Pengikut

Ahad, Ogos 16, 2009

SALAM Merdeka Indonesia ke-64



TANGGAL 17 ogos (Augustus) hari merdeka Indonesia. Tahun ini 2009 sudah 64 tahun jika dimulai dengan proklamasi kemerdekaan oleh Soekarno-Hatta tahun 1945. Meskipun selepas itu bangsa Indonesia terus berjuang sehingga disahkan oleh masyarakat antar bangsa. Dirgahayu Indonesia Raya!

Seorang pemimpin Melayu yang dilahirkan di Pahang, Malaya hari ini nisannya ada di Makam Pahlawan Kalibata Jakarta. Dicatat pada nisannya sebagai Iskandar Kamel Agastya 1910-1979. Siapakah dia? Tidak lain ialah anak muda yang mula-mula membakar semangat perjuangan anti British di Malaya sejak tahun 1930-an sehingga tamat Perang Dunia Kedua.

Iskandar Kamel itulah Ibrahim Yaakub, pemimpin Kesatuan Melayu Muda (KMM) yang ditubuhkan pada 1937. Kemudian KMM bekerjasama dengan Jepun menumpaskan penjajahan British. KMM memang sentiasa berhasrat untuk menggabungkan Malaya (Tanah Melayu) dalam lingkungan Melayu Raya. Maka apabila imprealis Jepun memberi galakan kepada Soekarno dan Mohamad Hatta untuk membawa Indonesia merdeka, Ibrahim Yaakub berusaha menyatukan Malaya dalam Indonesia Raya.

Tanggal 16 Ogos satu pertemuan di Taiping Perak antara Soekarno-Hatta dan Ibrahim Yaakub mengenai kemerdekaan. Namun apabila Soekarno memprolakmasikan kemerdekaan yang tidak memasukkan Malaya, Ibrahim sudah tidak punya pilihan kecuali berhijrah ke Indonesia pada 19 Ogos 1945. Ibrahim berjuang untuk melanggengkan kemerdekaan negara Indonesia sehingga diterima sebagai pahlawan. Jasadnya disemadikan antara pahlawan nasional Indonesia.

Sasterawan Negara Arena Wati yang kelahiran Sulawesi Selatan merakamkan perjuangan Ibrahim ini dalam novel 'Sandera' atau tahanan. Nama Busad itulah watak Ibrahim Yaakub yang juga berdarah Bugis. Inilah sebagian sejarah perjuangan rumpun Melayu Malaysia-Indonesia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan