Pengikut

Jumaat, Disember 12, 2008

CATATAN haji: wukuf seperti dalam 'funfair'

Catatan oleh kendedes

Musim haji 2001: Kemuncak mengerjakan ibadah haji ialah wukuf di Arafah. Tarikh wukuf ialah 10 Zulhijah yang bermula selepas masuk waktu zuhur hingga maghrib. Semua yang mengerjakan haji mesti berada di Arafah dalam keadaan apa sekalipun. Maka, kepada jemaah haji yang sakit di hospital sekalipun akan diusung ke Arafah untuk mendapat haji.

Para petugas yang berada di Makkah untuk menguruskan jemaah haji seperti pegawai Tabung Haji dan doktor juga akan bergerak ke Arafah untuk mendapatkan haji. Bayangkanlah semua orang yang sudah berniat haji dari seluruh pelosok dunia akan berkumpul di padang Arafah dalam jangka waktu yang pendek.

Muasasah yang menguruskan grup saya telah membawa kami keluar dari hotel selepas asar pada sembilan Zulhijah. Jalan menuju ke Arafah memang sesak dengan kenderaan. Bermacam-macam kenderaan, ada juga yang berjalan kaki ke sana. Mujur perjalanan grup kami lancar, kalau pun tersangkut kerana kesesakan hanya seketika. Oleh itu kami memang bermalam di Arafah sementara menunggu zuhur 10 Zulhijah.

Prinsip berwukuf sebagai perkumpulan semua hujaj di Arafah adalah benar, namun kami dilarang keluar dari kawasan khemah. Kawasan kami berwukuf tidak ubah seperti kawasan funfair (di Malaysia) yang dipagar zink. Dalam kawasan berpagar itu terdapat khemah-khemah untuk berehat, tandas, tempat mandi dan satu khemah besar untuk solat berjemaah. Di situ juga pihak muasasah memasak makanan kami. Ertinya keadaan kami berwukuf tidak ubah seperti perkhemahan budak-budak sekolah.

Zuhur tanggal 10 Zulhijah itu kami hanya solat berjemaah di khemah dan duduk mendengar khutbah. Pada waktu yang sama beratus ribu, mungkin berjuta orang berada di Masjid Numruh dan sekitarnya di Arafah. Itu yang selalu diambil gambar sebagai pertemuan semua jemaah haji dari pelbagai negara. Tidak, kami tidak merasakan hal itu atas sebab-sebab keselamatan.

Bayangkan dua juta hujaj mesti berada di Arafah pada waktu Zuhur 10 Zulhijah, dan mereka semua mesti berada di Mudzalifah pada malamnya. Kemudian pada keesokan hari mesti berada di Mina pula untuk melontar jamrah aqabah. Semua jemaah mesti melakukan hal itu dalam waktu yang singkat.

Tahun saya mengerjakan haji memang berlaku kemalangan di tempat melontar jamrah. Kemalangan dan kematian kerana kesesakan seperti sudah diduga, sebab itu pihak Tabung Haji sangat menggalakkan kepada para jemaah dari Malaysia supaya tidak melontar jamrah pada waktu puncak, sebaliknya mencari waktu-waktu yang dianggap lengang dan selamat.

Kalau ditanya bilakah waktunya terasa kesesakan dan bahang panas sewaktu berhaji, saya jawab saban kali solat Zuhur di Masjidil Haram kira-kira lima hari sebelum hari wukuf. Pada saya kesesakan dan panas di luar atau bumbung Masjidil Haram merupakan bayangan kecil masalah di Padang Mahsyar. Ada yang mati kepanasan dan dahaga sementara menunggu solat Zuhur.

Saya tidak dapat bayangkan apabila kerajaan Arab Saudi merancang untuk membawa 15 juta jemaah hari pada suatu masa akan datang. Ya, Allah juga yang akan menolong kerja-kerja hambanya.

12 disember 2008

Tiada ulasan:

Catat Ulasan