Pengikut

Selasa, Oktober 07, 2008

SOLAT berjemaah bukan hanya sunat (I)

BERJEMAAH untuk solat fardu lima waktu sehari merupakan sunah yang sangat diberatkan oleh semua aliran mazhab fikah. Ertinya, semua muslim sebenarnya mempunyai tanggung jawab untuk melaksanakan solat berjemaah untuk setiap waktu solat. Dalam sirah baginda Rasulullah juga tidak pernah diberitakan baginda solat fardu sendirian sekalipun dalam keadaan safar (kembara) atau sewaktu gering. Malah diceritakan dalam satu hadis sewaktu baginda sakit, para sahabat menunggu baginda untuk berjemaah solat Isyak, sehinggalah kerana kesakitan itu baginda Rasulullah meminta Saydina Abu Bakar menjadi imam. Sewaktu Abu Bakar menjadi imam itu, Rasulullah bersusah payah dalam berpapah untuk solat di sisi Abu Bakar.

Perhatikan ancaman daripada Rasulullah kepada muslim yang bersikap tidak endah dengan seruan azan dari masjid atau musalla.

Daripada A'raj, daripada Abu Hurairah mendengar (maksud) Sabda Rasulullah saw, “Demi zat yang jiwaku dalam genggaman-Nya, nescaya aku berhasrat sekali untuk menyuruh mencari kayu api bakar dan setelah siap dikumpulkan, lalu aku menyuruh bersolat, terus dibunyikan azan untuk solat tadi. Selanjutnya aku hendak berpaling untuk meneliti orang-orang yang sengaja meninggalkan solat berjemaah, kemudian aku bakar sahaja rumah-rumah mereka itu.

- Ada sambungannya yang menerangkan orang memilih makanan berbanding solat jemaah.
(Hadis Riwayat Bukhari, hadis 603 bab wajibnya solat berjemaah)

Diharap mereka yang membuat mazhab sendiri dengan mengatakan hanya sunat dan tidak ada niat atau usaha untuk berjemaah setiap waktu mula menilai kembali pendirian hawa nafsunya. Imam Syafie dan para ulama Syafieyah juga tidak pernah memberi kelonggaran kepada muslim untuk bersantai di rumah, restoran, gerai makanan atau tepi-tepi jalan dengan hujah solat berjemaah itu hanya sunat. Mudah dan biasa hari ini yang mengaku muslim, mendakwa bermazhab Syafie kemudian tidak perduli pada seruan azan untuk bersegera ke masjid.

Penulis turunkan pula maksud ayat pertama surah al-Anbiya “Telah hampir kepada manusia hari menghitung segala amalan mereka, namun mereka berada dalam kelalaian lagi berpaling (daripada hari perhitungan itu).”

Marilah kembali kepada seruan alquran dan sunah sebagai bukti keimanan kepada Allah dan kecintaan kepada junjungan Rasulullah saw.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan