Pengikut

Isnin, Februari 24, 2014

SOLAT khusus malam Jumaat?

TERDAPAT satu hadis yang menarik untuk dijadikan pedoman beribadah.  Hadis ini berkaitan dengan amalan pada hari Jumaat.  Baginda Nabi s.a.w. melarang dilakukan solat khas berkenaan malam Jumaat sebab baginda sendiri tidak melakukan demikian.

Daripada Abi Hurairah r.a., daripada Nabi s.a.w., baginda bersabda: “Jangan kamu mengkhususkan malam Jumaat dengan solat yang berbeza dengan malam-malam yang lain. Jangan kamu mengkhususkan hari Jumaat dengan puasa yang berbeza dengan hari-hari yang lain kecuali ia dalam (bilangan hari) puasa yang seseorang kamu berpuasa.” (HR Muslim, no 1144, bab tegahan berpuasa pada hari Jumaat)

Solat yang dilarang oleh Nabi s.a.w. bukanlah disebabkan tatacara atau lafaz-lafaz yang berbeda daripada solat fardu biasa. Tidak!  Solat, sebagaimana yang telah Nabi ajarkan untuk solat fardu dan sunat. Namun apabila solat berkenaan dilakukan secara khusus sedangkan Baginda Nabi s.a.w. tidak pun menunjukkan dibuat khas pada malam Jumaat, maka itu menjadi kesalahan.

Setiap amalan itu dengan niat.  Kalau seseorang memang sudah biasa melakukan solat malam, namun pada malam Jumaat itu dia menukar niatnya dengan solat sempena malam Jumaat, itu pun termasuk mengkhususkan solat untuk malam Jumaat. Dan itu dilarang.

Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin 'Umar ibn al-Katthab r.a. beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: “Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Larangan Nabi bertepatan dengan hadis baginda yang lain iaitu, “Sesiapa yang melakukan amal ibadah yang bukan daripada suruhan kami, maka ia tertolak.” (Riwayat Muslim)

Ini bermakna, solat, puasa atau apa juga bentuk zikir yang memang jelas tidak ada dalam petunjuk atau sunah Nabi, maka sebaik atau sejujur mana sekalipun amal itu dilakukan, tertolak.  Tertolak bererti tidak ada nilai di sisi Allah dan rasul-Nya.

Bagaimana jika ada yang berhujah, ‘solat atau puasa itu amalan baik’.  Soalan ini dapat dijawab dengan menjelaskan bahawa Nabi juga tahu bahawa solat dan puasa yang ditegah untuk hari Jumaat (yang tidak dalam petunjuk sunah) adalah baik mengikut ukuran akal manusia muslim.  Namun hujah ‘baik’ itu tidak dapat diterima sebagai satu amal ibadah disebabkan tidak menuruti amalan nabi s.a.w.




Sabtu, Februari 15, 2014

BERWUDUK tanpa membuka stokin atau khuf

PENGEMBARA yang sampai ke negara Arab dan Eropah akan biasa melihat muslim bersolat dengan  memakai kasut.  Maksudnya, solat  berkasut itu di atas jalan atau padang terbuka, bukan dalam masjid yang tersedia lantai berlapik bersih seperti di kamar tidur! Selalunya mereka memang bekerja dengan memakai kasut yang mengambil masa untuk ditanggalkan atau pada musim sejuk.  Di negara kita, yang memakai kasut tinggi kebanyakannya pasukan keselamatan seperti tentera dan polis.  Pasukan bomba juga memakai kasut yang tinggi, iaitu ikatan talinya yang panjang. Memang ada masalah untuk segera membuka  hanya untuk berwuduk dan kemudian memakainya semula.  Namun kerna di Malaysia tidak ada budaya orang solat (termasuk berjamaah) di jalan, padang atau di kaki lima kedai, maka sesusah mana pun kasut itu ditanggalkan juga untuk berwuduk.

khuf daripada kulit

Sebenarnya Islam membenarkan orang berwuduk tanpa membuka kasut atau stokinnya.  Ini sebagian daripada keringanan kepada muslim berwuduk, untuk semua jantina, golongan umur atau di mana mereka tinggal.  Dengan ini sangat diharap muslim tidak memberi alasan ‘leceh’ atau malas untuk menanggalkan kasut (stokin) dan memakainya semula sedangkan ini mengambil masa.

Maka di Malaysia, boleh saja orang tidak menanggalkan stokinnya ketika berwuduk, cukup pada bahagian membasuk kakinya, dia menyapu bahagian atas stokinnya sekali saja untuk kedua-dua belahnya.  Orang yang sudah biasa membuka stoking untuk berwuduk tiada masalah apa-apa, namun ada perlunya disapu saja atas stokin sebagai satu pendidikan kepada orang lain dan memperlihatkan imej ibadah dalam Islam yang ada keringanan.  Ketika berdakwah kepada bukan muslim, sangat perlu keringanan ‘menyapu kasut atau stokin’ sebagai ganti membasuh kaki.  Umum tahu bahawa masyarakat bukan Islam tidak semua membudayakan dengan pembasuhan kaki. Malah ada yang masuk ke bilik tidur pun berkasut!

Antara kelebihan kita menyapu stokin ketika wuduk ialah:

Pertama, kita mudah saja berwuduk di mana-mana ada punca air tanpa perlu bersusah payah membuka kasut.
 
Kedua, kita dapat menjimatkan masa yang selama ini diguna untuk membuka dan memakai stokin.

Ketiga, kita dapat mengurangkan kadar kebasahan pada lantai masjid atau musolla. Masalah musolla basah ini besar di tempat solat yang kecil seperti di pasar raya atau R&R.

Dalil daripada sunah berkenaan menyapu kasut atau stokin.

Daripada Mughirah bin Syu’bah, “aku bermusafir bersama Nabi s.a.w. dalam satu perjalanan. Lalu aku ingin membuka menanggalkan khuf Baginda. Kemudian baginda bersabda: Biarkan kedua-duanya. Ini kerana, aku memakainya dalam keadaan kedua-duanya suci. Lalu baginda menyapu di atas kedua-dua khufnya.” (Riwayat al-Bukhari, Muslim, at-Tirmidzi, an-Nasai, Abu Daud, Ibn Majah, Ahmad dan ad-Darimi)

Ada ulama yang mengatakan asalkan kedua-dua kakinya bersih daripada kotoran, ada pula yang mengatakan mesti berwuduk seperti biasa dulu sebelum memakai kasut atau stokin. Imam an-Nawwi rahimahullah memilih wajibnya berwuduk dahulu sebelum memakai kasut atau khuf untuk menyapunya apabila berwuduk pada waktu berkenaan. “...bahawa tidak boleh menyapu khuf kecuali memakainya selepas menyempurnakan wudhuk.” (Rujuk syarh sahih Muslim, jil. 3. 170)

Dalil bolehnya stokin yang tembus air disapu sebagaimana kasut kulit tebal.

Berkata Azraq bin Qais, “Aku melihat Anas bin Malik telah berhadas (batal wuduk). Maka beliau telah membasuh muka dan tangannya, dan telah menyapu ke atas kedua stokinnya  (yang diperbuat) daripada benang bulu biri-biri, lantas aku berkata, “Adakah kamu menyapu ke atas kedua-duanya?” Anas bin Malik pun berkata, “Sesungguhnya kedua-duanya adalah khuf, tetapi kedua-duanya daripada benang bulu biri-biri.” (Riwayat Ad-Dulabi, no. 1/181)

Tempoh masa dibenarkan

Berdasarkan hadis berikut. Ali bin Abu Talib r.a. berkata: “Rasulullah s.a.w. menetapkan (tempoh menyapu khuf) tiga hari tiga malam bagi musafir dan sehari semalam ketika bermukim.” (Riwayat Muslim)

Wallahu aklam


Ahad, Februari 09, 2014

APA dalil agama menurunkan Khalid daripada kerusi MB Selangor?

Tan Sri Khalid Ibrahim Menteri Besar Selangor
DALAM sistem demokrasi, parti-parti yang tidak bersama parti pemerintah sangat berharap dapat memecat pemimpin atau parti yang memerintah. Perlu diingat bahawa demokrasi tidak mengutamakan dalil agama, maka sebenarnya yang beriman sepenuhnya dengan demokrasi telah meminggirkan aturan agama, khasnya Islam.

Bolehkah seorang pemimpin dipecat dengan apa cara juga sebagaimana yang ditunjukkan dalam amalan demokrasi luar negara dan yang sedang berkembang dalam negara kita Malaysia?  Saya paparkan daripada Tafsir Ibnu Katsir tentang masalah ini. Ketika mentafsir ayat 30 surah al-baqarah mengenai kehendak Allah swt mencipta manusia sebagai khalifah di bumi, penulis terus membicarakan hal kekhalifhan umah.

Penulis mengatakan bahawa seorang pemimpin muslim tidak boleh dipecat brdasarkan satu hadis Nabi s.a.w. bermaksud, “…kecuali jika kalian telah melihat kekufuran jelas, sedangkan kalian memiliki dalil yang daripada Allah mengenai kekufuran itu.” (Riwayat Imam al-Bukhari).

Jelasnya, jika pemimpin itu masih seorang muslim (bukan kufur) maka dilarang muslim lain memecatnya.  Malah baginda Nabi s.a.w. jelas melarang adanya orang yang menganggu kedudukan seorang pemimpin muslim dalam hadis baginda. Maksudnya, “Sesiapa saja yang mendatangi kalian ketika semua urusan sudah menyatu (di bawah seorang pemimpin) dengan maksud ingin memecah-belah di antara kalian, maka bunuhlah dia, bagaimanapun keadaan orang tersebut.” (Riwayat Imam Muslim)

Semua ini dalam dalam Tafsir Ibn Katsir jilid 1.

Tan Sri Khalid Ibrahim seorang muslim, dan dia pula masih mahu bertugas sebagai Menteri Besar Selangor, maka tidak ada dalil agama yang membolehkan beliau ditekan-tekan supaya meletak jawatan.  Pihak-pihak yang menganggu kedudukan beliau sebagai pemimpin di Selangor berada dalam posisi yang salah berdasarkan hadis nabi di atas.


Dengan mengamalkan siasah cara Islam, masyarakat aman damai dan tidak berpolemik atau bertelingkah berkenaan kepemimpinan.  Sebaliknya, dengan mengamalkan demokrasi Barat sepenuhnya, maka masyarakat sentiasa dihasut untuk membenci seseorang yang dimuliakan Allah sebagai pemimpin.

Sabtu, Februari 01, 2014

YB Exco Pembangunan Desa Selangor, tolong Bagan Terap kita

DARIPADA  11 daerah di Selangor, hanya Sabak Bernam yang masih dikira kawasan pertanian dan desa. Walaupun daerah ini kawasan pertanian utama di Selangor, namun dikategori kawasan bandar sebab seluruh Selangor disifatkan kawasan Bandar!  Cukai pintu sebuah rumah empat bilik Semi-D di Permatang Badak Baru bandar Kuantan masih lebih rendah berbanding cukai pintu  rumah teres empat bilik di pekan Sabak. Harga seekar tanah (Tanah Simpanan Melayu) di Sabak Bernam sudah mencecah  RM100 ribu sedangkan di Bagan Datuh, Perak tidak sampai pun RM50 ribu.  Jika ke Perak, kita masih menemui pekan lama dan usang seperti Tanjung Belanja dan Trong, namun kita masih menemui pekan yang serupa di daerah Sabak Bernam.

YB Ustaz Salehen Muhyi

Sebagian deretan kedai kayu pekan Bagan Terap

Pekan Bagan Terap yang terletak di Sabak Bernam masih usang. Dua deret kedai kayu sangat berhampiran jalan di simpang tiga di jalan Parit 13 dan ke kampung Lubuk Pusing sudah uzur, dan perlukan pelan pembangunan yang baru.

Bagan Terap dalam kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabak yang wakilnya ialah Exco Kerajaan Selangor bahagian Pembangunan Desa, YB Ustaz Salehen Muhyi.  Di sebelah pekan usang Bagan Terap itu terdapat dataran untuk pekan sari hari Ahad, di situ juga kerap dijadikan ceramah politik Pakatan Rakyat.  Jadi, sebenarnya pekan Bagan Terap memang dalam pengetahuan para pemimpin tempatan dan negeri Selangor.

Pekan ini mesti dimodenkan secepat mungkin. Inilah masanya, pada waktu Adun Sabak memegang jawatan hal pembangunan desa dan pertanian.  Ini kawasannya!

Kawasan Bagan Terap ini punya masa depan yang cerah, apabila jajaran lebuh raya ‘Latar’ yang ketika ini berhenti di Ijok disambung kelak.  Lebuh raya itu mesti melalui kawasan Sungai Panjang/Bagan Terap untuk sampai ke Perak.


Harap mendapat perhatian segera Exco Selangor YB Ustaz Salehen Muhyi.