Pengikut

Khamis, Disember 04, 2008

TANGGANG pun kasihkan ibunya

TANPA ayah dan ibu, siapalah kita semua! Daripada mereka berdua, kita dilahirkan, dijaga dan dibesarkan. Kemudian lumrahnya orang mendewasa, kian jauh kembara dan cita-citanya. Namun seperti terbang bangau, ke belakang kerbau juga akhirnya. Itulah naluri yang dipilih oleh Allah kepada setiap insan, kecualilah dengan akal dan perasaannya naluri itu dihindari.


Kisah Tanggang atau Malin Kundang sudah sebati dengan budaya kehidupan Melayu. Jauh dan megah bagaimana pun Tanggang atau Malin, di sudut hatinya tetap kasih dan rindu pada ibu. Apa yang menyebabkan Tanggang atau Malin ‘berlagak sombong’ hanya dihasut oleh perasaan sahaja, sedang akal budinya tetap naluri kecintaan kepada ibu. Apa nak buat, perasaan telah mengalahkan akal budi, lalu jadilah nama-nama itu simbol kedurhakaan anak kepada orang tua.

Sekalipun naluri kecintaan kepada ayah dan ibu itu ada, namun Allah mantapkan dalam bentuk wahyu untuk dijadikan panduan hakiki peranan anak kepada ayah dan ibunya. Perhatikan maksud ayat 23 surah al-Isra’ “Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu dan ayahmu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang antara kedua-duanya atau kedua-duanya (sekali) sampai berumur lanjut janganlah kamu mengatakan ‘ah’ dan janganlah kamu membentak mereka, dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia. Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dengan penuh kesayangan dan ucapkanlah (doa) ‘wahai Tuhanku, kasihilah mereka berdua sebagaimana mereka telah mendidik aku sewaktu kecil’.

Daripada ayat berkenaan dapat ditemui beberapa maklumat seperti:
1. Ketauhidan yang benar disandingkan dengan berbakti mulia kepada ayah dan ibu.
2. Tidak bisa sama sekali menyinggung perasaan ayah dan ibu sekalipun berbeda pendapat.
3. Allah mengharamkan anak-anak memilih perkataan kasar dan keji ketika berbicara dengan ayah dan ibu, sebaliknya Allah mewajibkan anak-anak memilih perkataan dan ayat yang mulia ketika berbicara dengan mereka.
4. Perintah Allah supaya anak-anak memuliakan ayah dan ibu (sebagaimana rakyat memuliakan rajanya).
5. Perintah Allah supaya anak-anak senantiasa kasihan terhadap ayah dan ibu, langsung berdoa agar Allah mengasihi mereka berdua.

Alangkah indahnya saranan alquran untuk anak-anak meladeni kedua-dua orang tuanya. Rugi besarlah jika kesempatan untuk mendampingi kedua-dua ibu dan ayah dipersia-siakan. Kelak, setelah kedua-duanya pergi menghadap Tuhannya, barulah anak-anak menyesali telah melalaikan hal yang sebenarnya bisa saja dilakukan sama ada secara langsung atau sebaliknya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan