agama.

Fitrah manusia juga jelas mengakui bahawa Tuhan itu satu. Itulah Allah. Oleh kerana sebagian manusia menentukan caranya sendiri mencari Tuhan maka terdapat pelbagai jenama Tuhan dalam kehidupan manusia. Satu lagi, bahawa fitrah manusia juga mahukan perkara baik dan menolak keburukan atau kejahatan. Semua ini adalah sunatullah yang tepat dengan peraturan Allah kepada manusia. Sebagai contoh, semua manusia mahu jujur, tidak menipu. Penipuan dilakukan kerana sebab tertentu, dan penipuan ini pun bukan dapat dilakukan sepanjang hidup manusia. Apabila tidak berhadapan dengan masalah, manusia ini kembali menjalani kehidupan yang jujur.

Kembali cerita kereta. Sang jurutera pembuat kereta membekalkan buku panduan kepada pengguna supaya mudah mengendalikan keretanya. Keadilan Allah terhadap manusia, Dia membekalkan manusia wahyu-wahyu untuk manusia jadikan panduan. Wahyu terakhir kepada semua manusia ialah al-Quran. Itulah buku panduan manusia melayari kehidupan agar patuh terhadap semua peraturan Allah. Sesiapa menyeleweng daripada panduan al-Quran dia akan tersesat, Sesiapa yang tidak memandu kereta dengan betul, keretanya akan terbabas. Hubaya-hubaya!

Ahad, September 06, 2009

WHAT is ahbash (part 2)

By: Z. Alzamil

Some of Al-Habashi's (Abdullah Al-Harari - Al-Habashi) Fatawa ( Beliefs and practice)

1- He said the first sighting on the foreign woman is allowed even if it takes too long time (look Boghyat Al-Taleb P.224, 287). As you know the prophet S.A.W said the first sight for you and the second is not allowed -or as what the prophet said- that means if you saw by accident a foreign woman that would be sin but if you continue that mean it on purpose which not allowed, but see how Al-Habashi play by the Hadeth. Also, he allowed for a woman to go out her home wearing beautiful clothes and using a perfume for foreign people to be beautiful is their eyes (look Sareeh Al-Bayan P. 186)

2- He made a Fitnah here in US and Canada by ordering his follower to change their Qiblah (the direction of prayer), then they changed their Qiblah against all Muslims in US and Canada by 90 degree. Also, in Lebanon, they have different Qiblah from other Muslims there, they changed it to the North. And they did not pray with Muslims in Muslims' Masajids.

3- He and his followers use magic (Al-Sher), and they used to give their followers to let them follow them without any objection, they use some tablets for that purpose they called it promise's tablets (Huboob Al-Ahb). Also, they have some magic paper they used for magic purpose.

Shikh Abdul-Rahman Demashqiyyah (which I got these information from his book) said one of the Habashi people threatened me if I continue talking about them they will use magic against me, and he (Shikh Abdul-Rahman) said Allah will protect me from them insha' Allah, Also, Allah said in the Quran " They could not thus harm anyone except by Allah's leave" (Al-Imran verse 102).

4- He pretends that, he has the prophet's finger ring, and he shows it to the people, and they jump to kiss it.

5- They -Ahbash- sing and dance in their parties with such undress women, in spite of that, they said Allah gives them Karamat!

6- They enforce Masajids' Imam in Lebanon to let them -Ahbash- to give lessons in the Masjid, if the Imam reject that, they did not let him to make any lesson in his Masjid, and they try to talk in loudly to prevent him -Imam- to give his lesson, that why Lebanon magazine talked in one issue about this problem (look Shira magazine issue No. 574 "Fighting on Masajids in Lebanon). Some times they use gun to do what they want in any Masjid they want, for that reason - shooting by guns- some Masajids in Lebanon were closed.

7- They have big maestro group (music group) such as James Last, they singing and dancing with women, and they use it to pray to Allah! because this is ??? ISLAMIC MUSIC ???. If you interest to see them just go to any Video store in Lebanon and ask about that. Also, in their parties they sing for the rulers in Lebanon.

8- Al-Habashi divides the Islamic resources to facts, Share'ah, inner (Baten), outer (thaher), he pretends that, he gets the knowledge from Allah by some kind of knowledge its name (Al-Elm Al-Ladoni), also, he pretends that, he meets Al-Khuder and some other Shikhs in their graves, and he talks the promise from them!. Also, he believes that, they (the people who usually meets them) have ability and control on the universe according to their levels, some of them hold the earth, others knows the unseen!

Did you believe these garbage?. Do not worry according to Imam Shafi "if someone become Sofi in the morning, at the noon he will become stupid, also, no one will stay with Sofis forty days and he will lose his mind". (look Tlbes Ables P. 371)

9- He with his followers believe Refa'ei Tareqah and try to distribute it. Do not forget that, Refa'ei Tareqah believe as what Shieah believe in twelve Imams.

10- They try to trick the people in their books in so many fields and ways. For example, if look at some of them books when they talk about some problem they mention their Shikh as old scholars, for example they stated in one of their books " Hafiz Al-Abdali said .. etc." when read that you will think this is a one of our very old scholar such as Hafiz Ibn Hajar or Hafiz Al-Thahabi, but the fact is that this is one of their Shaikhs.

If you look at this group you will adept about them even if you do know anything about them. Look how many great association they have in Lebanon. Also, when you look at the rulers in Lebanon you will find them like this group and fight with it. This gives evidence of that they have some political goal as well as beliefs goals. In these days we find that, the rulers not in Lebanon only(prime minister, Lebanon's president, and other Christian's leaders) but in other country like Syria, Yaser Arafat, and others, they are very concern about killing Nizar Kabani the Leader of Islamic charitable association (one of the Habashi's associations), and they ( rulers - Muslims and Christians) work together to find who killed Nizar Kabani. The question is that ( if we suppose Nizar Kabani is a Muslim leader) Is this first Muslim leader (or at least Muslim) was killed. Why they really concern about his assassination. Why the Lebanon government for the first time try to enter Palestine camps to get the person who is suspect for the assassinate. How many Muslim leader was killed and know one was care. All these questions and others give us an evidence for that the rulers know who is Habashi and they know too who will help them to break Islamic Daw'ah.

continued

Sabtu, September 05, 2009

TARAWIH berjamaah itu sunnah

DALAM kalangan orang yang mempertahankan adanya bid’ah hasanah untuk urusan ibadah khusus kerap menggunakan peristiwa khalifah Umar menganjurkan solat tarawih berjemaah sebagai ‘sebaik-baik bid’ah’. Telah sangat masyhur bahawa sebelum zaman khalifah Umar bahawa umat Islam bersolat tarawih secara sendiri-sendiri, sekalipun mereka bersolat di masjid. Lantaran keadaan itu, maka Khalifah Umar pun menyuruh mereka bersolat tarawih berjamaah.

Sebenarnya solat tarawih secara berjemaah merupakan sunah Rasulullah, telah diamalkan pada zaman Rasulullah. Telah masyhur juga satu hadis yang menceritakan bagaimana Rasulullah asalnya bertarawih di masjid dan diikuti oleh orang ramai, kemudian Rasulullah tidak melakukannya di masjid kerana bimbang orang menganggap solat tarawih satu solat fardu. Maka sejak itu Rasulullah solat tarawih di rumah termasuk pada zaman Khalifah Abu Bakr.

Berdasarkan hadis Rasulullah itu juga jelas asalnya solat tarawih dilakukan oleh Rasulullah secara berjamaah di masjid sehingga baginda berhenti kerana bimbang disangka solat fardu. Oleh itu tindakan Khalifah Umar mendirikan semula solat tarawih berjamaah bukanlah satu bid’ah atau mencipta cara baru dalam beribadah. Beliau hanya memperkenalkan semula apa yang Rasulullah ajarkan sebelumnya. Maka maksud bid'ah daripada Khalifah Umar hanya maksud istilah atau bahasa, bukan maksud syara.

Kalaulah dalam Islam dibenarkan membuat cara baru dalam beribadah (bid’ah hasanah) maka tentu orang telah menambah bilangan rakaat solat subuh, apa salahnya kerana penambahan itu untuk mendekatkan diri kepada Allah! Namun solat subuh tetap dua rakaat, tiada tambahan. Akhirnya semakin jelas bahawa istilah bid’ah hasanah hanya khayalan yang dimulakan oleh iblis untuk merosakkan akidah dan ibadah manusia yang khusuk beribadah kepada Allah.

Nabi s.a.w pernah melakukan solat tarawih secara berjamaah dan ini jelas tertera dalam kitab-kitab hadis, seperti dalam Shahih Bukhari dan Muslim. Hadis yang dimaksudkan berasal daripada ‘Aisyah radhiallahu 'anha:

أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَرَجَ لَيْلَةً مِنْ جَوْفِ اللَّيْلِ فَصَلَّى فِي الْمَسْجِدِ وَصَلَّى رِجَالٌ بِصَلاَتِهِ. فَأَصْبَحَ النَّاسُ فَتَحَدَّثُوا. فَاجْتَمَعَ أَكْثَرُ مِنْهُمْ فَصَلَّى فَصَلَّوْا مَعَهُ. فَأَصْبَحَ النَّاسُ فَتَحَدَّثُوا. فَكَثُرَ أَهْلُ الْمَسْجِدِ مِنَ اللَّيْلَةِ الثَّالِثَةِ فَخَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَصَلَّى فَصَلَّوْا بِصَلاَتِهِ. فَلَمَّا كَانَتِ اللَّيْلَةُ الرَّابِعَةُ عَجَزَ الْمَسْجِدُ عَنْ أَهْلِهِ حَتَّى خَرَجَ لِصَلاَةِ الصُّبْحِ. فَلَمَّا قَضَى الْفَجْرَ أَقْبَلَ عَلَى النَّاسِ فَتَشَهَّدَ ثُمَّ قَالَ: أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّهُ لَمْ يَخْفَ عَلَيَّ مَكَانُكُمْ وَلَكِنِّي خَشِيتُ أَنْ تُفْتَرَضَ عَلَيْكُمْ فَتَعْجِزُوا عَنْهَا فَتُوُفِّيَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَالأَمْرُ عَلَى ذَلِكَ .

Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. keluar pada suatu pertengahan malam. Baginda solat di masjid (Masjid Nabi). Beberapa orang mengikut solat baginda (menjadi makmum). Pada pagi (esoknya) orang ramai bercerita mengenainya. Maka berkumpullah lebih ramai lagi orang (pada malam kedua). Baginda bersolat dan mereka ikut solat bersama. Pada pagi (esoknya) orang ramai bercerita mengenainya. Maka bertambah ramai ahli masjid pada malam ketiga. Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam keluar bersolat dan mereka ikut solat bersama.

Apabila malam keempat, masjid menjadi tidak muat dengan ahli. (Baginda tidak keluar) sehingga pada waktu solat subuh. Selesai solat subuh, baginda mengadap orang ramai, bersyahadah seraya bersabda: “Amma ba’d, sesungguhnya bukan aku tidak tahu penantian kalian (di masjid pada malam tadi) tetapi aku bimbang difardukan (Solat Tarawih) ke atas kalian lalu kalian tidak mampu. Hal sebegini berlaku sehingga Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam wafat
. (Sahih Muslim)

Dalam sebahagian riwayat Bukhari dan Muslim disebut: “…yang demikian berlaku pada bulan Ramadhan” (وذلك في رمضان) (Shahih Bukhari)

Berkenaan bacaan salawat yang bersahut-sahutan sebagaimana dilakukan orang zaman sekarang selang antara dua rakaat tarawih jelas bukan daripada anjuran Rasulullah. Salawat ini yang antaranya memasukkan pujian terhadap empat khalifah iaitu khalifah Abu Bakr, Umar, Usman dan Ali hanya rekaan cara-cara beribadah orang zaman kemudian.

Khamis, September 03, 2009

DAMAIKAN perselisihan umah

DALAM sebuah akhbar milik satu organisasi politik terdapat seorang tokoh muda Perlis yang diberitakan membuat ‘laporan polis’ terhadap seorang ustaz. Akhbar itu menyebut tokoh muda politik itu menggesa disiasat ustaz berkenaan kerana mengeluarkan kenyataan dalam ceramahnya bahawa solat hajat perdana sebagai amalan bid’ah. Kata sang tokoh, kenyataan ustaz berkenaan bukan daripada ajaran Islam sebenar dan solat hajat ini sudah menjadi satu kebiasaan.

Lama sebelum itu sudah berlaku saling tuduh-menuduh antara Umno dan Pas. Umno menuduh Pas mengamalkan ajaran Islam sempit yang bukan ajaran Islam sebenar. Sementara Pas menuduh pula Umno sebagai kumpulan sekular yang memisahkan agama daripada politik.

Dalam hal yang tidak ada kaitan dengan politik, ditimbulkan kenyataan mengenai usaha-usaha tajdid yang cenderung dikaitkan dengan Dr Mohd Asri Zainul Abidin yang waktu itu menjadi Mufti Perlis. Maka muncul suara menggesa supaya dipertahankan Islam arus perdana, yang sudah diterima sejak zaman berzaman.

Selain pertikaian-pertikaian berkenaan, banyak lagi tuduhan, debat, sindir-menyindir dan entah apa lagi dalam kalangan masyarakat. Masing-masing menyatakan pemahaman Islamnya sebagai Islam sebenar. Frasa ‘Islam sebenar’ tentunya untuk memberi gambaran mudah kepada masyarakat ajaran Islam yang sah. Sah, bererti bersumberkan daripada alquran dan hadis nabi yang sahih. Jika mengatakan Islam sebenar tetapi tidak disandarkan kepada sumber asal ajaran Islam, jelaslah kenyataan Islam sebenar hanya untuk menyedapkan hujahnya. Nampak lebih jujur dengan istilah Islam arus perdana yang seperti mengakui amalan Islam yang tidak semestinya tepat seperti yang dicontohkan oleh Rasulullah pada abad ketujuh dahulu.

Daripada semua itu baguslah diperhatikan satu hadis Rasulullah yang menerangkan mengenai perbalahan dalam kalangan umat Islam, dan apa yang sepatutnya dilakukan oleh orang yang mahukan kebenaran.

Maksud sabda Rasulullah, “Sesungguhnya sesiapa yang hidup selepasku akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kalian berpegang kepada sunnahku dan sunnah al-Khulafa al-Rasyidin al-Mahdiyyin (mendapat petunjuk). Berpeganglah dengannya dan gigitlah ia dengan geraham. Jauhilah kamu perkara-perkara yang diada-adakan (dalam agama) kerana setiap yang diada-adakan itu adalah bid‘ah dan setiap bid‘ah adalah sesat.” (Hadis sahih riwayat Abu Daud, Tarmizi, Ibn Majah, Al-Darimi dan Ibn Hibban)

Allah telah mengajar umah untuk menyelesaikan perselisihan ini dengan kembali kepada ajaran yang asal iaitu ‘kembali kepada Allah dan rasul-Nya’, bererti merujuk pertikaian itu berdasarkan ajaran al-Quran dan sunnah. Ayat 59 surah An-Nisa’ (bermaksud) “Hai orang-orang beriman, taatilah Allah dan rasul-Nya, dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu maka kembalikanlah kepada Allah (al-Quran) dan rasul-Nya (sunnah), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya.”

Islam itu hanya satu dan telah sempurna (surah al-Maidah ayat 3), tambahan pula orang-orang yang beriman itu sebenarnya telah disahkan bersaudara oleh Allah (surah al-Hujuraat ayat 10). Perselisihan dan perbedaan pendapat memang tidak dapat dielakkan dalam mana-mana komuniti masyarakat, malah dalam sebuah keluarga kecil pun. Punca perbedaan pendapat ialah pemilikan ilmu,latar belakang sejarah dan budaya, cara pentafsiran dan menjaga kepentingan yang berbeda antara satu sama lain.

Sekalipun al-Quran dan sunnah ada di hadapan mata, rupa-rupanya banyak perselisihan tidak dapat diselesaikan. Punca keadaan buruk ini berterusan ialah kerana tidak benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Demikianlah Allah menetapkan syarat untuk membereskan masalah, melenturkan keegoan seseorang ialah dengan syarat benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Tanpa benar-benar beriman ini, tentulah yang bertelingkah akan mencari apa hujah termasuk yang ada dalam al-Quran dan mentakwil maksudnya untuk membela pandapatnya.

Syarat beriman terhadap hari kemudian ialah mengingat hari mati dan pembalasan. Apabila kematian datang, semua manusia menyerah kalah kepada Allah. Maka sebab itu Allah mensyaratkan supaya merasakan diri akan mati dan seperti akan terus di bawa ke pengadilan Tuhan dalam mengendurkan ketegangan supaya keegoan mempertahankan pendapat dapat diredakan.

Nampaknya dua syarat kembali kepada ajaran Allah dan rasul-Nya, jika tidak disertai ketelusan dan keikhlasan benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian (pembalasan) masih menemui jalan buntu. Oleh itu masih banyak perselisihan, perdebatan dan tuduh-menuduh yang telah turun-temurun kerana mempertahankan ego dan degil masing-masing. Apabila sudah tidak ingat mati, semuanya dilanggar, kata orang membujur lalu melintang patah!

Dalam hal mempertahankan keegoan ini ada satu hadis Rasulullah yang boleh direnung. Sabda Rasulullah s.a.w. (maksudnya): “Manusia yang paling Allah benci ialah yang berkeras kepala dalam perbalahan” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Patutlah Allah menyatakan dalam al-Quran banyak manusia yang lalai, rugi, tidak berfikir (ke arah kebaikan) dan sebaliknya itu Allah juga menegaskan hanya sedikit hamba-hamba-Nya yang bersyukur, yang mendapat nikmat, dan mendapat balasan baik. Semuanya terbentang di hadapan mata, menjadi satu lagi bukti kebenaran al-Quran.

Selasa, September 01, 2009

WHAT is ahbash (part 1)

Al-Ahbash: Their History and Their Beliefs
by: Z. Alzamil

All praise belongs to Allah, and the Salat and Salam upon the Messanger of Allah Muhammad bin Abdillah.

Habashi's History:
This group called Ahbash relating to their first leader Abdullah Al-Harawi Al-Habashi. He came to Lebanon from Ethiopia (Habashah), that why they called him Al-habashi. He left Addis Ababa after he made a Fitnah there its called Kolob Fitnah. The Addis Ababa's people know him as Shikh Al-Fitnah according to evidence from some of his relative. What he did there, he work with the ruler of Endraji -the son in law for the Ethiopia's president Helaselasi - against Islamic Associations there, and he helped him to close all the Islamic National Association's schools for memorizing the Holy Quran in Hrar city in 1940 (1367 Hejrah), and they issued their judge on the schools' manager - Ibrahim Hassan- to jail him twenty three years, also he helped that ruler to internment the scholars there. He did that for those people, because they are Wahabi. For that reason, the people called him after that is the Shikh Al-Fitnah.

When he came to Lebanon, his followers there forgot his history, and he still does there - in Lebanon - as what he did before in Ethiopia, if you disagree with him in any problem you will be Kafir automatically, he said Ikhwan, Al-Albani and Ibn Baz are Kufars, Ibn Taymiyah is Kafir and Murtad and Zendeq and he asked his followers to lit Ibn Taymiyyah's books, Imam Al-thahabi is wicked, Sayd Sabeq is Majusi (The people who worship the fire) and in the other side he praised Jamal Abdul Nasir because he killed Syed Qutob. He asked his followers to hit or kill anyone who has beliefs different than their beliefs, to make sure ask the Lebanon's Mosques Imams, ask Adnan Yasen, how many times they tried to kill him, ask Hassan Katuji, what he did for them to let them following him to hit an hurt him, ask Jamal Al-Thahabi and Abdul-Hamed Shanuha and others why they leave Lebanon. Try to listen to their Radio, and see what they described Shikh Muhammad Al-Juzo, they describe him as lewd man.

In front of all these things, we could not find him or his followers did something toward the Batiniyah, but what he did in one of his lectures, he encouraged the people to appeal the aid from AL-Albeit, and there is no problem to say O' Ali or O' Hussein ( Ya Ali , Ya Hussein).
He also, gave some strange fatwas for his followers, he allow Al-riba (the interest) Some people said he is Jew man, however there is no clear evidence for that, but at least he has a lot of the Jew's characteristics.

Habashi's Beliefs :
Al-Ahbash claimed that they follow Al-Shafi'e. To make sure about that let us see their beliefs to know if they follow Al-Shafi's Beliefs or not.

1- They change the meaning of Allah's attributes based on the desire. But Al-Shafi as all Ahlu-sunnah beliefs Allah's attributes as what Allah (S.W.T) mentions them in His book and in the Sunnah of His Messengers without any meaning's changing, exchanging, or misconstruction. Look what Al-Habashi and his followers said about ' Al-Istiwa' " Al-rahman ala al'arsh istawa" translation " The most Beneficent (Allah) Istawa (rose over) the mighty Throne (in a manner that suits His Majesty) -Taha verse 5- , what they - Ahbash- said about the meaning of this word 'Istawa' they said it means take possession of the Throne, that means there was a god before Allah , then Allah possessed the throne from that first god, which no Muslim will believe or accept that , Ta-a'la-Allah Oluwan Kabera. The meaning of Istawa every Muslim knows the meaning by the Fitrah, it means He (S.W.T) rose over, that set no more details such as how, because Allah (S.W.T) tells us in the Quran about his attributes something fit with human's mind, we believe them as is, according Imam Malik, when someone ask him about Al-Istiwa he - may Allah have mercy on him- Al-Istiwa's meaning is known, how is unknown, believe it is obligation, and to ask about is Bed'ah, then he asked this man to go because he is Mubtad'a.

2- Their Shikh said that, The Quran's word was established by Gabriel (Alih Asslam), and Quran is not Allah's speech -look Izhar Al-Iqedah Al-Sunnyah P. 59-. Of course this idea is not new idea he came up with it, he just follows Al-Thalal's Imams. This idea is not something simple we can forget it. Just think about that, if we said Al-Quran is not Allah's speech that means it somebody's else speech, that means it could have some mistake. If we look at the history, where this idea come from, and why they came up with this idea, we will notice that, they want to reject the Quran, but they could not find any way to prove that, It is deficient or incomplete, then they came up with this idea. When the Muslims believe that, it is not Allah's speech then it could be incomplete or it is not perfect. Then we can change some of it while it is not perfect.

3- He - Al-Habashi - came up with some strange things, he said Allah is has ability on most of things - look Izhar Al-Iqedah Al-Sunnyah P. 59 -. Also, he asked the people this question, Is Allah able on him self or not?. Do you think Imam Al-Shafi believes these things or did he - may Allah have mercy on him- ask such question like what Al-Habashi did.

4- He -Al-Habashi- encourage people to go to the graves and appeal for aid from dead, also he allows to seek the protection from other than Allah (look Al-Daleel Al-Qaweem P.173, Bwghyat Al-Talib P.8, Sareeh Al-Bayan P.57-62). Also, he said Al-Awleya come from their graves to do people's needs, then they go back to their graves ! (look Khalid Kanan's tape /b/70). Also, he ask people to have Tabaruk by stone ( look Sareh Al-Byan P. 58, Ithhar Al-Aqedah Al-Sunnyah P.244). Do you think Al-Shafi does or believe these garbage.

5- He is Jabri, he said Allah help the Kuffars on their Kufer, if Allah did not help them they will not be Kuffar ( look Al-Nahj Al-Saleem P. 67).

6- He is Murje, he said Iman is saying only without deeds, i.e. , Iman is belief only , when you believe it is enough for you to enter Al-Jannah you do have to do any practice, he make Abu Baker and Abu Jahel is same, because both believe Allah. Anyone believe Allah is Mu'min either he pray or not, he does Islam's Pillars or not. (look Al-Daleel Al-Qaweem P.7, Beghyat Al-Taleb P.51).

7- He does not care about the Judgment by Islam or other which is against Islam, and he describe the people who judge by human's law (against Islam) and do not like to judge by Islam, he describe them as Muslim and Mu'min, also he allows helping them (look tape No. 318/1 side A). Also, he said any one who said at least one time in his life La Elah Ela Allah (No God but Allah) he is Muslim and Mu'min even if he does not judge the Allah's Share'ah in his life, does not do any of Allah's commands, and does not leave Allah's prohibited. (look Al-Daleel Al-Qaweem P.9-10, Beghyat Al-Taleb P. 51). He- Al-Habashi- said that Syed Qutub is Kafer, because he prohibit Judges to judge between people using the human's law (against Islam).

8- He tries to get Shi'ah's agree by talking a lot about the Fitans which happened between companions, and he insult Mua'wyah (R.A.A) a lot and he - Al-Habashi - made him -Mua'wyah - of Fire's people, also he mention a lot of Shia'h's stories about Mua'wyah (R.A.A).

9- He - Al-Habashi - believe that, Allah created the universe and sent the Messengers without any wisdom, because if you said that, that means you put some reasons for that, and if you put some reasons that means you put some partner with Allah ! - Strange !! -

10- He -Al-Habashi- allows Al-Riba (the interest).

11- He allows to pray with dirty - Najasah - (look Beghyat Al-Taleb P. 99-100).

12- He allows to play gambling with Kuffar, and allows to steal your neighbors if they are non Muslim. (look Sareeh Al-Bayan P. 133)

13- He insult the scholars beginning with the companions especially Mua'wyah (R.A.A) (look Ethhar Al-Aqeedah AlSunnyah P. 182). look to some of his tape like (tape No. 13/A/94) to see what he said about Shihk Al-Islam Ibn Taymiyah, also, look at (Al-Magalat Al-Sunnyah P. 15, 24, 26, 57, 62, 75). Look what he said about Imam Al-Thahabi, he said he is wicked, Imam Muhammad bin AbdulWahhab murder and Kafer (look at their Manar Al-Huda Magazine Issue 3 P.34). Shikh Syed Sabiq is Majosi Kafir (tape No. 1/A/181). Syed Qutub is one of Al-Khawarij's heads, he is Kafir, and he is journal's communist (look Al-Nahj Al-Sawi fi Al-Rad ala Syed Qutub Wa Tabi'eh Fiysal Muwlawi P. 3)

In front of that, we find Al-Habashi is defending the bad people like Ibn Arabi which all his book is witness on his Kufir because he said something no one said it toward Allah even Jews and Christians.
(Note : I forget to mention that in first part, all these information I got from Shikh Abdul-Rahman Demashqiyyah's book about this bad group).