Pengikut

Selasa, Disember 09, 2008

SETIAP detik yang berkorban

IDULADHA atau Hari Raya Kurban. Kenangan yang cukup baik, perihal Nabi Ibrahim diperintah mengorbankan anaknya sendiri demi cinta kasih dan taat kepada Allah. Dengan berat hati tetapi kerana lebih rasa cinta kepada Allah, maka yang dikasihi atas muka bumi sanggup dikurbankan oleh Nabi Ibrahim. Kuasa Allah juga yang menukar tempat Nabi Ismail dengan seekor kibas.

Tidak dapat tidak saat hadirnya Iduladha, maka pengorbanan menjadi temanya. Seekor sapi bernilai RM2700-RM3000 disembelih dan dagingnya dibahagikan percuma kepada orang-orang miskin dan jiran tetangga. Pemilik sapi yang mengongkosi segala-galanya tidak mendapat pulangan ekonomi dan sosial, kecuali yang sengaja-sengaja mahu menyebut kurban sapi tadi. Biarlah Allah menilai kerja-kerja ini.

Demikian hebat nilai pengurbanan misalnya seekor sapi, semata-mata demi Allah untuk alam akhirat kelak. Dalam wajah yang berbeda, telah banyak tambo mencatat generasi awal Islam adalah manusia-manusia yang pantas berkurban demi Rasulullah dan kelangsungan dakwah Islam. Sayidatina Khadijah seorang berharta telah sanggup mengurbankan hartanya untuk kelangsungan dakwah Islam. Kerna itu majulah dakwah di Makkah.

Seorang ayah akan melakukan apa saja pengurbanan demi anak-anak agar kehidupannya lebih baik pada masa depan. Maka sebenarnya ayah sedang menyisihkan rasa nikmat hidup, kemudian nikmat itu diserahkan kepada anak-anaknya. Berapa banyak ayah dan ibu telah sanggup tidak menukar pakaian baru, tidak menghias diri dengan emas perak semata-mata semua wang itu untuk pendidikan dan kehidupan anak-anak. Lebih jauh ada pula yang sanggup berhempas pulas dalam kepayahan hidup demi kesihatan anak-anak pula. Semua itu sebagian contoh pengurbanan.

Tanpa cinta, tidak mungkin ada pengurbanan. Seperti kisah Nabi Ibrahim yang cintanya kukuh amat kepada Allah maka sanggup menerima perintah agar mengurbankan puteranya sendiri. Dalam buku Falsafah Hidup, Prof Buya Hamka menyatakan mengenai ketulusan cinta. Kata Buya Hamka sebaik-baik cinta suci antara sesama manusia ialah cinta ibu terhadap anaknya. Cinta ibu terhadap anak tulus tanpa mengharap apa-apa balasan daripada anak sampai bila-bila pun. Sebaliknya cinta lelaki kepada kekasihnya kerna mahukan layanan seks.

Seperti seorang lelaki yang sedang amat dilambung rasa cinta kepada kekasihnya, maka apa sahaja yang diminta oleh kekasihnya akan sedaya upaya dipenuh sekalipun dirinya terpaksa kekurangan nikmat hidup. Alangkah indahnya jika setiap anak mengenang kembali pengurbanan ayah dan ibu sejak bayi merah. Bayi yang merah ditatang agar hidup sihat dan menjadi anak-anak yang gembira. Kemudian anak membesar dan bersekolah tinggi sehingga mendapat pekerjaan yang hasilnya lumayan, jauh lebih besar daripada yang diperoleh ayahnya.

Nah, rupa-rupanya ruang untuk berkurban demi membuktikan rasa kasih cinta tidak hanya hadir pada Iduladha saja. Pada setiap saat, manusia terbuka melakukan pengurbanan demi insan-insan lain yang mereka kasihi. Seperti yang mengurbankan haiwan untuk dirasai oleh jiran tetangga tanpa sebarang harap balas, maka indahnya sesuatu yang berharga dikurbankan demi kasih sayang sesama manusia pula.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan