Pengikut

Sabtu, Disember 20, 2008

ADA ruang dalam perbedaan pendapat

SEDAR atau tidak kalau diteliti banyak sungguh perbedaan pemikiran dan pendapat dalam sesebuah masyarakat. Perbedaan pendapat dalam politik memang cukup ketara, bagai bukan erti politik jika tidak ada perbedaan. Korban perbedaan pendapat dalam politik pun cukup hebat, nyawa jadi taruhan.

Dalam keluarga kerana harta pusaka juga wujud perbedaan pendapat. Manusia yang dilahirkan sebagai kembar seiras pun akhirnya berbeda pendapat dalam menempuh kehidupan.

Sewaktu duduk dalam kuliah bulanan seorang kiyai di masjid pun terasa ada perbedaan pendapat dengannya. Kiyai ini mungkin mahu memantapkan hasil pemikirannya kepada khalayak setianya. Namun saya yang telah menempuh sejarah pendidikan yang berbeda, tentulah menemukan perbedaan dengannya. Tak mengapalah, dengar dahulu…

Tanpa diduga, Allah mentakdirkan saya menghadapi seorang warga emas di wad hospital yang dinasihati untuk bersolat. Dia menerima nasihat untuk solat namun saya berbeda pendapat pula dengannya apabila dia mengatakan cukup solat saja dalam keadaan sakit begitu tanpa wuduk atau tayamum. Dibacakan hadis nabi yang bertayamum dengan menepuk dinding, tetapi tidak diperdulikannya. Bayangkan dia memberitahu ada ustaz yang 22 hari di hospital sentiasa solat tetapi tidak berwuduk atau tayamum! Alamak…..

Kalau membicarakan antara sunah dan bid’ah juga tidak kurang serunya. Silap-silap dua-dua pihak panas telinga. Semua ini perbedaan pendapat yang berlaku dalam masyarakat. Kalau orang tanya mengapa berlaku perbedaan pendapat ini sekalipun di hadapan ada alquran dan sunah, jawabnya panjang.

Soalnya bagaimana mengurus perbedaan pendapat yang begitu rencam ini. Setiap orang atau pihak ada pendirian yang diyakini betul. Pada waktu yang sama mungkin pendiriannya diyakini salah pula oleh pihak lain. Begitu jugalah sebaliknya. Maka berlakulah memberi gelaran-gelaran atau nama-nama tertentu sama ada untuk membela diri atau merendahkan kedudukan orang lain.

Sebagai muslim, mesti mengambil pendirian berteraskan alquran dan sunah. Alquran dan sunah itu ajaran wahyu Allah dan petunjuk Rasulullah. Alquran itu teras, maka sunah atau hadis-hadis sahih adalah pelengkapnya. Cuba tanyakan kepada mana-mana muslim, bahawa bolehkah dirinya sebagai muslim dipisahkan daripada petunjuk alquran dan sunah. Senakal-nakal atau sejahil-jahil dia, tidak akan mengatakan dirinya muslim tetapi tidak mahu menerima alquran dan sunah.

Setelah ada pendirian, masuklah ke dalam masyarakat walaupun orang-orang yang di hadapannya tidak disukai. Seperti abang dan adik yang berbalah kerana harta, tentu masih banyak ruang yang mereka boleh bersama dan hidup sebagai manusia-manusia yang berhubungan. Lagi, seperti peribadi-peribadi muslim yang baik, tentulah tetap menerima jiran-jiran dan masyarakat bukan Islam yang mengitarinya. Perbedaan akidah dan ibadah, tetapi banyak ruang kerjasama antara sesama manusia.

Oleh itu tidak mungkin seorang tua yang bersolat tanpa wuduk dipulaukan kerana perbedaan pendapat ini. Kalau pasti dia salah, wajiblah dikasihani dan didoakan. Ah…, soal menyedarkan dirinya itu petunjuk Allah, bukan tugas manusia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan