Pengikut

Rabu, Ogos 19, 2009

DIALOG masalah ekonomi umah

SAYA menghantar dua tema untuk memulakan dialog atau diskusi dalam forum http://www.al-fikrah.net/ . Sambutannya menark walaupun saya masih menunggu buah fikiran yang mantap sebagai garis panduan untuk menyelesai masalah bersama. Berikut dua tema yang boleh diakses terus ke forum berkenaan.
Forum pertama
Pada saya eloklah sahabat2 di AFN ini luangkan masa berfikir bagaimana Islam mengerakkan kemajuan selain berdiskusi bab mana hadis sah dan palsu, selain itu dah banyak juga bab sunah dan bid'ah.Dahulu (mula 1906, ditandai majalah al Imam oleh Gerakah Islah) ulama kaum muda (salafi?) telah mengegerkan orang Melayu dengan gesaan kembali kepada alquran dan sunnah supaya orang Melayu boleh keluar daripada belenggu jumud, taklid, bodoh, mundur dan 'hilang punca' dalam kehidupan harian.
Dalam sejarah Islam yang awal, selama 50 tahun sejak wahyu pertama diturunkan sebagai pembuka zaman keilmuan, maka umah terus bergerak maju. 50 Tahun selepas wahyu pertama (iqra'), orang Arab (tak apalah, bacalah umat Islam) berjaya menjadi umat pilihan dan dikagumi dunia.
Kita, sudah 52 tahun merdeka, mengapa masih lemah dan kalah jika dibandingkan dengan kaum bukan Islam. Apa masalahnya, orang Melayukah atau agama Islam itu sendiri? Terima kasih kepada yang sudi berfikir untuk membedah masalah besar kaum kita Melayu Islam. http://al-fikrah.net/Forums/viewtopic/p=132871.html#132871
Forum kedua
Sejak 50 tahun lalu, apa yang tidak dilakukan oleh kerajaan dan NGO untuk memajukan ekonomi umat Islam (org Melayu) dalam negara? Maaf, saya melihat pentafsiran Islam oleh para ulama tempatan ini menyumbang kepada kegagalan umah merebut peluang berkuasa dalam ekonomi.
Pertama: para pentafsir agama (baca golongan agama) gagal membangkitkan keghairahan umah merebut peluang ekonomi berbanding ghairah bercakap politik.
Kedua: tafsiranIislam oleh golongan agama tempatan yang kebanyakannya tidak lahir daripada medan ekonomi. Maaf, para ustaz dan kiyai banyak sebagai petani. Mereka tidak faham selok-belok perniagaan, kesannya tidak ada pengajaran yang membawa semangat kemajuan ekonomi.
Ketiga: Tafsiran agama pula dilihat berdasarkan politik. Sama seperti puak syiah yang menghukum berdasarkan politik, ulama politik juga memilih untuk terlalu kritikal dan menghukum haram terhadap apa program yang bukan daripada kandang politiknya. Maka berpolemik sahaja di ceramah, yg hasilnya umah ketinggalan.
http://al-fikrah.net/Forums/viewtopic/p=132859.html#132859

1 ulasan:

  1. Tahniah di atas keterbukaan tuan. Perjuangan tuan dalam mengupas isu-isu agama itu sangat baik dan akan mendapat keberkatan dari Allah.

    Tuan sedang menggunakan kepakaran yang ada pada diri tuan di jalan yang tepat.

    BalasPadam