Pengikut

Khamis, Ogos 27, 2009

MENCARI restoran tanda 'haram'

KEPADA yang pernah melancong ke negara jiran, katanya susah hendak mencari makanan halal khasnya di Jawa. Indonesia sebuah negara yang penduduk muslimnya paling banyak di dunia. Susah mencari makanan halal di sana? Malaysia bagaimana?

Malaysia sebuah negara Islam dan dalam perlembagaan dicatat Islam sebagai agama Persekutuan. Terdapat 13 buah negeri yang semua mempunyai Majlis Agama Islam dan Jabatan Agama Islam. Ditambah untuk Wilayah Persekutuan bersama 13 negeri, bermakna ada 14 orang pegawai tertinggi agama iaitu Mufti! Para Mufti secara automatik menjadi anggota Majlis Fatwa Kebangsaan yang berijtihad menentukan sesuatu hukum mengenai perkara-perkara baru.

Untuk satu Malaysia terdapat Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) sebagai penyelaras hal-ehwal agama Islam peringkat persekutuan. Hal ini kerna hak dalam agama Islam mutlak ada pada setiap negeri, bukan kerajaan persekutuan. Oh ya, di sini ada Universiti Islam Antara Bangsa Malaysia, ratusan institusi pendidikan Islam milik kerajaan (pemerintah) dan swasta. Pelajaran agama Islam menjadi kewajiban murid dan pelajar sejak kecil. Di beberapa negeri seperti Selangor, Johor dan Kedah sekolah-sekolah agama ada di setiap daerah dengan jutaan muridnya. Kelantan pula sudah megah dengan jolokan Serambi Makkah.

Di negara ini ada Partai Islam Se-Malaysia (Pas) yang sangat vokal dalam usaha untuk melaksanakan semua aspek dalam syariah Islam. Dan sekarang Pas dengan dasar Islamnya didukung begitu banyak pihak sehingga menjadi salah satu kuasa politik. Orang bukan Islam juga kian banyak bernaung di bawah Pas, yang tentunya reda dan suka menerima dasar Islam.

Berdasarkan perlembagaan semua negeri berkuasa penuh dalam hal agama Islam. Sembilan orang raja pula merupakan Ketua Agama Islam negeri-negerinya dan DYMM Yang DIpertuan Agong sebagai ketua agama Islam bagi negeri-negeri yang tidak mempunyai raja. Kedudukan ini merupakan warisan sejarah ratusan tahun dan diterima dengan baik.

Dengan kedudukan Islam yang begitu mantap begini sangat sedih apabila umat Islam mengemis status makanan halal dalam negara. Sepatutnya di Malaysia, status hotel, restoran dan kedai-kedai makan yang memohon untuk menjual makanan haram, bukan sebaliknya! Maka selayaknya tanda ‘haram’ itu dipamerkan pada mana-mana tempat makan yang menjual makanan haram di sisi Islam. Jika keadaan ini benar-benar berlaku bermakna susahnya hendak mencari makanan haram di sebuah negara yang penduduknya majoriti beragama Islam dan kukuhnya institusi Islam dalam negara.

Bayangkan Jakim tidak lagi memantau premis makanan yang mempamer tanda ‘halal’ tetapi melihat dan memastikan premis yang ada tanda ‘haram’ supaya betul-betul makanan yang haram dijual di sana. Ertinya lagi, seperti dicatat tadi, semua premis makanan senantiasa halal sehingga ditanda ‘haram’.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan