Pengikut

Isnin, Ogos 24, 2009

KATA menteri, syariah menggerunkan!

BUKAN SEKALI ini undang-undang syariah difitnah dan dihina. Hari ini sekali lagi melalui akhbar SINAR, seorang menteri yang menjaga hal-ehwal wanita memberi gambaran Malaysia sedang mengamalkan sistem Syariah yang menggerunkan!

Apa isunya? Menteri berkenaan mengulas jika seorang wanita didenda RM5,000.00 dan disebat enam kali, inilah contoh sistem Syariah yang menggerunkan. Soalnya menggerunkan siapa? Tentu dirinya, walhal bukan dia yang akan disebat. Wanita yang bakal disebat tidak pula merasa gerun malah reda ketentuan Tuhan. Dia reda atau pasrah, keluarganya pun begitu! Bagi wanita yang telah insaf daripada kesilapan, apalah sangat dengan sebatan enam rotan itu dibandingkan kemurkaan Allah. Malah sebelum ini pun wanita berkenaan faham hukuman sebat dalam undang-undang Syariah di Pahang bukanlah sebagaimana dahsyatnya sebat kerana kesalahan jenayah yang diputuskan oleh mahkamah sivil.

Lihat kenyataan Menteri wanita ini, “Namun pada pandangan umum adalah hukuman maksimum iaitu denda RM5,000.00 dan sebat sebanyak enam kali tidak mencapai matlamat mendidik pesalah.” Aduhai Datuk Menteri…, wanita yang menanti hukuman ini sendiri sudah insaf dan sedar kesalahannya. Itulah pendidikan. Hendak apa lagi?

Kalau hukuman sebat enam rotan itu sudah digambarkan sistem yang menggerunkan, maka tidak tahulah apa erti lain untuk memahami sebatan 100 rotan kepada penzina seperti yang tercatat dalam ayat 2 surah an-Nuur.

Kemudian kalau Menteri wanita ini menemui ayat-ayat dalam surah Taubah yang memulaukan orang munafik, apa katanya lagi. Bayangkan Allah melarang orang-orang beriman tidak mensolati jenazah orang munafik. Di desa saya sudah ada Tuan Guru mengisytiharkan tidak akan hadir dan solat jenazah orang yang mati kemalangan kerana lumba motorsikal. Bunuh diri!

Ayat-ayat al-Quran memang menggerunkan kepada yang ragu-ragu. Mereka dan yang sewaktu dengannya hanya melihat al-Quran sebagai tulisan hiasan dinding, bacaan berlagu untuk keseronokan seperti alunan nyanyian. Satu lagi yang penting, ayat-ayat al-Quran adalah alat untuk menjampi dan menghalau hantu syaitan. Itu saja! Kalau difahami, heee…., gerun, gerun…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan