Pengikut

Rabu, Oktober 29, 2008

SOLAT jamak tanpa kembara

DALAM satu musim perkhemahan pelajar-pelajar sekolah menengah pada pertengahan tahun, penulis perhatikan penganjur tidak berapa perduli mengenai kewajiban menunaikan solat. Perkhemahan ini dianjurkan oleh orang-orang terdidik sehingga memperoleh Ijazah Sarjana Muda dan Master, semuanya muslim. Dalam beberapa kesempatan penulis perhatikan mereka menunaikan solat dan yang perempuannya menutup aurat.

Penulis katakan urusan solat tidak berapa diperdulikan kerana aaktiviti yang dilaksanakan sebelum masuk waktu zuhur dan berakhir setelah memasuki zon Asar. Ertinya pelajar-pelajar telah meninggalkan solat zuhur kerana menyertai aktiviti pada masa berkenaan.

Asalnya penulis sudah memberi penjelasan kepada kumpulan pelajar yang penulis bawa supaya berniat untuk menjamak solat zuhur dan asar pada waktu asar kelak. Sekilas itu juga beberapa pelajar kaget dan menunjukkan wajah tidak percaya. Sekalipun penulis mengatakan Rasulullah pernah menjamak solat zuhur dan asar di Madinah juga, mereka tidak percaya. Yalah…, mana ada pendedahan seperti ini untuk anak-anak di sekolah sekalipun berdepan dengan masalah menunaikan solat dalam kesibukan. Maka akhirnya, terlepaslah solat zuhur atau memang ada antara mereka yang tidak perduli pun sama ada solat atau tidak!

Apabila hal ini penulis bincangkan dengan salah seorang penganjur, sama seperti respon pelajar tadi yang tidak percaya solat boleh dijamak untuk aktiviti perkhemahan.

Daripada situ nampaknya anak-anak sekolah dan guru-guru tidak mempunyai ilmu dan kaedah memastikan solat tetap dilakukan sempurna sekalipun menjalankan aktiviti yang padat dan meletihkan. Barangkali (anggapan kosong), mereka lebih rasakan masih lebih baik tidak solat daripada melakukan solat jamak. Atau pilihan yang ada sekalipun tidak ada dalam sunah ialah mengqada solat.

Perhatikan sunah Rasulullah mengenai solat jamak sekalipun baginda tidak melakukan kembara atau safar. Hadis-hadis sahih di bawah semuanya diriwayatkan oleh Imam Muslim dalam kitab Sahih Muslim.

1. Daripada Ibnu Abbas katanya : Rasulullah pernah menjamak solat zuhur dan asar di Madinah, tidak pada waktu takut (perang atau dalam bahaya) dan tidak pula dalam perjalanan. Kata Abu Zubair, dia menanyakan hal itu kepada Sa’id, katanya (Abu ZUbair): Kenapa Rasulullah sampai berbuat demikian? Jawab Said: Aku pernah bertanya seperti itu kepada Ibnu Abbas, maka jawab Ibnu Abbas: Baginda ingin untuk tidak menyulitkan umatnya. (hadis no. 667)

2. Daripada Mu’az bin Jabal katanya: Ketika terjadi perang Tabuk, Rasulullah menjamak solat zuhur dengan asar dan solat maghrib dengan isyak. Lalu kutanyakan kepada baginda mengapa dilakukan demikian. Baginda Rasulullah melakukan demikian kerana tidak mahu menyulitkan umatnya. (hadis no. 669)

3. Daripada Ibnu Abbas katanya: Ketika Rasulullah berada di Madinah baginda pernah menjamak solat zuhur dengan asar dan solat mangrib dengan isyak tidak pada saat perang dan tidak pula ketika hujan. Waki’ bertanya kepada Ibnu Abbas: Apa sebabnya Nabi berbuat demikian? Jawab Ibnu Abbas: Supaya tidak menyulitkan umatnya. (hadis no. 670)

Demikian contoh daripada sunah Rasulullah bagaimana solat-solat fardu lima waktu tetap ditunaikan sekalipun bukan dalam perjalanan (tambah-tambahlah tidak sampai 2 marhalah). Semua itu menjadi contoh kepada umatnya untuk terus menunaikan solat tanda pengabdian mutlak kepada Allah tanpa mengira keadaan dan suasana.

Kepada yang pekat bertaklid dengan amalan nenek moyang memang terasa ngeri mendengar solat jamak bukan untuk musafir. Malangnya nenek moyang pula jahil dan tidak mempunyai apa-apa hujah melainkan berkata “orang lain tidak buat begitu”. Guru-guru agama di sekolah pula tidak kreatif dan tanggung jawab menyampaikan pengajaran berdasarkan sunah nabi, maka besarlah peratusan anak-anak yang memilih tidak solat kerana sibuk atau tidak sempat sekalipun pada waktu aman dan senggang mereka menunaikan solat dengan baik sekali.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan