SAYA berkongsi
pendapat dan pemikiran dengan wartawan Utusan Malaysia, Ku Seman Ku Hussain yang
menulis berkenaan pandangan buruk mengenai hukum hudud. Kepada sebagian aktivis
dan penyokong Pas, wartawan Utusan merupakan penulis ‘berjiwa kotor’ dengan
akhbar Utusan sendiri digambarkan sebagai penyebar fitnah. Namun saya yakin tulisan wartawan berkenaan
merupakan pemikiran majoriti ahli ilmu dalam negara berkaitan dengan isu hudud.
Oleh: Ku Seman Ku
Hussain
27 April 2014
Adakah hukum
hudud itu hanya memotong tangan dan bukan undang-undang
yang jauh lebih adil dan perikemanusiaan berbanding undang-undang sivil yang
diguna pakai sekarang?
Persoalan ini
timbul kerana Pas yang merintis gagasan hukum hudud tidak membentangkan bahawa
undang-undang Islam membimbing manusia ke arah kebaikan, menyuburkan
kemanusiaan dan keadilan.
Apabila hudud
disinonimkan dengan potong tangan, jadi tidak salah kalau
golongan bukan Islam merujuk kepada beberapa penyelewengan di luar negara yang
melakukan kekejaman di atas nama Islam. Taliban misalnya melakukan kekejaman
dan penindasan terhadap wanita atas nama Islam dan merujuk itulah hudud. Ini
mesti diperbetulkan.
Saya sangat
percaya potong tangan, dirotan 100 kali atau direjam sampai mati adalah persepsi yang ditonjolkan oleh musuh-musuh Islam. Tujuannya
supaya hudud dilihat sebagai sistem perundangan yang kejam, tidak bertamadun
dan tidak adil. Padahal hudud lebih kepada usaha membanteras daripada
menghukum. Ia membentuk sikap bertanggungjawab dalam kalangan masyarakat dan
melahirkan anggota masyarakat yang berkualiti tinggi. Tetapi sangat malang
apabila konotasi negatif yang ditimbulkan seolah-olah apabila negara ini
melaksanakan hukum hudud, banyak orang yang akan kudung tangan.
Inilah kerja
musuh-musuh Islam dan sekarang usaha mereka telah berjaya apabila Pas sendiri
lebih banyak bercakap tentang potong tangan berbanding sekian banyak kebaikan kepada Islam dan bukan Islam di
bawah hudud.
Hudud kembali
menjadi polemik kitar semula dan modal politik dalam kalangan yang bersetuju
atau menentang hukum ini. Hudud mempunyai nilai yang tinggi di pasaran politik
untuk memperlihatkan lebih Islam dan kurang Islam. Entah berapa kali polemik ini dipanaskan kemudian
sejuk dan dipanaskan lagi hinggalah yang terbaru ini.
Baru-baru ini
saya terbaca kenyataan Pengerusi Jawatankuasa Teknikal Kanun Jenayah Syariah
(2) 1993, Mohd. Amar Nik Abdullah tentang isu potong tangan. Kenyataan beliau menyebut kerajaan Pas Kelantan
merancang menggunakan khidmat pakar bedah untuk memotong tangan penjenayah di
bawah Enakmen Kanun Jenayah Syariah (2) 1993.
Saya membacanya
berulang kali dan semacam tidak percaya kenyataan ini boleh dikeluarkan seorang
pemimpin kanan Pas yang juga Timbalan Menteri Besar Kelantan. Maka saya pun
tertanya-tanya adakah yang penting kepada Pas dalam hudud hanya potong tangan? Kalau tidak penting kenapa isu potong tangan ditonjolkan? Bukankah hudud ada peringkat demi
peringkat hingga tidak ada teraniaya sebelum sampai kepada potong tangan?
Kenyataan Mohd
Amar tidak salah tetapi tidak kena dalam suasana di mana banyak pihak masih
keliru dengan hudud dan agenda musuh-musuh Islam untuk memperlihatkan Islam dan
hudud sebagai tidak bertamadun dan kejam. Mohd Amar seorang ulama tentu faham
bahawa untuk sampai kepada hukuman itu, prosesnya bukan mudah.
Proses yang
diistilahkan sebagai bukan mudah ini adalah nilai-nilai keadilan yang sangat
diutamakan dalam perundangan Islam. Misalnya dalam undang-undang sivil yang
diamalkan sekarang, mencuri sebuku coklat di pasar raya hukumannya sama dengan
penjenayah kolar putih yang mencuri berjuta-juta ringgit
Malaysia.
Sebab itulah ada
pihak yang sinikal berkata, kalau hendak mencuri, curilah banyak-banyak kerana
sedikit pun hukumannya sama juga. Ini merujuk undang-undang sivil yang tidak
semuanya adil. Tetapi ini tidak berlaku dalam hudud.
Seorang ulama
yang tidak mahu nama disebut (yang pasti bukan pelawak) memberitahu saya,
sekiranya hukum hudud dilaksanakan di negara ini, mungkin tidak ada orang yang
dipotong tangannya kerana mencuri.
Saya tanya,
adakah tidak ada kecurian? Beliau berkata, jumlah kes mungkin berkurangan
tetapi untuk sampai ke peringkat di mana pesalah kes mencuri dipotong tangan
adalah sangat kecil malah mungkin tidak ada. Hukuman diganti dengan yang lebih
rendah kerana hudud itu adil bukan zalim atau kejam.
"Apa hang
pikiaq senang ka nak kerat tangan orang?" katanya dengan loghat utara
pekat. Moral ceritanya tahap hukum hudud berperingkat-peringkat yang adil
kepada pesalah. Kata ulama ini, kalau membicarakan tentang hudud, tidak usahlah
membina persepsi buruk kepada hukum Islam dengan membesar-besarkan konotasi
yang membawa maksud kezaliman atau kekejaman. Hudud lebih kepada membanteras
berbanding menghukum. Hudud itu keadilan bukan penganiayaan. Penyelewengan ini
telah banyak dilakukan di luar negara dan Islam mendapat imej buruk.
Musuh-musuh Islam
tidak menonjolkan sisi putih hukum hudud, maka menjadi tanggungjawab golongan
bijak pandai Islam untuk menunjukkan hudud satu sistem yang adil. Kalau bijak
pandai Islam pun semangkuk dengan musuh-musuh Islam, kita kalah dan mereka akan
menang.
Saya sangat
setuju dengan pendirian kerajaan yang tidak menolak hudud tetapi tidak
dilaksanakan pada masa ini kerana terdapat banyak kekangan. Saya percaya Pas
juga setuju dengan pendirian ini kerana kerangka sistem yang tidak mantap akan
merencatkan pelaksanaan hudud.
Apabila
pelaksanaan hudud terencat dan banyak kelemahan, ketika inilah musuh-musuh
Islam menjadikannya alasan untuk mempersenda hudud. Tidak ada gunanya sekadar
melaksanakan hudud tetapi terdapat banyak kelemahan yang mengundang persepsi
buruk kepada hukum Islam.