Pengikut

Jumaat, November 30, 2007

dua sesi solat Jumaat!

BUNYINYA aneh, tapi praktikal di kota-kota besar. Melaksanakana solat Jumaat dua sesi sebenarnya hasil pemikiran di luar kotak. Kebiasaannya solat Jumaat dilakukan sekali, dan hampir tidak pernah para pegawai tinggi agama negeri cuba melontarkan idea dua sesi untuk mengatasi kesesakan dalam masjid. Lazim untuk mengatasi itu, ruang tambahan atau bangsal dibina.

Membesar-besarkan masjid semata-mata untuk menampung ledakan jemaah juga tidak praktikal kerana memerlukan kos besar di samping memerlukan kawasan baru. Di kota besar, nilai tanah amat tinggi dan terhad pula. Ironisnya, solat lima waktu yang lain, hanya dihadiri kira-kira 30 hingga 100 orang jemaah. Menambah besar masjid hanya penyelesaian jangka pendek, namun masalah kesesakan di jalan-jalan, para muslim yang mengejar waktu untuk ke masjid, kemudian terburu-buru ke tempat kerja tidak selesai. Percayalah keadaan di kota besar seperti Johor Bahru dan Kuala Lumpur lebih mencemaskan semata-mata untuk menunaikan solat Jumaat ini. Mereka yang bekerja di KL dan rutin Jumaatnya di Masjid Jamek Jalan Tun Perak akan tahu keadaan sebenar.

Bukankah Islam membawa kesejahteraan? Terburu-buru untuk solat Jumaat dalam kesesakan penuh risiko, masihkah kaedah solat satu sesi membawa maksud sejahtera dan tenang menghadap Ilahy? Solat sehingga di jalan-jalan dan tepi-tepi longkang dalam terik mentari. Dan bukan tidak pernah pula sedang solat tiba-tiba hujan lebat. Ingat, selepas solat mereka akan segera ke tempat kerja pula!

Bagaimana kaedahnya dua sesi itu? Sesi pertama seperti biasa, katakan bermula jam 1.15 petang, sebaik saja masuk waktu zuhur dimulakan azan untuk solat Jumaat. Sesi kedua dimulakan kira-kira 30 minit setelah tamat solat sesi pertama. Kaedah ini dapat memberi peluang kepada mereka yang asalnya tidak boleh ke masjid seperti anggota polis, bomba, pekerja kilang dan pasukan keselamatan.

Idea ini akan cuba dipatahkan dengan alasan akan menyebabkan orang ponteng solat Jumaat. Kita akur jika selama ini usaha membanteras muslim ponteng solat memang giat dijalankan. Kerana itu, muslim memang takut sekali ponteng solat, khasnya solat Jumaat. Jika terbukti tidak ada usaha menangkap dan menghukum muslim yang ponteng mana-mana solat fardu, tolak saja alasan retorik ini.

Pada Ramadan yang lalu Perlis telah cuba melakukan dua sesi solat tarawih. Kita tidak pasti negeri manakah yang akan mula melakukan percubaan solat Jumaat dua sesi. Namun tampaknya Perlis belum mempunyai kota sekompleks Kuala Lumpur. Mungkin saja kerana aliran salafinya, Perlis akan menawarkan contoh kepada kota-kota di luar negeri utara itu.

Rabu, November 28, 2007

malangnya anak Rohingya



TADI jam 3.00 sore seorang budak lelaki berumur 12 tahun datang menemui saya meminta sedekah. Kerana saya lama berbual dengan budak lelaki ini, abangnya yang berusia 14 tahun datang pula menemui saya. Mereka berdua berjalan ke mana-mana saja untuk meminta sedekah, untuk meneruskan hidup.

Saya kutip semula apa yang diceritakannya tadi. Ibu bapanya adalah pelarian Myanmar (Rohingya) muslim. Pelarian Rohingya ini diterima oleh kerajaan Melaysia sebagai pelarian politik dan disahkan oleh Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB). UNHCR adalah badan dalam PBB yang mengesahkan status pelarian ini. Pelarian Rohingya ini diberi surat khas oleh UNHCR. Dengan surat itu, mereka tidak akan diusir keluar dari negara ini.

Diceritakan, budak berdua tadi ada dua lagi adiknya bawah 10 tahun. Tinggal dengan neneknya, orang Rohingya juga. Si abang mengaku tidak bersekolah sewaktu ayahnya masih hidup. Adik-adiknya juga tidak sekolah. Jadilah mereka buta huruf dan jahil.

Mengapa tidak sekolah? Jawab mereka ialah pentadbiran sekolah tidak menerimanya bersekolah kerana ibu bapanya pelarian sekalipun ada surat UNHCR. Anak-anak ini mengaku ada surat sijil lahir kerana dilahirkan di Malaysia.

Ditanya mengenai kad pengenalan atau Mykad. Jawabnya ialah dia sudah membuatnya di Pejabat Pendaftaran tetapi pegawai tidak membenarkan mengambilnya kerana ayah dan ibunya orang pelarian. Kerana kejahilannya, saya yakin dia polos, jadi jawabannya benar seperti yang diberitahu oleh pihak sekolah dan Pejabat Pendaftaran.

Orang asing yang ada surat pengesahan seperti Pemastautin Tetap (PR) atau UNHCR, mereka boleh meneruskan kehidupan di Malaysia secara sah dan dijaga hak-haknya mengikut undang-undang. Siapa bilang anak pelarian UNHCR tidak boleh sekolah? Untuk persekolahan anak-anak, mereka wajib berurusan dengan Jabatan Pelajaran Negeri, yang mungkin saja JPN perlu pengesahan daripada Kementerian Luar Negeri atau Kementerian Dalam Negeri. Jika itu syarat-syaratnya, maka beritahu dengan terang supaya anak-anak ini tidak membesar tanpa pengetahuan dan menjadi beban masyaarakat sepanjang hidup kerana buta huruf dan jahil.

Saya harap remaja Rohingya tadi tersalah jawab dengan mengatakan pegawai Pendaftaran Negara tidak membenarkan dia mengambil Mykadnya disebabkan anak pelarian UNHCR. Kalau permohonan sudah diproses, tidak ada sebab sampai dua tahun Mykad tidak diberikan. Sama ada dia bertaraf PR atau warga negara, dia wajib memiliki Mykad.

Tanpa Mykad dan buta huruf, akhirnya mereka dan yang senasib dengannya akan menjadi beban negara. Kerana terdesak, mereka akan mengganggu kehidupan kita warga biasa dengan meminta sedekah. Lebih memburukkan keadaan, mereka akan mengenakan kupiah menggambarkan anak-anak muslim, tetapi pakaiannya berbau busuk dan kotor sebagai gambaran hidup yang tidak terurus.

Sudah 14 tahun baru belajar ngaji Iqra! Mereka akan menjadi seperti ‘Tarzan’ datang dari hutan Afrika ke kota London! Sejak tahun 80-an saya sudah didatangi anak-anak Rohingya ini, dan sekarang masih ada warisnya. Tentu di luar pengetahuan saya, ada banyak lagi anak-anak malang seperti ini. Kalau ada yang terdesak, mungkin saja ada yang akan menjadi penjenayah.

Salahnya bermula dengan kita yang tidak memberi tunjuk jalan sebenar untuk persekolahannya dan (jika betul) membekukan Mykadnya dengan ada muslihat lain, mungkin wang rasuah!

Jadi begitulah, kalau kita teliti dalam-dalam. Apa yang kita perhatikan, sebenarnya mempunyai kaitan dan cerita yang panjang. Seperti air batu di tengah lautan, hanya 20 peratus yang kelihatan, bakinya yang besar ada tersembunyi dengan gagah di dalam laut. Kapal sehebat Titanic pun tenggelam kerana melanggarnya. Anak-anak Rohingya dan yang senasibnya umpama 20 peratus air batu yang muncul. Masalah mereka yang merayau-rayau meminta sedekah adalah 80 peratus yang tersembunyi, dan menyebabkan negara menanggung beban. Beban negara sebenarnya ditanggung oleh warganya. Kita adalah warganegara Melaysia pembayar cukai!

Isnin, November 26, 2007

Solat saja di atas jalan!

BAYANGKAN tiga juta manusia berhimpun dalam satu kawasan dan dengan mudah dipimpin oleh seorang manusia yang bukan daripada bangsanya. Situasi ini hanya berlaku dalam satu peristiwa tahunan dunia: solat lima waktu di masjidil haram Makkah semasa musim haji. Disiplin ini sebenarnya mudah saja sebab sejak kecil setiap muslim di seluruh dunia sudah diajar menerima pakai panduan imam dalam solat, maka apabila dihimpun bersama bangsa-bangsa lain, disiplinnya tetap sama. Orang di luar dunia muslim mungkin kaget dan terpinga-pinga kerana perhimpunan sebegini besar tidak ada dalam mana-mana aktiviti agama atau sosial lain.

Solat berjemaah, di masjid mana-mana pun disiplinnya tetap sama: yang lelaki diutamakan di hadapan, berapat-rapat dan mengikut apa sahaja pergerakan imam. Di Malaysia begitu, di Makkah dan Madinah juga tidak berbeda. Kerap penceramah menegur bakal-bakal haji supaya segera masuk ke masjid untuk mencari keutamaan di saf hadapan bagi lelaki, dan bagi perempuan juga digesa masuk untuk memenuhi ruang solat perempuan. Mengapa penceramah berpesan demikian?
Oleh kerana di Makkah dan Madinah, para hujaj tidak ada aktiviti lain yang utama selain solat berjemaah, maka semua faham rutin dan keadaan yang dialami dan bakal berlaku. Bayangkan dua juta dan kemudian menjadi tiga juta (saat menghampiri 8 zulhijah) berhimpun untuk setiap solat lima waktu. Satu jam sebelum azan, orang sudah mula memasuki masjid. Setengah jam kemudian semua ruang masjid penuh. 15 minit kemudian lagi, seluruh halaman masjid dan jalan-jalan dipenuhi manusia yang sudah bersedia dengaan ruang solatnya. Maknanya semua jemaah tahu dan faham segenap laman, jalan dan ruang terbuka kira-kira setengah kilometer dari pintu-pintu masjid akan diguna untuk solat berjemaah.

Dalam keadaan demikian, di manakah sepatutnya kita menempatkan diri? Sebab itu penceramah dalam kursus berkali-kali mengharap jemaah haji agar hadir awal ke masjid dan mencari ruang terbaik dalam masjid. Namun banyak memilih jalan mudah. Sekalipun turun awal ke masjid, mereka tidak masuk ke masjid, sebaliknya membuka sejadah di tepi-tepi jalan atau lorong kedai kerana tahu manusia akan memenuhi ruang-ruang itu sehingga semua jemaah solat bercantum antara satu sama lain.

Memang banyak manusia, banyaklah kerenah dan ragamnya. Sebenarnya ragam memilih tempat solat di Makkah sudah terdidik di tanah air lagi. Maaf jika dikatakan bahawa di mana-mana kawasan penduduk, tidak sampai satu peratus yang berusaha menjaga solat berjemaah lima waktu di masjid. Bagi yang sudah berkarat, hanya ke masjid pada hari Jumaat, mereka akan memilih serambi masjid sebagai ‘port’nya sekalipun ruang dalam masjid masih luas. Yang di tanah air tidak merasa ‘keseronokan’ mendatangi masjid dan merebut saf pertama, maka apabila sampai di Makkah juga akan bersikap serupa. Merekalah yang terlebih awal membuka port di tepi-tepi jalan sekalipun azan akan dilaungkan setengah jam kemudian! Ada yang komen: Berpuluh-puluh tahun menunggu hendak ke Makkah, bayar beribu-ribu pilih juga bersolat di atas jalan. Maka dijawab rakannya: Agaknya mereka faham fadilat solat di lorong dan atas jalan lebih besar berbanding paling dekat dengan imam!

Solat, saf paling hadapan dan sentiasa berjemaah sebenarnya bukanlah sangat urusan dunia. Jika orang membuat perbandingan: Orang yang solat dapat rezeki orang tidak solat pun dapat rezeki. Orang solat berjemaah sihat, orang solat sendirian juga sihat. Orang solat di serambi atau atas jalan tetap sah, sama juga sahnya solat di saf pertama. Jawabnya satu sahaja, ini urusan beriman kepada hari akhirat. Janji Allah pasti benar, maka apa-apa yang ditawarkan melalui al Quran dan sunah rasul-Nya akan dikotakan di akhirat kelak. Itu saja….

Sabtu, November 24, 2007

al Quran dan cap jari manusia

BIASA membaca dalam web Kristian yang mengatakan Rasulullah Muhammad s.a.w. dituduh mengarang sendiri kitab al-Quran. Misalnya mereka menuduh Rasulullah mengarang sendiri proses kejadian janin dalam rahim sebagaiamana yang dicatat dalam beberapa ayat dalam al-Quran. Lihat surah as-Sajdah: 8-9, az-Zumar: 6, al-Insaan: 2, al-Alaq: 2, al-Qiyamah: 37-39 dan yang lebih lengkap al-mukminun: 12-14. Kata mereka, Rasulullah terlebih dahulu mengkaji buku-buku karya tamadun Yunani, kemudian mencacatkan dalam al-Quran. Itulah antara hujah kaum Kristian tidak beriman dengan al Quran.

Tapi bagaimana dengan cap jari manusia sebagai milik yang abadi setiap individu bernama manusia. Ya, baru tahun 1880 Sir Francis Colt berjaya menggunakan teknologi untuk membenarkan pemilikan abadi cap jari. Tidak ada mana-mana puak, ahli agama atau ahli sejarah menuduh Rasulullah sengaja mengarang ayat 3-4 surah al-Qiyamah (maksudnya), “Apakah manusia mengira bahawa kami tidak akan mengumpulkan (kembali) tulang-belulangnya? Bukan demikian, sebenarnya Kami berkuasa menyusun kembali jari-jemarinya dengan sempurna.”

Maksud ayat itu, Allah akan membina semula tubuh manusia kelak yang sebelumnya telah mati dan hancur. Allah akan memulakan pembinaan semula manusia bermula daripada jarinya. Jari atau cap jari manusia sebagai pengenalan yang tidak ada persamaan dengan manusia yanag lain, sekalipun mempunyai kembar atau berketurunan yang sama.

Al Quran diturunkan kepada Rasulullah melalui malaikat Jibril pada kurun ke-7, di tengah-tengah masyarakat yang kebanyakannya buta huruf, berlatar bumi tandus dan tiada kebanggaan tamadun. Salah satunya ialah ayat berkenaan ayat cap jari itu. Muslim zaman itu hingga kini terus menerima dan beriman dengan kebenaran ayat-ayat al-Quran sekalipun belum dibuktikan melalui sains dan teknologi. Bayangkan, hanya dalam tempoh 100 tahun kebelakangan ini saja ayat ‘cap jari’ dibuktikan. Pembuktian ini ketinggalan 1300 tahun yang lalu apabila Rasulullah Muhammad s.a.w. melafazkan ayat mengenai cap jari manusia.

Sebab itu jangan sesekali melupakan sejarah. Mereka yang menuduh Rasulullah mencipta sendiri ayat pembentukan janin, sangat jahil (bodoh) sejarah atau sengaja buat-buat jahil. Tidak ada ahli sejarah yang menafikan Rasulullah seorang yang ‘ummi’ atau buta huruf, tidak pernah berguru dengan mana-mana ahli ilmu atau mendatangi pusat tamadun seperti di Yunani, Rom, Mesir dan Mesopotamia.

Bangsa Arab di Makkah sendiri yang memberi gelaran ‘al Amin’ kepada Muhammad bin Abdullah kerana baginda tidak pernah berdusta. Demikian hujah Allah untuk mendidik semua manusia agar menerima ayat-ayat al Quran yang disampaikan melalui lidah Rasulullah Muhammad s.a.w. Kalau sudah dibuktikan Rasulullah Muhammad s.a.w. seorang yang buta huruf dan seorang yang jujur, maka siapakan yang dapat menolak bahawa al Quran itu benar-benar datangnya daripada Allah, Tuhan yang Satu. Maka al Quran bukan karangan manusia bernama Muhammad bin Abdullah atau Rasulullah s.a.w.

Jika ada sesiapa yang masih mengatakan al Quran hasil karangan Rasulullah Muhammad s.a.w, sila buktikan dalam mana-mana kitab terdahulu seperti Zabur, Taurat dan Injil mengenai ayat cap cari. Carilah daripada mana-mana buku dari tamadun silam seperti dari China, India, Rom, Yunani dan Mesir yang menyatakan cap jari manusia berbeda antara satu sama lain tidak mengira dari zaman mana manusia itu hidup. Maha suci Allah.

Rabu, November 21, 2007

mengapa sembah hyang?

MENGAPA Melayu muslim sembahyang? Banyak tidak dapat menjawab soalan mengenai siapakah hyang. Namun sebutan ‘sembahyang’ kerap diguna dalam memberi maksud bentuk ibadah khusus terhadap Allah, Tuhan yang satu. Sekalipun hyang bukan Allah, namun sembahyang bukanlah menyembah hyang sebab pemahaman hyang bukanlah Allah sebagaimana difahami dalam akidah muslim.

Bangsa Melayu Nusantara memeluk Islam tidak sezaman dengan pengislaman bangsa-bangsa Arab, Afrika atau Andalusia. Secara mudah, kerancakan proses Islamisasi di Nusantara pada abad ke-13 hingga 17. Pada masa itu kemunculan pusat-pusat kebudayaan Islam seperti Pasai, Melaka, Acheh, Brunei, Sulu, Pattani, Demak dan Riau (sekadar beberapa nama).

Sebelum wahyu pertama diturunkan di Makkah (610M), Melayu Nusantara sudah menganut animisme, kemudian agama Buddha dan Hindu. Sebagaimana tamadun dunia yang lain merakam animisme sebagai satu anutan agama, kepercayaan ini juga sangat kuat kepada bangsa Melayu. Animisme bangsa Melayu mempercayai roh nenek moyang sangat mempengaruhi orang yang hidup. Roh nenek moyang disebut ‘poyang’ atau ‘hyang’. Pemujaan atau menjaga roh hyang adalah rutin beragama zaman pra-Buddha Hindu.

Menurut Abdul Rahman Haji Abdullah (1990) dalam Pemikiran Umat Islam di Nusantara, hyang yang asalnya dikaitkan dengan roh nenek moyang sebenarnya diperkuat dengan maksud dewa. Maka timbul istilah ‘sembahyang’ bermaksud menyembah hyang atau menyembah dewa. Kahyangan (kayangan) pula bererti tempat dewa-dewa.


Penerimaan agama Buddha dan Hindu tidak menghapuskan konsep penjagaan roh nenek moyang atau hyang kepada waris-warisnya. Sangking kuatnya pegangan animisme, konsep ketuhanan dalam Buddha-Hindu seperti terpaksa menerima konsep pemujaan roh nenek moyang ini. Buddha-Hindu pula menambah konsep ‘dewaraja’ yang menggambarkan raja-raja di Nusantara adalah titisan dewa-dewa. Kesatuan pemujaan roh nenek moyang dengan dewaraja tembah menguatkan pegangan bangsa Melayu dahulu berkenaan penyembahan hyang. Menyembah hyang bukan saja memuja roh nenek moyang, malah roh raja-raja yang juga berketurunan para dewa.

Hari ini banyak candi zaman silam dikesan ada di Nusantara, termasuk yang besar seperti Angkor di Kemboja dan Borobudur di Jawa Indonesia. Candi bererti ‘nisan’ sebagai makam roh. Candi-candi kecil ada di merata tempat termasuk di Lembah Bujang Kedah. Misalnya Candi Borobudur disiapkan dalam tempoh 75 tahun sebagai pusat pemujaan 10 roh raja kerajaan Sailendra. Di Jawa banyak lagi candi yang dikhaskan untuk ajaran Hindu seperti Prambanan warisan kerajaan Majapahit. Perlu diketahui kerajaan-kerajaan Buddha-Hindu di Nusantara telah berkembang dan bertahan bermula kurun ke-7 hingga ke-14.

Masa yang begitu lama sejak zaman animisme kemudian memasuki zaman Buddha-Hindu, bangsa Melayu seperti sudah sebati dengan konsep pemujaan roh dan dewa. Menerima agama Islam bukanlah bermakna bangsa Melayu Nusantara meninggalkan sepenuhnya tradisi zaman silam. Sistem sosial berkasta dalam ajaran Hindu sekurang-kurangnya masih diterjemah dalam bentuk ‘golongan pemerintah’ dan ‘golongan diperintah’.

Dalam arus kemodernan hari ini pun, masih kedapatan antara kumpulan dalam bangsa Melayu yang sangat prihatin tentang hidupnya kerana percaya dalam perhatian roh-roh hyang selain percaya juga ‘Allah yang Maha Mengetahui’. Malah dipercayai roh menempati sesuatu objek, lalu objek-objek berkenaan mempunyai roh atau semangat. Biasa didengar misalnya tanah sawah, busut besar, pokok dan waktu malam dianggap mempunyai semangatnya tersendiri. Di sana ditambah lagi dengan pemujaan semangat objek berkenaan.

Ada sesetengah kiyai dulu dan sekarang mempunyai ilmu kebatinan yang bersifat luar biasa. Mereka mendakwa dapat berhubungan dengan roh atau hyang. Guru agama yang kebal dan pakar ilmu mistik menjadi sebagian budaya beragama, dan sebagian masyarakat Nusantara menerima unsur itu sebagai salah satu keistimewaan kiyai atau Islam. Sukar kepada orang biasa mahu membedakan antara ilmu sihir atau karomah seorang wali kerana pelakunya menggambarkan imej guru agama yang warak dan zuhud. Jika ada kubur pemimpin atau kiyai yang terus dipuja, tidak lain merupakan lanjutan tradisi pemujaan hyang sejak zaman animisme lagi.

Tahun 70-an dahulu masih kedengaran pesan orang tua-tua supaya jangan membuat sayur berkuah sewaktu kenduri arwah kerana akan memberi kesan buruk terhadap arwah dalam kubur atau roh si mati.

Proses Islamisasi di Nusantara juga merupakan proses evolusi. Tidak ada catatan wujudnya ‘perang akidah’ sebagaimana Perang Badar pada zaman Rasulullah. Para pendakwah dari luar (Arab, Parsi dan India), termasuk pendakwah tempatan seperti ‘Wali Songo’ mengambil jalan halus dan tidak berkonfrontasi dengan sistem sedia ada. Sebahagian amalan tradisi zaman silam telah diadaptasikan dengan Islam, atau ditambah sebagaimana dikehendaki dalam agama. Sebab itu istilah ‘sembahyang’ terus digunakan untuk memberi maksud solat, iaitu menyembah Allah Yang Esa.

Maka timbul perselisihan hujah sesuatu amalan itu berasal daripada tradisi Buddha-Hindu atau adat biasa. Antara amalan yang masih didebatkan antara ulama dan budayawan ialah tepung tawar, merenjis air mawar, persandingan pengantin dan memasang pelita pada malam hari raya.

Ulama-ulama sunah pula bertikai dengan ulama-ulama tradisional mengenai kesahihan amalan tawasul kepada roh orang mati (roh nenek moyang atau poyang atau hyang) dan hal-hal kenduri arwah. Konsep ‘memuja roh atau hyang’ mungkin lebih lunak disebut sebagai ‘mengingati arwah’ terus menjadi pilihan masyarakat kerana berjaya diserlahkan dalam bentuk ritual islam. Sekalipun dihukum sunat, namun seakan wajib kerana difahami perlunya orang hidup meneruskan hubungan dengan roh atau hyang.

Kesimpulannya, adaptasi amalan tradisi pra-Islam dengan bacaan selawat, doa, ratib serta wirid menambah kuat kepercayaan orang biasa bahawa itu adalah amalan Islam dan sunah Nabi s.a.w., tambahan pula didukung kuat oleh institusi agama dan kuasa politik.

Jahil sejarah tradisi bangsa, ketidakfahaman mengenai adat tradisi dan ibadah, menggambarkan akan berterusnya tasawur bangsa Melayu dalam beragama. Tasawur ini masih tidak terjejas sekalipun al Quran dan Sunah menjadi janji pegangan. Telah jelas dalam surah al Baqarah ayat 2 (maksudnya) “Kitab (al Qur’an) ini tidak ada keraguan padanya, menjadi petunjuk kepada mereka yang bertakwa”. Satu lagi dalam surah al Israa ayat 36 (maksudnya) “Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan mengenainya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggungjawabnya.”

Isnin, November 19, 2007

catatan peribadi (1) padi siraj

BERITA Harian 17 Nov 2007 dalam sisipan ‘Sabtu’ melapor sejenis padi hybrid baru dinamakan ‘siraj’. Saya terus membacanya sebab nama ‘siraj’ adalah nama ayah saya. Betullah, siraj itu nama orang, singkatan mantan DYMM Yang Dipertuan Agong Tuanku Syed Sirajuddin. Tidak perdulilah siapa yang menyarankan nama ‘siraj’ untuk padi hybrid itu, sama ada Mardi atau Bernas atau syarikat RB Biotech Sdn Bhd.

Mengapa padi hybrid ‘siraj’? Datanya ialah Malaysia mengeluarkan 800,000 tan beras (bukan padi) setahun daripada 280,000 hektar sawah padi, dan masih perlu mengimport 1.5 juta tan beras. Negara mengimport beras dari Thailand, Pakistan dan Vietnam. Oh, dengan penanaman padi siraj ini tahun 2010 kira-kira 90 peratus keperluan beras negara dipenuhi.

Saya dan keluarga berbangga padi siraj akan menyelesaikan masalah beras negara. Saya bangga sebab ayah saya memang seorang petani. Sejak kecil sebagai petani. Saya dibesarkan dengan hasil petani, hasil tanam padi. Malah dahulu, beras yang dimasak oleh ibu betul-betul yang ditanam oleh ayah di sawah. Sekarang petani belum tentu dapat menanak beras yang dikeluarkan dari petak sawahnya!

Saya mengikut ayah menjadi petani sejak berumur tujuh tahun. Tradisi di desa saya bukan membuat rumah untuk tinggal tetap di kawasan sawah, tinggal di desa tanaman kelapa tetapi punya sedikit sawah padi kira-kira 7 hingga 10 km dari desa. Dahulu, jarak itu jauh sekali sebab kena berbasikal. Kalau musim menanam atau menuai, kami akan bermalam di gubuk kecil. Begitulah rutin ayah sehingga tahun 1985 apabila saya keluar dari desa kerana masuk universiti. Sejak itu ayah berhenti ke sawah kerana tidak ada pembantu.

Susahkah menjadi petani? Sekarang seorang pesawah padi boleh memakai tali leher! Bermula urusan daripada membajak sehingga menuai, dikerjakan oleh jentera moden. Jadi, pesawah kini hanya perlu menekan handphone meminta pihak menguruskan jentera-jentera berkenaan.

Semasa saya dan ayah buat sawah lecehlah jika dibanding cara sekarang. Namun tahun 1970-an dan 80-an, itu kira oklah.

Mula-mula kena pilih benih padi, kemudian rendam sehingga keluar akar-akarnya macam taugeh. Pergi ke tepi sawah buat tapak semaian. Bagaimana hendak buat? Alas dengan jeramai atau debu bahan bakar atau daun pisang. Cedok Lumpur dari kolam dan ratakan lumpur atas daun pisang tadi kira-kira dua inci tebal. Taburlah benih padi yang sudah berakar itu atas lumpur. Tutup dengan jerami padi supaya terlindung daripada hujan atau panas. Kalau itik datang, lesaplah….

Selepas dua minggu anak padi tumbuh kira-kira enam inci, kena pindahkan ke sawah yang sudah ada air. Pindahkan secara berumpun-rumpun supaya membesar dengan subur sehingga mencapai ketinggian satu setengah kaki. Lepas itu tanamlah. Nanti dulu, tengok sawahnya macam mana.

Selama menunggu anak padi membesar di sawah tadi, bajaklah sawah dengan jentera jenama ‘kubota’, tapi masih kena bersihkan sampah iaitu rumput-rumput yang sudah mati dilibas Kubota.

Maka bermulalah menanam padi. Anak-anak padi yang tingginya sudah satu setengah kaki tadi akan disiat-siat menjadi satu persatu. Satu itu, bermakna satu perdu. Tahu perdu? Tengok rumpun serailah… Cara menanam ialah menghunjamkan akar perdu anak padi di tanah berlumpur dengan menggunakan alat ‘kuku kambing’. Kena buat satu persatu. Kalau satu hektar ada 100,000 rumpun, semua itu kena melalui hunjaman kuku kambing satu persatu! Jarak antara satu perdu dengan perdu lain kira-kira lapan inci.

Setelah membesar dan berbuah, musim menuai. Cara menuai ialah menggunakan sabit, seperti orang mengambil rumput untuk makanan lembu atau kambing. Kumpulkan untuk dibalun atau pukulkan ke dalam tong. Dari tong itu masukkan padi ke dalam guni dan pikul ke tepi jalan. Sama ada untuk dijual atau dibawa pulang ke rumah, guna basikal atau motrosikal.

Bayangkan rumitnya menanam padi zaman 70-an dan 80-an berbanding dengan abad ke-21 ini. Cerita ayah menjadi petani pada zaman Jepun lagi menyayat hati. Menjadi petani,membela lembu dan kambing, telah membolehkan lima daripada enam anak ayah dan ibu mendapat ijazah dari universiti. Saya ingat dan pasti, setiap kali anaknya dapat masuk universiti dijualnya seekor lembu untuk biaya masuk univ.

Nanti jika padi siraj menjadikan hasil petani berganda-ganda lagilah menyeronokkan. Lantaran susahnya menjadi petani, dan sekarang ada padi dinamakan seperti nama ayah saya, saya sekeluarga cukup seronok. Orang lain akan kata ‘perasan’ tapi untuk kami sekeluarga, tidak. Itulah sebagian sejarah seorang petani kecil bernama Siraj.

Sabtu, November 17, 2007

internet sedang mencabar (2)

SEKALI lagi internet sedang mencabar dunia fizikal yang nyata. Semasa Perhimpunan Agung Umno mutakhir, para pemimpin Umno sehingga Presiden atau Perdana Menteri telah memberi respon terhadap perhimpunan 10 Novemver. Tidak ada iklan perhimpunan itu dalam media cetak arus perdana, segala maklumat terkini itu ada dalam alam siber.
Bermula dengan amaran oleh PM, kemudian berlangsunglah tarikh 10 Nov itu. Media cetak utama 11 Nov tidak ada memaparkan apa-apa kejadian besar di KL, kecuali Bernama menyebut ada kira-kira 4000 orang berhimpun dan diselesaikan oleh polis.

Namun sejak 11 Nov media melapor ucapan pemimpin utama, ulama dan terakhir kenyataan rasmi dari Istana Negara mengenai perhimpunan hari Sabtu 10 Nov. Kalau 4000 orang dan telah diselesaikan oleh polis, semua boleh pulang dan tidur lena. Mengapa sampai Istana Negara buat kenyataan?

Mesej-mesej ini sebenarnya memberi respon kejadian besar yang tidak dinyatakan oleh media utama. Kejadian besar di KL itu hanya dilapor secara meluas dalam internet, dengan segala bukti bergambar dan ulasan-ulasan secara bebas. Keadaan ini tentulah mencabar status quo pemberitaan semasa.

Jika sebelumnya apa-apa berita dari internet sering digambarkan berita separuh masak, khabar angin dan tidak sah, nampaknya semakin lama semua pihak terpaksa mengakui kesahihannya. Ops, bukan sekadar mengakuinya, malah memberi respon dan akan bertindak berdasarkan berita alam maya. Sekali lagi, pihak yang tidak percaya pemberitaan atau maklumat dalam internet tercungap-cungap, ketinggalan bas.

Sebelum ini ada pihak (bukan ahli politik) yang bimbang kehilangan pengaruh kerana maklumat internet seperti berfatwa: mencari maklumat dalam internet bererti mencari berita daripada syaitan! Tampaknya orang-orang seperti ini akan mula belajar membuat emel dan mengingat passward.

memikul beban sejarah

SUKA atau tidak kita sentiasa melalui jalan sejarah. Semalam, kelmarin, bulan lepas, tahun lalu, 100 tahun yang lepas adalah sejarah. Sekalipun banyak yang mendakwa tidak minat sejarah dan tidak tahu apa-apa sejarah masa lampau, hakikatnya kita sedang mewarisi sejarah dan sangat kuat pula mempertahankan ikatan sejarah itu.

Serangan Amerika Syarikat terhadap Afghanistan (2002) dan Iraq (2004) merupakan kesan sejarah. Jangan dikaitkan sejarah penjajahan dan Perang Dingin yang rencam. Baca saja serangan pesawat awam ke atas WTC 11/09/2001. Itukan peristiwa bersejarah. Dari sanalah Amerika mengistiharkan perang ke atas ‘pengganas’. Oleh kerana dalam politik sifirnya mudah, maka watak Osama Laden dan Saddam Hussein dijadikan sebab dua negara diganyang kuasa besar. Selepas ini mungkin saja ada negara baru akan diganyang Amerika sebab negara Paman Sam itu mempunyai ingatan sejarah yang bagus dan berani menafsirkannya pula.

Kehidupan kita dalam 50 tahun merdeka cukup jelas hasil kerja sejarah. Parti-parti politik Umno, Pas, MCA, MIC sampai yang terbaru PKR juga kesan sejarah. Antara kita dinasabkan keturunan Melayu, Cina, India, Kadazan dan Iban misalnya juga kerana perjalanan sejarah. Jika dengan mengingat sejarah, pihak itu berasa untung, pihak itu akan membesar-besarkan peristiwa sejarahnya. Bagi pihak yang berasa dirugikan, pihak itu akan menyumpah sejarahnya dan jika dapat mahu saja ditulis semula sejarahnya kepada yang menguntungkan.

Peristiwa rusuhan kaum 13 Mei 1969 cukup baik untuk dijadikan bahan sejarah. Oleh kerana banyaknya perkara buruk dan keji, maka 13 Mei dijadikan momok oleh rakyat Malaysia. Semua rakyat sedang dan akan terus memikul sejarah ini.

Tafsiran sejarah mungkin berbeda-beda. Pahlawan Kelantan Tok Janggut dikatakan pengganas oleh penjajah British, tetapi kepada penduduk negara dia ialah pejuang. Sama seperti watak Hang Jebat yang menghalau Sultan Melaka dari istana, dia adalah penderhaka kepada pendukung feudalisme tetapi Hang Jebat adalah hero kepada puak republikan.

Bahayanya ialah apabila kita yang berjalan di atas lembaran sejarah tidak mahu tahu sejarahnya, sedangkan pada waktu yang sama kita sedang menjalankan agenda jadual sejarah. Wujud ‘kumpulan Artikel 11’ yang menafsir maksud perlembagaan berdasarkan keadaan semasa, sedangkan perlembagaan itu sendiri hasil jadual sejarah. Kita wajib melihat segala fasal dalam perlembagaan berdasarkan kehendak sejarahnya, barulah kita faham dan tidak
‘terbeban’ dengan perlembagaan.

Hari ini semua orang Melayu beragama Islam setelah menjalani sejarah panjang kira-kira tujuh ratus tahun. Namun diyakini tidak ada orang Melayu yang merasa terbeban dengan sejarah yang panjang ini. Malah muncul pula golongan untuk mengembalikan kemurnian Islam daripada terbeban dengan pengaruh animisme, Hindu dan Buddha yang pernah dianut oleh masyarakat Melayu Nsantara.

Tidak dinafikan juga sejarahnya bangsa Melayu menjadi aktivis Hindu-Buddha sehingga terbangunnya kerajaan seperti Srivijaya dan Majapahit. Bukti candi-candi termasuk yang paling besar seperti Borobudur sebagai petanda kehebatan pengaruh Hindu-Buddha dalam masyarakat Melayu. Jadi pengaruh Hindu-Buddha bukan suatu yang mudah dilunturkan oleh tuturan ‘syahadah Islam’ bangsa Melayu. Sebahagiannya memang terbeban dan sukar membedakan antara adat bangsa dan adat resam agama silam.


Terbeban dengan sejarah suatu hal, tidak memahami sejarah dan memikul beban sejarah tanpa pengetahun suatu hal yang lebih parah. Inilah contoh tidak tahu sejarahnya, tetapi sebenarnya menjadi pemikul sejarah yang kuat. Mungkin contoh terbaik ialah pertelingkahan antara golongan islah atau tajdid dengan golongan agamawan tradisional sejak awal abad ke-20. Golongan islah cuba membawa tajdid dalam masyarakat Melayu untuk membersihkan bebanan sejarah agama sebelum Islam, tetapi golongan ulama tradisional mempunyai tafsiran tersendiri.

Apa pun konflik dan perbedaan pendapat wajar dikendurkan. Sebagian cara pengenduran ini diasaskan kepada keperluan sejarah. Memang diakui, beban sejarah ada kalanya perlu dikurangkan atau dihapuskan kerana tuntutan zaman yang tidak serupa. Jika ini hendak dilakukan, kita ada dua pilihan iaitu: jalan revolusi atau evolusi. Jika tidak tertahan menanggung beban sejarah, maka revolusi pun berlaku. Ini sudah terbukti dengan revolusi besar seperti Revolusi Perancis 1789, Revolusi Bolshevik Russia 1917 dan Revolusi Islam Iran 1979. Indonesia pun melakukan revolusi kemerdekaannya. Kemerdekaan Malaya (Malaysia) dilalui secara evolusi. Perjalanan sejarah kemerdekaan Indonesia dan Malaysia yang berbeda juga menghasilkan tasawur warganya yang berbeda. Itulah beban sejarah.

Jumaat, November 16, 2007

internet sedang mencabar status quo (1)

Sekian lama saya memerhatikan dan mendengar bicara dan wacana. Senang saya khabarkan buat sementara saya kerap mengunjungi sebuah masjid di kawasan kelas menengah Melayu. Masjid yang cantik dan besar, jika tetamu hadir sementara menunggu solat Isyak akan kaget dengan khalayak 7 hingga 10 orang sahaja pada kebanyakan slot kuliah maghrib. Ironisnya, sewaktu solat maghrib tadi sering mencapai 40 hingga 60 orang. Kanak-kanak dan remaja juga sebahagian pengunjung masjid kerana lokasi masjid dalam kawasan perumahan. Mengapa kuliah masjid ini kurang dihadiri khalayak?

Saya memang bukan terdidik dalam kurikulum 'agama' secara formal. Namun kerana demokrasi pendidikan dan kehendak diri, saya mengutip mana-mana ilmu sama berhadapan dengan guru, membaca berdiskusi tanpa mengira tempat. Hasilnya jika pandangan saya tidak cocok dengan pandangan biasa masyarakat, saya mendapat SMS nasihat, "jangan belajar dengan membaca buku atau kajian, belajarlah dengan guru". Dalam santai minum dengan rakan-rakan pun terdengar, "orang itu belajar melalui internet, bahaya..."

Meski belum terhasil kajian kaitan sunyinya kuliah sebuah masjid itu dengan pengaruh internet, namun secara kasar saya percaya ada kaitan itu. Iqra' dalam surah al Alaq sangat popular, membawa maksud harfiah "bacalah...". Ini perintah pertama Allah kepada Junjungan Besar Rasulullah, kepada kitalah umatnya. Maka membaca tulisan adalah asas meneroka ilmu.

Internet memang sedang mencabar status quo tuan-tuan guru agama. Faktor internet sebagai maklumat di hujung jari sangat mengujakan, dan siapakah tuan guru agama yang sanggup mengiklankan dirinya sebagai "temui saya bila-bila saja, maklumat di bibir saya!" Sesuai dengan fitrah orang belajar yang mahukan sesuatu yang baru pada setiap masa, jika tuan guru di masjid tidak dapat memberi input baru, maka khalayak akan ke ruang siber. Maka seusai saja solat maghrib, jemaah akan ke siber cafe! Di sana, bukan saja kuliah agama dalam You Tube, malah web-web lain menyediakan arkib persoalan yang pelbagai. Opps.., tambah lagi iaitu pengunjung boleh mengemukakan soalan dan dijawab dengan dalil-dalil termasuk hadis yang sudah disaring sahih atau palsunya. Maka, adakah berdiskusi melalui internet dengan jawaban yang lebih lengkap masih dikira "berguru dengan setan?"

Inilah cabaran kepada tuan-tuan guru kita, sama ada mereka bersama meneroka alam siber membuat persediaan dengan isu-isu semasa yang kian ruwet atau meneruskan tradisi membuka kitab dan meminta khalayak mendengar saja. Menakut-nakutkan anak muda mencari maklumat 'agama' di internet tidak menyelesai masalah kelesuan program di masjid. Namun tuan guru jangan bimbang kerana urusan jenazah dan solat jenazah masih tidak dapat dilakukan oleh komputer. Dan anak-anak muda masih belum perduli hal ini. Bolehlah dikatakan begini, "ha itulah belajar di internet, nak urus jenazah ayah kamu pun tak tahu..., akhirnya cari ustaz juga."

Khamis, November 15, 2007

tamadun dan kebejatan

SEKARANG musim peperiksaaan dan hari ini keputusan UPSR tahun 2007 diumumkan. Pendidikan tetap isu dan agenda penting kepada negara. Pendidikan adalah penentu kejayaan pembinaan tamadun, maka di balik itu ialah kegagalan pendidikan bermakna proses keruntuhan tamadun.

Masyarakat zaman sebelum turunnya wahyu pertama kepada Nabi Muhammad dikenali sebagai masyarakat Arab Jahiliyyah. Catatan sejarah dan hadis-hadis nabi yang sahih menggambarkan kebejatan yang bukan kepalang kepada bangsa Arab ini. Adakah bangsa Arab pra-Islam tidak pernah maju? Tidak, catatan sejarah juga terbukti di Yaman terdapat kerajaan Saba yang mempunyai tamadun. Salah satu surah al Quran dinamakan surah Saba. Di sana ada empangan el-Ma’arib yang menjadi nadi ekonomi dan pembangunan. Di sana juga munculnya kisah Puteri Balqis yang dikaitkan dengan Nabi Sulaiman.

Namun keruntuhan empangan ini pada tahun 300M menjadi titik tolak kemunduran dan bermulanya zaman jahiliyyan baru kepada bangsa Arab. Puncanya, kelengahan dan pengabaian dalam pendidikan. Ilmu dan teknologi yang pernah dimiliki tidak diwarisi generasi muda. Begitulah kebejatan satu bangsa sehingga dididik semula oleh Allah melalui pemberian wahyu al Quran bermula pada tahun 610M. Dengan bimbingan wahyu, bangsa Arab menggantikan bangsa-bangsa yang sebelumnya menguasai dunia.

Eropah pun sama, pernah menerima nasib kejahilan seperti disebut The Dark Ages atau Zaman Gelap. Zaman Gelap Eropah muncul kerana pengabaian ilmu dan tamadun yang pernah dihasilkan oleh Tamadun Yunani dan Rom. Mulai tahun 476M hingga tahun 1450M bangsa-bangsa Eropah dalam dunia dungu dan bobrok (sebaliknya dunia Arab sedang cemerlang dengan tamadun Islam). Hanya kebangkitan yang dimulai dengan renaissance yang memunculkan ilmuan dan seterusnya memacu Eropah mengungguli tamadun kebendaan, seterusnya menguasai dunia berabad-abad.

Dikaji secara mikro, pendidikan bukanlah bermula di tadika atau Tahun Satu sekolah rendah. Para pakar pendidikan Islam telah sepakat pendidikan anak-anak bermula dengan pemilihan pasangan suami isteri. Daripada suami isteri inilah akan menghasilkan zuriat anak-anak. Logik akalnya pun mudah, kalau mahukan produk tani yang terbaik, pertama carilah tanah yang paling sesuai untuk tanaman itu. Maka sesiapa yang mahukan anak-anak cemerlang, binalah kecemerlangan diri dahulu kemudian carilah pasangan yang cemerlang juga. Nanti dulu, maksud cemerlang bukan ditanda dengan ijazah berkeping-keping. Cukuplah jika seseorang dapat mengetahui dan menjalankan peranannya sebagai manusia yang mendapat amanah Allah. Jadilah hamba Tuhan yang betul, maka dia cemerlang. Carilah pasangan atau bentuklah pasangan yang sebagaimana diri kita sudah cemerlang.

Berdasarkan teori pertumbuhan kanak-kanak dan pembinaan minda, para pendidik tidak sukar mengenalpasti tahap pencapaian akademik murid-muridnya. Sebab itu, di peringkat sekolah rendah berkali-kali pentadbiran sekolah membuat permuafakatan dengan ibu bapa untuk sama-sama menjana pendidikan murid-murid. Namun kebanyakan amalan permuafakatan ini dilakukan setelah murid berada dalam Tahun Enam, tahun untuk UPSR. Jika ada ibu bapa yang baru sedar peranannya, bermakna mereka sudah dikira terlewat. Anak itu sepatutnya sudah didik sejak dalam rahim ibunya lagi.

Sekolah tidak dipertangggung jawabkan untuk menyelaraskan pendidikan murid-murid di rumah. Namun sekolah terpaksa merayu ibu bapa agar bersama-sama melihat perkembagan anak-anak mereka, sebab akhirnya nanti penilaiaan jaya atau gagalnya diukur melalui proses persekolahan.

Cerita pendidikan anak-anak dengan pengukuhan tamadun sangat berkait rapat. Sebab itu budaya sesuatu masyarakat dijadikan satu prasyarat jaya gagalnya menghasilkan generasi yang berkualiti. Kondusifnya budaya di desa, bandar atau kawasan perumahan bakal menjadi pusat perkembangan fizikal dan minda anak-anak yang berjaya. Kebobrokan budaya sekitaran akan menyumbang kegagalan pembentukan anak-anak berkualiti. Gagal atau jayanya anak-anak, adalah petanda nasib tamadun negara pada masa depan.

Kembali kepada kejatuhan tamadun bangsa Arab dan Eropah, ditandai dengan kegagalan anak-anak dalam pendidikan. Lihat saja kemajuan pendidikan di Eropah setelah Zaman Gelap, menjadikan bangsa-bangsa Eropah bermaharaja lela di Asia, Afrika dan Amerika Latin dalam proses penjajahan.

Ada orang tidak percaya catatan Tun Sri Lanang dalam Sejarah Melayu berkenaan pendekar-pendekar Melaka yang terpinga-pinga dengan peluru bom Portugal. Para pendekar-pendekar itu saling bertanya, “mana tajamnya, dapat membunuh pula?” Pengarang Sejarah Melayu mencatat berita itu sebagai tanda perbedaan besar ilmu yang dikuasai oleh rakyat Portugal dan rakyat Melaka. Sebab itu dua buah kapal Portugal saja dapat mengalahkan satu empayar kesultanan yang telah gah selama lebih 100 tahun!

Rabu, November 14, 2007

Guruku Awang Sariyan

LAMA nian tidak ketemu dengan Awang Sariyan. Sejak meninggalkan UIAM Mei 1992, saya hanya mengetahui khabarnya lewat media. Sebentar namanya dicatat di Brunei, kemudian di DBP dan kemudian lagi di UPM. Tanpa diduga dalam akhbar Siasah ada sedikit wawancara terhadapnya berkenaan perjuangan mendaulatkan Bahasa Melayu. Catatan alamat emel yang tertera menyebabkan saya dapat menghubungi beliau.

Ngobrol lewat telefon, nyata Awang Sariyan seperti yang pernah saya gauli lebih sedekad yang lalu. Benar kata-kata sahabat yang pernah mengenali beliau sama ada melalui persahabatan biasa atau kerana berguru kepadanya, beliau seorang yang peramah dan penyayang. Bayangkan saja, pada 7 Nov lalu beliau mengunjungi saya di Kuantan. Benarlah dia memang punya tugasan di Kuantan, namun keinginannya hadir menemui saya di tempat kerja benar-benar membuat saya terharu. Sepatutnya saya sebagai pelajar yang berkunjung kepada tuan gurunya. Awang Sariyan tidak mengira itu.

Khabarnya, Awang Sariyan akan ke Beijing selama dua tahun, bermula akhir November ini. Moga-moga berjalan baik. Ada harapan yang dititipkan kepada saya agar mengusahakan pertemuan semula dengan mereka yang pernah menjadi pelajarnya khas sewaktu beliau menjadi guru bahasa di UIAM. Tidak kiralah pada tahun berapa kalian berguru kepada beliau, nampak benar beliau berhasrat mengumpulkan semua untuk memperbaharui tekad perjuangan. Justeru, kepada sesiapa yang berkenaan, agar dapat menghubungi emel saya untuk tindakan lanjut. Pertemuan yang didambakan itu, jika tidak dapat dilaksanakaan sebelum keberangkatan Awang Sariyan ke RRC tidak menjadi soal, mungkin beberapa purnama atau setahun dari sekarang. Allah yang Maha Tahu. Kita sekadar berusaha dan berdoa.

Selasa, November 13, 2007

yang mahal dan bernilai


Sekali pandang antara rumpun padi dan rumpun lalang seakan tiada bedanya. Kedua-duanya, jika dipandang dari jauh tampak menghijau. Namun lalang tidak perlu dijaga dan dibaja. Biarkan saja dan spesis itu akan membiak dan terus membiak. Namun apa manfaatnya kepada manusia? Ada, tapi tidak secara terus.


Padi, untuk terus hidup subur dan mengahsilkan butiran padi perlu jagaan rapi termasuk keperluan air dan bajanya. Hasilnya juga perlu diurus dengan cermat dan sempurna. Tidak sekadar itu, padi perlu dikeringkan sebelum dimesin untuk menghasilkan beras. Nah, kerana sangking bernilainya, maka rumpunan padi sejak awalnya sangat bernilai dan mahal sekali berbanding rumpunan lalang.

Maka, bacalah dengan mata sejujur-jujurnya. Di mana-mana saja sesuatu yang amat bernilai tidak mudah diperoleh. Sebaliknya, sesuatu yang tidak bernilai atau murah, bisa diperoleh di merata tempat. Lantaran itu, jika manusia percaya dirinya punya nilai yang tinggi, tentulah peribadi itu membina kebaikan dan ketahanannya. Sebaliknya, jika peribadi itu merendah-rendahkan nilai peribadi dan kemanusiaannya, maka jadilah dirinya seperti rumpunan lalang yang tiada nilai. Manusia benar-benar punya pilihan untuk menjadi seperti rumpunan padi atau rumpunan lalang.

akidah muslim

PELAJARI TAUHID DENGAN MUDAH
ILMU tauhid atau akidah merupakan ilmu yang paling penting kepada setiap muslim. Tauhid menentukan seseorang itu menerima Allah saja sebagai tuhan. Itulah tauhid yang benar. Kalau masih menganggap ada kuasa (tuhan) lain selain Allah, itu salah atau masih belum muslim.

Tauhid sebenarnya mudah sekali difahami oleh sesiapa, daripada peringkat kanak-kanak sehingga orang dewasa. Tauhid Rububiyah, Uluhiyah dan Asma wa Sifaat merangkumi tauhid sebenar kepada setiap muslim.

Muslim yang benar akidahnya, pasti akan mengubah sikap dan pemahaman dirinya dalam hidup. Pemahaman akidah yang betul akan membentuk perilaku hidup muslim yang sentiasa sesuai dengan kehendak Allah dan rasul-Nya. Hal ini bermakna, janji kita dengan Allah iaitu syahadah ‘tiada tuhan melainkan Allah dan Muhammad adalah rasul-Nya’ akan menjadikan kita menjaga diri agar sentiasa berada dalam lingkungan kehendak Allah dan rasul-Nya. Berada dalam kehendak Allah dan rasul-Nya, bermakna kita menjadi muslim yang sejati, bukan tiru-tiruan, jadi-jadian, bukan cuba-cuba atau adalah sikit-sikit ikut Allah dan rasul-Nya.

Tauhid Rububiyah
Dengan tauhid ini kita mengakui Allah sebagai tuhan pencipta segala-galanya. Secara mudah, muslim memahami bahawa semua yang ada dicipta oleh Allah atau tuhan yang maha agung. Oleh itu tidak ada tuah, sial, semangat atau kuasa-kuasa ajaib. Semua kuasa hanya kepunyaan Allah. Orang bukan Islam juga mengakui segala-galanya dicipta oleh Allah. Maksud firman Allah, “Dan sesungguhnya jika kamu bertanya kepada mereka, ‘siapa yang menciptakan mereka’, mereka menjawab Allah.” (az Zukhruf: 8). Mereka mungkin hanya menyebut Tuhan, God atau Tuan Alah. Mereka yakin ciri-ciri tuhan atau god sama dengan Allah yang difahami setiap muslim.

Tauhid Uluhiyah
Dengan tauhid ini kita menerima peraturan Allah. Misalnya melaksanakan ibadah yang mendekatkan diri kepada Allah mesti bertepatan seperti kehendak-Nya. Maksud firman Allah, “hanya Engkau kami sembah dan minta pertolongan”. (al-Fatihah:5).
Tauhid Uluhiyah menyebabkan manusia memilih Islam. Cara-cara beribadah atau menyembah Tuhan (Allah) berdasarkan contoh ibadah Nabi Muhammad. Contohnya ibadah solat, puasa, zakat dan haji. Jika ada yang mahu menyembah Allah tetapi tidak mahu menggunakan cara-cara yang ditunjukkan oleh Nabi Muhammad, ibadahnya ditolak. Amal ibadah itu tiada nilai langsung di sisi Allah.

Tauhid Asma wa Sifat
Dengan tauhid ini kita mengenali nama dan sifat Allah. Kita mengenali Allah betul-betul berdasarkan bagaimana Allah memperkenalkan diri-Nya dalam al-Quran dan sunah Nabi Muhammad. Jangan lupa maksud firman Allah “Tidak ada satupun yang serupa dengan Dia (Allah)” (Asy-Syuura:11). Maksud yang mudah, kedudukan dan sifat Allah tidak dapat diserupakan dengan mana-mana bentuk yang difikirkan oleh akal manusia.
Kita beriman kepada al Quran dan hadis nabi, maka kita menerima pengenalan Allah seperti Allah bersemayam di Arasy, wajah Allah, tangan Allah, Allah melihat, Allah mendengar, Allah penyayang, Allah pemurah, Allah pengampun dan bermacam-macam lagi seperti 99 nama Allah. Semua nama dan sifat Allah kita terima, tetapi kita tidak boleh menyamakan sifat-sifat Allah itu seperti yang kita miliki. Jadi bagaimana cara sifat-sifat Allah itu? Misalnya, bagaimana Allah mendengar? Oh, Allah mendengar tapi bukan seperti cara manusia mendengar. Bagaimana wajah Allah? Wajah-Nya tidak menyamai mana-mana gambaran fikiran manusia. Allah maha besar, tidak dapat diserupakan dengan apa-apa pun.

mukadimah

salam perkenalan kepada anda di alam maya. Saya menyertai kerancakan dunia siber dan berharap menyumbang kepada pembangunan minda bersama.