Pengikut

Isnin, Ogos 17, 2009

HILAL? Tak pernah nampak pun...

DALAM setahun ada tiga kali umat seantero dunia dalam celaru dan bingung. Walaupun dikatakan dunia sudah moden dan umat Islam banyak yang cerdik sampai menubuhkan banyak universiti, tetapi tiga kali kebingungan ini berterusan.

Hendak tetapkan permulaan puasa, berhari raya idulfitri dan menentukan awal bulan Zulhijah, jelas umat Islam ditawakan orang bukan Islam. Hanya dalam al-Quran saja dikatakan orang-orang beriman itu bersaudara, bersatu, tetapi setiap negeri dan negara pasti berbeda tarikh 1 Ramadan, 1 Syawal dan 10 Zulhijahnya! Persamaan apa, persaudaraan apa? Yang lebih teruk ialah ketua-ketua agama memahami hadis nabi secara literasi dalam bab urusan dunia.

Ya, memang ada Rasulullah menyuruh umat Islam untuk melihat hilal untuk menentukan permulaan puasa “Puasalah kamu dengan melihatnya (hilal) dan berhari rayalah dengan melihat hilal, tetapi jika mendung dan hilal tidak kelihatan maka buatlah kiraan”. Apakah saranan Rasulullah itu pasti kekal sekalipun berubah iklim, geografi dan kepandaian manusia? Kalau mereka mengatakan begitulah, kekal, sampai kiamat kena lihat hilal juga….,, itu tandanya sampai bila pun umat Islam tidak akan maju dan tidak berfikir untuk menguasai pengetahuan!

Tidak malukah kepada satu dunia dengan perbedaan hari bermulanya puasa dan hari raya. Atas nama pemerintah berhak menentukan tarikh itu, maka umat Islam diaksa patuh berdasarkan ayat 59 surah an-Nisa’. Memang rakyat patuh, tetapi patuh untuk menyokong kebodohan dan kepuakan. Bayangkan satu Asia Tenggara ada 10 negara, yang semua hari siang dan malamnya sama, tetapi nama hari dan tarikh 1 Ramadan dan 1 Syawalnya berbeda-beda kerana perbedaan pemerintahan. Di Malaysia dengan 13 buah negeri mempunyai kuasa dalam ehwal agama Islam, maka semua negeri berhak menentukan bila umat Islam di negerinya hendak memulakan puasa dan raya (cuma sekarang ada understanding!). Kalau ikut undang-undang kuasa-kuasa persekutuan dan negeri, semua negeri bebas menentukan kapan bermulanya tiga hari berkenaan!

Kalau bab tentukan tarikh awal setiap bulan dalam Islam pun tidak selesai, tidak perlulah promosi yang Islam itu satu penyatuan dan sangat mementingkan teknologi moden dan pengetahuan semasa. Itu semua retorik, buat sedap telinga seperti ucapan ahli-ahli politik. Kalender hijrah tidak boleh digunakan untuk mentadbir dunia kerana tidak boleh ditentukan awal-awal lagi tarikh-tarikhnya. Macam kartun saja. Maka kalendar lunar yang diperkenalkan Barat juga menjadi pilihan dunia termasuk umat Islam yang mempunyai kalendar sendiri.

Sepatutnya sudah lama kalenar Hijrah dapat ditentukan semua tarikh penting untuk satu dunia seperti kalendar lunar. Itulah gunannya ilmu falak, matematik, astronomi dan fizik. Ilmunya ada tetapi pemimpin Islam dan ulamanya kaku hendak mengaplikasi ilmu untuk kemajuan dan kemudahan umat. Oleh itu terus-teruslah begini umat Islam satu dunia sengaja membelakangkan kemajuan ilmu dan teknologi.

Cuba fikirkan bagaimana Rasulullah mengajar umat kurun ketujuh di padang pasir mengenai waktu-waktu solat. Rasulullah mengajar umat waktu menggunakan bayang objek. Namun dengan kepandaian manusia, orang tidak lagi menggunakan kaedah yang Rasulullah ajarkan. Sekarang guna ilmu matematik, falak dan sebagainya. Adakah dengan tidak menggunakan bayang objek, kita meninggalkan sunah? Adakah menaiki kenderaan bermotor sebagai mengabaikan sunah (kenderaan Rasulullah ialah unta dan kuda).

Oleh itu mengapa ulama tidak mahu berfikir rasional untuk menggunakan peralatan moden dan tepat dalam menentukan perjalanan kalendar hijrah?

1 ulasan:

  1. Ada orang menuduh saya jahil dan jahiliah kerana menerbitkan tulisan ini. Maka saya menunggu hujahnya untuk membahas rencana ini. Kita tunggu si bijak pandai itu (yg tuduh saya jahiliyah). Dan perhatikan pula jawaban dia berkenaan soalan saya.

    BalasPadam