Pengikut

Sabtu, Oktober 11, 2008

MERAPATKAN saf kerana sunah

ANTARA kesempurnaan solat berjemaah ialah merapatkan diri antara seseorang jemaah dengan orang-orang di kiri dan kanannya. Semuanya berdiri dalam satu barisan atau saf yang lurus. Hari ini hampir semua masjid mempunyai garisan untuk meluruskan saf, tetapi masalah besar lain ialah tidak rapatnya antara seseorang dengan seseorang yang lain.

Saf yang rapat hanya dapat dilaksanakan apabila ahli jemaah mempunyai ilmu bahawa merapatkan saf merupakan perintah Rasulullah dan sunah baginda. Pengalaman berjemaah sepanjang Ramadan di masjid menemukan ruang-ruang kosong, menggambarkan mereka masih jahil memenuhi sunah solat ini. Kadang-kadang pada musim bukan Ramadan pun ada lagi yang berjemaah tetapi tidak tersusun dengan rapi. Pernah seorang yang tidak mahu merapatkan bahu dengan ahli lain dengan mengatakan ruang masjid masih luas, maka dia mahu ruang udara dan tidak mahu berhimpit-himpit! Ada yang mencari ‘corner lot’ yang lebih luas.

Merapatkan saf tidak ada kaitan dengan ruang masjid yang masih luas atau sudah sesak. Biarpun jemaahnya hanya 10 orang, saf wajib diluruskan dan dirapatkan, kerana itu sunah nabi.

Hadis riwayat Bukhari menceritakan sahabat nabi, Nu’man bin Basyir berkata (maksudnya): “Aku melihat sendiri bahawa seseorang daripada kita semua saling merapatkan tumit antara seseorang dengan kawannya.”

Seterusnya, daripada Humaid, daripada Anas bin Malik, daripada Nabi s.a.w., baginda bersabda (maksudnya): “Dirikanlah saf-saf kamu semua dengan rata, sebab sesungguhnya aku dapat melihat kamu semua dari belakangku.” Anas melanjutkan kata: “Seseorang daripada kita menyentuhkan bahunya dengan bahu kawannya, juga kakinya dengan kaki kawannya iaitu sangat rapat sekali pada waktu berdiri dalam saf dan tidak ada tempat longgar.”

Oleh itu kepada sesiapa yang telah mempunyai ilmu, wajib pula melaksanakan dan menyampaikan kepada mereka yang kurang faham. Sekurang-kurangnya apabila berdiri segera merapatkan diri ke arah imam berdiri dan menarik kawan-kawannya yang masih ada ruang atau renggang.

Imam juga mempunyai peranan memastikan saf itu lurus dan rapat sebagaimana yang dicontohkan oleh baginda Nabi s.a.w. Seorang sahabat Al Bara’ah bin Azib berkata (maksudnya): “Nabi s.a.w. mendatangi sudut-sudut barisan dan menyamaratakan dada-dada ahli jemaah serta bahu-bahunya sambil berkata: Jangan kamu maju mundur yang menyebabkan hati kamu juga maju dan mundur. Bahawa Allah dan para malaikat berselawat ke atas ahli saf yang pertama.”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan