Pengikut

Rabu, Disember 10, 2008

CATATAN haji: kantoi oleh mamat Pakistan

Catatan oleh Kendedes

TIDAK lama selepas hari-hari tasyrik, bermula pula perkembalian para hujaj dari tanah suci ke tanah air. Banyaklah cerita dan pengalaman mereka, terutama yang sudah menunaikan haji dan umrah lebih dari satu musim. Yalah, dalam banyak yang menunggu tempat hendak ke Makkah, ada juga nama-nama yang dapat menunaikan haji untuk kali ketiga dan keempat.

Allah telah memakbulkan hasrat saya sewaktu usia remaja, iaitu mahu menunaikan haji sebelum usia empat puluh tahun. Sekalipun kami suami isteri tidak menduga akan berangkat ke Makkah tahun 2001, tapi itulah takdir. Dua anak yang berusia delapan dan tujuh tahun pasrah ditinggalkan.

Naik pesawat, inilah pengalaman jakun orang kampung macam saya. Walaupun tidak gerun atau gayat, tetapi dalam hati sedar bahawa sebenarnya nyawa di hujung tanduk. Seorang penceramah berkata bahawa menaiki pesawat terbang umpama masuk keranda. Kalau saja ada masalah besar pada pesawat, semua akan jadi mayat! Apabila hari siang, saya berpeluang melihat negara India dari udara. Pemandangannya persis seperti lantai rumah orang kaya, yang ada mozek. Merah dan kelabu di sana-sini, tanda kawasan tanahnya diguna habis untuk kehidupan manusia seribu juta.

Pesawat turun di Jeddah selepas waktu maghrib, kemudian setelah melalui pemeriksaan, tidak lama kemudian menaiki bas untuk ke Madinah. Oleh itu sepanjang perjalanan selama lapan jam merentasi malam gulita.

Sewaktu bas berhenti untuk solat subuh saya kantoi, kena tipu mamat Pakistan yang menjual minyak attar. Kerna berpegang pesan penceramah supaya jangan banyak songel di tanah suci (saya lupa sebenarnya waktu itu bukan di tanah suci) saya membeli saja minyak itu dengan harga lima riyal, tapi saya tidak ada wang tepat lima riyal. Saya lurus bendul hulur 10 riyal dengan harapan mamat Pakistan ini akan pulangkan bakinya. Mamat ini berikan saya sebotol lagi dan terus pergi. Minyak attas ini baunya ya Allah…, beruang pun lari. Saya bawa juga minyak ini sampai ke Makkah, tapi apabila nak balik tinggalkan saja dalam rak. Siapa mahu ambillah….

Sampai di Madinah kira-kira jam lapan pagi. Dari dalam bas sudah nampak orang memakai pakaian sejuk sampai berbungkus kepala. Dan apabila turun, betul punya sejuk, 18 selsius! Teringat bunda, harap-harap tidak lelah. Maka yang pertama difikir untuk dibeli setelah selesai urusan di hotel ialah membeli sarung tangan dan baju yang lebih tebal untuk bunda.

Sambil-sambil itu berkata dalam hati, meriah betul Madinah ini….

09 disember 2008

Tiada ulasan:

Catat Ulasan