Pengikut

Khamis, Disember 25, 2008

FREE thinker pun kasih orang beragama

SEJAK dahulu saya tidak percaya seseorang boleh menolak mana-mana agama atau tidak percaya kepada Tuhan. Baru-baru ini saya ketemu dengan seorang pegawai kerajaan yang besar juga pangkatnya. Dalam ngobrolnya dia mengatakan semua agama adalah sama. Dahulu juga saya pernah mendengar dia ateis atau free thinker. Ohh, kali ini dia hanya mengakui percaya adat tradisional menyembah roh nenek moyangnya. Itu pun dia mengatakan sangat minimum. Patutlah orang mengatakan dia ateis.

Orang yang mengakui bahagia sebagai ateis sebenarnya mengakui agama itu perlu ada. Memang dia mengatakan dia bebas, tetapi dia dapat hidup nyaman dan bahagia itu kerana di sekitarnya adalah masyarakat yang beragama!

Apakah yang membentuk moral dan disiplin yang kuat dalam peribadi manusia? Jawabnya keyakinan kepada ajaran agama atau alam akhirat. Alam akhirat ini akan menjadi bahan tawa golongan ateis. Dalam egonya, mereka sebenarnya sedang bersyukur dengan adanya kepercayaan alam akhirat.

Tidak semudah itu manusia dapat mengawal tingkah laku apabila tiada pengawasan. Sudah banyak telah terbukti manusia menjadi rosak hanya kerana percaya para penguatkuasa undang-undang tidak mengawasinya. Kan korupsi membiak dan gagal dijebak kerana liciknya para koruptor! Lalu hanya yang percaya Tuhan menjanjikan balasan neraka di alam akhirat, dia jadi tidak mahu menjadi koruptor.

Kehidupan yang aman dan bebas ini pun banyak kerana pengaruh ajaran agama. Dan kerana keamanan ini, manusia yang ateis tadi juga menikmati hidup yang aman. Tapi sang setan mengajar dia bahawa tanpa agama, tanpa mengenal Tuhan pun manusia dapat hidup aman. Cuba kalau dia hidup dalam masyarakat yang bobrok, yang tidak terkendali pun dengan undang-undang, barulah kepala otaknya berfikir ‘kalaulah ada satu kuasa luar biasa yang dapat dipatuhi oleh manusia’.

Nantilah, kalau si ateis berada dalam keadaan yang tidak ada manusia dapat memberi pertolongan kepadanya, barulah mulutnya kumat-kamit menyebut ‘Oh my god…’ Sudah Allah ceritakan manusia yang seakan dikutip maut di tengah laut, lalu dia berjanji akan menjadi hamba Allah yang baik. Nah itulah….

2 ulasan:

  1. salam hormat.

    ada masa sila lawat website saya.

    http://pkrpasdap.blogspot.com
    http://pena-picisan.blogspot.com

    BalasPadam
  2. Melayu Bukan Islam. Non-Muslim Malays. Some are agnostic, eat pork, practise witchcraft, profess to be Pagan, Animist, Catholic, Hindu, Buddhist, Christian, Atheist or Free Thinker. Ref: Google search.

    BalasPadam