Pengikut

Rabu, Ogos 12, 2009

SALUT ANWAR Ridhwan

BELUM terlewat untuk mengucapkan tahniah kepada anak Jawa kelahiran Sungai Besar (Sabak Bernam) Selangor sebagai Sasterawan Negara ke-10. Saya tidak pernah belajar menulis cerpen secara khusus tetapi pernah memenangi Hadiah Sastera Utusan-Public Bank satu masa dulu. Jadi saya menulis cerpen dengan melihat gaya sasterawan menulis cerpen. Mula-mula saya terikut-ikut cara Azizi Abdullah. Rasanya cerpen remaja yang menang itu tahun 1988 pun jelas pengaruh Azizi.
Tetapi gaya penulisan Anwar Ridhwan memang mengagumkan saya. Entah berapa kali saya membaca antologi cerpen Sangkar, novelet Di bumi Belalang dan novel Arus serta Hari-hari Terakhir Seorang Seniman. Saya tidak pernah meluangkan masa untuk membaca berulang-ulang karya sastera kecuali daripada Anwar dan kedua Hamka.

Tahniah!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan