Pengikut

Jumaat, Oktober 03, 2008

KESATUAN umah tapi hari raya tidak sama

PADA hari Selasa lepas, ketika penulis dan keluarga sedang mempersiap untuk menerima kehadiran satu Syawal pada hari Rabu, adik penulis menelefon dari Scotland mengatakan bungkusan pakaian dan kuih daripada kami baru saja diterima sewaktu mereka bersiap-siap hendak menunaikan solat Eid. Dia memberitahu kami bahawa mereka di sana berpuasa 29 hari, maknanya berhari raya pada hari Selasa.

Cerita kita di Malaysia masih berpuasa dan saudara-saudara di Indonesia dan Singapura sedang berhari raya bukan cerita baru, malah terus menjadi satu budaya menerima kehadiran satu Syawal kepada setiap generasi. Ertinya sejak kecil penulis sudah diasuh menerima sahaja perbedaan hari pertama sambutan hari raya. Kita diasuh mentaati keputusan pemerintah menetapkan bermulanya satu Ramadan dan satu Syawal. Kemudian apabila mendengar khutbah Eid, tahulah haramnya berpuasa pada hari raya pertama ini. Apabila pulang dan bertanya kepada yang lebih dewasa mengenai haramnya berpuasa sedangkan di negara jiran sudah hari raya, jawabnya taat saja keputusan pemerintah. Sekali lagi kita diasuh bahawa haramnya (berdosa) puasa satu Syawal ditetapkan oleh pemerintah!

Memang surah an-Nisa ayat 59 meminta kita mematuhi keputusan pemerintah, kalau berbeda pendapat carilah kebenaran daripada alquran. Masih ada ruang di mana hendak diletakkan kepatuhan kepada pemerintah.

Mari lihat kuasa menetapkan hal-hal ibadah dalam negara Malaysia kita. Negara Persekutuan Malaysia telah menetapkan kuasa hal Islam (ibadah) diserahkan kepada pemerintah negeri-negeri. Oleh itu negeri yang kecil seperti Melaka dan Perlis tetap mempunyai wewenang menetapkan sendiri tarikh permulaan puasa dan hari raya. Dan situasi ini pernah berlaku apabila Perak dan Johor berhari raya sedangkan negeri-negeri lain dalam Malaysia sedang mencukupkan puasa 30 hari Ramadan.

Maka dari sudut undang-undang, Melaka misalnya masih berhak menetapkan permulaan hari puasa dan hari raya sekalipun semua negeri berbeda keputusan. Ya, sekalipun seluruh Malaysia menggunakan kalendar yang sama, menerima siang dan malam serupa, namun kerana wewenang pemerintah menyebabkan satu Syawalnya berbeda dengan negeri-negeri lain. Seperti kes di Perak dan Johor pada tahun 1980-an, muslim di Perak dan Johor dianggap berdosa jika mengikuti saudara mara di negeri-negeri lain yang masih berpuasa. Bagi muslim yang tinggal di luar Perak dan Johor itu dan berhari raya seperti muslim di Perak dan Johor, maka dianggap sudah meninggalkan sehari berpuasa dan wajib membayarnya kelak, puasa atau fidyah!

Persamaan sambutan serentak hari raya seluruh Malaysia bukan kerana kuasa menetapkan permulaan Ramadan dan Syawal itu sudah menjadi hak pemerintah pusat di Putrajaya, tetapi kerana peranan dan kesedaran pemerintah di negeri-negeri dan persekutuan.


Tidakkah para pemerintah negara-negara muslim malu terhadap yang bukan Islam mengenai perbedaan permulaan puasa dan hari raya? Penulis sebagai muslim mengakui malu kalau ada yang bertanya: Dalam hal menetapkan puasa dan hari raya, di mana contoh kesatuan muslim yang diwar-warkan itu? Kita kerap berbangga sebagai satu umah yang bersaudara, berkiblat satu fokus (kaabah), berhaji di satu tempat, dengan satu kitab alquran yang bersumber satu bahasa saja (Arab) dan pelbagai yang dikatakan kesatuan. Namun kita malu membicarakan kesatuan umah untuk permulaan puasa dan hari raya.

Kalau 14 negeri (termasuk Wilayah Persekutuan) dalam Malaysia akhirnya dapat sepakat menetapkan tarikh bersama, apa yang menyusahkan seluruh 10 negara Asean menetapkan hal yang sama. Kemudian, apa yang menjadi masalah jika Persidangan Negara-negara Islam (OIC) pula yang menetapkan satu tarikh saja dan diterima pakai seluruh dunia. Soal satu tarikh yang tepat dan diterima pakai seluruh dunia tidak akan menjejaskan pentadbiran sesebuah negara. Sebenarnya inilah salah satu cabaran apabila membina negara-negara berdasarkan status 'negara bangsa', tetapi setiap pemimpin muslim seluruh dunia wajib faham hal ibadah yang tidak patut ada perbedaan.

Soal mahu kaedah melihat anak bulan atau berdasarkan kiraan, itu bukan soalnya buat masa ini kerana yang utama ialah kesepakatan untuk seluruh dunia. Muslim seluruh dunia tidak faham mengapa para pemerintah negara-negara Islam tidak melaksanakan persefahaman ini. Tidak ada kuasa besar yang akan campur tangan atau bimbang menjadikan kemerosotan ekonomi. Soal ini juga tidak akan menjatuhkan sesebuah parti atau raja yang memerintah. Tidak tahu lagi apa sebab yang dikandung begitu lama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan