Pengikut

Selasa, Disember 30, 2008

SIKIT-sikit solat hajat

SEMUA mahu hajatnya ditunaikan oleh Allah. Dan sudah menjadi budaya dalam masyarakat, ada saja masalah buat solat hajat. Anak sakit, duit hilang, nak ambil peperiksaan dan seribu macam keinginan akan dipanjatkan kepada Allah dengan solat hajat. Tidak yakin Allah terima doanya, panggil Pak Imam. Emm, jika tidak yakin Pak Imam seorang yang bersolat akan dikabukan doanya, maka dibuat solat hajat secara jemaah atau besar-besaran. Lagi banyak yang datang macam dekat hendak periksa UPSR, PMR atau SPM dalam sebuah masjid, wah penganjurnya senyum besar. Begitulah akal manusia membuat tafsiran.

Pernahkah Rasulullah buat solat hajat macam masyarakat muslim kita buat? Adakah pernah baginda kumpulkan para sahabat buat solat hajat berjemaah untuk selesaikan masalah, misalnya masalah yang dahsyat dalam Perang Khandak? Tiada. Hish…, kalaulah tok-tok imam dari Malaysia ada bersama di Madinah semasa Perang Khandak itu mesti dah desak Rasulullah dan sahabat-sahabat buat solat hajat!

Ayat 186 surah al-Baqarah, Allah suruh kita minta kepada Allah. Ayat 45 pula jelaskan saat terbaik memanjatkan permohonan kepada Allah ialah dengan solat dan sabar. Ada hadis Nabi yang sahih dan popular, meminta kita berdoa dalam solat sewaktu sujud dan dalam duduk tahiyyat akhir. Contohnya maksud sabda Rasulullah, “ketahuilah sesungguhnya aku dilarang membaca alquran ketika rukuk dan sujud. Maka, kamu besarkanlah Tuhan ketika rukuk dan waktu sujud hendaklah berdoa kerana sesungguhnya besar kemungkinan doa itu dimakbulkan.” Riwayat Muslim dalam kitab solah.

Habis yang kaum kita buat solat hajat datang dari mana? Ada dua hadis yang bermasalah, yang tidak boleh dijadikan sandaran ibadah. Salah satu hadis itu ialah, “sesiapa berwudhuk dan sempurnakannya, kemudian mengerjakan solat dua rakaat dengan sempurna, apa sahaja yang diminta akan diberi oleh Allah baik cepat atau lambat.” Masalahnya ada perawinya majhul (tidak dikenali) iaitu Maimun Abu Muhammad. Kata Al-Albani pula sanad hadis ini putus, daripada seorang tabii tabiin terus kepada sahabat. Sepatutnya daripada tabii tabien kepada tabien dan kepada sahabat.

Kata Imam As-Suyuti, hadis itu sajalah yang paling munasabah untuk dijadikan dalil. (Mohd Yaakub bin Yunus, Panduan Solat Sunaat Cara Nabi, 2008). Dan tidak pula ada contoh untuk dilakukan secara jemaah. Kalau hendak buat juga, kena solat hajat sendirian.

Tentu ada yang tanya balik, ‘salahkah buat solat itu, kan benda baik. Buat berjemaah pun baik’. Jawabannya pun kurang lebih seperti ini sajalah: Kalau sudah cintakan alquran dan sunah, maka ikutlah pada petunjuk yang sah. Nak kata buat berjemaah itu baik, nampaknya solat selepas solat fardu (contohnya lepas maghrib) pun tidak siapa buat berjemaah.

Eeiii…, takkan solat sunat selepas maghrib berjemaah itu tidak baik. Solat sunat lepas maghrib sunat mu’akkad tau, lebih bagus daripada solat hajat itu.

Baguslah dah faham sikit-sikit…..

2 ulasan:

  1. salam,
    pasal solat hajat ni xboleh nak buat apa2 dah,semasa hendak periksa UPSR, PMR atau SPM dah bawa semua pencil sampai 10 btg dan segala peralatan pepereksaan dibawa kepondok2 dimana terdapat guru2 tersohor.

    kalau kita kembali ke zaman nabi saw semasa hendak perang badar tak ada pun dihimpunkan segala macam jenis senjata perang untuk di laksanakan solat hajat. apakah nabi saw dan para sahabat tidak bersungguh2 dalam menghadapi perang tersebut?.

    Akai saya pun naik pusing bila mengenangkan tok2 guru kita di kg2.

    kita tunggu xlama lg solat hajat besar-besaran akan diadakan di trg (ikut yg telah lepas2 le.)

    BalasPadam
  2. Selamat menyambut tahun baru hijrah

    BalasPadam