”Allah Tuhan yang menciptakan langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya dalam enam masa, kemudian Ia bersemayam di atas Arasy; kamu tidak akan beroleh sebarang penolong dan pemberi syafaat selain dari Allah; oleh itu tidakkah kamu mahu insaf dan mengambil iktibar (untuk mencapai keredaanNya)?”
Pengikut
Ahad, November 29, 2009
TERJEMAHAN sejadi kalimah istawa
”Allah Tuhan yang menciptakan langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya dalam enam masa, kemudian Ia bersemayam di atas Arasy; kamu tidak akan beroleh sebarang penolong dan pemberi syafaat selain dari Allah; oleh itu tidakkah kamu mahu insaf dan mengambil iktibar (untuk mencapai keredaanNya)?”
Sabtu, November 28, 2009
ALLAH adalah pengawas peperiksaan
Khamis, November 26, 2009
MASALAH besar jika ustaz berdusta
Isnin, November 23, 2009
APA salahnya tauhid rububiyah?
Antara tulisan Syeikh Uthman dalam Berita Minggu 22 November 2009, “Hujahnya ialah penyembah berhala itu bertauhid dengan tauhid rububiah iaitu mengakui Tuhan menjadikan alam, memberi rezeki, berkuasa dan lainnya. Dia menyembah berhala itu sebagai perantara untuk berdampingan dengan Tuhan. Kata mereka, ini sama dengan orang yang mengucap 'Lailahaillallah' pergi berdoa di kubur nabi atau kubur orang soleh untuk mendapat berkat sebagai perantara dengan Tuhan bagi mendapatkan sesuatu hajat. Kata pengasas golongan Wahabi, ia seperti penyembah berhala yang menyembah berhala, yang ini menyembah kubur, lalu dipanggil kuburriyun, penyembah kubur. Istilah ini hanya ada pada golongan Wahabi saja, tidak ada pada golongan lain.”
Rabu, November 18, 2009
ISLAM yang profesional
Isnin, November 16, 2009
IKUT Sunah: Yusuf Qardawi pun dianggap pelik
"Bukan setakat di bilik darjah, di tempat tinggalnya juga beliau terpaksa menangani kekecohan dari penduduk tempatan yang mendakwa beliau telah menghina para ulama kerana mengeluarkan pandangan yang berbeza.
Dalam Mukadimah buku beliau Fatwa Mu’asarah, beliau menulis, “Pada mulanya saya menimbulkan kekecohan di kalangan orang ramai. Mereka tertanya-tanya: “Bagaimana pemuda ini berani berbeza pandangan dengan syeikh-syeikh besar? Bagaimana dia mengajar orang-orang bukan daripada kitab-kitab muktabar? Bagaimana dia boleh mengeluarkan pandangan-pandangan yang sebelum ini belum pernah kami dengar?” Saya menghadapi hal ii dengan penuh tabah sambil mempertahankan pandangan. Saya katakana kepada orang-orang yang tidak bersetuju: “Di antara saya dan kamu ialah al-Quran dan Sunnah. Oleh itu marilah kita kembali kepadanya.”
Prof Dr Yusuf al-Qadhawi mengharungi tuduhan dan fitnah ini dengan penuh takwa dan sabar. Kerana beliau sedar dan yakin bahawa hak sentiasa akan ditentang oleh kebatilan. Malahan al-Quran dan as-Sunnah telah menceritakan bagaimana sukarnya perjuangan Nabi Muhammad shallahu-alaihi wasalam menyebarkan risalah tauhid dan membersihkan kesyirikan manusia ketika itu.
Kerana yakin dan tahu bahawa hanya kebenaran yang dibawa, Prof Dr Yusuf al-Qardhawi tidak berganjak dengan prinsip dan seruan tajdidnya(pembaharuan) terhadap agama. Kesungguhan dan keyakinan beliau terhadap seruan kembali kepada al-Quran dan Sunnah (tajdid) atas prinsip dan kefahaman para sahabat dan tabien, telah memberi pengaruh yang besar dalam dunia Intelektual Islam.”
Rabu, November 11, 2009
MENSUNAHKAN Islam arus perdana
ISLAM arus perdana? Maksudnya amalan Islam yang menjadi keutamaan masyarakat Islam dalam negara. Hal ini bermakna apa yang difahami sebagai ajaran agama Islam yang begitu lama dan banyak diamalkan oleh anggota masyarakat diertikan Islam arus perdana.
Istilah Islam arus perdana ini ditimbulkan kerana para elit agama (pegawai dan ilmuan agama) berpandangan apa juga hasrat untuk mengubah semua amalan yang sebati dalam masyarakat dipercayai akan menimbulkan kekeliruan. Isu ini timbul kerana melalui maklumat yang bertaburan dalam media ada anjuran untuk menyelidiki amalan agama turun-temurun, untuk disesuaikan dengan amalan sunah Rasulullah.
Berdasarkan kenyataan dalam media oleh beberapa individu dan pertubuhan berkaitan Islam, mereka ertikan Islam arus perdana ini seperti amalan berzikir beramar-ramai selepas solat, solat hajat, bertahlil kirim arwah, berdoa dalam sebarang majlis, membaca surah yasin malam Jumaat dan bertalqin di kubur. Oleh kerana kebanyakan masyarakat muslim telah sebati dan percaya semua ini merupakan amalan Islam yang dikategori amal salih, maka wajib dipertahankan sesuai dengan tahap pemahaman agama masyarakat.
Eloklah diadakan dialog atas semangat surah an-Nisa ayat 59 iaitu kembali kepada Allah dan rasul-Nya jika benar-benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Apabila isunya ibadah khusus, maka tidak ada pilihan lain mestilah dirujuk kepada sumber asal iaitu al-Quran dan Sunah nabi. Inilah kerja-kerja mulia ulama dan ilmuan Islam untuk menjelaskan sama ada apa yang disebut amalan Islam arus perdana ini merupakan Sunah nabi atau tidak. Semua muslim yang beriman tentu tidak mahu ada keraguan dalam meninggalkan atau mengamalkan apa-apa ibadah, kerana ini soal hubungan khusus antara manusia dengan Allah swt.
Kita tidak mahu meninggalkan amalan itu akhirnya rugi dan mengamalkannya pula menjadi sia-sia.
Isnin, November 09, 2009
DENGAN Islam, Melayu lembap juga..
Seorang pengkaji, Dr Asmah Abdullah telah menemui butiran berbeda antara tasawur orang Melayu dan Cina. Bagi kebanyakan orang Melayu, rangking dalam pemikiran dan tindakannya ialah
- Kepercayaan kepada Tuhan
- Pelajaran
- Kejujuran
- Keikhlasan
- Kejayaan
Mengikut rangking pemikiran dan tindakan orang-orang Cina ialah
- Pencapaian
- Pelajaran
- Kesihatan
- Ketekunan
- Kejayaan
Dalam dunia persaingan kejayaan antara kaum di dalam negara, orang Melayu selalu menduduki tangga kedua setelah kaum Cina. Mungkinkah puncanya ialah tidak ada pemikiran untuk mendapat pencapaian terbaik dalam minda orang Melayu? Namun persoalan lain, adakah kepercayaan kepada Tuhan tidak mampu menyebabkan pencapaian tinggi orang Melayu?
Kejujuran dan keikhlasan dalam minda orang Melayu sangat berkait dengan Islam sebagai pegangan hidup. Dicampur dengan kepercayaan kepada Tuhan, bermakna ada tiga elemen utama dalam kehidupan orang Melayu berorientasikan Islam. Oleh itu janganlah hairan jika dalam banyak hal, orang Melayu mahu Islam dikaitkan.
Adalah salah besar jika mengatakan faktor Islam menjadikan orang Melayu tidak mampu bersaing dengan orang Cina. Persoalan besarnya ialah bagaimana kebanyakan orang Melayu memahami Islam sebagai satu cara hidup, itulah yang menyebabkan kelesuan dan kurang daya juang. Banyak sudah dijeritkan, dikempenkan atau dikhutbahkan bahawa dengan Islam saja orang Melayu akan berjaya dalam persaingan. Berapa lama gagasan itu dilaungkan? 20 tahun atau 50 tahun, keadaan orang Melayu masih sama.
Orang Melayu sebenarnya masih meraba-raba mencari Islam sebenar yang benar-benar dapat memacu kecemerlangan dunia dan akhirat. Selama ini retorik kosong. Cakap kedai kopi, bla, bla, bla….
Apabila ada yang hendak membawa islah, tajdid, reformasi atau perubahan, itulah yang dimusuhi. Selepas itu menjerit ‘Islam saja yang mampu mengubah kita’ dan bla, bla, bla….
Sabtu, November 07, 2009
DR Abdul Shukor Husin: Ahli Sunnah Wal Jamaah
“Berdasarkan pegangan dan penghayatan masyarakat Islam Malaysia, budaya ilmu dan pengajian serta kekuatan undang-undang penguatkuasaan yang tersurat dan tersirat, ternyata meluas dan kukuhnya pengaruh aliran Ahli Sunah khususnya Asyairah dan Maturidiah dalam masyarakat Islam di Malaysia. Tidak keterlaluan jika kita rumuskan bahawa masyarakat Islam
“Fahaman dan pegangan masyarakat Islam kepada aliran Asyairah dan Maturidiah sebagai Ahli Sunah Waljamaah adalah benar dan secara tidak langsung memberikan sumbangan yang membina kepada kesatuan akidah dan rohani masyarakat Islam. Ini kerana fahaman Asyairah dan Maturidiah pada hakikatnya adalah sebahagian daripada Ahli Sunah Waljamaah tetapi fahaman tradisi ini tidak dapat memberikan kefahaman yang tepat dan menyeluruh tentang Ahli Sunah Waljamaah. Fahaman ini juga tidak mampu merentasi generasi Islam yang berada di abad awal Islam yang dikenali sebagai Ahli Salaf atau generasi sebelum Abu Hasan Asyaari dan Abu Mansur Maturidi.
"Berdasarkan pegangan dan fahaman tradisi masyarakat Islam maka Ahli Salaf dan generasi berikutnya tidak tergolong dalam Ahli Sunah Waljamaah. Oleh itu pemahaman tradisi ini harus dinilai kembali berasaskan pendekatan yang patut ditonjolkan bagi memahami aliran Ahli Sunah yang sebenar dengan lebih terbuka supaya fahaman yang sangat terbatas dan keresahan rohani serta perbezaan pendapat dapat dikurangkan.
"Ahli Salaf dari perspektif metodologi ini tidak berakhir pada generasi pertama Islam. Malahan ia berterusan dan diperjuangkan oleh ulama yang ikhlas seperti Imam Malik bin Anas (w. 179H), Imam Ahmad bin Hanbal (w. 241H) dan pengikut-pengikut mereka. Pada awal abad ke-7 Hijrah lahir Imam Ahmad bin Abdul Halim (Ibnu Taimiah) dan Ibnu Qayyim Jawziyyah (w. 751H). Beliau adalah seorang murid setia kepada Ibnu Taimiah. Kemudian pada abad ke-12 Hijrah lahir pula di Semenanjung Tanah Arab seorang tokoh bernama Muhammad bin Abdul Wahab yang mengasas aliran Wahabiah. Walaupun kehadiran dan peranan tokoh-tokoh di atas berbeza dari sudut dan situasi persekitaran, namun faktor itu membuatkan mereka sentiasa mendahulukan petunjuk Quran dan Sunnah. Mereka tidak menerima pendekatan lain atau pandangan dari mana-mana sumber sebelum mereka menyelaraskannya dengan Quran dan Sunnah Nabi s.a.w.".
Jumaat, November 06, 2009
KAUM Muda/Salaf/Sunah/Wahabi tidak sesat
Majlis Fatwa Kebangsaan tidak pernah mengkategorikan fahaman Wahabi sebagai salah dan sesat di negara ini, kata Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Dr Mashitah Ibrahim.
"Kalau kita kata sesat, maknanya kalau kita pergi Mekah, kita tak bolehlah sembahyang dengan tok imam di Mekah... tak sah, habislah jemaah haji kita.
"Dia (Wahabi) tak sesat, cumanya ia bergantung kepada kesesuaian di negara kita," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Seminar Pendidikan Fatwa Peringkat Kebangsaan bertajuk 'Pendermaan Organ dari Perspektif Islam' di Masjid Wilayah Persekutuan di Kuala Lumpur hari ini.
Mashitah yang menyifatkan isu mengenai Wahabi ini sebagai "sensitif", berkata setakat ini fahaman tersebut masih boleh dibendung dari terus berkembang ke seluruh negara.
"Kita juga perlu menjaga (sensitiviti) beberapa negeri, negara dan masyarakat kita. Jadi kalau kita timbulkan banyak isu ini, masyarakat akan jadi keliru.
"Sekarang ini kita tekankan di
"Perbezaan dalam aliran ini selagi tidak menyentuh mengenai akidah, maka ia adalah fahaman yang boleh diterima tetapi kalau sentuh soal akidah, contohnya Allah itu duduk ke tak duduk ke, maka kita akan ambil satu pendekatan yang lebih serius.
"Tetapi setakat ini fahaman Wahabi itu kita masih dapat bendung," katanya.
Mashitah ketika ditanya pemberita sama ada fahaman tersebut boleh dikategorikan sebagai berbahaya, berkata: "Kerajaan dan Majlis Fatwa sedang melihatnya dengan berhati-hati supaya tidak menimbul ketegangan dalam kalangan orang agama mahu pun masyarakat yang melihat.
"Kita di Malaysia ini mengambil pendekatan yang halus dan berdiplomasi. Sensitiviti kebanyakan orang itu, kita kena jagalah. Itu yang kita nak jaga supaya perpaduan sesama kita terpelihara."
Turut hadir pada seminar tersebut Timbalan Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) Othman Mustafa dan Pengarah Perkembangan Perubatan, Kementerian Kesihatan Datuk Dr Azmi Shapie.
Terdahulu, mengenai pendermaan organ, Dr Azmi berkata sehingga Oktober tahun ini, seramai 134,000 orang telah mendaftar dan berikrar untuk menjadi penderma organ dan 19,000 orang pesakit buah pinggang dicatatkan sehingga bulan yang sama.
"Dari jumlah ini, Melayu adalah kumpulan yang terendah untuk tampil mendermakan organ. Ini adalah kerana meraka kurang pendedahan atau pemahaman mengenai pendermaan organ," katanya.
Othman dalam ucapannya pada seminar itu pula berkata agama tidak menghalang untuk menderma organ dan antara faktor penghalang seseorang Muslim untuk menderma organ adalah kerana rasa takut.
Beliau berkata walaupun pendermaan organ seperti jantung dan kornea dibolehkan dan difatwakan pada tahun 1970, namun jumlah individu Islam yang menderma amat kecil berbanding mereka yang beragama lain. BERNAMA
Khamis, November 05, 2009
KAUM Muda, Salaf, Sunah atau Wahabi?
APABILA WTC di
Kini tiba-tiba didebatkan aliran wahabi dengan tertangkapnya Dr Mohd Asri oleh Jabatan Agama Islam Selangor (Jais). Alasan mengajar tak bertauliah itu mungkin hanya alasan, tetapi kebanyakan pegawai agama (ustaz dan ulama) memang sudah mengecop Dr Mohd Asri ini beraliran wahabi. Orang-orang agama ini percaya yang Wahabi tidak boleh dibawa masuk ke
Sekarang, dalam zaman internet terlalu mudah untuk mencari maklumat secara jujur mengenai Wahabi. Yang mengutuk dan memuji aliran ini semua ada. Tetapi tidak semua orang Islam cepat membuat kajian mengenai wahabi, betul atau salahnya. Kebanyakan buat tidak perduli dan hanya menunggu orang-orang agama membuat kesimpulan.
Sama ada istilah yang tepat itu Wahabi atau Salafi atau Sunah bergantung kepada pentafsiran seseorang. Orang-orang yang dituduh beraliran (manhaj) Wahabi memang tidak suka dilabel Wahabi sebab istilah itu membawa gambaran negatif. Mereka sendiri pun tidak tahu negatif dari sudut mana. Golongan ini lebih selesa menerima gelaran Salafi atau aliran Sunah. Awal abad ke-20 dahulu kumpulan ini dikenali sebagai Kaum Muda. Tokoh-tokoh Kaum Muda (Wahabi/Salafi/Sunah) yang terkenal ialah Syed Syeikh al-Hadi, Syeikh Tahir Jalaluddin, Salim Kalahi dan Pendita Zaaba. Mereka tokoh pembaharuan dalam sejarah perjuangan membangun bangsa dan umah.
Kepada orang yang tidak suka aliran berkenan, pastinya akan menyebut Wahabi. Mereka tidak sesekali akan menyebut aliran Salaf atau Kaum Muda. Untuk menyebut aliran Sunah, jauh sekali. Bagi mereka, menggantikan istilah Wahabi dengan Salaf atau Sunah pasti mematikan langkah kerja-kerja melawan aliran yang diamalkan di Makkah dan Madinah. Masyarakat pasti akan menolak kerja memburukkan Sunah nabi, tetapi menerima pandangan mengkritik Wahabi.
Oleh itu, biarlah masyarakat mencari maklumat dengan adil dan bijaksana. Zaman telah berubah dan masyarakatnya juga mempunyai asas kuat untuk berfikir. Sama ada orang suka atau benci Wahabi ini biarlah setelah meneliti maklumat yang tepat dan mempunyai hujah yang kukuh, bukan kerana sangkaan saja.
Secara tidak langsung isu penangkapan Dr Mohd Asri akan menyebabkan mereka yang berfikir mencari maklumat tentang tuduhan siapa dan apa Wahabi.
Rabu, November 04, 2009
JAKIM jawab hal wahabi
Ruangan Soal Jawab Kemusykilan Agama
Nama : IzzulIslam.
E-Mel : Ibnunafis@yahoo.com.
Kategori : AKIDAH
SUB KATEGORI : Tauhid/Iman/Mazhab
Tarikh Hantar Soalan : 12/03/2009 08:45 AM
Soalan :
Assalamu'alaikum wbth,
Saya ingin bertanyakan soalan. Jakim memfatwakan Wahabi tidak sesat. Tetapi mengapa pula mereka yang berfahaman wahabi boleh menghukum sesat kepada ulamak dan umat Islam yang lain. Contohnya : Rasul Dahri di dalam bukunya Imam Syafie Mengharamkan Kenduri Arwah, Tahlilan, Yasinan dan Selamatan. Terbitan Jahabersa : menyalahgunakan istilah makruh dengan ditukar kepada haram kenduri arwah. Beliau juga menghukum sesat kepada ikhwanul Muslimin, tarekat sufi secara total.
Perkembangan mereka di Malaysia seperti Dr Asri Zainul Abidin, An Nawawi, Hafiz Firdaus, Mohd Yaakub, Maulana Asri Yusof. Mereka ini dibenarkan bergerak bebas di dalam internet dan lawan web seperti al-ahkam.net, al-fikrah.net dan yang sewaktu dengannya dan secara senyap-senyap menyebarkan fahaman wahhabi yang suka menghukum sesat dan juga amalan alla mazhabiyyah iaitu tidak bermazhab tanpa ada kelayakan menjadi mujtahid. Semasa Dr Asri menjadi mufti, artikelnya di dalam utusan
Jawapan :
Kematangan ilmu yang kurang boleh menjurus kepada ketidakadilan meletakkan sesuatu hal atau perkara. Mutakhir ini wujud kepelbagaian ilmu hasil penjelajahan masyarakat kita di dalam menuntut ilmu pengetahuan. Dan hasilnya, apa yang di pelajari diaplikasikan di dalam kehidupan masing-masing. Sebagai contoh, apabila mereka menuntut di timur tengah seperti Mesir, mereka lebih cenderung kepada Syafie. Begitu juga jika di Madinah, kecenderungan lebih kepada salafiy atau wahabi. Maka, jika wujud perbincangan sudah tentu mereka mengeluarkan apa yang mereka pelajari.
Justeru, sebagai masyarakat Islam, seharusnya kita lebih berusaha mempertingkatkan pengetahuan kita di dalam mempelajari ilmu-ilmu agama seperti perbezaan mazhab islam, perbandingan agama, pengajian hadis dan tafsir serta banyak lagi. Jadi, apabila wujud masalah, mudah bagi kita untuk mempertimbangkannya. Wallahu A'lam.
Status : Selesai - Paparan Web.
Nombor Rujukan : PANEL SJAI(ASM) 280509
Tarikh Selesai : 28/05/2009 12:03 PM
Nota:
1. Jawapan kepada soalan disediakan oleh Panel Kemusykilan Agama, JAKIM
2. Setiap borang yang dihantar hendaklah mengandungi hanya satu soalan sahaja.
3. Jawapan yang diberi adalah berdasarkan Mazhab Shafie kecuali dinyatakan sebaliknya.
Selasa, November 03, 2009
KENYATAAN NGO sunah mengenai Dr Asri
Senarai NGO Sunnah yang membantah penahanan kontroversi bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin serta memorandum kepada Yang diPertuan Agong oleh Persatuan Peguan Syarie Malaysia (PGSM).
1. Institut al-Qayyim, Pulau Pinang
2. Pertubuhan Kebajikan al-Nidaa
3. Institut al-Mizan, Negeri Sembilan
4. Pertubuhan Kebajikan al-Qalam, Perlis
5. Akademi al-Faqeh, Selangor
6. INTIS Consultant and Training,
7. Yayasan at-Tibyan, Pahang
8. Institut Ibn Kathir, Perlis
9. Muslim Professional Forum,
10. Yayasan Kebajikan Nusantara (YAKIN),
11. Pertubuhan al-Khaadem,
12. Yayasan Ta’lim,
13. Islamic Propagation Centre International (IPCI), Pulau Pinang
14. Pertubuhan Kebajikan dan Pendidikan Ibnu Hajar(IBH), Melaka.
15. Gagasan Ulama Ahli Sunnah wal Jamaah Malaysia (GUASMA)
RESPONS TERHADAP PENANGKAPAN DR. MAZA
1) Kami merasa kesal dan dukacita dengan cara para petugas JAIS menangani isu penangkapan Dr Mohd Asri Zainul Abidin di Hulu Kelang malam semalam. Proses penahanan tersebut telah dilakukan dengan cara yang tidak professional dan biadab, serta membelakangkan adab kesopanan dan tata susila agama.
a) Kami merasakan penangkapan Dr Mohd Asri dilakukan dengan cara yang tidak terhormat, bahkan tidak mengikut prosedur undang-undang yang wajar. Kehadiran begitu ramai anggota polis seolah-olah menggambarkan seorang penjenayah besar sedang dikepung untuk ditangkap.
b) Dalam kejadian yang belaku di Mahkamah Rendah Syariah Daerah Gombak Timur yang menyaksikan bahawa pegawai JAIS yang terlibat telah mengganggu petugas media menjalankan tugas, dan ini adalah bukti mereka tidak professional.
c) Kami juga sangat hairan bagaimana Dr. Asri dibiarkan tertunggu-tunggu selama beberapa jam tanpa sebarang pertuduhan di ruang mahkamah. Lebih menghairankan lagi tiba-tiba beliau dikatakan telah dibebaskan dengan bon jaminan sedangkan hal tersebut tidak pernah berlaku.
2) Kami menggesa agar dalang di sebalik kekacauan yang berlaku pada hari tersebut dikenalpasti dan diambil tindakan tegas oleh pihak berwajib.
a) Kami ingin tertanya-tanya apakah bentuk penjelasan yang telah diberikan oleh para petugas JAIS kepada pihak polis sehingga menyebabkan seluruh taman perumahan dikepung oleh pihak polis. Adakah rumah tersebut sedang melakukan aktiviti jenayah?
b) Kejadian tersebut amatlah tidak wajar, seolah-olah para pegawai JAIS sengaja menggambarkan bahawa Dr Mohd Asri seperti seorang penjenayah dan menjatuhkan kredibiliti beliau.
c) Kami juga ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan terima kasih kepada pihak polis yang bertindak professional dalam menangani kes tersebut yang ternyata lebih baik berbanding para petugas JAIS.
3) Kejadian yang berlaku lewat malam semalam adalah bukti diskriminasi dan prejudis terhadap kesarjanaan ilmu dan keterbukaan pemikiran. Dan pada masa yang sama, mencemarkan kebebasan bersuara dalam negara demokrasi yang dilaung-laungkan selama ini.
4) Kami dengan ini meminta penjelasan daripada JAIS serta pihak-pihak berkaitan, kenapa seorang bekas mufti, ahli Majlis Agama Islam Negeri Perlis, pensyarah kanan di universiti tempatan yang mempunyai kelulusan khas dalam bidang agama, kolumnya dibaca oleh segenap lapisan masyarakat di Malaysia, bahkan diiktiraf keilmuannya oleh pihak kerajaan Barisan Nasional mahupun Pakatan Rakyat, ditahan atas sebab tiada tauliah. Jika tauliah menjadi isu kenapa masih ramai individu yang memberikan ceramah di masjid dan surau di bawah seliaan JAIS tanpa tauliah, akan tetapi tidak ditahan. Maka dapat kami simpulkan bahawa penahanan Dr Mohd Asri adalah berbentuk selektif ataupun berpilih-pilih.
5) Kami sangat menghargai keprihatinan dan sokongan yang diberikan oleh Yang Amat Berhormat Perdana Menteri
6) Dengan ini, kami sebulat suara menggesa pihak yang berkaitan menghentikan politicking agama ini agar wajah penguatkuasa Islam tidak dipandang remeh dah hina oleh masyarakat awam. Kami juga menggesa agar dalang dan petualang yang mencetuskan kekecohan ini diambil tindakan tegas bagi menghentikan agenda buruk mereka. Jika benar ada pertuduhan lakukanlah dengan adil dan saksama.
RESPONS TERHADAP KENYATAAN BALAS PGSM
1) Kami, ingin menyelar kenyataan yang telah dikeluarkan oleh Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) yang mengatakan bahawa memorandum tersebut adalah satu perkara yang remeh yang sengaja digembar-gemburkan oleh Dr. Asri.
2) Namun, perkara remeh seperti yang didakwa oleh pihak PGSM, telah dibawa kepada Yang di-Pertuan Agong, seterusnya seolah-olah meremehkan dan memperlekehkan Yang di-Pertuan Agong itu sendiri.
3) Kami dengan ini, ingin menyatakan bahawa memorandum tersebut dipenuhi dengan tuduhan-tuduhan palsu dan berbentuk fitnah. Ternyata bahawa mereka telah berbohong di hadapan YDP Agong dan seluruh rakyat yang membaca memorandum tersebut.
4) Kami juga percaya bahawa memorandum seperti yang telah dikeluarkan itu tidak disokong oleh kesemua 16 NGO, bahkan kami juga percaya bahawa ianya bukanlah kenyataan rasmi mereka. Akan tetapi ia cuma mewakili sesetengah individu yang berkepentingan.
5) Dan kami juga meragui pernyataan memorandum tersebut bahawa majoriti umat Islam di Malaysia membantah, dan tidak menerima Dr Mohd Asri Zainul Abidin sedangkan telah ternyata jelas bahawa Dr Mohd Asri mampu mendapatkan sokongan yang baik, samada dari pihak kerajaan, pembangkang mahupun pihak-pihak berkecuali.
6) Kami merasakan bahawa pihak PGSM telah mencemarkan imej baik mereka sebagai pengamal undang-undang yang sepatutnya menitik beratkan soal bukti, hujah dan juga fakta yang benar dalam menyatakan tuduhan. Kenyataan yang berbentuk pembohongan serta fitnah seperti di dalam memorandum tersebut telah mencalar kredibiliti PGSM lebih-lebih lagi sebagai persatuan pengamal perundangan Islam. Malahan, ia menggambarkan mentaliti dan cara bertindak yang rendah.
7) Dengan ini, kami menggesa pihak PGSM membuktikan kesemua 10 tuduhan yang dimuatkan di dalam memorandum tersebut, dan kami ingin menolak sekeras-kerasnya kesemua dakwaan palsu yang termuat di dalam memorandum yang telah disampaikan kepada Yang diPertuan Agong tersebut.
8) Kami juga ingin mencabar pihak PGSM untuk membuktikan kesemua tuduhan palsu di dalam memorandum tersebut secara terbuka untuk merungkai segala kekeliruan memandangkan memorandum tersebut telah pun disiarkan kepada umum di dalam laman sesawang PGSM sendiri.
9) Kami juga memohon penjelasan pihak PGSM mengemukakan sumber yang menyebut berkenaan perlantikan Dr Mohd Asri Zainul Abidin sebagai Yang Dipertua YADIM. Berdasarkan satu kenyataan akhbar (2 November 2009, Berita Harian, muka 5) oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato’ Jamil Khir Baharom beliau telah menegaskan bahawa tiada perlantikan baru atau pengganti untuk mengisi kekosongan jawatan tersebut kerana tempoh jawatan YDP YADIM yang sedia ada telah dilanjutkan sehingga 2012.