Pengikut

Jumaat, Oktober 10, 2008

SANTUNI anak-anak di masjid

PUTERA saya pernah mengadu dan mengeluh dilayan seperti kanak-kanak kecil apabila solat berjemaah di masjid. Penulis membawa putera ini ke masjid sejak kecil lagi supaya masjid menjadi salah satu destinasi kepadanya sebagai muslim. Sekalipun semasa berusia 14 tahun, bersekolah menengah dia kerap dihalang berada dalam saf bersama orang dewasa atas alasan masih kanak-kanak (belum baligh).

Sekarang pun imam kadang-kadang akan memaling ke belakang untuk melihat kalau-kalau ada anak-anak menyusup masuk ke dalam saf dewasa. Kemudian beliau akan mengarahkan mana anak-anak ke satu saf asing paling belakang. Alasan imam ialah mana-mana yang belum mencapai 15 tahun belum baligh, maka dianggap masih anak-anak hingusan!

Lebih malang penulis yang pernah melihat putera penulis ditolak ke saf lain oleh seorang dewasa yang masbuk (lewat hadir) sewaktu bersolat jemaah hanya kerana tubuhnya kecil dan dianggap anak hingusan itu! Penulis tahu, hanya mampu bersabar dan berdoa saja.

Mendidik perlu dari kecil atau melentur buluh biar dari rebung. Kerana itulah penulis membawa putera dan anak-anak menakan ke masjid untuk melatih mereka. Sampai sekarang pun, kerap penulis menarik anak-anak di masjid untuk berada dalam saf orang dewasa, demi memenuhkan ruang yang ada.

Penulis mempunyai alasan daripada sunah nabi untuk berfikiran dan bertindak demikian. Berikut bukti sunah nabi untuk mengetahui kedudukan anak-anak dalam solat jemaah bersama orang dewasa.
Daripada Ibn Abbas katanya: "Saya datang dengan menunggang keldai betina, pada ketika itu (saya) belum lagi baligh (hampir baligh). Rasulullah s.a.w. sedang solat dengan tidak menghadap dinding. Kemudian saya melalui di hadapan beberapa saf dan saya turun dan membiarkan keldai itu memakan rumput. Saya masuk ke dalam saf dan seorangpun tidak membantah saya."

Kalau sudah sah ada petunjuk daripada sunah mengenai anak-anak yang bisa saja disusun dalam saf orang dewasa, maka sekarang pandang pula daripada sudut pendidikan. Penulis dapati anak-anak yang dibawa dalam saf orang dewasa merasa disantuni dengan baik dan mereka sangat berterima kasih kerna dihargai. Maka kesannya, mereka lebih berdisiplin semasa bersolat sekalipun mungkin masih dalam pembelajaran. Kesantunan orang dewasa kepada anak-anak sangat mengesankan dan anak-anak ini menjadi manja dengan orang dewasa yang kerap ke masjid. Inilah kesan dakwah terhadap anak-anak untuk mewarisi sunah berjemaaha di masjid.

Mungkin ada insan yang bertanya kembali mengenai sah atau tidak solat orang dewasa kerana tersentuh anak-anak yang dikatakan belum berkhatan itu. Pemahaman ‘batal’ solat kerana kes ini sepatutnya tidak timbul jika selama ini tidak ditemui hadis sahih yang mengatakan batal solat orang dewasa itu. Kita tidak mahulah mengatakan itu sah dan yang lain batal hanya kerana pandangan orang dahulu, bukan nas sahih.

Memang ada satu dua hadis yang menjadi sebab imam menyusun saf kanak-kanak terasing daripada saf orang dewasa. Misalnya hadis riwayat Imam Ahmad bermaksud:

"Bahawa Nabi s.a.w. menyamakan antara rakaat yang empat dalam ukuran bacaan dan berdiri. Baginda menjadikan rakaat pertama lebih panjang, supaya para makmum dapat menyusul. Beliau letakkan orang lelaki di depan anak-anak (anak-anak di belakang mereka), di belakang anak-anak barulah orang-orang perempuan.”

Hadis berkenaan memberi maksud jelas saf anak-anak di belakang kerana jumlah mereka banyak. Maka jika hanya dua atau tiga anak-anak, lebih baik diserap dalam saf dewasa sebab bukan menjadi kesalahan anak-anak bersolat bersama orang dewasa. Lagi pula seperti dicatat, tarbiyah dan pelayanan terhadap anak-anak pasti menyenangkan jiwa anak-anak dalam masjid.

wa

1 ulasan:

  1. Islam meletak garis panduan semasa di masjid bukan langsung tidak boleh ada kelonggaran.

    BalasPadam