Pengikut

Isnin, Disember 29, 2008

MARI menghafal mentera doa

SEBENTAR tadi saya menonton dokumentari ‘kelahiran buddhist’ di sebuah negara himalaya, Bhutan. Cukup aneh dan tidak rasional mengenai anak-anak lelaki yang didakwa sebagai trulku, iaitu kelahiran semula ikon Buddhist yang telah mati. Namun kerana dalam agama ada hal yang manusia terpaksa meletakkan rasional dalam kotak, maka begitu juga para penganut Buddha di sana.

Saya pun percaya akal dan rasional terpaksa akur dalam Islam, misalnya untuk hal ghaib. Soal syurga, neraka, roh, malaikat, syaitan, jin dan alam kubur merupakan hal ghaib yang muslim kena akur atau manut saja. Jangan banyak songel kerana memang Allah sudah netapi gitu-gituan. Cuba buka surah al-Jin ayat 26 dan 27, kan Allah catat hanya Dia yang tahu hal ghaib. Beres!

Namun dalam hal keduniaan atau urusan ibadah yang jelas dapat dinilai secara rasional tidaklah boleh main inggih atau ya saja. Kalau saya menilai mentera-mentera dalam Buddha sebagai mencampakkan rasional dan akal, malu juga apabila melihat dalam masyarakat Islam bersikap sama. Kok sama.

Apa? Cuba perhatikan solat kita para muslim dan do’anya sekali. Adakah semua muslim mengetahui erti ucapan yang diucapkan dalam solatnya, walhal itu bukan urusan ghaib. Lafaz ucapan yang diambil dalam bahasa Arab, yang bangsa Arab tahu ertinya, yang kalau bangsa Melayu belajar juga tahu ertinya. Aneh sekali kerana beratus-ratus tahun muslim kita sengaja tidak mahu tahu apa erti lafaz solat dan doa kepada Allah, sedangkan ini bukan soal ghaib yang kena ikut saja.

Jadi apa solat kita kepada Allah? Untuk dijawab sebagai hubungan kasih kepada Sang Khalik, secara rital jadi begitu….. sama seperti pemandangan penganut Buddha dengan bahasa mantera yang dia sendiri tidak faham. Ohh…, bukan niat saya mahu mengkritik Buddhis, cuma mencari banding dengan perangai muslim dalam beragama. Kan kerap kita dengar bahawa Islam itu agama pentingkan ilmu dan ijtihad.

Lihatlah solat yang tidak pernah diketahui erti lafaznya. Bertahun-tahun dan ada yang sudah tua pikun juga menghafal saja ayat-ayat termasuk doanya, tanpa diketahui apa maksudnya. Rasionalkan dia atau Islam memang tidak menyuruh umatnya berpengetahuan?

Sang Imam pun berdoa panjang saban selesai solat, tidak pernah juga menterjemah doanya kepada orang agar diketahui apa yang diminta kepada Sang Khalik. Jadi kelihatannya, dalam agama senang saja urusannya: Kau ikut saja aku sebagai imam, kerana Allah itu kan maha tahu, Allah kan maha kasih. Simpan soalan dan akal kamu dalam kotak, simpan!

Kalau orang tanya apa maksud doanya pak imam? Iman pun tersengih-sengih saja. Tapi kalau imam itu cerdik, dia akan kata ‘Allah maha tahu…’ habis tutup kedai.

Begitu dan terus begitu sudah masuk 700 tahun nusantara menerima Islam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan