Pengikut

Selasa, Oktober 07, 2008

SOLAT berjemaah bukan hanya sunat (II)

SEMUA empat mazhab fikah tidak memberi kelonggaran para muslim meninggalkan solat berjemaah di masjid sebagaimana yang diamalkan oleh kebanyakan muslim pada hari ini. Kebanyakan muslim yang bersantai di rumah sekalipun mendengar seruan azan kerana berpegang pada prinsip solat berjemaah adalah fardu kifayah. Fardu kifayah ini difahami mereka sebagai jika ada dua orang sahaja menunaikan solat berjemaah di masjid, maka muslim lain dalam kariah itu terselamat daripada dibebani dosa meninggalkan berjemaah! Alangkah murahnya nilai solat berjemaah di mata mereka. Mereka gembira dengan hasil pemikiran dangkal mengenai sunah ini.

Penulis menurunkan beberapa hadis lain sebagai penilaian adil terhadap tuntutan solat berjemaah ini berdasarkan sunah Rasulullah. Kalau selama ini dalam maulidur rasul kita kerap diseru supaya mengikuti sunah Rasulullah, maka penulis menyumbang pengetahuan untuk berkongsi sunah nabi ini.

Hadis satu: Riwayat Abu Dawud, Abu Hatim dan Ibnu Hibban daripada Ibnu Abbas dalam Taisirul Wusyul 2:264 kitab As Solah oleh Ibnu Qayyim.

Maksud sabda Nabi s.a.w.: “Sesiapa yang mendengar seruan (azan) serta tidak ada uzur yang menghalangi dia memenuhi seruan itu, tidaklah diterima daripadanya solat yang dia kerjakan. Sahabat bertanya: Apakah maksud uzur itu? Jawab Nabi: Takut atau sakit.”

Hadis kedua: Riwayat Imam Ahmad dan Abu Dawud daripada Ibnu Ummi Makhtum. Hadis ini juga diriwayatkan oleh Muslim dan An-Nasa’I dalam Taisirul Wusyul 2: 266)

Maksud kata Ummi Makhtum: “Ya Rasulullah, saya seorang yang kabur mata lagi jauh rumah dari masjid dan saya tidak mempunyai seorang penuntun yang sesuai. Maka adakah kelonggaran untuk saya solat di rumah? Nabi s.a.w. bertanya pula: Apakah engkau mendengar azan? Aku (Ummi Makhtum) menjawab: Ya, saya mendengarnya. Maka sabda Nabi s.a.w.: Saya tidak mendapat kelapangan (kelonggaran) untuk engkau bersolat di rumah.”

Hadis ketiga: Riwayat Imam Ahmad dan At-Tabrani daripada Ibnu Umar dalam Mifthanul Khathabal: 162)

Maksud sabda Nabi s.a.w.: “Apabila engkau mendengar azan, maka penuhilah seruannya, perkenankanlah walaupun dengan jalan merangkak.”

Maksud alquran surah albaqarah:43 pula bermaksud, “Dan kamu dirikanlah solat, keluarkanlah zakat dan rukuklah kamu berserta orang-orang yang rukuk.”

Telah sempurna nas alquran dan sunah mengenai tuntutan menunaikan solat berjemaah di masjid. Ada yang berjemaah di rumah dengan isteri dan anak-anak. Hal ini tidak ada petunjuk daripada sunah. Kalaulah berjemaah di rumah satu sunah nabi, pastilah ada petunjuknya kerana tidak mungkin hal ibadah yang penting ini ada yang dirahsiakan daripada pengetahuan umah. Dan bukan sifat nabi menjadi perahsia!

Hadis kedua di atas menceritakan kedudukan OKU iaitu Ummi Makhtum yang dianggap buta meminta kelonggaran tidak hadir berjemaah di masjid, namun tidak diizinkan oleh Rasulullah. Subhanallah.., malu besarlah muslim yang bukan OKU punya kenderaan besar dan mewah, cukup kelengkapan untuk ke masjid masih berleka-leka di atas kerusi empuk di rumahnya. Hendak berhujah apa lagi? Fardu kifayah, orang lain sudah buat aku tak payah!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan