Pengikut

Rabu, Oktober 22, 2008

SHAMSIAH Fakeh yang baru

TANPA dirancang berita kewafatan pejuang Shamsiah Fakeh diterbitkan dalam blog-blog yang cenderung kepada partai pembangkang, termasuk Pas. Melihat sejarah Shamsiah Fakeh dan perjuangan Pas, menjadi menarik apabila peristiwa ini berlaku. Sekali lagi membuktikan bahawa nilaian sejarah bisa berubah seperti kata orang, sekali ombak menghempas sekali pantai berubah!

Berpuluh-puluh tahun termasuk dalam khutbah Jumaat seluruh negara dahulu komunisme dikecam dan dihitam segelap-gelapnya, sehingga komunisme mudah sangat dijadikan satu alasan untuk seseorang disimpan dalam kurungan tanpa bicara. Selama itu juga nama Shamsiah Fakeh diletakan dalam barisan nama-nama perancang dan penggiat komunis iaitu Partai Komunis Malaya (PKM). Ya benar asalnya Shamsiah belajar di sekolah berasaskan alquran dan sunah, petah berbahasa Arab dan hafal ayat-ayat alquran. Nama ‘Fakeh’ dihujung nama Shamsiah bukan sekadar nama, melainkan ada nilai pada keluarganya.

Sukar untuk memisahkan nama Shamsiah Fakeh daripada PKM, seperti juga payahnya mengikis komunisme daripada dakwaan antiagama atau anti-Tuhan. Maka hiduplah nama Shamsiah bersama gerombolan komunis, sehingga wartawan Majalah Dewan Masyarakat tidak dapat menyiapkan (baca menerbitkan hasil selidikan) untuk persembahan terakhir mengenai Shamsiah kerana suatu pendedahan diri Shamsiah dari sisi yang bukan antikomunis. Pihak KDN sendiri yang mengarahkan hal itu.

Mengapa ada aktivis Pas meletakkan nama Shamsiah dalam blog mereka sebagai satu penghormatan: Pejuang! Agaknya Shamsiah dahulu menjadi ketua Angkatan Wanita Sedar (Awas), dan Awas itu sayap wanita kepada PKMM. PKMM pula pernah dipimpin oleh Dr Burhanuddin Helmi, dan Dr Burhanuddin pernah memimpin Pas. Itulah logik paling mudah. Itu zaman awal Shamsiah, tetapi zaman selepasnya Shamsiah membina imej sebagai tokoh dalam PKM, yang komunisme itu…

Wacana ini tidak menghukum Shamsiah. Secara peribadi penulis sangat menghormati Shamsiah Fakeh sekalipun namanya dibariskan bersama Chin Peng. Wacana ini sekadar menerobos minda anak-anak muda pasca merdeka, tambahan pula sejak runtuhnya Tembok Berlin tahun 1990.

Sesungguhnya secara fitrah, mereka yang aktif dalam politik kepartaian tetap mempunyai rasa indah berkasih sayang kepada manusia lain yang bukan daripada kandang politiknya. Penerimaan Shamsiah sebagai satu ikon, secara simbolik bahawa permusuhan atau mengecop nama-nama buruk kepada musuh-musuh politik sebenarnya hanya lakonan. Jadi tolonglah jangan percaya kalau kelihatan orang-orang Pas seperti menghukum busuk watak-watak dalam Umno, begitu juga kalau orang-orang Umno berbuat demikian terhadap orang-orang Pas. Namun oleh kerana semuanya diucapkan, terasa juga di hati. Akhirnya jadilah seperti para pejuang yang cintakan Islam yang menerima dengan jujur nama Shamsiah Fakeh mantan anggota Rejimen ke-10 PKM itu. Masa yang mengubah nuansa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan