Pengikut

Isnin, Oktober 20, 2008

BELASUNGKAWA: Shamsiah Fakeh wafat

BELANGSUNGKAW! Seorang pejuang atau nasionalis yanag penuh kontorversi Shamsiah Fakeh wafat hari ini 20 Oktober 2008 dalam usia 84 tahun. Sejarahnya Shamsiah adalah anak kelahiran Kuala Pilah dan belajar di High Islamic School Kuala Pilah. Sekolah ini bukan sekolah British atau sekolah pondok tetapi sistem madrasah yang didirikan oleh golongan pencinta alquran dan sunnah. Sekolah itu hari ini telah menjadi Maahad Ittiba As Sunnah (MIS) di Kuala Pilah.

Majalah Dewan Masyarakat pernah menjejak sejarah Shamsiah sewaktu tokoh ini masih di China pada tahun awal 1990-an. Antara sumber utama jejak pejuang ini ialah Ustaz Hashim Abd Ghani, pemimpin keluarga sunnah di Kuala Pilah. Mengikut Ustaz Hashim, beliau pernah mengikut Shamsiah berpindah ke Bagan Serai (1946) dalam usaha Shamsiah mengobarkan semangat melawan penjajah. Kemudian Shamsiah memasuki Partai Kebangsaan Melayu Malaya(PKMM) sewaktu di Kelang.

Sejarah yang diajarkan kepada anak-anak muda ialah Shamsiah adalah anggota Rejimen ke-10 Partai Komunis Malaya. Kerna keterlibatannya dalam PKM barangkali, penghijrahannya ke China (Guangzhao) berlaku. Mengejutkan apabila Shamsiah masih mengekalkan warisan bangsa iaitu tulisan jawi kepada keluarga termasuk anak cucunya di sana.

Persoalannya yang kerap dimainkan ialah menjadi ahli PKM adalah komunis. Komunis bererti ateis, anti agama atau tidak percaya kepada Tuhan. Benarkan orang-orang Melayu seperti Musa Ahmad, Rashid Maidin, Shamsiah Fakeh dan beberapa nama lain yang terdakwa sebagai anggota PKM adalah ateis juga? Inilah kontoversinya!

Penulis teringat catatan dalam media mengenai pengakuan Kapten Najmuddin daripada Kagat yang mengatakan lebih kurang : Saya mencarinya dalam hutan tetapi menemuinya di hadapan kaabah. Siapa yang dicari kapten? Rashid Maidin!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan