Sambutan Maulidur Rasul di kota Solo, Indonesia |
APA ertinya merayakan kelahiran Rasulullah s.a.w.?
Selalunya kita diajak untuk mencintai baginda Rasulullah Nabi Muhammad
s.a.w.. Cinta lawannya benci. Cinta tentulah ada bukti yang jelas dan orang
yang menyatakan cinta mestilah melakukan pengorbanan. Tanyalah orang muda mengenai cinta dan kasih
sayang!
Apa kenyataan Allah swt terhadap manusia bernama
Muhammad yang dilantik sebagai rasul di muka bumi? Ini Antara ayat Allah yang
menyatakan kedudukan baginda Nabi s.a.w.
Maksud ayat 1-4 surah an-Najm: Demi bintang ketika terbenam. Kawanmu (Muhammad) tidak sesat dan tidak
(pula) keliru. Dan tidaklah yang diucapkan itu (al-Quran) menurut
keinginannya. Tidak lain (al-Quran itu)
adalah wahyu yang diwahyukan kepadanya.
Maksud ayat 65 surah an-Nisa’: Maka demi
Tuhanmu, mereka tidak beriman sebelum mereka menjadikan engkau (Muhammad)
sebagai hakim dalam perkara yang mereka perselisihkan, (sehingga) kemudian
tidak ada rasa keberatan dalam hati mereka terhadap apa yang engkau berikan,
dan mereka menerima sepenuhnya.
Maksud ayat 80 surah an-Nisa’: Sesiapa yang mentaai Rasul (Muhammad) maka
sesungguhnya dia telah mentaati Allah.
Dan sesiapa berpaling (daripada ketaatan itu) maka (ketahuilah) Kami
tidak mengutusmu (Muhammad) untuk menjadi pemelihara mereka.
Maksud ayat 20 surah al-Anfal: Wahai
orang-orang yang beriman, taatlah kepada Allah dan rasul-Nya, dan janganlah
kamu berpaling daripada-Nya, padahal kamu mendengar (perintah-perintah-Nya).
Apabila kita tidak ada kepentingan yang berlawanan
dengan al-Quran dan hadis Nabi, kita dengan mudah menerima peringatan daripada
sabda Nabi s.a.w. Misalnya hadis ini.
Sabda Baginda s.a.w. bermaksud: “Sesiapa
beriman kepada Allah dan hari kiamat, maka hendaklah ia berbuat baik kepada
jirannya. Dan sesiapa beriman kepada Allah dan hari kiamat, maka hendaklah ia
menghormati tetamunya. Dan sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari kiamat,
maka hendaklah ia berkata yang baik dan hendaklah ia diam.” (HR Muslim)
Kita semua
mahu mempunyai jiran-tetangga yang saling hormat-menghormati antara satu sama
lain. Bukan saja itu, malah kalau boleh,
jiran kita itulah yang akan menolong kita jika kita ditimpa kesusahan. Oleh itu mudah kita menerima sabda Nabi yang
ini.
Namun apabila kita ada kepentingan iaitu hal yang
berlawanan dengan keinginan dan pendirian yang dipegang dan diperjuangkan
selama ini, jadi keberatan pula menerimanya.
Maka mudah pula muncul ayat-ayat yang mempersoalkan kewajarannya
(kewajaran hadis) itu untuk diterima pakai.
Daripada Auf bin Malik daripada Rasulullah
s.a.w sabda baginda: “Sebaik-baik pemimpin kamu adalah yang kamu suka dan
mereka menyukai kamu, kamu mendoakan mereka dan mereka mendoakan kamu,
seburuk-buruk pemimpin kamu adalah yang kamu benci dan mereka benci kepada
kamu, kamu melaknat mereka dan mereka melaknat kamu”. Kata para sahabat: ‘wahai
Rasulullah, apakah tidak boleh kami memerangi mereka?’ Jawab baginda: “Tidak
boleh selagi dia mendirikan solat dalam kalangan kamu dan jika kamu melihat
pemimpin kamu melakukan sesuatu yang dia benci maka bencilah amalannya tetapi
jangan cabut tangan dari mentaatinya (dalam makruf)”. (HR Al-Bukhari dan
Muslim).
Hadis di atas jelas menerangkan rakyat muslim wajib
mentaati pemerintah dan Rasulullah menghalang rakyat daripada melawan atau
memberontak pemerintah sekalipun pada anggapan rakyat pemerintah muslim itu
melakukan banyak kesalahan. Saranan
baginda Rasulullah ini sukar diterima oleh golongan yang terlibat dalam politik
demokrasi sebagai pembangkang. Banyak
soal-jawabnya apabila dinyatakan hadis yang ini.
Namun bagi golongan pemerintah, hadis ini menjadi
kesukaannya dan dibacakan di mana-mana khasnya dalam khutbah Jumaat. Tentulah disebabkan sabda Nabi itu bakal
menyelamatkan kedudukannya sebagai pemimpin atau pemerintah daripada
diganggu-gugat oleh rakyat. Apa
sekalipun niat pemerintah terhadap hadis berkenaan, rakyat wajib mentaati
pemerintah muslim.
Bagaimana jika tidak suka dengan hadis-hadis yang
mewajibkan mentaati pemerintah sedangkan selama ini dia bergitu gigih berjuang
dalam sistem demokrasi melawan pemerintah? Jawabnya, jika benar cintakan Nabi,
patuhilah nasihat Nabi yang kita cintai itu. Jika perasaannya masih rusuh untuk
menerimanya, tetapi menerimanya juga disebabkan itu sabda Nabi, maka itulah
namanya ‘pengorbanan demi cinta’, demi cinta Nabi!
Bagaimana pula dengan larangan Nabi s.a.w. yang berlawanan dengan kepentingan kita? Elok ditinggalkanlah sebagai tanda cinta dan kesanggupan berkorban untuk Nabi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan