Pengikut

Selasa, Oktober 14, 2008

TAULADAN sifat solat nabi (I)

SEBAGAI makmum solat tentulah banyak imam solat yang telah mengetuai kita dalam solat fardu. Kerana sudah lama maka banyak pula pengalaman sebagai makmum sehingga bisa menduga pergerakan imam-imam berkenaan atau mengenai kadar kelajuan pergerakan solatnya!

Pengalaman penulis menjadi makmum, telah menemui seorang imam solat yang pergerakannya penulis anggap pantas amat. Misalnya kalau solat Maghrib dan Isyak, apabila sampai rakaat ketiga pergerakan makmum sudah bercelaru ada yang sudah dapat mengejar pergerakan imam dan sebagian lagi masih belum habis bacaan fatihahnya. Kalau menemuinya dalam tasyahud akhir, penulis baru saja hendak berselawat imam sudah memberi salam. Hal ini sudah dirundingkan, namun masih tidak ada perubahan.

Tidak dinafikan bahawa Rasulullah pernah memberi saran agar imam mempermudahkan solat kerana mengingat makmum di belakangnya.

Hadis riwayat Bukhari dan Muslim menyebut sabda Rasulullah (bermaksud): “Apabila seseorang kamu mengimami manusia, maka hendaklah dia meringankan solat kerana antara mereka ada yang kecil dan yang tua, ada yang lemah, ada yang sakit. Apabila dia bersolat sendiri, hendaklah ia solat betapa ia kehendaki.”

Hadis riwayat Buhkari dan Muslim menceritakan Anas bin Malik, seorang sahabat Rasulullah pula berkata (maksudnya): “Tidak pernah saya solat di belakang imam yang lebih ringan, lebih sempurna solatnya daripada solat Rasulullah.”

Biarpun Rasulullah telah memberi saran agar mempermudah solat, namun bukan bererti kadar panjang-pendeknya solat dalam kehendak imam solat. Jikalau kadar panjang-pendek hayat solat ditentukan oleh akal kita sendiri, maka hadis di bawah tidak berguna.

Hadis riwayat Bukhari dan Muslim, sabda Rasulullah (bermaksud): “solatlah kamu sebagaimana kamu melihat aku solat.”

Oleh itu, sekalipun ada saran mempermudahkan (memendekkan hayat) solat, solat Rasulullah tetap menjadi panduan. Perhatikan kata sahabat Rasulullah Anas bin Malik (maksudnya): “Bahawa aku berupaya benar bersolat sebagaimana solatnya Rasulullah.”

Hadis riwayat Muslim, kata Tasbit r.a. (maksudnya): “Maka adalah Anas (bin Malik) membuat yang tidak pernah aku melihat sekalian kamu membaca. Anas, apabila mengangkat kepala dari rukuk, tegak berdiri beliau sehingga orang mengatakan beliau telah lupa, dan beliau mengangkat kepala dari sujud, dan duduk sehingga orang mengatakan beliau telah lupa.”

Demikian kadar lamanya berdiri iktidal dan duduk antara dua sujud Anas bin Malik yang mendakwa sangat mencontohi solatnya Rasulullah.

Perihal kadar lamanya solat nabi sewaktu duduk, rukuk dan sebaginya ada panduan satu hadis nabi. Hadis riwayat Muslim, daripada Al Barra bin Azib katanya (maksud): “Saya perhatikan benar-benar solat yang engkau kerjakan bersama Muhammad s.a.w., maka saya dapati berdirinya, rukuknya, iktidalnya sesudah rukuk, sujudnya, duduk antara dua sujudnya, sujudnya, duduk antara salamnya dan bangun perginya, hampir-hampir bersamaan.”

Kalaulah akal masih mahu berhujah bahawa hayat solat yang dicontohkan di atas tidak mungkin dilakukan oleh manusia zaman kini, tidak adakah keinginan untuk meniru separuh daripada hayat solat Rasulullah supaya wujud rasa ketenangan dalam solat?

Solat merupakan tali penghubung antara manusia dengan Allah, maka wajiblah hamba itu merasakan ketenangan dan khsusuk melakukan ibadah penyerahan kepada Tuhannya. Kalaulah solat tidak lagi diertikan seperti itu, jadilah melakukan solat sekadar keperluan teknikal: cukup syarat, asal sah. Ya sudah!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan