Pengikut

Isnin, Mei 20, 2013

BOLEHKAH TG Hadi Awang mencontohi Saidina Hassan bin Ali?

Presiden Pas, TG Haji Hadi Awang

PARTI-parti politik zaman sekarang sama seperti kewujudan  kabilah-kabilah Arab pada zaman pra-Islam dan Rasulullah dahulu.  Berpecah dan bertelingkah antara sesama parti dan kabilah, tetap sama.  Oleh kerna pada masa ini umat Islam berpecah berdasarkan parti politik, ada yang sanggup memberi hujah perpecahan ini ‘sah’ sebab para Sahabat Rasulullah juga berpecah dan berperang antara satu sama lain! Begitulah kuatnya fahaman sekular dalam demokrasi, yang membutakan manusia muslim terhadap ajaran dalam al-Quran. 

Hanya untuk mengesahkan perpecahan dalam masyarakat muslim, ada pemimpin yang ‘berkerat rotan’ atau ‘berpatah arang’.  Tidak ada persefahaman dalam politik jika demokrasi membenarkan pemisahan antara dua parti yang dianggotai  oleh orang Islam.

Benar berlaku perpecahan sehingga peperangan pada zaman para Sahabat Nabi. Sewaktu Saidina Ali bin Abi Talib menjadi Khalifah, telah berlaku dua peperangan antara umat Islam iaitu Perang Jamal dan Perang Siffin.  Walaupun Khalifah Ali terpaksa berperang dengan dua pihak lain yang dipimpin oleh Sahabat-sahabat Nabi, namun perhatikan juga sikap Khalifah Ali ketika melayan penentangan itu.  Sebenarnya dalam kedua-dua peperangan itu, Khalifah Ali berpeluang mengalahkan (baca membunuh dan memusnahkan) lawannya, namun kerna keimanannya terhadap perintah Allah supaya tidak berpecah (bertelingkah) maka kesempatan itu dibiarkan dan mengutamakan keamanan  dan keselamatan jiwa rakyat.

Kemudian apabila Khalifah Ali wafat Tahun (661M), umat Islam masih berpecah dua akibat politik.  Satu berpihak kepada Muawiyah bin Abi Sufyan yang berpusat di Syam (Syiria) dan Saidina Hassan bin Ali bin Abi Talib di Kufah, Iraq.  Dari sudut politik, Saidina Hassan bin Ali lebih utama menjadi khalifah kepada semua umat Islam kerana putera kepada Khalifah Ali, serta cucu Rasulullah s.a.w.  Saidina Hassan bin Ali boleh saja menggunakan kedudukan ini untuk menjadi Khalifah seterusnya mengalahkan Muawiyah bin Abi Sufyan, walaupun beliau juga seorang Sahabat Nabi.

Namun Saidina Hassan bin Ali lebih mengutamakan perpaduan politik umat Islam.  Pilihannya beliau tidak menerima jawatan Khalifah, lantas membaiah pula Muawiyah sebagai Khalifah untuk semua muslim.  Apabila orang yang mempunyai reputasi tinggi dan banyak pengikut seperrti Saidina Hassan bin Ali membaiah ‘musuh’ ayahnya, maka tidak ada lagi permusuhan sesama muslim akibat politik.  Walaupun Saidina Hassan bin Ali tidak menjadi Khalifah umat Islam, tetapi sumbangannya sangat besar kepada umah iaitu menyatupadukan umah, menyelamatkan umah dalam bencana fitnah (peperangan) dan perbalahan yang besar!

Apa yang Saidina Hassan bin Ali dapat dengan membaiah ‘musuh’ ayahnya?  Tidak ada apa-apa pangkat dan kurniaan gelar daripada Khalifah Muawiah bin Abi Sufyan pun.  Cukuplah dia percaya apa yang dilakukannya sebagai memenuhi tanggungjawab sebagai orang yang diberi pengaruh dalam masyarakat Islam.  Dengan pengaruhnya, keamanan dan perpaduan yang wajib diamalkan oleh semua muslim dapat diamalkan. 

Situasi itu patut dijadikan iktibar kepada para pemimpin Islam di negara ini.  Indah apabila  Presiden Pas, Tuan Guru Haji Hadi Awang merendah diri, tidak mahu mengiklan diri sebagai calon Perdana Menteri Malaysia malah lebih senang menjadi nelayan!  Oleh itu sepatutnya beliau mencontohi sikap cucu Rasulullah yang membawa umah dalam perpaduan dalam situasi janji dirinya pun bukan mahu menjadi seorang Perdana Menteri (mahu menjadi nelayan saja!)

Harap seorang pemimpin bergelar Tuan Guru mencontohi sikap Saidina Hassan bin Ali, insya Allah namanya akan harum sepanjang sejarah negara!

Selasa, Mei 14, 2013

SIAPA pelajar Jawa, Banjar, Bugis dan Boyan yang hina bendera Malaysia di Jakarta?


BETUL rakyat Malaysia berbilang kaum dan keturunan.  Dalam masyarakat Melayu bukanlah rahsia terdapat keturunan dari daerah yang sekarang dalam negara jiran Indonesia.  Banyak keturunan Jawa di Perak Selatan, Selangor, Johor juga Sabah.   Nenek moyang mereka berasal dari Pulau Jawa.  Yang Paling jelas ialah masyarakat Melayu Minangkabau di Negri Sembilan yang berasal dari Sumatera Barat, mengamalkan juga adat Perpatih.  Sebut saja yang keturunan Acheh, Banjar, Bugis dan Boyan (Bawean) bukan perlu dirahsiakan. Malah kesultanan Selangor dan Johor diasaskan oleh keluarga raja Bugis yang berasal dari Makasar di Sulawesi sana.

Pelajar Cina Malaysia di Taiwan

Sekarang Indonesia dan Malaysia menjadi negara yang berdaulat dan bersaing di di peringkat antara bangsa.  Walaupun kedua-dua negara konsisten terhadap hubungan dua hala yang sangat rapat, namun kedua-dua negara Melayu ini tidak kuang dicabar dengan isu-isu yang boleh menjejaskan hubungan kedua-dua negara.  Malah Malaysia-Indonesia telah melalui sejarah konfrontasi atau permusuhan sehingga putus hubungan diplomatik antara tahun 1963-65.

Sekalipun begitu sejarah masyarakat Melayu di Malaysia dengan beberapa wilayah yang dikatakan tanah leluhurnya, semangat nasional Malaysia oleh Melayu keturunan Jawa, Bugis, Minangkabau dan Boyan tidak digugat.  Tidak ada rakyat Malaysia keturunan dari wilayah Indonesia yang pergi ke wilayah Indonesia lalu mencabar kerajaan Malaysia.  Kalau tidak faham, ini analoginya:  tidak ada pelajar-pelajar Malaysia keturunan Jawa atau Bugis yang belajar di Indonesia menterbalikkan bendera Malaysia kerna marah kerajaan di Putrajaya!

Kini semakin banyak keturunan dari daerah di Indonesia yang tidak tahu berbahasa ibunda (Jawa, Banjar, Bugis dan lain-lain), malah tidak ada sentimen kedaerahan di wilayah seberang pun.  Adakah rakyat keturunan Cina dan India di Malaysia berani mendakwa seperti keturunan Melayu dari wilayah Indonesia?  Adakah mereka bukan sebagian daripada diaspora bangsa Cina dan India yang tinggal di Malaysia?

Bohonglah jika dikatakan semua rakyat Melayu keturunan Jawa, Banjar, Bugis, Minangkabau dan Boyan semua menjadi penyokong kerajaan di Putrajaya.  Banyak juga yang menjadi pembangkang dan sentiasa kritikal kepada dasar kerajaan Perdana Menteri.

Mengapa rakyat Malaysia keturunan Cina yang berada di Taiwan (sebuah negara China) menghina bendera Malaysia kerna marah kerajaan di Kuala Lumpur?  Mengapa mesti berada di Taiwan untuk menunjukkan penghina kepada bendera negara?  Pilihlah tempat di mana-mana seperti Jalan Petaling, Bukit Bintang, Georgetown atau Sibu untuk melakukan perkara itu.

Jangan marah jika mereka dicurigai, sebab mereka sendiri yang memilih jalan itu.

Isnin, Mei 13, 2013

KOMENTAR: Perpaduan kaum perlu bermula di sekolah


KEPUTUSAN PRU-13 yang baru berlalu telah memberi petanda bahawa Malaysia kini mula merasai kesan-kesan daripada dasar pelajaran vernakular yang membenarkan bahasa ibunda setiap kumpulan kaum yang terbesar di Malaysia (Cina dan India) dipergunakan seawal peringkat sekolah rendah lagi selain dari Bahasa Kebangsaan (Bahasa Melayu/Bahasa Malaysia) tanpa sebarang pindaan.

Dengan berakhirnya kumpulan pelajar yang berpendidikan Inggeris lebih sedekad lalu, kita mulai merasa sesuatu yang amat berkurangan di dalam masyarakat Malaysia sehingga kita perlu mengadakan program PLKN untuk menyatu-padu remaja-remaja kita.

Perpaduan di antara kaum menjadi semakin rapuh dan amat mudah dipergunakan oleh mereka yang bersikap ekstremis terhadap kaum masing-masing.

Kita mulai kehilangan masyarakat hasil pelajaran yang lebih terbuka terutama dalam segi pemikiran terhadap kaum-kaum yang berlainan kerana pengenalan antara mereka telah dimulai dari kecil lagi tanpa banyak prejudis kaum.

Kita kini berhadapan kumpulan-kumpulan kaum yang diterbitkan dari sistem pelajaran vernakular yang lebih menitik-beratkan jati diri kaum masing-masing.

Walaupun bahasa kebangsaan mampu untuk menyatupadukan rakyat melalui sekolah kebangsaan seperti yang terlihat pada masyarakat di Sabah dan Sarawak, sekolah kebangsaan sekarang semakin gagal menarik minat masyarakat terutamanya kaum Cina melainkan jika mereka tiada pilihan.

Sekolah vernakular ada kebaikannya terutama penekanan dan kaedah tertentu melalui sifat-sifat kaum pendidik itu sendiri yang membentuk tumpuan dan cara berfikir pelajar-pelajarnya melalui penghafalan dan disiplin yang ketat.

Bagaimana pun ia juga akan membawa perbezaan antara kaum itu menjadi semakin luas dan ketara kerana walaupun sukatan pelajarannya dikawal selia tetapi penekanan yang berbeza-beza telah membentuk pelajar-pelajar yang berbeza cara berfikir dan kepentingan.

Memanglah sepatutnya nilai-nilai yang akan membawa kejayaan sepatutnya diterapkan kepada pelajar-pelajar dari awal lagi agar mereka akan lebih bersedia menghadapi tekanan dan cabaran didalam hidup bekerja nanti.

Tetapi jika ia tidak dapat diamalkan sama rata di antara sekolah-sekolah yang berbeza bangsa maka kita akan menghadapi pergaulan yang janggal di kemudian hari.
Maka akan timbul rasa ketidakpuasan hati yang semakin teruk di antara kaum yang melalui asas penekanan pelajaran yang berbeza.

Lebih buruk lagi antara mereka hanya berinteraksi apabila sudah dewasa dan telah melalui indoktrinasi kaum masing-masing semasa remaja dan sukar menerima kaum selain kaum mereka walaupun berada di dalam satu negara.

Masa yang paling baik untuk memulakan pergaulan tanpa prejudis iaitu ketika masih kecil (peringkat tadika dan sekolah rendah) telah terbuang begitu saja.

Kita mungkin dapat melihat sedikit perpaduan yang sementara di dalam sukan apabila mereka mewakili Malaysia.

Dasar Bahasa Kebangsaan juga menjadi lebih sukar kerana sehingga sekarang pun semakin ramai di antara penduduknya tidak pandai atau fasih berbahasa Malaysia seperti yang ditunjukkan semasa proses bancian pada tahun 2010.

Sebaliknya pekerja-pekerja asing dari Nepal, Bangladesh dan India lebih cepat menguasainya di dalam masa yang amat singkat sehingga kita kadang tersilap sangka bahawa mereka adalah rakyat Malaysia.

Seandainya mereka berada di sini pada ketika kita baharu Merdeka tentulah cepat mereka mendapat kerakyatan kerana syarat utama mesti pandai bahasa Melayu ketika itu.
Dasar utamakan bahasa kebangsaan dilihat tidak berhasil mencorakkan perpaduan yang diinginkan kerana kurang diberi kepentingan penggunaannya.

SHARUPIDIN CHE ABDULLAH
Seksyen 6 Shah Alam
(Sumber: Utusan online 13mei2013)

KOMENTAR: SJK: Penduduk Malaysia duduk satu negara, sekolah asing-asing


DALAM apa juga permasalahan yang wujud, puncanya pasti ada dan formula untuk mengatasi masalah pun pasti ada dan untuk mengatasinya ia memerlukan pengorbanan besar daripada semua pihak jika masalah mahu diselesaikan.

Apakah patut kita menyalahkan 100 peratus pengundi muda Cina jika tidak menyokong BN yang diketuai oleh UMNO yang berbangsa Melayu.

Sistem pengasingan sekolah kebangsaan dan sekolah aliran Cina dan India sebenarnya adalah sistem yang sengaja dibuat bertujuan mengasingkan buat jangka panjang kelompok antara kaum Melayu, Cina dan India.

Semasa sebelum memasuki sekolah rendah anak-anak Cina belajar di tadika swasta manakala anak-anak Melayu belajar di tadika Kemas.

Pengasingan terus berlaku apabila masuk darjah satu, anak-anak Melayu ke Sekolah Kebangsaan manakala anak Cina masuk Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Cina.

Peruntukan besar yang dibantu oleh kerajaan kepada sekolah rendah dan menengah Cina menyebabkan sekolah itu serba lengkap maka ibu bapa masyarakat Cina terus memilih anak-anak mereka bersekolah di situ.

Apabila tamat di sekolah menengah, remaja Cina melanjutkan pelajaran di kolej swasta atau menuntut ke luar negara seperti di Taiwan dan Singapura.

Cuba bayangkan, adakah sistem pengasingan ini memberi manfaat kepada bangsa Malaysia buat jangka panjang?

Penduduk pelbagai bangsa di Malaysia duduk dalam satu negara tetapi menjalani kehidupan asing-asing.

Maka di sinilah kesempatan diambil oleh parti politik yang tidak bertanggung jawab memupuk perasaan syak wasangka antara kaum dan menggesa supaya kekuatan diperkuatkan dan kalahkan bangsa lain.

Tidak ada keharmonian dan perasaan satu hati, dalam kelangsungan kehidupan seharian.
Kerajaan perlu mengubah banyak perkara. Pemimpin semua kaum yang sayangkan perpaduan kaum untuk Malaysia yang akan datang harus memikirkan dasar pendidikan negara yang sedia ada perlu diubah atau sebaliknya.

Tadika Kemas jangan dilihat sebagai tadika anak Melayu dan harus disusun semula untuk bersesuaian kepada semua anak Malaysia tanpa menjejaskan sekolah agama fardu ain.
Pengisian Sekolah Rendah Kebangsaan dan Menengah mesti dirombak dengan memasukkan mata pelajaran bahasa Cina dan India dan mata-mata pelajaran lain yang dapat menyatukan anak-anak bangsa Malaysia.

Untuk masa jangka panjang hanya bidang pendidikan lah punca utama penyatuan kaum dan perpaduan anak bangsa Malaysia. Semua pihak kena berani membuat perubahan.
Apabila anak-anak pelbagai kaum berjaya dikumpulkan dalam satu sekolah maka ibu bapa pelbagai kaum juga dapat dikumpulkan dalam PIBG untuk membincangkan bersama hal kemajuan pendidikan anak-anak.

Kepada ahli-ahli politik, mereka haruslah sedar bahawa berpolitik tujuannya untuk berkuasa dan menjadikan negara sebuah kerajaan yang maju, lebih aman, progresif dan bersatu padu berbilang kaum dalam konteks Malaysia.

Berpolitik dengan mengumpan perkara sensitif untuk menjadi juara kaum sendiri akan meletakkan negara di atas bara api yang akan meletup menumpahkan laharnya.
Rakyat Malaysia di semua peringkat jurusan harus matang mengendalikan bidang masing-masing untuk menjadikan kita semua 1Malaysia.

ALIMEDANBARU
(Sumber: Utusan Onine 13mei2013)

KOMENTAR: SJK punca jurang antara kaum


SEPERTI yang terbukti pada PRU-13 yang baru lalu, polarisasi atau jurang antara kaum menjadi semakin membimbangkan. Saya percaya di antara punca perkara tersebut adalah kecenderungan menghantar anak-anak belajar di sekolah jenis kebangsaan.

Ironinya, para pemimpin politik pelbagai bangsa sering melaung-laungkan konsep 1Malaysia dengan menekankan integrasi antara kaum sebagai satu bangsa Malaysia.

Malangnya anak-anak yang masih 'hijau' dan boleh dibentuk (seandainya kita semua ikhlas mahu menjayakan konsep 1Malaysia tersebut) dihantar untuk memulakan perjalanan ilmu dengan pergaulan yang terbatas terhadap kaum sendiri sahaja dan penggunaan bahasa ibunda sendiri sahaja.

Jujurnya, bagaimana integrasi mahu dicipta jika sebegini caranya?
Pada pendapat saya, Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Tamil mungkin perlu diteruskan sehingga Tahun Tiga sebelum anak-anak diserapkan ke Sekolah Rendah Kebangsaan (SRK) mulai Tahun Empat.

Ini bagi membolehkan anak-anak kaum India yang rata-ratanya mungkin agak terpencil daripada segi geografinya memperolehi masa yang cukup untuk dipersediakan ke arus perdana.

Tetapi bagi SJK Cina pula, saya rasa adalah tidak perlu sama sekali memandangkan majoriti rakyat Cina tinggal di bandar-bandar besar dan berkemampuan tinggi dalam segi ekonomi dan fasiliti untuk menyediakan anak-anak mereka untuk terus ke SRK.

Saya percaya langkah ini, walaupun mungkin tidak popular dari segi politik, adalah langkah yang perlu diambil demi kepentingan integrasi nasional di masa depan.

Daripada pengalaman saya beberapa tahun lalu ketika menemuduga calon-calon pekerja untuk jawatan eksekutif dan teknikal untuk pasukan saya, tidak sekalipun saya gagal untuk mengenal pasti mana-mana calon sama ada mereka adalah anak didik SRK atau SRJK, walaupun kesemua mereka telah sekurang-kurangnya memiliki ijazah dan telah beberapa tahun di alam pekerjaan.

Dalam pengamatan saya, calon-calon berpendidikan SJK, terutamanya SJK Cina, selalunya lebih cenderung bergaul sesama mereka dan lebih banyak menggunakan bahasa ibunda mereka yang sudah tentu tidak membantu untuk mewujudkan suasana berpasukan yang jitu.

Oleh itu, saya mengesyorkan kajian semula dibuat untuk membekukan sebarang penambahan SJK (sekolah baharu dan cawangan sekolah yang sedia ada); dan menghapuskan terus konsep pendidikan SJK dengan segera.

ANAK WARISAN
(Sumber: Utusan online 13mei2013)

Sabtu, Mei 11, 2013

SUNGAI akan hanyutkan pekan Sabak Bernam


NAMA Sabak Bernam dikatakan daripada ‘Sahabat Berenam’.  Mereka dikatakan antara peneroka awal di daerah ini.  Pekan utamanya ialah Sabak yang terletak di tebing sungai Bernam.  Sungai Bernam merupakan sempadan antara negeri Selangor dengan Perak, dari muaranya hinggalah ke hulu sungai di daerah Hulu Selangor.

Kedudukan pekan Sabak di tepi Sungai Bernam

Sebenarnya pekan Sabak diancam hakisan sungai. 30 tahun dahulu saya dapat menyaksikan di tebing sungai terdapat sebuah panggung wayang Gembira berwarna hijau.  Kemudian sederetan kedai papan menghadap sungai. Antaranya kedai membuat ais kerim.  Dahulu saya pernah mengaambil ais kerim di kedai itu untuk dijual di waktu petang.  Semua bangunan itu sudah lama lupus sebab tapaknya dihanyutkan sungai.

Sesiapa yang belajar geografi bab sungai akan faham mengenai bahagian mana yang dihakis sungai.  Memang kedudukan pekan Sabak kawasan yang dihakis berbanding  Kampung Kota di Perak, setentang dengan pekan Sabak.  Sama ada air bergerak ke hulu atau hilir, tanah tebing pekan Sabak yang dikaut air dan dimendapkan ditebing Kampung Kota.

Namun saya hairan apabila mendapati pokok-pokok kayu dan nipah yang ada ditebing pekan Sabak dimusnahkan. Walaupun hakisan sungai tidak dapat dihalang, namun pokok-pokok ditebing sungai dapat melambatkan proses hakisan.

Tebing konkrit yang dibina untuk memperkukuh tebing pekan Sabak juga sudah mula terjejas.  Bahabian lantai yang menjadi laluan pejalan kaki sebenarnya mendap.  Ada bahagian mendap yang sudah jatuh hampir satu meter!

Saya tidak faham mengapa pokok-pokok di tebing dimusnahkan!  Sila saksikan foto-foto yang saya ambil.

Pokok berembang yang ditebang

kesan pemusnahan pokok nipah

Lagi kesan pemusnahan pokok nipah
Lantar pejalan kaki mendap dan kelihatan pokok yang musnah

Kesan mendap

Jumaat, Mei 10, 2013

WAKIL Rakyat bukan jadi khadam rakyat


DALAM Pilihan Raya ke-13 baru-baru ini terdapat pertindihan pencalonan Pakatan Rakyat antara Pas dan PKR di beberapa kawasan.  Dalam media sosial berlakulah perdebatan antara kedua-dua penyokong parti itu berkenaan kelayakan calon.  Begitu banyak hujah, tidak ada satu pun yang saya temui bahawa calon yang bertanding dalam pilihan raya wajib mengetahui sistem pemerintahan dan proses penggubalan undang-undang.  Yang banyak dihujah ialah calon berilmu agama, kemesraan dengan masyarakat, kesanggupan berkorban kepada pengundi dan macam-macam lagi hal peribadi.


Kebanyakan pengundi berfikiran tugas Wakil Rakyat apabila memenangi pilihan raya ialah berkhidmat kepada rakyat sehingga mereka mengubah gelar Yang Berhormat kepada Yang Berkhidmat.   Rakyat dididik oleh sekian banyak ahli politik besar dan kecil-kecilan mengenai sumbangan Wakil Rakyat kepada rakyat seperti jenis-jenis pembangunan fizikal, khidmat sosial yang remeh temeh seperti longkang tersumbat, jersey pasukan bola dan menghantar isteri yang hendak bersalin ke hospital!  Sebab itu ada penulis blog mempersoalkan seorang anak raja (bangsawan) mengenai kesanggupannya menjadi rakyat marhaen jika menjadi seorang Wakil Rakyat.

Tugas Wakil Rakyat bukan untuk membasuh pinggan di kenduri-kendara, menjadi imam solat jenazah atau menyediakan peruntukan wang setiap sekolah di kawasannya.  Soal perancangan pembangunan, itu tugas Pegawai Daerah. Soal menjadi imam jenazah, itu tugas imam sesebuah kawasan.

Tugas utama Wakil Rakyat ialah menggubal undang-undang di Dewan Rakyat (baca juga Parlimen) atau Dewan Undangan Negeri (DUN).  Apabila selesai proses pengundian, tumpuan ialah berapa banyak wakil-wakil rakyat daripada parti menguasai Dewan Rakyat atau DUN.  Parti yang mendapat majoriti kerusi di dewan perundang-undangan akan membentuk kerajaan.  Wakil Rakyat akan membincang atau mendebat peruntukan undang-undang dan dasar-dasar negara.  Semua itu satu tugas besar untuk kelangsungan seluruh rakyat dalam sebuah negara.

Rakyat sepatutnya sangat prihatin dengan calon Wakil Rakyat dari segi keupayaannya berhujah, memberikan fakta, dan pengetahuannya berkenaan sistem pentadbiran negara.  Oleh itu mungkin orang yang lebih tepat menawarkan diri sebagai Wakil Rakyat ialah yang berpengetahuan luas dalam undang-undang dan pentadbiran. Para pengundi pula lebih wajib memerhatikan kehadiran Wakil Rakyatnya di Parlimen dan DUN berbanding hadir kenduri, membaca khutbah atau merasmikan ladang nanas!

Telah banyak kali peristiwa Wakil Rakyat tidak hadir dalam sesi mesyuarat di Parlimen atau DUN.  Begitu juga ada Wakil Rakyat yang mengambil keputusan mudah ‘keluar dewan’ atas sebab tidak bersetuju dengan sesuatu perkara. Perkara seperti itu lebih wajib dituntut oleh rakyat untuk penjelasan. 

Kesimpulannya, Wakil Rakyat hanya bertanggung jawab kepada  semua rakyat di kawasannya dalam bidang kerja utamanya di dewan perundang-undangan.

Khamis, Mei 09, 2013

SEKOLAH vernakular, ini kalilah!


PERDANA Menteri bercakap soal polarisasi kaum dan perpaduan selepas pilihanraya umum ke-13.  Semua sudah maklum majoriti atau sebagian besar kaum Cina tidak memihak kepada Barisan Nasional.  Malah Pas sudah awal-awal mengesahkan 90 peratus pengundi Cina di Selangor mengundi Pas, yang menyaksikan parti itu mendapat 15 kerusi.  Banyak bukti kukuh bahawa pengundi Cina secara jelas tidak menyokong BN. Lihat saja kes Parlimen Pandan dan Gelang Patah, kedua-dua kerusi yang dahulunya dimiliki BN melalui calon MCA sekarang dimiliki Pakatan Rakyat melalui DAP dan PKR.  Semuanya sah mengikut hukum demokrasi dan undang-undang.

contoh sebuah sekolah vernakular

Saya hendak mencatat soal perpaduan rakyat berbilang kaum melalui pendidikan. Siapa yang dapat menafikan pendidikan di negara kita berpetak-petak sebab memenuhi kehendak kaum, agama dan pentadbiran negeri-negeri.  Walaupun semua pakar pendidikan dan sosiologi setuju pendidikan yang selaras  itulah satu-satunya cara paling berkesan membentuk kesatuan bangsa Malaysia, namun atas pertimbangan politik dan kaum menyebabkan pendidikan berpetak-petak dibiarkan, malah disuburkan.

Malaysia ada sekolah kebangsaan sebagai sekolah arus perdana untuk semua kanak-kanak, namun sekolah berasaskan bahasa ibunda disuburkan juga. Akibatnya, perpaduan dan pembentukan jati diri Malaysia tidak sepenuhnya.  Antara sebab kerajaan melaksanakan program PLKN kepada lepasan sekolah menengah ialah masalah polarisasi kaum dalam kalangan orang muda.  Selain itu warga Malaysia yang tidak fasih bertutur dalam bahasa kebangsaan juga disebabkan murid-murid mencari sekolah berbahasa ibunda.

Kerajaan cuba membuat perubahan dengan membuka Sekolah Wawasan.  Sekolah Wawasan ialah kewujudan tiga entiti sekolah rendah: Kebangsaan, jenis Cina dan Tamil dalam satu pagar sekolah.  Tujuannya tidak lain, supaya semua murid Melayu, Cina dan India berada dalam satu kawasan persekolahan.  Enam Sekolah Wawasan dijadikan perintis, tetapi bangkangan kuat parti pembangkang dan kaum tertentu memaksa program Sekolah Wawasan berhenti setakat itu.  Parti kerajaan (BN) takut kalah dalam pilihan raya sebab kaum berkenaan tidak mengundi BN jika meneruskan program Sekola Wawasan!

Sekarang hendak buat apa dengan sekolah-sekolah vernakular itu?  Dahulu sekolah berpetak-petak disuburkan semata-mata untuk mendapatkan sokongan politik walaupun kesannya buruk kepada perpaduan kaum.  Sekarang memang sangat jelas BN tidak disokong oleh kaum berkenaan, maka adakah kerajaan (BN) masih hendak bermuka-muka membiarkan sekolah yang menjadi punca perpecahan kaum dan tidak ada jati diri Malaysia?  Inilah masanya kaji semula kedudukan semua sekolah berkenaan yang semua  dikata menjadi ‘duri dalam daging’ dalam perpaduan rakyat.  Orang Melayu dan Bumiputera memang sudah lama mahu kerajaan melakukan sesuatu untuk membawa beratus-ratus ribu murid bukan Melayu ke sekolah kebangsaan. 

Bila lagi? Pinjam kata-kata mereka,  ‘Ini kalilah!’

Kerajaan tidak ada lagi alasan bimbang kalah pilihan raya sebab jelas tanpa sokongan besar kaum berkenaan, kerajaan BN masih berdiri memerintah.  Malah orang Melayu dan Bumiputera menjadi pendukung kuat kerajaan.  Maka aspirasi penyokong kerajaan sekarang mesti diutamakan.  Perubahan dalam sistem pendidikan rendah bukanlah sebagai balas dendam, malah melakukan kebaikan yang sudah tertangguh hampir 60 tahun!

Ahad, Mei 05, 2013

PRU: Saya mengundi di SRA Batu 2 Sepintas

SAYA menyemak nama pengundi pukul 8.36 pagi.  Pegawai SPR di Sekolah Rendah Agama Batu 2 Sepintas, Sabak Bernam memberi kertas saluran mengundi: Saluran 1.  Nombor giliran yang dicatat ialah 63.  Saya terpaksa berdiri dalam barisan menunggu selama lebih sejam.  Saluran 1 merupakan saluran orang dewasa termasuk warga emas.  Oleh itu saluran ini kerap memberi giliran berpintas kepada warga emas yang tua, uzur dan sakit.

Sebaris dengan saya ialah Calon Parlimen Sabak Bernam Encik Mohd Fasiah bin Mohd Fakeh.  Beliau merupakan anak kampung Sepintas yang jawatan akhirnya ialah Penolong Pegawai Pendidikan Daerah Sabak Bernam.

Sebelumnya saya dinasihat oleh petugas SPR agar tidak mengambil gambar dalam kawasan sekolah yang dijadikan pusat pengundian.  Saya akur sebab tidak mempunyai pas sebagai juru gambar.  Jadi semua gambar hanya di luar kawasan sekolah tempat pengundian.

Pegawai SPR di dalam bilik mengundi berkali-kali memandang wajah saya, membanding dengan foto yang ada pada kad pengenalan. Saya memberi kerjasama dengan membuka kaca mata.  Dan kami tersenyum. Bukan salah orang!

Pusat Pengundian SRA Batu 2 Sepintas

Pondok BN dan Pas bersebelahan

Pakcik saya Wak Abas

Perang poster dan bendera partai di luar pusat pengundian 

Rabu, Mei 01, 2013

BELASUNGKAWA: Abang Paul yang amat dikasihi


CATATAN ini terlalu peribadi, namun boleh dikongsi sebagai mengembangkan nilai kasih sayang bersama.  Pada 25 April 2013, jam 6.35 sore saya kehilangan seorang abang.  Beliau meninggal dunia akibat kanser tiroid yang menyerangnya tidak sampai sebulan.  Beliau meninggalkan kami pada usia 62 tahun.

Walaupun Mespuan bin Salam berstatus abang ipar kepada kami lima beradik lain, tetapi beliau sudah seperti abang kandung.  Dia menjadi abang  kepada kami lima beradik ketika saya berumur 16 tahun, malah adik bungsu kami Marfuah lahir sama tahun dengan Siti Musrifah, anak kedua Kak Dayah dan Abang Paul.  Hari ini Marfuah menjadi seorang doktor.

Kami sekeluarga memanggilnya Abang Paul, ikut kawan-kawan abang memanggilnya. Oleh kerna Abang Paul menjadi abang maka secara tidak langsung urusan besar keluarga kami diselesaikan oleh beliau.  Apabila adik saya Siti Alawiah mendapat tempat belajar di MRSM Seremban, abang Paul yang menghantar dengan kereta Totoya KE miliknya.  Kemudian, apabila Alawiah mendapat tawaran belajar ke UK, Abang Paul yang mencarikan penjamin biasiswanya.  Ayah hanya orang kampung dan tidak kenal sesiapa yang bergaji untuk menjadi penjamin.

Abang Paul juga yang membawa saya untuk temuduga masuk ke UUM di jalan Mahameru Kuala Lumpur tahun 1985.  Saya memang tidak tahu apa-apa jalan di KL, jadi Abang Paul saja tempat minta pertolongan.  Dengan izin Allah saya pun berjaya daripada UUM.

Semasa konvo Karimah Marfuah
Kemudian, apabila saya dan semua adik-adik belajar dan bekerja di luar Sabak Bernam, Abang Paul juga yang menjadi pengganti kami melihat dan membawa ayah bunda ke klinik jika tidak sihat.  Begitulah sejak saya belajar di Kedah mula pada tahun 1985 dan waktu bekerja di Pahang, sehingga tahun 2008. Takdirnya, Allah izinkan saya kembali ke desa tahun 2009 untuk menemani ayah dan bunda.

Kerna kehidupan Abang Paul yang sudah sebati dengan kami semua adik-beradik, maka kehilangannya yang dikira mendadak memang sangat mengesankan perasaan semua.  Sakit Abang Paul hanya dikatakan semput nafas dan diberi rawatan pesakit luar di Hospital Sabak Bernam.  Kemudian apabila dua tiga kali asyik ke hospital, barulah dia ditahan dalam wad. Dan terus pula dihantar ke Hospital Teluk Intan. Jarak antara Sabak Bernam ke Teluk Intan 40 kilometer.

13 April, apabila menziarahi Abang Paul, dia kata bosan sebab badannya sihat tetapi kena duduk dalam wad. Namun dia suka sebab saya bawakan nasi dan sup ayam.  Masuk minggu kedua, kesihatannya bertambah buruk apabila saluran oksigen mula diguna di hidung untuk bernafas. Lehernya juga sudah kelihatan membengak. 21 April saya, ayah dan kakak datang menziarahi jam 12.30 sampai jam 2.00.  Dia mengadu terlalu letih.

Malam 21 April di rumah ayah ada ceramah parti politik.  Pada jam 9.30 malam sewaktu tetamu mula hadir, kakak mengajak saya segera ke Hospital Teluk Intan.  Kami sampai jam 10.20 malam dan menunggu di luar bilik bedah.  Jam 12.00 Abang Paul dimasukkan ke dalam wad kecemasan, tetapi dia masih sedar.  Dia bernafas dengan bantuan mesin khas dan mendapat perhatian rapi seorang doktor.  Keluarga jadi geger dan banyak menziarahi abang pada hari Isnin.

semasa di Tanah Merah Kelantan
Hari Selasa dan Rabu (23-24 April) pula saya terpaksa membawa anak ke hospital Sabak Bernam kerana demam, yang disyaki denggi. Mujur bukan denggi. Sorenya saya tetap ke Teluk Intan menziarahi abang. Pada 24 April itu, waktu abang masih tenat di hospital, Dibah anak Abang Paul yang darjah enam pula tidak sihat dan guru mencadangkan agar diberi rawatan di darussifa.  Maka jam 3.00 petang saya membawanya berjumpa dengan Ustaz Salman di Kampung Parit Baru.  Jam 5.00 petang saya dan Dibah ke Hospital Teluk Intan.  Abang Paul sudah dipindahkan ke wad biasa walaupun masih memerlukan bantuan mesin untuk bernafas.  Agak menceriakan kami sebab dia sudah boleh berkomunikasi dengan bahasa isyarat sebab mulutnya dimasukkan saluran oksigen.  Kawan-kawannya datang, dan dia mampu tersenyum mendengar cerita-cerita yang dibawa.  Setelah membantunya bertayamum untuk solat maghrib, saya pulang jam 7.30 malam.  Kakak terus setia di sisi abang sejak malam 21 April yang lalu.

Tiba-tiba jam 11.30 malam 24 April, kakak meminta saya segera ke hospital.  Saya pergi dengan bunda.  Abang Paul dalam keadaan tenat dan sudah tidak sedar diri.  Kami hanya membimbing di telinganya ‘Laa ilaa ha illallaah’ berulang kali.  Takdir Allah pada 25 April petang, Abang Paul meninggalkan kami buat selama-lamanya.

Saya yakin abang tidak putus menunaikan solat semasa sakit yang dia dalam sedar dan sepanjang dia koma sebelum dijemput Allah, selama itulah tidak putus kalimah ‘Laa ilaa ha illallaah’ dibisikkan di kedua-dua belah telinganya.  Waktu nafas di penghujung: kakak, Taufik bunda dan saya berada di sisi Abang Paul!

Kepada semua adik saya: Siti Alawiah (Pensyarah UIAM), Amanah Mustakimah (Pegawai Kanan Mardi), Jamalul Hair (Jurutera) dan Karimah Marfuah (Doktor Gigi), nikmat kejayaan pendidikan dalam kehidupan kita sebagiannya diusahakan oleh Abang Paul dan Kak Dayah. Mereka yang setia menjaga ayah dan bunda sewaktu kita keluar belajar jauh-jauh dan lama. Jangan lupa mendoakan kesejahteraan kedua-duanya, khasnya Abang Paul yang terdahulu pergi.

Semoga Allah mengampuni dan merahmatinya.