Pengikut

Selasa, Oktober 28, 2008

HUBAYA-hubaya dengan hadis palsu

SEMUA umat Islam terutama yang beriman sangat mencintai Rasulullah, kerana itu sesiapa yang sayangkan Rasulullah akan berusaha menjaga dan mengamalkan sunah Rasulullah. Menjaga sunah Rasulullah bererti sangat meneliti sesuatu perkara ibadah supaya tidak terpesong daripada sunah baginda, dan sangat sensitif pula dengan perbuatan menjual nama Rasulullah kekasih Allah yang terpuji oleh pihak tidak bertanggung jawab. Misalnya, kerap didengar pihak tidak bertanggung jawab mengutip derma dengan menunjukkan nama menteri-menteri sekian, sedangkan itu satu penipuan menggunakan nama YB Menteri. Maka begitulah juga perbuatan mengatakan suatu ajaran dan petunjuk, kononnya daripada Rasulullah sebenarnya ayat yang direka sendiri.

Atas tanggung jawab menjaga sunah dan kemurnian ajaran Islam SS Mufti Perlis telah menerangkan bahaya terhadap Islam melalui perbuatan menyebarkan dan menggunakan hadis-hadis palsu. Hadis palsu bermakna sesuatu perkataan atau pengajaran yang disandarkan kepada Rasulullah Muhammad bin Abdullah s.a.w. sedangkan hakikatnya hanya satu rekaan. Hadis-hadis palsu direka dan digunakan dengan meluas untuk pihak berkenaan melariskan pemikiran atau barangan yang dijual. Maklumlah, apabila hendak menjual sesuatu idea berkaitan dengan ibadah tentulah umah lebih mudah menerima jika disebut daripada sunah Rasulullah. Begitu juga jika hendak menjual serban atau kain batik, tentulah pembeli tidak berfikir panjang apabila diberitakan barangan yang dijualnya ada kaitan dengan nabi akhir zaman!

Berikut ialah pautan terhadap ulasan SS Mufti Perlis mengenai bahawa penyebaran hadis palsu.

http://drmaza.com/home/?p=477#more-477

Penulis hendak menurunkan beberapa contoh hadis palsu yang menjadi kepercayaan dan pegangan sebagian umat Islam. Antara ciri hadis palsu yang mudah dikenalpasti ialah matan atau isinya berlawanan denan maksud alquran.

Dalam buku Ahli Sunnah dan Wujudiah-Bathiniah (1999) oleh Abdul Fatah Haron Ibrahim terbitan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) terdapat pembongkaran oleh penulis buku ini mengenai penggunaaan hadis palsu oleh golongan tarekat sufi yang sesat. Berikut beberapa contoh hadis palsu yang dipegang oleh golongan tarekat yang sesat, jauh tersasar daripada ajaran alquran dan sunnah.

1. Konon Rasulullah bersabda (maksudnya): Mula pertama Allah jadikan ialah Nur Nabimu hai Jabir. Maka Allah jadikan daripada Nur itu segala sesuatu dan engkau adalah daripada sesuatu itu. (ms 117)
Hadis ini menyalahi maksud zahir alquran surah Ar-Rahman: 14-15 dan surah Fusilat: 9-12.

2. Konon Rasululah bersabda: Aku telah menjadi nabi, sedangkan Adam (nabi Adam) di antara roh dan jasad. (ms 127)

3. Konon Rasulullah bersabda: Aku hamba Allah dan nabi terakhir, sedangkan Adam masih lagi dalam bentuk tanah. (ms 127)

4. Konon Rasulullah bersabda: Aku daripada Allah dan sekalian alam daripadaku. (ms 129)

Dalam bab pemakaian serban sangat kerap dibacakan hadis-hadis yang konon mempunyai darjat-darjat terpuji kepada si pemakainya, sehingga ada yang berbalah dengan undang-undang, tidak mahu memakai topi keledar atau sanggup dibuang sekolah kerana mempertahankan serban. Antara hadis palsu bab serban seperti berikut:

1. Al-Khatib, Ibnu Adiy dan Al-Hakim mentakhrijkan daripada Ibnu Abbas bahawa Rasulullah bersabda: Hendaklah kamu berserban nescaya bertambah kesantunan kamu.
Kata Ibnu Jauzi, hadis ini palsu kerana dalam sanadnya ada Said bin Salam dan Ubaidah. Kata Imam Ahmad bin Hanbal, Said bin Salam adalah pendusta. Mananaka Imam Daraquthni menyatakan Said itu meriwayatkan hadis yang batil.

2. As Syaukani menyebut dalam kitab Al Fawaid bahawa Rasulullah bersabda: Satu solat dengan berserban menyamai 10,000 kebajikan.
Kata Imam As Syaukani bahawa hadis ini adalah palsu.

3. Ibnu Jauzi menyebutkan daripada riwayat Abu Mansur Al Qazzaz, dari jalan Yahya bin Syabib, dari Anas bin Malik bahawa Rasulullah bersabda: Bahawa Allah mempunyai para malaikat yang ditugaskan di pintu-pintu masjid jamik pada hari Jumaat. Mereka beristighfar kepada orang yang memakai serban putih.
Kata Al-Khatib bahawa Yahya bin Syabib meriwayatkan hadis batil daripada Humaid Ath-Thawil dan lain-lain. Al-Bani juga menolak hadis ini.

Hadis-hadis bab serban dicungkil daripada Himpunan Hadis Dhaif dan Maudhu (1996) oleh Drs Abdul Ghani Azmi bin Haji Idris, Kuala Lumpur: Al-Hidayah. Menurut Drs Abdul Ghani Azmi, tidak ada satu pun hadis yang sahih mengenai serban yang dikatakan mempunyai kelebihan pahala atau istimewa di sisi Allah dan rasul-Nya. Memakai serban hanya sebagai sunah adat.

Penafsiran sunah adat kepada penulis ialah budaya pemakaian bangsa berkenaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan