Pengikut

Rabu, Disember 12, 2012

APAKAH solat sahabat yang tidak disukai nabi s.a.w.?


BERAPA banyak orang telah memberi hujah, “amalan  yang  baik adalah ajaran agama dan diterima Allah”.  Hujah seperti ini selalu diberikan apabila sesetengah orang menyeru supaya ditinggalkan ‘amal ibadah’ yang tidak ada dalam sunah nabi s.a.w.  Terdapat satu hadis nabi yang sangat tepat menjelaskan maklum balas nabi s.a.w. terhadap beberapa orang sahabat baginda yang  berusaha melakukan amal salih berdasarkan hujah ‘amalan baik’.


Maksud hadis: “Sekelompok orang berkumpul membicarakan sesuatu. Lelaki pertama berkata, saya akan shalat malam dan tidak tidur. Yang lain berkata, saya akan puasa dan tidak berbuka. Yang ketiga berkata, saya tidak akan menikah dengan wanita. Perkataan mereka ini sampai kepada Rasulullah SAW. Maka baginda berkata, kenapa ada orang-orang yang begini dan begitu?! Aku shalat malam tapi juga tidur, aku puasa tapi juga berbuka, dan aku menikahi wanita. Barangsiapa yang membenci sunnahku maka dia bukan daripada kalanganku.” (riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Sahabat-sahabat nabi itu sebenarnya sangat mencintai kehidupan akhirat dan sangat mahu masuk syurga bersama nabi s.a.w..  Lalu mereka melihat amalan nabi untuk mencontohinya. Namun ada tambahan akal dan nafsunya di sana iaitu mereka beranggapan “Semua amalan itu dilakukan oleh nabi yang dijamin syurga, tetapi kita tidak dijamin syurga, maka tentulah kita wajib melakukan amalan lebih banyak daripada baginda nabi s.a.w.  Lalu  mereka solat tanpa henti dan puasa siang malam, sehingga ahli keluarga rasa keciwa kerna sahabat-sahabat itu mengabaikan tanggung jawabnya terhadap seisi keluarganya.  Akhirnya diketahui oleh baginda nabi s.a.w.

Jika diperhalusi, amalan sahabat nabi s.a.w. itu bukanlah suatu yang tidak ditunjukkan oleh nabi s.a.w. Mereka melakukan solat persis atau tepat sebagaimana yang dilakukan oleh baginda nabi s.a.w. Mereka bukan menggantikan lafaz al-Fatihah dengan syair-syair Arab!  Mereka rukuk dan sujud pun mengikuti cara nabi s.a.w. rukuk dan sujud! Mengapa amal mereka dikritik oleh nabi s.a.w.?

Yang berpuasa pun menepati seperti nabi s.a.w. berpuasa, iaitu tidak makan dan minum serta menjaga anggotanya daripada perbuatan yang boleh mengurangkan pahala puasa.  Cuma, akalnya digunakan sebagai hujah, iaitu lebih banyak berpuasa lebih baik kerna dirinya bukan seorang nabi.

Jawabnya, mereka melakukan amal yang tepat seperti nabi pun, tetapi masanya tidak seperti yang ditunjukkan oleh nabi s.a.w., maka itulah yang menyalahi sunah baginda s.a.w.  Bahawa baginda nabi s.a.w. solat malam tetapi baginda juga tidur, bukan solat sepanjang malam.  Begitu juga baginda nabi s.a.w. berpuasa, pada malamnya menunaikan tanggung jawab terhadap isterinya.

Ertinya, suatu amalan  ibadah yang tepat di sisi sunah ialah yang menepati petunjuk nabi s.a.w., bukanlah mengikut pendapat ‘asalkan baik itulah amalan yang diterima Allah’.  Bagaimana pula suatu yang didakwa amal ibadah dalam Islam, yang jelas terdapat susunan ayat-ayat al-Quran tetapi tidak ada dalam sunah nabi s.a.w.?  Berdasarkan pemahaman hadis di atas sahaja, pembaca sudah tahu bahawa hal itu pasti dikritik oleh nabi.  Sedangkan sahabat yang melakukan solat sepertinya tetapi tidak henti-henti pun dikritik atau tidak disukai oleh nabi, inikan pula ibadah yang disusun sendiri atas alasan ayat-ayat al-Quran adalah baik dan yang baik adalah agama!

Sungguh benar bahawa nabi s.a.w. telah wafat dan tidak mungkin baginda akan datang mengkritik ‘amal ibadah’ kita yang tidak diajarkan oleh baginda dahulu, namun baginda telah meninggalkan pusaka iaitu al-Quran dan sunah baginda yang berupa hadis-hadis sahih.  Generasi sahabat dan tabi’in (Salafus salih) pula merupakan generasi terbaik selepas zaman nabi s.a.w.  Mereka menjaga agama dengan tepat sebagaimana yang dilakukan oleh nabi s.a.w.  Sangat pantas bahawa generasi Salafus Salih selepas nabi itu menjadi ikutan kita yang saban tahun merayakan kelahiran nabi sebagai tanda sangat mencintai nabi s.a.w.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan