TARHIM dilaungkan dari menara-menara masjid sebelum
dilaungkannya azan subuh. Tarhim adalah susunan ayat berupa doa kepada Allah.
Daripada doa untuk kebaikan umah terhadap Sang Khalik sehinggalah berkenaan
khalifah selepas kewafatan Rasulullah: Abu Bakar, Umar, Usman dan Ali. Jika Tarhim itu sebagai doa, mengapakah tidak
ada orang mengaminkan bacaan Tahrim pada sebelum subuh itu?
Bacaan Tarhim yang berulang-ulang sebelum Subuh
merupakan adat Melayu untuk menghiasi hening sebelum subuh. Orang
pun tidak tahu Tarhim satu susunan doa, maka tidak ada orang yang
mengaminkannya. Orang yang sedang beriktikaf dalam masjid pun tidak
mengaminkannya. Konon dengan laungan
Tahrim, maka orang akan terbangun daripada tidur, kemudian akan ke masjid untuk
shalat Subuh berjamaah. Jika itu tujuan membaca Tarhim, patut benar
kandungannya diubah kepada ayat yang membangunkan manusia tidur. Atau dibariskan doa-doa agar Allah menjadikan
mereka yang mendengar Tarhim segera bangun.
Itu sepatutnya bisa dibuat sebab tarhim bukan aturan daripada Nabi, itu
aturan kita sendiri.
Mengikut sunah Nabi s.a.w., memanggil orang ke
masjid untuk solat ialah dengan azan. Dalam azan ada laungan ‘marilah
shalat..marilah shalat’. Malah untuk membangunkan orang tidur, dalam azan subuh
telah ada seruan ‘Shalat lebh baik daripad tidur’.
Dalam sejarah, ada kisah bagaimana Khalifah Usman
menyedarkan orang yang dalam kesibukan untuk ke masjid. Itu terjadi di Madinah,
pada hari Jumaat. Jaman belum ada jam dan pembesar suara, medium yang dipilih
oleh Khalifah Usman adalah azan. Maka
beberapa waktu sebelum masuknya waktu zuhur pada hari Jumaat, seorang telah berdiri
di tengah-tengah pasar Madinah, melaungkan azan. Tujuannya untuk menyedarkan
manusia supaya bersiap ke masjid, kerna tidak lama lagi ada majlis Shalat
Jumaat. Namun azan di pasar Madinah itu bukan azan syariat beribadah sebagaimana
azan sesudah masuknya waktu-waktu shalat.
Sepatutnya, jika tujuan Tarhim untuk menyedarkan
manusia daripada tidur untuk segera ke masjid kerna tidak lama kemudian akan
masuk waktu Subuh, mengapa tidak dilaungkan azan kira-kira 40 menit sebelum azan
subuh yang sebenar? Contoh di jaman
sekarang pun ada dan semua ahli agama tahu, iaitu di masjid Madinah dan
Masjidil Haram Makkah dilakukan begitu. Di beberapa masjid dalam negara juga
melakukan hal yang sama. Pejabat-pejabat agama tidak harus hanya pandai menutup
Tarhim saja, sebaliknya menggantikan dengan amalan sunah.
Jadi mau apa lagi kita ini?
Tiada ulasan:
Catat Ulasan