Pengikut

Khamis, Oktober 16, 2008

TAULADAN sifat solat nabi (II)

KEPADA sesiapa yang senantiasa menjaga solat berjemaah, pasti akan mengukur waktu kehidupannya dengan waktu-waktu solat. Maka di mana juga seseorang itu berada senantiasa mengintai-intai di manakah masjid atau musolla supaya dapat mengerjakan solat fardu secara berjemaah. Lantaran itu akan ditemui pula pelbagai lapisan hidup, segenap umur dan darjat sosial ahli jemaah solat. Maka tidak terkecuali juga daripada melihat bagaimana para jemaah menunaikan solat fardu itu. Melihat kepelbagaian fesyen melaksanakan solat bukan hanya kerana banyaknya manusia di Makkah, cukup juga di dalam negara.

Perhatikan ada imam yang begitu kuat membaca ‘usalli…’ sebelum bertakbir. Malah ada pula yang begitu penjang takbirnya, mungkin mindanya sedang memahamkan segala perbuatan solat itu. Pernah juga penulis temui seorang bergelar ‘ustaz’ tidak berani menjadi imam kerana dia tidak pernah berjaya bertakbir masuk solat sekali sahaja, sebaliknya beberapa kali. Selalunya apabila imam sudah hampir habis membaca fatihah barulah dia berjaya meletakkan tangannya di dada. Anehnya apabila terpaksa menjadi imam, dapat pula dia bertakbir sekali sahaja!

Bagaimanakah Rasulullah masuk dalam solat? Hadis riwayat muslim, sabda Rasulullah (maksudnya): “Apabila engkau mahu mendirikan solat, hendaklah engkau sempurnakan wudhu, kemudian engkau menghadap kiblat, lalu engkau bertakbir.”

Tidak ada satu pun hadis memberi contoh bahawa lafaz niat diucapkan oleh Rasulullah dan para sahabat apabila hampir memulakan solat. Tambah tidak ditemui langsung mana-mana sumber bahawa sewaktu bertakbir mindanya mesti membayangkan pekerjaan solat yang sedang dilakukannya. Penulis menyemak dalam buku fardu ain sekolah rendah, memang ditemui pengajaran lafaz niat tetapi tidak ada untuk membayangkan segala rukun dan pekerjaan solat sewaktu takbir pertama masuk solat. Hairan, bagaimana perkara ini dititikberatkan sehingga menjadi gangguan utama untuk bersolat.

Sebagai pendidik, penulis kerap menemui alasan remaja tidak menunaikan solat dengan alasan tidak tahu lafaz niat dan tidak hafal bacaan qunut subuh. Tidak ada alasan sunah untuk mewajibkan niat dilafazkan terutama dalam bahasa Arab, kemudian membayangkan pekerjaan solat dalam takbirnya. Jelas, kecuali mereka yang mahu memberi dalil akal.

Bagaimana hadis niat amal? Hadis riwayat Bukhari, sabda Rasulullah (bermaksud): “tidak (sah) amal-amal, melainkan beserta dengan niat.”

Hadis di atas tidak ada kena-mengena dengan lafaz niat ketika ibadah khusus seperti solat, puasa dan zakat. Rasulullah melafazkan hadis itu di Madinah apabila diberitahu bahawa antara muhajirin yang berhijrah ke Madinah ada yang bukan kerana menyahut seruan Allah dan rasul-Nya, tetapi untuk berkahwin dengan seorang perempuan. Sambungan hadis di atas ialah: “Lantaran itu sesiapa yang berhijrah kerana Allah dan rasul-Nya, maka pahala hijrahnya ialah kerana Allah dan rasul-Nya. Sesiapa yang berhijrah kerana dunia, dia mendapat dunia itu, atau sesiapa berhijrah kerana perempuan maka dia akan mendapat mengahwini perempuan itu. Ganjaran hijrahnya itu menurut niat dia berhijrah.”

Solat yang diajarkan oleh nabi begitu mudah dilaksanakan, tetapi apabila sampai di Nusantara ada tukang tokok tambah sehingga orang awam pula dipaksa menerima tambahan-tambahan ini. Maka sangat terpuji apabila pengajaran solat ini dirujuk berdasarkan sunah nabi, bukan sekadar melihat bagaimana orang-orang lain bersolat. Kepada yang mengajarkan solat pula wajiblah mengajarkan sifat-sifat solat nabi dengan rujukan yang sahih kerana di sanalah ditemui yang asal.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan