Pengikut

Selasa, Ogos 30, 2011

SALAM Eid 1432H / 2011M


TANGGAL 30 Ogos 2011 bersamaan 1 Syawal 1432 Hijrah adalah hari raya, tetapi tidak menjadi untuk bertepatan dengan 31 Ogos 2011, sebagai hari besar untuk umat Islam dan rakyat Malaysia.  Hari Raya adalah hari kebesaran dan satu ibadah khusus kepada Allah.  Inilah keistimewaan Islam, hari raya yang dirayakan meriah bersama ahli keluarga dan masyarakat, berkunjung-kunjung dan menikmati hidangan merupakan satu ibadah kepada Allah.  Semua ini untuk mendidik umat Islam bermuamalat dengan jalan yang ditetapkan oleh al-Quran dan Sunnah, sebagaimana juga ibadah khusus lain seperti solat dan doa.

 anak-anak dan sebagian keponakan di rumah bunda berkumpul untuk lebaran

Jika diteliti, perbandingan antara dua jenis ibadah khusus antara hari raya dan puasa memperlihatkan keunikan tersendiri.  Ibadah puasa tidak perlu didedahkan kepada orang lain kecuali dalam keadaan terpaksa agar orang lain menghormati seseorang yang berpuasa.  Hari raya merupakan ibadah yang perlu diisytiharkan kepada umum, bermula dengan melafazkan takbir sebelum solat  sunat eid.  Hari raya yang merupakan hari bergembira tidak boleh dirayakan bersendirian dan bersunyi-sunyi atas alasan tidak mahu diketahui oleh orang lain.

Pada hari raya digalakkan sesama umat Islam bertemu orang lain dan mengucapkan ‘selamat hari raya’.  Untuk saling memaafkan juga, seseorang mesti bertemu atau berkomunikasi dengan orang yang akan diminta maafnya. 

Sehebat-hebat orang yang bermaaf-maafan pada hari raya ialah mereka yang mempunyai hak dan kesempatan untuk membalas apa-apa kerugian yang pernah diterimanya, tetapi dia memilih untuk memaafkan orang yang telah merugikannya!

SELAMAT HARI RAYA, MAAF ZAHIR DAN BATIN UNTUK SEMUA.  Semoga Allah merahmati semua pembaca blog ini.

"HEBATKAH Perang Badar zaman Rasulullah?"


DUNIA telah melalui dua perang yang sangat hebat iaitu Perang Dunia Pertama (1914-1919) dan Perang Dunia Kedua (PD2 1939-1945). Dalam PD2 dua butir bom nuklear diletupkan dan membunuh jutaan manusia.  Jika itulah pengetahuan kita mengenai kedahsyatan dan kehebatan perang, apakah nilaian kita terhadap perang yang berlaku secara depan-depan antara 300 orang terhadap 1000 orang? Itulah Perang Badar kurun ke-7!
 Ketua-ketua PKM semasa rundingan di Baling Kedah, 1951.

Jika kita menggunakan kaca mata kurun ke-20 untuk memahami kehebatan perang, maka Perang Badar yang menggunakan jentera haiwan bagai tidak ada nilainya. Namun jika kita melihat dan memahami berdasarkan budaya kurun ke-7 itu, kita faham itulah salah satu perang yang hebat pada zamannya.  Dengan memahami berdasarkan alam waktu itu, kita akan lebih adil membuat nilaian sesuatu peristiwa sejarah.

Begitu juga kita menilai perilaku Hang Jebat terhadap Sultan Melaka pada kurun ke-15 dahulu. Jika kita menggunakan kaca mata demokrasi zaman kini, Hang Jebat adalah hero berbanding Hang Tuah.  Namun jika kita dapat membayangkan berada pada zaman dan budaya abad itu, nilaian kita akan lebih adil dengan tidak menganggap Hang Jebat sebagai pahlawan keadilan.

Hari ini komunisme sudah berkubur dan semakin tidak difahami prinsip-prinsip dan amalan sebenarnya dalam sesebuah negara.  Generasi muda juga semakin tidak faham apa itu zaman darurat yang merakamkan pemberontakan bersenjata pengganas komunis di Malaysia.  Menilai zaman darurat yang berlaku dari tahun 1948 hingga 1960, yang waktunya sebagian masih zaman British dan sebagian lagi pada zaman merdeka tidak mudah kepada anak-anak kelahiran 1990-an. Puncanya kerana kita kurang diajar memahami sejarah berdasarkan zaman sejarah itu berlaku.

Maka berlaku jurang pemahaman sejarah antara generasi muda dengan tua.  Ketika generasi tua masih terasa semua peristiwa sejarah zaman darurat, generasi muda melihat sejarah pemberontakan Parti Komunis Malaya (PKM) berdasarkan perspektif masa kini.  Akhirnya generasi muda sedang melihat sesiapa saja yang melawan British, termasuk PKM merupakan pejuang kemerdekaan.  Tokoh-tokoh PKM merupakan pahlawan kemerdekaan!

Untuk menambah jelasnya penerimaan PKM sebagai pejuang kemerdekaan, ada generasi muda melihat berdasarkan hak dan kesamarataan rakyat kurun ke-21 ini.  Isu perkauman yang tebal pada tahun-tahun 50-an dahulu yang melabelkan suatu kaum tertentu dalam keganasan komunis, kian menipis pada zaman setelah 50 tahun merdeka.  Maka tidak hairanlah, atas nama meleburkan perkauman dalam negara, apa juga yang masih berbau perkauman (PKM lebih kepada kaum Cina), maka gerakan ganas yang dilakukan PKM mesti diubah tafsir kepada gerakan keadilan dan kemerdekaan.

Begitulah apabila kita gagal melihat sesuatu peristiwa zaman dahulu berdasarkan zaman berkenaan. Jika kita jujur melihat semua sejarah dunia berdasarkan zaman berkenaan, kita juga mesti jujur melihat semua sejarah negara berdasarkan zaman-zamannya. Jangan lupa, jika hari ini kita menilai sejarah negara masa lalu berdasarkan kaca mata sekarang, apa yang kita lakukan hari ini akan menjadi bahan ketawa generasi 50 tahun akan datang.  Pasti generasi 50 tahun akan datang melihat dengan kaca mata zaman berkenaan, dan mereka menafsir kita sekarang begitu naïf dan bodoh sekali!

Khamis, Ogos 25, 2011

KUTIPLAH amal sebesar zarah


KERAP didengar orang mengatakan agar tidak membicarakan hal yang kecil atau remeh-temeh, sebaliknya berbicaralah hal-hal yang besar.  Maksud lain ialah supaya tidak memperjuangkan hal kecil atau perkara ranting dalam agama, sebaliknya perjuangkanlah hal yang besar-besar!  Jika dihalusi, yang dikatakan kecil ialah ialah seperti merapatkan saf solat, benar atau salahnya bacaan dalam solat manakala yang perkara yang dikatakan besar ialah seperti  undang-undang Islam, negara Islam atau sistem ekonomi Islam.

 kaki ketika sujud dalam solat....adakah hal kecil?

Itu semua pandangan orang, yang berkait dengan kepentingan atau kedudukannya.  Kalau dirinya seorang ahli politik yang sedang kuat memperjuangkan sesuatu, maka perkerjaannya dianggap besar dan baginya wajiblah semua menyokong pekerjaannya.  Oleh itu, hal-hal yang tidak ada kaitan dengan politiknya dilihat sebagai hal kecil.  Kalau dibiarkan orang membicarakan hal yang tidak kaitan dengan politiknya, tentulah semakin lama semakin surut sokongan yang diterima.  Orang seperti ini akan pantas berhujah  ‘membicarakan hal ranting dalam agama akan memecah-belahkan umat’.  Walhal tindakan menarik sokongan umat untuk membenci pihak lain adalah jelas pekerjaan memecah-belahkan umat!

Adakah Rasulullah membahagi-bahagikan ajaran Islam kepada perkara kecil dan besar, sehingga nabi hanya mengajarkan ‘sekilas lalu’ terhadap perkara kecil sebaliknya menekuni perkara-perkara besar?  Baginda Rasulullah sentiasa berlaku adil dalam menyampaikan ilmu agama, sebab itulah perkara-perkara yang dikatakan kecil (hari ini) dapat kita laksanakan dengan betul.  Jika kita memahami teguran Allah kepada Rasulullah dalam surah Abasa, sepatutnya orang faham bahawa tidak sepatutnya ada hal-hal yang dianggap kecil atau remeh-temeh.

Allah sendiri telah memberi pengiktirafan besar terhadap amalan yang kecil dengan memberi ganjaran besar sebagaimana  firmannya dalam surah An-Nisa:48 (maksudnya) “Sesungguhnya Allah tidak akan menzalimi seseorang walau sebesar zarah, dan jika seseorang ada kebajikan (sekecil) zarah, nescaya Allah akan mencatatnya dan memberikan pahala yang besar di sisi-Nya.”

Maka janganlah mudah terpedaya dengan ilusi orang yang mempunyai kepentingan tertentu, agar tidak memperbaiki urusan agama atas alasan hal kecil dan iseng-iseng.  Amatlah tidak munasabah tidak perlu membuat teguran saf solat yang lompong atau wuduk yang tercela, dengan alasan lebih baik mendakwah orang melakukan solat kerna banyaknya orang Islam yang tidak solat.  Kemudian diminta agar jangan membicarakan mana yang sunah dan bid’ah atas alasan orang akan keliru sedangkan katanya maksiat besar berlaku secara besar-besaran!

Biarlah mereka yang mendakwa orang besar berjuang besar-besar kerna itu hak dan keupayaannya, dan kepada yang mahu melakukan kerja-kerja kecil, Allah tetap melihat dan akan member ganjaran yang selayaknya.  Di sekeliling kita semua,masih banyak perkara kecil yang boleh dilakukan untuk mendapatkan pahala besar di sisi Allah.

Jumaat, Ogos 19, 2011

HARI merdeka: kembali kepada sejarah negara


PROKLAMASI kemerdekaan Indonesia kali ke-66 sudah dilangsungkan pada 17 Ogos yang lalu. Hari Kemerdekaan Malaysia kali ke-54 akan dilaksanakan pada 31 Ogos 2011 nanti.  Semua rakyat Malaysia melalui pendidikan sejarahnya, bahawa dalam pembentukan Persekutuan Malaysia tahun 1963 mengalami konrfontasi dengan Indonesia antara tahun 1963-1965.  Pendidikan sejaraah amat perlu untuk semua rakyat mengisi kemerdekaan negara.


Bulan Kemerdekaan di Malaysia dirayakan selama sebulan, bermula 16 Ogos hingga 16 September saban tahun.  Sewaktu usaha pembentukan Malaysia dahulu, sudah diupayakan agar permasyhuran Malaysia dilaksanakan pada 31 Ogos 1963 agar Hari Malaysia menyamai Hari Kemerdekaan.  Namun halangan-halangan yang tidak selesai menyebabkan tanggal 16 september 1963 terpilih sebagai tanggal pemasyhuran pembentukan Persekutuan Malaysia yang meliputi Tanah Melayu, Sabah, Sarawak dan Singapura.  Rakyat Malaysia juga diajar menerima hakikat Singapura dikeluarkan daripada Persekutuan Malaysia pada 15 Ogos 1965 atas sebab-sebab ancaman perkauman yang mengancam asas pembentukan negara.

Hanya pendidikan sejarah yang membolehkan setiap warganya memahami pengalaman penjajahan dan kemerdekaan.  Hakikatnya juga, semakin lama perjalanan negara semakin tipis pengetahuan dan sensitiviti terhadap persejarahan negara.  Akan lebih banyak orang tidak tahu apa erti penjajahan dan kemerdekaan.  Jika dahulu semua rakyat memahami bahawa Parti Komunis Malaya (PKM) merupakan pengganas yang mahu memaksakan ideologi komunisme terhadap negara, hari ini kian bertambah pula rakyat yang membuat persepsi lain terhadap komunisme dan PKM.  Malahan, nama Chen Peng selaku kepala PKM yang dahulu sangat dikehendaki hidup atau matinya, ada sebagian generasi muda hari ini yang tidak segan silu meletakkan nama Chen Peng sebagai sebagian pahlawan negara.

Lantaran itu, setelah lebih setengah kurun negara merdeka, jurang pendapat dan pemikiran antara generasi tua dan muda tampak kian ketara.  Generasi tua tampaknya masih terikat dengan sejarah lama, termasuk sejarah yang menyebabkan Perlembagaan Persekutuan Malaysia sedemikian rupa.  Generasi muda pula yang kebanyakan lahir pada zaman Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang hari ini menikmati arus social dan ekonomi yang jauh berbeda dengan generasi tua.  Situasi generasi muda yang hidup di bawah langit terbuka inilah yang menyebabkan persepsi mengenai sejarah kenegaraan mula berbeda.

Apapun, tidak ada negara yang mahu melupakan sejarah pembentukan negaranya sekalipun maju atau modennya negara itu.  Sejarah itu sebenarnya yang menemukan diri rakyat sesebuah negara.  Tanpa mengetahui sejarahnya, semua bagai tidak ada nilai.  Maka sesiapa yang merasakan indah dan betah tinggal di Malaysia sekalipun mungkin ada perbedaan gaya hidup dengan Eropah dan Amerika, jelaslah bahawa mereka mengetahui sejarah negara.  Sekurang-kurangnya mereka faham apa ertinya “hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik di negeri sendiri”.

Selasa, Ogos 16, 2011

TAHNIAH Mismah sebagai ahli keluarga baru Malaysia


DI Pekan Pahang, saya mempunyai kenalan seorang Melayu kelahiran Kemboja yang pandai menjahit pakaian.  Isu kerakyatan Mismah yang lahir di Indonesia mengingatkan saya kepada lelaki Kemboja itu.  Dia bersama keluarganya terpaksa mengungsi ke Pahang sekitar tahun 1975, pada zaman kekejaman rejim komunis Khmer Rouge yang diketuai oleh Pol Pot.  Tidak pernah kembali ke Kemboja sehingga kini, dan telah menjalani ujian lisan dan bertulis Bahasa Melayu dalam proses menjadi warga negara, dia masih memegang status Pemastautin Tetap.

Mismah (tentu ada banyak lagi orang sepertinya) lahir di Indonesia dan memasuki Malaysia secara sah tahun 1982.  Sejak itu dia tidak pernah kembali ke tanah leluhurnya, dan akhirnya permohonannya menjadi rakyat Malaysia diluluskan.  Di mana-mana negara pun proses penerimaan warganegara baru tetap ada dan terus berlangsung.  Di sebalik itu, Malaysia juga telah menggugurkan beribu-ribu status kewarganegaraan rakyatnya kerana mereka memilih menjadi warga negara lain.

Sebagai orang Melayu, saya mengalu-alukan tindakan kerajaan Malaysia menerima Mismah menjadi sebagian keluarga rakyat Malaysia yang berjumlah 28 juta!  Mismah merupakan seorang Melayu yang lahir di daerah Melayu, Nusantara!  Dalam budaya Melayu, sepanjang ribuan tahun sejarahnya seluruh Nusantara adalah negara Melayu.  Telah silih berganti kerajaan-kerajaan yang mentadbir kepulauan Nusantara seperti Sriwijaya, Majapahit, Melaka, Acheh, Johor, Brunei, Sulu dan Pattani sehinggalah kerajaan-kerajaan Melayu moden seperti Malaysia, Indonesia dan Brunei.  Bukan luar biasa bagi masyarakat Melayu seluruh Nusantara mempunyai sanak saudara di pelbagai daerah yang hari ini berada dalam wilayah Malaysia, Pattani (Thailand), Brunei, Indonesia dan Mindanao (Filipina).

Bagi negara Malaysia yang mempunyai hak untuk menerima atau menolak permohonan orang luar untuk menjadi rakyatnya, orang-orang Melayu tetap berharap agar mereka yang sebangsa Melayu dan seagama lebih diutamakan untuk diterima sebagai rakyat barunya.  Tidak ada kena-mengena dengan politik dalam negara antara orang Melayu dan bukan Melayu, penerimaan orang Melayu dari luar Malaysia sebagai rakyat Malaysia hanyalah proses teknikal mengekalkan kesuburan dan keharmonian satu bangsa Melayu se-Nusantara yang besar.

Selain itu, kesamaan budaya hidup di mana-mana juga bangsa Melayu Nusantara lebih memudahkan proses asimilasi ke dalam budaya Malaysia.  Mengapa hendak menolak manusia seperti Mismah, seorang muslimah yang menutup auratnya tanda mematuhi ajaran Islam.  Pada saat yang sama berapa banyak orang asing yang berada di Malaysia (yang perempuan) hanya memakai seluar pendek, bekerja sebagai GRO dan pelacur, tidak tahu bertutur bahasa Melayu dan jahil dalam budaya Malaysia.  Adakah orang seperti mereka akan diterima sebagai warga negara juga?

Rabu, Ogos 10, 2011

MUJUR nenek-moyang masuk Islam

HARI ini negara India mempunyai 1000 juta penduduk dengan 900 juta daripadanya adalah penganut Hindu dan 100 juta lagi muslim.  Sejarah Hindu di India dan seluruh dunia mempunyai rekod sejarah yang panjang.  Hindu bukanlah agama dari langit yang diselewengkan manusia, sebaliknya satu sistem kepercayaan ketuhanan yang terhasil daripada proses evolusi dan adaptasi.  Kemunculan tamadun di lembah Indus di India ribuan tahun dahulu menyebabkan kedatangan bangsa Aryan yang memuja lembu.  Bangsa Aryan menyerapkan kepercayaan ketuhanan mereka ke dalam masyarakat Indus, akhirnya secara beransur-ansur dipercayai sebagai satu ajaran agama: Hindu.

Daripada Hindu muncul pula kepercayaan Buddha.  Kepercayaan Buddha pula berkembang ke wilayah Asia yang lain kerana kurang berjaya menukar kepercayaan Hindu yang tegar di India.  Sejak kurun ke-7, ajaran Buddha disebar dan dianuti oleh sebagian besar penduduk Asia Tenggara seperti di Myanmar, Thailand, Indo-China, Tanah Melayu, Sumatera dan Jawa.  Kerajaan-kerajaan yang wujud seperti Sriwijaya dan Sailendra menjadi penaung dan pusat ajaran Buddha di kepulauan Melayu.  Kemudian datang pula ajaran Hindu menggantikan Buddha. Maka masyarakat Melayu Nusantara menganut Hindu.

kuil atau candi Hindu kuno yang masih utuh di Jawa Indonesia

Melihat kesan-kesan budaya Hindu-Buddha di Asia Tenggara seperti di Thailand, Myanmar dan Pulau Jawa jelaslah menggambarkan betapa tegar dan kukuhnya pegangan masyarakat dahulu terhadap ajaran dua agama itu.  Kuil Hindu Angkor di Kemboja, ratusan candi atau pura Hindu di Bali dan Jawa serta candi Buddha Borobudur  menjelaskan kukuhnya ikatan masyarakat terhadap Hindu Buddha.  Tidak sukar membayangkan kesungguhan masyarakat zaman kerajaan Srivijaya, Sailendra dan Majapahit terhadap agama Hindu-Buddha, kerana contoh kesungguhan itu boleh dilihat bagaimana tegarnya pegangan rakyat India terhadap agama Hindu!  Maknanya, ketegaran penganut Hindu di India moden menggambarkan suasana yang sama di Nusantara pada kurun ke-7 hingga ke-13.

Dengan memahami sejarah dan budaya bangsa  Melayu ini, sebesar syukur kepada Allah kerana bangsa Melayu Nusantara hari ini majoritinya sudah menjadi muslim.  Perkara ini harus dalam pemahaman orang Melayu bahawa sebenarnya bukan suatu yang mudah nenek moyang bangsa Melayu dahulu hendak mengubah pegangan agama Hindu-Buddha kepada akidah Islam. 

Sebenarnya kedudukan hari ini yang tergambar betapa sukarnya penganut Hindu dan Buddha mahu meninggalkan ajaran agama-agama itu untuk memilih Islam, begitulah sukarnya orang Melayu dahulu hendak memilih Islam.  Ada yang membuat tafsiran bahawa bangsa Melayu tidak kuat berpegang kepada ajaran Hindu-Buddha, tidak seperti kuatnya bangsa India menganut Hindu.  Pandangan ini disangkal dengan kewujudan kuil-kuil purba di serata Asia Tenggara sebagai gambaran kukuh dan tegarnya pegangan bangsa Melayu dahulu terhadap Hindu-Buddha.

Lantaran itu sebesar-besar syukur kerana dalam sejarah bangsa Melayu, nenek moyangnya sanggup menukar pegangan agama kepada Islam.  Dengan nenek-moyang memilih Islam, hari ini bangsa Melayu Nusantara menjadi muslim.  Menjadi muslim merupakan satu nikmat di sisi Allah kerana berada dalam jalan yang disahkan oleh Allah.

Faktor utama yang menyebabkan seseorang sangat sukar menukar akidah agama sesat kepada akidah Islam ialah nenek-moyang atau ikatan budaya kaum. Al-Quran sendiri telah merakamkan bagaimana manusia berpaut kepada alasan mewarisi nenek-moyang atau mempertahankan ‘kebenaran’ nenek-moyang untuk menolak kebenaran Islam.

Maksud firman Allah dalam surah al-Zukhruf:23 “Dan demikian juga ketika Kami mengutus seorang pemberi peringatan sebelum engkau (Muhammad) dalam satu negeri, orang-orang yang hidup mewah (di negeri itu) berkata ‘sesungguhnya kami mendapati nenek-moyang kami menganut suatu (agama) dan sesungguhnya kami sekadar pengikut jejak-jejak mereka’.”

Al-Zukhruf: 24 “(Rasul itu) berkata, ‘Apakah (kamu akan mengikutinya juga) sekalipun aku membawa untukmu (agama) yang lebih baik daripada apa yang kamu perolehi daripada (agama) yang dianuti oleh nenek-moyangmu?’  Mereka menjawab ‘sesungguhnya kami menolak (agama) yang kamu diperintahkan untuk menyampaikannya’.”

Al-Maidah:104 “Dan apabila dikatakan kepada mereka, ‘Marilah (mengikuti) apa yang diturunkan Allah dan (mengikuti) Rasul.’  Mereka menjawab, ‘Cukuplah bagi kami apa yang kami dapati nenek-moyang kami (mengerjakannnya).’  Apakah (mereka akan mengikuti) juga nenek-moyang mereka walaupun nenek-moyang mereka itu tidak mengetahui apa-apa dan tidak (pula) mendapat petunjuk?”

Demikianlah rakaman dalam al-Quran mengenai  kesukaran  sesuatu golongan mahu menerima Islam demi mempertahankan ajaran budaya zaman-berzaman.  Dalam fikiran mereka tergambar persoalan, ‘Tidak mungkin nenek-moyang kami melakukan kesalahan beragama’.  Faktor nenek-moyang jugalah yang kita dapati jiran tetangga atau kenalan daripada kaum Cina dan India yang sukar menerima akidah Islam.

Di balik faktor nenek-moyang untuk menolak akidah Islam, faktor nenek-moyang juga sering digunakan untuk seseorang atau segolongan dalam masyarakat Islam mengekalkan tradisi beradat yang salah dan merugikan.  Diberikan hujah dan dalil kebenaran bagaimana pun, kerana nenek-moyangnya dahulu telah melakukan perkara itu maka mereka tidak akan meninggalkannya sekalipun menyalahi prinsip Islam.  Begitu juga jika ada seruan terhadap amalan Islam, berapa banyak yang bergantung kepada faktor nenek-moyang untuk tidak melakukannya atas alasan nenek-moyangnya dahulu tidak melakukannya.

Sabtu, Ogos 06, 2011

BENAR, penyembah berhala percaya Allah sebagai Tuhan!

ADA sesetengah pihak tidak dapat membedakan antara kaedah belajar akidah dengan akidah itu sendiri.  Analogi lain ialah, belajar matematik dengan matematik adalah dua perkara yang berbeda. Oleh kerana pihak itu menyamakan kaedah atau cara-cara belajar akidah dengan akidah Islam, maka sesiapa yang belajar akidah dengan cara lain daripada yang mereka pelajari hukumnya sesat!


Sewaktu wahyu masih turun sejak zaman Makkah dan ke Madinah tidak ada kaedah yang hari ini disebut Sifat 20 dan Tauhid Tiga Serangkai.  Sifat 20 merujuk kaedah mengenal sifat Allah yang diperkenalkan oleh Imam al-Asy’ari sebanyak 13 sifat Allah dan ditambah tujuh sifat lagi  kemudiannya oleh Imam Maturidi.  Setelah itu popularlah dengan gelaran Sifat 20.  Segolongan lagi kaum muslimin mengenal akidah melalui Tauhid Tiga Serangkai iaitu Tauhid Rububiyah, Tauhid Uluhiyah dan Tauhid Asma wa Syifat.  Kedua-dua kaedah itu merupakan alat atau cara-cara seseorang muslim mempelajari akidah. Kedua-duanya adalah cara mempelajari akidah, bukannya akidah!

Di sekolah-sekolah pondok, mereka menggunakan Sifat 20 dan pengaruhnya sangat besar.  Tanyalah orang-orang agama yang mengajar di masjid dan surau mengenai cara belajar akidah, jawabnya Sifat 20.  Namun begitu di universiti atau pusat pengajian tinggi dan sekolah-sekolah seluruh negara, kaedah yang digunakan untuk mempelajari akidah ialah Tauhid Tiga Serangkai.

Perkara yang tidak sepatutnya berlaku ialah ada pihak yang mendukung Sifat 20 sudah mengeluarkan dakwaan bahawa Tauhid Rububiyah adalah palsu dan satu kesesatan beragama.  Dalam Tauhid Tiga Serangkai, yang dinamakan Rububiyah adalah penerimaan semua manusia terhadap Allah sebagai Tuhan yang mencipta, menghidup dan mematikan semua di dunia ini.  Ini bermakna, mereka yang menyembah berhala atau bukan Islam dimaklumi sebagai menerima Allah sebagai Tuhan yang maha berkuasa dalam segala-galanya.  Penjelasan inilah yang didakwa sebagai ‘kesesatan’ kerana bagi pihak penuduh, ‘tidak mungkin orang yang menyembah berhala disamakan dengan muslim yang hanya menyembah Allah’.

Apabila berlaku perselisihan begini eloklah dikembalikan kepada al-Quran dan sunnah.  Asas semua manusia mengenal dan mengakui bahawa Allah sebagai Tuhan mereka sudah sangat jelas dalam al-Quran surah al-A’raf ayat 172 (maksud): “Dan ingatlah ketika Tuhanmu mengeluarkan dari sulbi (tulang belakang) anak cucu Adam keturunan mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap roh mereka (seraya berfirman) ‘Bukankah Aku ini Tuhanmu?’  Mereka menjawab, Betul (Engkau Tuhan kami), kami bersaksi’.  (Kami lakukan demikian itu) agar pada hari Kiamat kamu tidak mengatakan, ‘sesungguhnya ketika itu kami lalai terhadap hal ini.”

 Al-A’raf ayat 173 (maksudnya)    “Atau agar kamu tidak mengatakan, ‘sesungguhnya nenek-moyang kami telah mempersekutukan Tuhan sejak dahulu, sedangkan kami adalah keturunan yang (datang) setelah mereka.  Maka apakah Engkau akan membinasakan kami kerana perbuatan orang-orang (dahulu) yanga sesat?”

Dengan adanya perjanjian antara roh dengan Allah mengenai kesaksian atau penerimaan bahawa Allah sebagai Tuhan, maka dalam dunia ini semua manusia mempunyai kepercayaan beragama.  Beragama kepada manusia zaman bila dan di mana pun adalah keperluan manusia mengakui adanya Tuhan yang maha berkuasa.  Inilah yang dinamakan fitrah manusia mengenal dan memerlukan Tuhan dalam kehidupan.  Fitrah ini ada pada semua manusia, sebab itu manusia yang tinggal di pedalaman (dianggap putus hubungan dengan dunia luar), mereka tetap mempunyai satu kepercayaan mengenai Tuhan.

Fitrah ketuhanan ini ada pada setiap manusia, sama juga fitrah manusia yang memerlukan makanan dan hidup berpasangan.  Pada zaman bila dan di mana pun manusia berada, mereka tetap memerlukan makanan dan pasangan hidup untuk meneruskan kelangsungan hidup di dunia.  Jika begitu fitrah ketuhanan, mengapa mereka masih menyembah berhala atau perkara lain yang dianggap sebagai Tuhan?  Jawabannya, ‘itulah peranan syaitan yang menyesatkan manusia’. Antara yang tercatat dalam al-Quran mengenai peranan syaitan ialah surah al-Fathir:6 (maksudnya) “Sungguh syaitan itu musuh bagimu, maka perlakukanlah ia sebagai musuh kerana sesungguhnya syaitan hanya mengajak golongannya agar mereka menjadi penghuni neraka yang bernyala-nyala.”

Mereka yang menyembah berhala itu digelar kaum musyrikin iaitu ‘menyengutukan Allah dengan sesuatu yang lain’.  Hari ini mereka yang menyengutukan Allah jelas kepada pengenut agama Kristian, Yahudi, Buddha, Hindu dan macam-macam jenama agama.  Tidak terkira banyaknya benda yang turut disembah atau hal-hal tidak jelas yang juga dipercayai mempunyai ‘kuasa’ seperti Tuhan.  Hakikat asasnya, mereka semua menerima Allah sebagai Tuhan tetapi mempunyai juga benda, barang atau hal lain yang dipercayai sebagai berkuasa seperti Tuhan!

Lantaran mudahnya manusia tergelincir daripada jalan kebenaran maka Allah mengutus nabi dan rasul adalah untuk membimbing manusia menyembah Allah yang sudah ada dalam jiwa mereka.   Firman Allah dalam surah al-Anbiya:25 (maksudnya) “Dan Kami tidak mengutus seorang rasul pun sebelum engkau (Muhammad), melainkan kami wahyukan kepadanya, ‘bahawa tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Aku, maka sembahlah Aku.”

Kesimpulannya, apa yang dituduh Tauhid Rububiyah sebagai sesat adalah satu kesilapan. Dengan memahami Tuhid Rububiyah ini seseorang pendakwah lebih mudah memahami pihak yang hendak didakwah.  Asasnya, semua manusia sudah mempunyai pengetahuan fitrah mengakui Allah sebagai Tuhan.  Pendakwah cuma memperjelaskan mengapa kita (manusia) hanya perlu menyembah Allah (Tauhid Uluhiyah), bukan mencari benda atau patung lain untuk disembah juga.