Pengikut

Sabtu, Oktober 11, 2008

TIADA usap muka selesai solat

Banyak orang apabila selesai memberi salam ke kiri setelah solat akan mengusap muka dengan tangan kanan. Oleh kerana tidak ada standard khusus cara mengusap muka, maka ada banyak fesyen cara mengusap muka itu. Bagaimana pun biarlah diteliti sumber yang dijadikan sandaran untuk mengusap muka selepas solat, sama ada sahih atau tidak.

1. At Thabarani meriwayatkan daripada Anas katanya (maksud), “Adalah rasulullah apabila selesai solat, baginda menyapu dahinya dengan tapak tangan kanannya dan kemudian baginda bersabda: Asy hadu allaa ilaa ha illallaah…”

Menurut pentahqiq ilmu hadis Nasharuddin al Bani, hadis di atas sangat daif (lemah). Hadis ini juga diriwayatkan oleh Ibnu Sam’un daripada Salam al Madaini daripada Zaid al Ammi daripada Anas. Pengkritik hadis mendapati Salam al Madaini sebagai pembohong dan Zaid al Ammi pula dikatakan sangat lemah.

2. Abu Nu'im meriwayatkan daripada Anas bin Malik katanya, "Adalah Rasulullah apabila selesai solatnya baginda menyapu dahinya dengan telapak tangan kanannya kemudian melalukan atas mukanya sampai ke janggut dan baginda bersabda, bismillahil lazi…"

Menurut Al Bani, hadis di atas adalah maudhu (palsu). Yang dituduh menciptanya ialah Dawud al Muhabbar sebagai pembohong. Hadis ini ada melalui riwayat lain seperti Al Bazzar daripada Jabir daripada Fadhl bin Isa Ar Raqasyi. Kata pentahqiq hadis Ibnu Hajar al Asyqalani, hadis itu mungkar kerana melalui Fadhl bin Isa. Fadhl dikategorkan mungkar.

Sumber: Drs Abdul Ghani Azmi bin Haji Idris, Himpunan Hadis Dhaif dan Maudhu, 1996, Kuala Lumpur: Al Hidayah Publisher, muka surat 309-311.

Apabila sesuatu yang dikatakan hadis itu sebenarnya palsu, maka pasti bukan daripada Rasulullah. Oleh itu tidak bisa sama sekali meneruskan kaedan ibadah itu yang sebelumnya disangka sunah. Justeru, kewajiban muslim ialah menolak hadis palsu kerana haram berdusta atas nama Rasulullah. Kesimpulannya, setelah selesai memberi salam ke kanan dan kiri, tidak perlu mengusap wajah dengan tangan seperti banyak dilakukan orang itu.

Penulis menurunkan pengalaman seorang ustaz, mantan Penolong Pengarah Jabatan Agama Islam Pahang. Suatu ketika dalam kuliahnya beliau mempertahankan mengusap muka kerana ada hadisnya (tentulah hadis di atas). Kira-kira tiga bulan kemudian sehingga kini, penulis perhatikan beliau tidak lagi mengusap muka setelah selesai solat iaitu memberi salam ke kiri. Tentulah beliau telah mengetahui hadis yang selama ini dipegang sebenarnya hadis palsu, dan beliau menolak hadis palsu ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan