Pengikut

Khamis, Mei 12, 2016

BERHALA zaman Nabi Ibrahim, Dr Zakir dan budaya Malaysia


TIBA-tiba saya membuka blog Tan Sri Zainuddin Maidin atau Zam.  Zam tidak setuju banget kedatangan Dr Zakir berceramah dan membanding antara Islam dan agama lain. Itu dasar tulisannya.  Bagi Zam, membanding antara Islam dan agama lain bukan cara dakwah di Malaysia yang masyarakatnya berbilang agama.  Pada tafsiran saya, tentulah mendedahkan ‘kesalahan’ agama lain suatu yang sensitif dan menimbulkan lagi rasa syak atau curiga antara kaum yang berlainan agama.

Tulisan Zam disambut oleh banyak orang yang sama pendirian.

Saya tidak menghakimi pemikiran Zam itu liberal atau sekular.  Cuma saya suka kita kembali kepada metod alquran yang merupakan rakaman sejarah dakwah para nabi. Tidak ada cerita nabi siapa pun yang dakwahnya disambut permaidani merah dan bunga-bungaan oleh masyarakat sekitarnya.  Jika dikata Nabi Muhammad diraikan tatkala tiba di Madinah, ingat selama 13 tahun di Makkah baginda dimangsakan oleh masyarakatnya sendiri disebabkan mengajarkan agama yang sangat berlawanan dengan agama masyarakatnya.

Semua nabi mengajarkan tauhid, mendedahkan kesyirikan dan kebejatan hidup masyarakat jahiliyah atas nama agama yang mereka yakini.  Sebab itu Allah ceritakan kisah Nabi Ibrahim memusnahkan berhala-berhala dalam kuil.  Tentunya, tindakan itu setelah baginda berdakwah secara lisan agar masyarakatnya menyembah Allah, bukan batu berhala yang bisu dan pekak.  Perhatikan sebenarnya kisah pembantaian berhala itu satu ledakan bom minda apabila nabi Ibrahim meminta masyarakatnya bertanya kepada si berhala yg masih utuh, supaya berhala itu memberitahu siapa yang memusnahkan  berhala-berhala lain.

Kita membaca kisah-kisah dakwah dan responnya dalam alquran  yang tidak pun dibuat di Malaysia.  Siapa berani memecah berhala kuil di Malaysia seperti yang dilakukan Nabi Ibrahim?  Siapa kaum ateis di unversiti yang berani pula menabur satu lori rangka-rangka manusia dan mencabar Allah, bagaimana tulang-tulang manusia ini mahu dihidupkan semula? Helo… ini berlaku dalam dakwah para nabi yang tercatat dalam alquran.

Memang kita tidak mahu konflik terbuka akibat dakwah seperti kisah Bilal yang disiksa secara terbuka.  Ini tidak bisa berlaku dalam dunia modern yang kuat anutan demokrasinya.  Namun dakwah dengan menerangkan suatu yang benar  dan salah merupakan prinsip alquran.  Jika alquran menerangkan keindahan dan nikmat syurga Allah, kitab itu juga menerangkan keterukan dan sengsara neraka Allah. Kenapa kaum liberal dan sekular panas dengan dakwah yang memaparkan antara yang benar dan salah, sedangkan mereka lebih dahsyat mendedahkan ‘kejahatan’ parti atau orang yang tidak disukainya dalam persaingan politik?  Oh sebab politik kalian kata ‘hantam saja…’ jika agama kalian bilang tidak boleh.


Tidak suka dengan metod Dr Zakir Naik tak mengapa, tetapi kedatangan beliau membuka satu babak baru dalam dakwah.  Dakwah kepada kaum bukan Islam dilakukan secara terbuka.  Ini sudah biasa di negara jiran.  Di Malaysia, yang liberal dan sekular mahu menjadi jumud dalam hal bandingan agama. Mereka takut apa sih?

Ahad, Mei 08, 2016

ANTARA paksi akidah: Ikuti hujah para Sahabat Nabi s.a.w.

foto hiasan

MENJADI sebagian daripada akidah mukmin ialah menghindari bid’ah dan berittiba dengan sunnah Nabi s.a.w.  Maksud sabda Nabi s.a.w. “Sebaik-baik perkara adalah ‘Kitabullah’ dan sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Muhammad (s.a.w.). Seburuk-buruk perkara adalah perkara yang diada-adakan (dalam agama), dan setiap bid’ah adalah sesat.” (HR Imam Muslim).

Menurut Imam Asy Syatibi, bid’ah merupakan rekaan baru yang semyerupai  ibadah sahih,  yang tujuan pengamalnya (bid’ah) untuk lebih bertaqarub kepada Allah. Maka, tidak ada bid’ah dalam urusan bukan keagamaan atau ibadah. Malah sangat digalakkan mukmin menggunakan akal pikirannya untuk mencari kemajuan keduniaan seperti meneroka sains dan teknologi.

Para sahabat Nabi s.a.w. sangat prihatin permasalahan bid’ah, kerna pada jaman Nabi s.a.w. hidup pun sudah ada dalam kalangan muslim membuat bid’ah supaya mereka merasa lebih dekat dengan taqwa kepada Allah.

Berikut petikan kalam para sahabat dalam kitab Akidah Salaf Ahlus Sunnah wal Jamaah oleh Syeikh ‘Abdillah bin ‘Abdil Hamid al-Atsari.

Kata Muaz bin Jabal r.a. (maksudnya), “Wahai manusia, berpedomanlah dengan ilmu sebelum ia diangkat (dicabut).  Ketahuilah bahwa diangkatnya ilmu ialah dengan kematian ahlinya (ulama).  Hati-hatilah terhadap bid’ah, perbuatan bid’ah dan memfasih-fasihkan pembicaraan, serta berpegang dengan perkara kalian yang terdahulu.” (AlBida wan Nahyu ‘anhaa karya Ibnu Wadhah.

Kata Huzaifah bin Al Yamani r.a.  (maksudnya), “Semua peribadahan yang tidak pernah dilakukan oleh para sahabat Rasulullah s.a.w. maka janganlah melakukan peribadahan itu, kerna generasi pertama tidak meninggalkan pendapat bagi generas akhir. Maka bertaqwalah wahai ahlul qura (ahli al Quran), ambillah jalan sebelum kalian.” (Diriwayatkan oleh Ibnu Baththah dala m al-Ibanah)

Kata ‘Abdullah bin Mas’ud r.a. (maksudnya), “Barang siapa yang ingin mencontoh maka mencontohlah kepada kaum yang sudah mati, iaitu para Sahabat Rasulullah s.a.w..  Mereka adalah sebaik-baik umat ini, paling bersih hatinya, paling dalam ilmunya, dan paling sedikit memaksakan diri.  Satu kaum yang dipilih Allah untuk menyertai Nabi-Nya dan menukil agama-Nya, maka tirulah akhlak dan jalan mereka kerna mereka berada di jalan yang lurus.” (Diriwayatkan oleh al-Baghawi dalam Syarhus Sunnah)

Kata ‘Abdullah bin Umar r.a. (maksudnya), “Manusia senantiasa berada di jalan (yang lurus) selagi mereka mengikuti atsar.” (Diriwayatkan oleh al-Lalika’I dalam Syarh Ushuul I’tiqaad ahlis Sunnah wal Jamaah)


Nota: Atsar ialah perkataan atau pendapat para Sahabat Nabi s.a.w.