Pengikut

Ahad, Februari 28, 2016

ELAK cukai ertinya mencuri


SIFAT manusia  ada  yang kikir atau kedekut. Lawannya tamak.  Menjadi kesukaan jika hartanya bertambah-tambah dan kurang senang dengan berkurangnya harta. Kerna itu ada orang yang mencari helah untuk mengelak pembayaran cukai.  Sama ada memberikan angka salah bagi pemilikan hartanya atau memberikan maklumat palsu mengenai barang yang dibeli.  Matlamatnya satu: Tidak mahu membayar cukai.  Kepada orang seperti ini, membayar cukai bererti satu pembayaran yang tidak membawa pulangan kepada peribadinya.

foto hiasan 
Cukai sudah diperkenalkan pada zaman Khalifah Umar r.a. kerna perubahan zaman dan keadaan. Sejak itu cukai menjadi sebagian pendapatan pemerintah Islam, termasuklah negara moden.  Di Malaysia, muslim yang membayar zakat mendapat potongan cukai pendapatan.  Misalnya jika keseluruhan cukai pendapatannya ialah RM1000.00 dan dia telah membayar zakat sebanyak RM500.00, maka cukai pendapatan yang wajib dibayar ialah RM500.00.

Dalam hidup beragama, muslim wajib mentaati pemerintah. Oleh kerna pemerintah telah mewajibkan adanya cukai pendapatan, cukai pembelian barangan dan cukai import, maka membayar cukai kepada pemerintah menjadi kewajiban sebagai tanda orang beriman. Bisa dirujuk ayat 59 surah an-Nisa, antara lain Allah menyatakan orang-orang beriman itu mentaati Allah, rasul dan pemerintah.

Bagaimana mengelak membayar cukai? Jawabnya dia mencuri wang negara. Apabila cukai sudah ditetapkan pemerintah dan wajib membayarnya, menipu agar terlepas membayar cukai bererti mengambil wang negara.  Sengaja menipu untuk tidak membayar cukai atau diam-diam memasuki rumah orang orang dan mengambil wangnya, sama arti: Mencuri wang.  Wang pihak lain yang diambil secara salah.

Mencuri itu haram dan berdosa.. Dalam surah al-Maidah ayat  38 (Bermaksud): “ Pencuri, lelaki dan perempuan hendaklah kamu potong  tangan kedua-duanya sebagai balasan dari apa yang kedua-duanya lakukan dan sebagai seksa dari Allah. Allah adalah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.”

Kemudian ada antara mereka memberi hujah begini, “Kami ambil wang negara RM50 ringgit sahaja, itu pemimpin ambil sampai RM100 juta!”  Hujah itu bertujuan menghalalkan perbuatan korupsinya kerna ada korupsi lain yang sangat besar, yang baginya tidak dikenakan apa-apa hukuman.  Sungguh agama tidak dimaksudkan begitu.  Jika kita mencuri atau korupsi, kita menanggung dosanya sebagaimana orang lain melakukan kezaliman yang  dilakukan. “Mereka tidak dibalas melainkan seperti apa yang dikerjakan.” Maksud surah As-Saba’ ayat 33.

Maksud surah Ibrahim ayat 21 pula, “Dan mereka semuanya (di padang mahsyar) akan berkumpul menghadap kehadiran Allah, lalu berkatalah orang-orang yang lemah kepada orang-orang yang sombong: ‘Sesungguhnya kami dahulu adalah pengikut-pengikutmu, maka dapatkah kamu menghindarkan dari pada kami azab Allah (walaupun) sedikit saja?’ Mereka menjawab: ‘Seandainya Allah memberi petunjuk kepada kami, niscaya kami dapat memberi petunjuk kepadamu. Sama saja bagi kita apakah kita mengeluh atau bersabar, sekali-kali kita tidak mempunyai tempat untuk melarikan diri”.


Allahu aklam

Ahad, Februari 21, 2016

HUSSEIN YEE: Contoh akhlak ulama Cina


MINGGUAN MALAYSIA: Ustaz merupakan antara 16 penceramah yang dilarang berceramah di sebuah negeri? Agaknya apakah kesalahan yang ustaz lakukan sehingga tidak dibenarkan berceramah di negeri itu?

HUSSEIN: Pihak kami telah mengeluarkan kenyataan mengenai perkara ini. Saya pun keliru kerana tidak faham daripada sudut manakah saya telah mengelirukan orang dalam ceramah saya. Malah sehingga kini belum ada wakil daripada pihak yang bertanggungjawab memanggil saya untuk memberi keterangan. Saya pun hendak tahu dalam konteks apakah kesalahan saya itu. Saya doakan agar isu ini dapat diselesaikan segera. Saya juga berharap agar tidak ada pihak yang mudah untuk menghukum apatah lagi memfitnah mana-mana pihak sebelum dibawa berbincang kerana jika tidak ini boleh jadi satu kezaliman. Saya punya keluarga dari Johor bertanya tentang perkara ini. Saya kata ini perkera kecil sahaja. Ramai yang bagi respons dan berkata selama ini ceramah saya okay sahaja, kerana saya hanya bercakap tentang agama dan tidak ada campur dengan isu politik. Tetapi kalau betul saya ada tersalah cakap, beritahulah saya dan bukannya susah sangat. Kita boleh duduk bersama dan berbincang. Kalau saya salah saya minta maaf.


Sumber: Akhbar Mingguan Malaysia, 21.02.2016.

Sabtu, Februari 20, 2016

61 Fakta siapa sebenar Wahhabi

BENAR, masyarakat Islam sudah sensitif dengan kalimah wahabi.  Kalimah wahabi hanya dikaitkan dengan keagamaan. Maka orang berwaspada, sama ada akan dituduh sebagai wahabi atau mencari peluang memberi gelaran wahabi kepada seseorang yang tidak disukainya.

Tidak ada takrifan yang jelas apa itu wahabi.  Dalam masyarakat Melayu, kalimah wahabi itu muncul daripada perasaan amarah, bukan daripada wacana intelektual yang matang. 

Jadi apa wahabi?  Jawabannya bergantung kepada pemikiran orang yang menuturkannya.  Saya beri contoh, seorang kiyai dengan tegas tidak mahu menjamah makanan dalam kenduri arwah sekalipun beliau sentiasa hadir kenduri berkenaan. Dia dilabel wahabi.  Jika ada orang yang menolak terus amalan kenduri arwah, pastilah dia dibegi gelar wahabi.

Ada orang berwuduk tidak mencuit-cuitkan jari basahnya ke rambut, sebaliknya menyapu kepala dengan kedua-dua tangannya yang basah. Sekalipun dijelaskan perbuatannya bersumber alquran dan sunah, orang seperti ini tetap digelar wahabi. Dalam kes ini wahabi diartikan amalan ibadah sahih bersumberkan dalil tetapi ganjil pada pandangan orang biasa. Maka sesiapa yang berwuduk dengan menyapu atas sarung kakinya, dia pasti wahabi!

Seorang guru yang gigih memperjuangkan sunah nabi berikhtiar mendapatkan 61 fakta yang biasa dijadikan takrif wahabi oleh masyarakat.  Mohd Hairi Nonchi dari Sabah telah menulis buku Menyingkap 61 Fakta mengenai Wahhabi setebal 562 muka surat.  Buku ini diterbitkan oleh Bushra Studio & Publication  tahun 2015.

Penulis  buku telah mengutip dakwaan amalan yang dimaksudkan sebagai wahabi, tetapi beliau telah memberikan pembuktian amalan yang dikatakan wahabi kebanyakannya menjadi pendirian Imam besar Muhammad bin Idris Asy-Syafie atau Imam Syafie (julukan yang popular dalam masyarakat Melayu).

Misalnya dalam fakta keempat, penulis memaparkan sangkaan masyarakat bahawa wahabi menetapkan sifat istawa Allah di atas Arasy di atas langit tanta takwil.  Penulis telah mengeluarkan pendirian Imam Asy Syafie sebagai berikut (dalam kitab Ar Risalah karya Imam Asy Syafie), “Segala puji bagi Allah… Dia adaah seperti yang disifatkan terhadap diri-Nya dan Dia mengatasi apa yang disifatkan makhluk-Nya tentang diri-Nya.”


Buku Menyingkap  61 Fakta  Mengenai Wahahabi mampu memberi kefahaman yang jelas dan adil ketika seseorang memberikan label wahabi kepada orang lain yang disangkanya satu kesalahan beribadah.  Mudah kata, sangat sukar untuk mematikan hujah Mohd Hairi Nonchi bagi setiap pembuktian faktanya.  Kesimpulan awalnya, apa saja yang dikatakan amal wahabi, itu merupakan amal para Sahabat dan Tabi’in yang menuruti amal Junjungan Besar Nabi s.a.w.  Oleh kerna masyarakat melayu kita tidak biasa dengan sunah, dirinya sangat bimbang amal ibadahnya bukan suatu yang sahih menepati sunah Nabi s.a.w., maka dituduhkan wahabi terhadap pendapat yang berbeda daripada apa yang diamalkan selama ini.

Selasa, Februari 16, 2016

KEMBARA Astora Jabat di Sabak Bernam

Pertama kali berbicara dengan Astora Jabat

SIAPA tidak kenal Astora Jabat, terutama kalangan politik Melayu Umno dan Pas. Beliau pernah menjadi pengarang di Mingguan Malaysia pada ketika politik Malaysia dalam dilema akibat pemecatan Anwar Ibrahim daripada Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden Umno tahun 1989.  Astora menjadi benteng tindakan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad, sedangkan orang Melayu banyak memihak kepada Anwar Ibrahim.

Tulisan-tulisan Astora Jabat dalam Mingguan Malaysia bersifat politik mempertahankan kerajaan Barisan Nasional pimpinan Dr Mahathir dan menyerang Pas dan golongan Reformasi.  Dalam pertemuan saya dengan beliau baru-baru ini, Astora mengakui menempuh jaman sukar waktu krisis politik itu. Keselamatannya agak terancam dan terpaksa diiringi anggota polis untuk urusan-urusan kehidupan.

Tanggal 15 Februari 2016 jam 4.30 sore Astora tiba di Sabak Bernam setelah lebh 20 hari menunggang basikal dari kampung halamannya di Pattani, Thailand.  Saya menemui beliau selepas shalat Isyak.  Tidak kekok dengan beliau kerna sebelum ini sudah berbalas tulisan melalui Facebook.  Kami lancar berbicara soal politik dan sejarah bangsa, serta masa depan Pattani.

Astora dalam rangka bertualangan ke 10 negara Asean.  Mulai memasuki Kedah pada awal Februari, beliau mengayuh basikalnya menelusuri desa-desa, daerah bersejarah untuk memadankan fakta sejarah bangsa Melayu Pattani dengan puing-puin sejarahnya.

Setakat ini beliau merasa aneh dengan budaya Melayu Kedah yang banyak dipengaruhi budaya Melayu Siam Buddha ketimbang ketulenan Melayu Pattani.  Secara berseloroh beliau berkata, “patut Kedah diperintah Thailand dan Pattani berada dalam Malaysia.”

Program beliau dari Sabak Bernam akan ke Kuala Lumpur atau Putrajaya. Di sana sahabat-sahabat wartawan akan meraikannya, termasuk Tan Sri Zainudin Maidin.  Kemudian beliau akan turun ke Johor dan pulang melalui pantai timur balik ke Pattani.  Seterusnya kembara berbasikalnya akan ke Kemboja, Vietnam, Laos dan Myammar.  Setelah tamat kembara bahagian tanah besar, barulah akan mengharungi negara kepulauan seperti Indonesia dan Filipina.

Itu cita-citanya. Astora mengakui sebelum bertualanga seperti ini, dia bukanlah seorang pelumba basikal atau pernah mengharungi siri kembara basikal untuk 200 km atau 400 km.  Hanya berbekal semangat dan kudrat tanaga usia lebih setengah abad, beliau akan terus bertualangan.

Bagi sesetengah orang, itu kerja gila. Bagi yang berjiwa kembara dan kewartawanan, berbasikal ke lorong-lorong adalah sebagian kerjaya sampai hujung usia.


Semoga suksen dan tercapai misi. BRAVO ASTORA JABAT.